My Linux Gaming Experience - Trying out Steam Proton and GPU Pass-Through

Permalänk
Medlem

Har kört GPU-passthrough en hel del, funkar ganska bra. Men jag bootar sällan Windows längre. Med Steams Proton, Lutris och DXVK så kan jag spela 99% av mitt spelbibliotek

Permalänk
Medlem

Prestanda är vad som räknas. Dömma av vad en del skriver så blir det pass. Gillar maxxad grafik i minst 60fps på 2560x1440 från AAA spel. Ibland ligger min rigg nära gränsen. Några procent färre fps har potential att förstöra mina mål i det avseendet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
SpelClockers

Intressant läsning. Har själv funderat lite på att mecka med Looking Glass. Hade en idé tidigare om att använda Packer för att med jämna mellanrum automatiskt baka Windows-images för användning i Looking Glass. Packer kan hjälpa med att uppdatera Windows, installera Steam och de spel jag vill ha med hjälp av steamcmd direkt in i en image. Det enda persistenta data som man kan tänkas vilja behålla är väl dina sparningar i spelen. Det kan man låta Steam Cloud saves hantera. Just för att få bort så mycket av Windows som möjligt och behandla det som en "vanlig" applikation i Linux.

Dock så kan man väl inte riktigt säga att man spelar på Linux om man använder en Windows-VM..

Det ligger en "etisk" fråga i det hela också, och nu kanske vissa tycker jag är lite väl extrem (håll i er nu!). Genom att försöka forcera in spel kompilerade för Windows in i Linux, antingen med virtualisering eller något klister som Wine för att förstå Windows-instruktioner i Linux, så främjas inte direkt utvecklingen av Linux-native spel. Jättebra för en själv om man får det att fungera tillfredsställande. Dock så ger det utvecklarna ett kryphål för att undvika att skriva direkt Linux-stöd. Varför ska de lägga ned tid och resurser om du ändå kör ett virtualiserat OS ovanpå eller något annat mellan? Ifall försäljningen registreras som en Windows-användare så får det andelen Linux-användare att se ännu mindre ut.

Nu kanske jag är helt ute och cyklar. I det bästa scenariot så ser utvecklare "vår" kamp och mer satsningar för spel på Linux kommer i framtiden. Min förhoppning är att i och med Googles inträde med Stadia (körs på Linux) så minskar tröskeln för utvecklare att ta hela steget ut till att stödja native Linux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gix:

Det ligger en "etisk" fråga i det hela också, och nu kanske vissa tycker jag är lite väl extrem (håll i er nu!). Genom att försöka forcera in spel kompilerade för Windows in i Linux, antingen med virtualisering eller något klister som Wine för att förstå Windows-instruktioner i Linux, så främjas inte direkt utvecklingen av Linux-native spel. Jättebra för en själv om man får det att fungera tillfredsställande. Dock så ger det utvecklarna ett kryphål för att undvika att skriva direkt Linux-stöd. Varför ska de lägga ned tid och resurser om du ändå kör ett virtualiserat OS ovanpå eller något annat mellan? Ifall försäljningen registreras som en Windows-användare så får det andelen Linux-användare att se ännu mindre ut.

Nu kanske jag är helt ute och cyklar. I det bästa scenariot så ser utvecklare "vår" kamp och mer satsningar för spel på Linux kommer i framtiden. Min förhoppning är att i och med Googles inträde med Stadia (körs på Linux) så minskar tröskeln för utvecklare att ta hela steget ut till att stödja native Linux!

Lite OT men ändå värt att tas upp, jag ser det som så här:

Virtualisering: Enbart för de som är flinka nog eller upptäcker att just deras spel inte fungerar ex. PUBG m.fl. sannolikt alltid enbart en liten skara som orkar med den katt och råtta-leken.

Proton / Lutris: Bara bra för oss Linux-entusiaster i det långa loppet, att få utvecklare att satsa på Linux är idag lite av ett moment 22 då det inte är ett segment med många kunder. Detta kan Proton / Lutris råda bot på förutsatt att stödet finns där för majoriteten av titlar medan det är lätt nog för gemene man att installera. När väl användarbasen växer så finns även incitamenten för att utveckla Linux-versioner av spelen.

Främsta anledningen till att jag inte gett mig in i något av ovan är PUBG, barn, avsaknad av host-grafik (har gamla gfx liggande men idle-consumption är inte försumbar) samt tid då virtualisering kräver en del pill och tweakande. Jag drar mig tom för att fixa till min överklockning samt installera nya grafikdrivrutiner då jag vill spela när jag finner tiden att sitta vid datorn.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Well been using Linux for many years as a gamer, but I never tried anything as complicated as gpu passthro, Im to lazy. However proton really made gaming mutch easier, alot of games I never even bothered to try since it was too mutch of a hassle to get working, now I can play easy, mostly just installing and running.

Grim Dawn for ex. one of the reason I kept dual booting with windows now works almost flawlessly in proton. I still use Lutris for some games I cannot get running in proton, but the list is getting smaller and smaller. You can now install windows version of the game even if its native for linux in steam, so for ex. borderlands 2 where they never ported the new hd textures too linux for some reason, I can force running the windows version instead, with the new textures.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gix:

Intressant läsning. Har själv funderat lite på att mecka med Looking Glass. Hade en idé tidigare om att använda Packer för att med jämna mellanrum automatiskt baka Windows-images för användning i Looking Glass. Packer kan hjälpa med att uppdatera Windows, installera Steam och de spel jag vill ha med hjälp av steamcmd direkt in i en image. Det enda persistenta data som man kan tänkas vilja behålla är väl dina sparningar i spelen. Det kan man låta Steam Cloud saves hantera. Just för att få bort så mycket av Windows som möjligt och behandla det som en "vanlig" applikation i Linux.

Dock så kan man väl inte riktigt säga att man spelar på Linux om man använder en Windows-VM..

Det ligger en "etisk" fråga i det hela också, och nu kanske vissa tycker jag är lite väl extrem (håll i er nu!). Genom att försöka forcera in spel kompilerade för Windows in i Linux, antingen med virtualisering eller något klister som Wine för att förstå Windows-instruktioner i Linux, så främjas inte direkt utvecklingen av Linux-native spel. Jättebra för en själv om man får det att fungera tillfredsställande. Dock så ger det utvecklarna ett kryphål för att undvika att skriva direkt Linux-stöd. Varför ska de lägga ned tid och resurser om du ändå kör ett virtualiserat OS ovanpå eller något annat mellan? Ifall försäljningen registreras som en Windows-användare så får det andelen Linux-användare att se ännu mindre ut.

Nu kanske jag är helt ute och cyklar. I det bästa scenariot så ser utvecklare "vår" kamp och mer satsningar för spel på Linux kommer i framtiden. Min förhoppning är att i och med Googles inträde med Stadia (körs på Linux) så minskar tröskeln för utvecklare att ta hela steget ut till att stödja native Linux!

Absolut så kan Wine, DXVK, proton etc minska utvecklandet av native portar. Däremot är också värt att nämna att vissa aktörer samlar in data för att se hur många som använder sig av wine, DXVK, proton etc, t.ex. steam survey. Vill även minnas att blizzard samlar in data för att se hur många som spelar deras spel via wine. Sen får vi ju också tänka på att "Linux gamers" inte är en stor skara människor heller. Men om Linux skulle få mer momentum vilket det fått på senaste tiden tack vare DXVK och proton. Så kanske utvecklare kommer se Linux som en platform som är värd att utveckla spel till.

Sen kan ju vända steken lite också, måste vi ha native portar? Om DXVK, proton etc funkar så pass bra som det gör nu för de flesta titlarna. Så behöver vi nödvändigtvis inte native portar kan jag tycka. Utan vi kan tuffa på som vanligt. Jag kanske har helt fel mindset här men det är i alla fall hur jag tycker och känner.

Permalänk
Avstängd

I am not an avid gamer, so my experience with Linux on gaming is very limited. However, it's been great.
I play Tibia which have a native Linux client.

I've also played Portal and Portal 2 both of which ran great.
I've also played open source Linux games such as Cube 2: Sauerbraten, Tesseract, War§ow, Xonotic and SuperTuxKart, etc which all went fine.

Permalänk
Medlem

Another option is to install SteamOS, if using beta (last time I used it) support for Proton is included. Due to incompatibility with the games I wanted to run back then though, I reverted back to Windows but for the games that worked I really enjoyed it.

Permalänk
Medlem

@Northbane: Yeah, proton has been discussed and doesn't require you to run SteamOS. It works just as well under other distributions as long as you enter the beta for it.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

@Northbane: Yeah, proton has been discussed and doesn't require you to run SteamOS. It works just as well under other distributions as long as you enter the beta for it.

Yeah, my point was more for the non-tech savvy to have an easy installation/setup of Linux whom might be intimidated by the Linux environment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Prestanda är vad som räknas. Dömma av vad en del skriver så blir det pass. Gillar maxxad grafik i minst 60fps på 2560x1440 från AAA spel. Ibland ligger min rigg nära gränsen. Några procent färre fps har potential att förstöra mina mål i det avseendet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det är ett problem oftas blir det 10 fps mindre än i windows eller så, för mig är inge problem med ett 1070 så kan jag köra 2k 60 hz i alla spel i linux.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

En annan sak jag undrar är hur folk med ultra wide skärmar upplever det i Linux med DXVK och proton? Funkar det bra? Har för mig att jag läste någonstans att det var problem på den fronten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Lite OT men ändå värt att tas upp, jag ser det som så här:

Virtualisering: Enbart för de som är flinka nog eller upptäcker att just deras spel inte fungerar ex. PUBG m.fl. sannolikt alltid enbart en liten skara som orkar med den katt och råtta-leken.

Proton / Lutris: Bara bra för oss Linux-entusiaster i det långa loppet, att få utvecklare att satsa på Linux är idag lite av ett moment 22 då det inte är ett segment med många kunder. Detta kan Proton / Lutris råda bot på förutsatt att stödet finns där för majoriteten av titlar medan det är lätt nog för gemene man att installera. När väl användarbasen växer så finns även incitamenten för att utveckla Linux-versioner av spelen.

Främsta anledningen till att jag inte gett mig in i något av ovan är PUBG, barn, avsaknad av host-grafik (har gamla gfx liggande men idle-consumption är inte försumbar) samt tid då virtualisering kräver en del pill och tweakande. Jag drar mig tom för att fixa till min överklockning samt installera nya grafikdrivrutiner då jag vill spela när jag finner tiden att sitta vid datorn.

PUBG fungerar men du behöver sätta affinity på en core när du startar det, är någon form av bugg i unreal engine.

Permalänk
Medlem

Kul tråd!

Kört igenom i princip hela Witcher 3 via Steam på KDE Neon (-Ubuntu med senaste KDE) , fungerat hur bra som helst efter sista patcharna mot osynliga flygfän för några månader sen. Inte märkt av någon "stuttering" eller annat. Kör vsync på 1080p med R1700 och ett 1080 så stressar direkt inte systemet direkt dock. Slog av vsync för skoj i största staden och sprang runt lite för ett tag sedan, 110-130 fps (Dxvk 0.9ish) men väldigt stabilt och med jämn övergång från lägre till högre i spannet.

Installation bestod av att peka och klicka i Steam.

La till kde neon
Permalänk
Medlem
Skrivet av sphinx:

PUBG fungerar men du behöver sätta affinity på en core när du startar det, är någon form av bugg i unreal engine.

Gör det? Trodde det använde easy anti cheat (EAC) som verkar vara tvärdött i Wine?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Gör det? Trodde det använde easy anti cheat (EAC) som verkar vara tvärdött i Wine?

Dom använder battleeye vilket aldrig kommer ha support i wine om jag förstår rätt. Däremot jobbar valve med EAC för att göra EAC möjligt i wine.

Source: https://www.gamingonlinux.com/articles/apparently-valve-are-w...

Permalänk
Medlem

I've ordered a GTX 1660 Ti now, when I get it I'll first try setting up Proton again and seeing if I still have the same issue, if I do then I'm probably going to keep doing GPU-passthrough but if it works fine with proton (also assuming minimal performance loss) then I might go over to using that, but we'll see.

Permalänk
Medlem

+1 bra inlägg
Nu är vi ett steg närmare att slippa hålla på med microsoft trams för att kunna spela spel

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem

Ett hett tipps är Pop OS 19.04, den distron har gett mig bäst prestanda i spel utav alla jag testat hittils. Manjaro var kung förut. Bästa skalning oxå, så om man kör 4k kommer det se bäst ut i pop os, dom har gjort utvecklat nån egen skalnings metod.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Gör det? Trodde det använde easy anti cheat (EAC) som verkar vara tvärdött i Wine?

Skickades från m.sweclockers.com

I wine vet jag inte, men när jag körde det i en VM krashade det om inte affinity var på en core.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sphinx:

I wine vet jag inte, men när jag körde det i en VM krashade det om inte affinity var på en core.

Aha, förutsatte att det funkade utan problem i en VM men där är det tiden att sätta upp som är min begränsning.
Ubuntu dual-bootas redan för jobb men spelar änsålänge i Windows.

Sidenote: Tröskeln för att köra Win10 i en VM hade varit betydligt lägre om det med samma installation på min Win 10 ssd gått att dualboota och köra VM från densamma. Men Microsoft ska ju sätta käppar i hjulen med att knyta licens till moderkortet samt förstås hela debaclet med att vissa styrenhetsdrivrutiner behöver bytas ut. Borde kunna abstraheras bort på något smidigt sätt tycker jag.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funlo:

En annan sak jag undrar är hur folk med ultra wide skärmar upplever det i Linux med DXVK och proton? Funkar det bra? Har för mig att jag läste någonstans att det var problem på den fronten.

Skickades från m.sweclockers.com

Har varit på Linux Mint (Cinnamon) sedan november förra året och inte haft några problem med min skärm. Var själv skeptisk över hur det skulle fungera, men det fungerar tack och lov hur bra som helst. Ingen skillnad alls från hur det hanterades i Windows.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoan:

+1 bra inlägg
Nu är vi ett steg närmare att slippa hålla på med microsoft trams för att kunna spela spel

jo sant, även fast det är ytterst lite närmare.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

I've ordered a GTX 1660 Ti now, when I get it I'll first try setting up Proton again and seeing if I still have the same issue, if I do then I'm probably going to keep doing GPU-passthrough but if it works fine with proton (also assuming minimal performance loss) then I might go over to using that, but we'll see.

I got the GTX 1660 Ti yesterday and I've been setting it up and testing today. After some permission issues I was able to get Steam Proton working again and this time I had less stuttering (though still present in Hellblade) but the performance was still much lower than with GPU passthrough (I didn't really record but it was anything from around 20 to 50 FPS difference which often pushed me below 120 FPS in the games I tried) and as such I'll be continuing with GPU passthrough for now since it brings me much closer to native performance.

Permalänk
Medlem

Some updates. I returned the GTX 1660 Ti because I wanted a bit more performance, got a RTX 2060 which ran nice, returned it though since I found it for 700 SEK cheaper at another place and I'm now waiting for that to arrive.

What I actually wanted to bring up however is that while my setup has worked really well for the most part, one game refused to play nice; GTA V. I would get a ton of stuttering in that game, similar to microstutter but worse... Anyway, I think I've figured out a workaround that works for me. Emphasis on think since I did two things at the same time and not sure which one made the difference.

The first thing I did was to reduce my CPU overclock from 3.8GHz to 3.7GHz.
The second thing I did was to set up 2 iothreads in my libvirt configuration file - first thread for cpu 0-1 and second for 2-3 and then the VM gets 4-11 (of my Ryzen 5 1600)

I really should undo one of those to figure out which one actually worked... but right now I just want to relax and play some GTA V without stuttering.

Edit: Actually I did a third thing as well that I almost forgot about, I increased the memory assigned to the VM from 10GiB to 12GiB, I'm starting to feel the need for an additional 16GB when doing things on the host that are memory intensive when also playing games (especially having several tabs open is starting to become a problem.)

Edit: Whelp, it seems I did actually not solve the issue, instead it seems that the issue happens whenever I'm watching something (movie for example) on the Linux host when also playing GTA V, this issue doesn't happen with other games so I'll just assume GTA V is a sensitive snowflake and move on. I ended up going back to 1 iothread and dedicating 5 cores to the VM instead of 4, I also increased the CPU OC from 3.7 to 3.8GHz again.

Permalänk
Medlem

Hmm I think there might be something wrong with my whole VM, not sure though. I'm getting lowish fps in both GTA V and Void Bastards that's seemingly not explained by either a CPU or GPU bottleneck since even on lowest settings neither of them exceed ~50% usage, leading me to think there's something else at play here. I'm going to install Windows to its own partition and boot into it directly and try that way to see if it's an issue with the VM or just a limitation of the games.

Permalänk
Medlem

@SanyaIV: Varför spelar du inte GTA5 med Proton (Steam) direkt?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@SanyaIV: Varför spelar du inte GTA5 med Proton (Steam) direkt?

Har nämnts tidigare, dålig prestanda för mig med stor fps drop vilket är dåligt då jag siktar på 120 fps plus, samt att jag inte kan få linux helt "smooth".

Edit: Insåg nu att du menade just GTA5, anledningen är att jag inte kan lita på resultatet p.g.a. ovan, jag vill ha en "known good" uppsättning att testa med för att utesluta saker.

Edit 2: Efter mycket testande har jag kommit fram till att spelen i Windows (int VM) fungerar mycket bättre, detta till skillnad från när jag först satte upp Windows VM, har testat att göra om allting men VM presterar fortfarande undermåligt. Testat lite snabbt med Steam Proton och har fortfarande samma problem som innan. I mitt fall kommer jag nu alltså att gå tillbaka till Windows för spel, men dual-boot är enligt mig rätt jobbigt vilket betyder att jag kommer att gå tillbaka till Windows helt och hållet tyvärr. Vi får se när jag försöker flytta över till Linux igen för det går ju tydligen i cykler, kommer dock fortsätta med Linux på min laptop då jag inte spelar på den.

Permalänk
Medlem

Jag har distrohoppat en hel del. Min överlägset mest positiva erfarenhet är med ArcoLinux (Cinnamon).

Steam + proton funkar fint.

Lutris fixar andra titlar som t.ex. SC2 och WoW (100 fps med gtx 1080 när "DXVK" är aktiverat).

Har även kört längre test på CentOS med Steam under Flatpak. Funkar utan problem även om det är lite lurigare att installera nvidia drivisarna (knappast rocket science dock). Lutris är inte kul på CentOS dock.

Burken jag bygger efter 7:e Juli kommer inte bli dual boot. Den kommer endast köra ArcoLinux.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Tänkte köra passthrough igen på mitt Gigabyte GA-AX370-Gaming-K5 med Ryzen 1700. Är ganska säker på att de båda PCIe 16X portarna (eller 8X då när man har två grafikkort) tidigare låg i separata iommu-grupper.

Men har byggt om datorn. Uppgraderat till senaste bios och kör nu på nvme-disk istället för SATA.

IOMMU Group 0: 00:01.0 Host bridge [0600]: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-1fh) PCIe Dummy Host Bridge [1022:1452] 00:01.1 PCI bridge [0604]: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) PCIe GPP Bridge [1022:1453] 00:01.3 PCI bridge [0604]: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) PCIe GPP Bridge [1022:1453] 01:00.0 Non-Volatile memory controller [0108]: Kingston Technology Company, Inc. Device [2646:2263] (rev 03) 02:00.0 USB controller [0c03]: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] X370 Series Chipset USB 3.1 xHCI Controller [1022:43b9] (rev 02) 02:00.1 SATA controller [0106]: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] X370 Series Chipset SATA Controller [1022:43b5] (rev 02) 02:00.2 PCI bridge [0604]: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] X370 Series Chipset PCIe Upstream Port [1022:43b0] (rev 02) 03:00.0 PCI bridge [0604]: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] 300 Series Chipset PCIe Port [1022:43b4] (rev 02) 03:02.0 PCI bridge [0604]: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] 300 Series Chipset PCIe Port [1022:43b4] (rev 02) 03:03.0 PCI bridge [0604]: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] 300 Series Chipset PCIe Port [1022:43b4] (rev 02) 03:04.0 PCI bridge [0604]: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] 300 Series Chipset PCIe Port [1022:43b4] (rev 02) 04:00.0 USB controller [0c03]: ASMedia Technology Inc. ASM1143 USB 3.1 Host Controller [1b21:1343] 05:00.0 Ethernet controller [0200]: Intel Corporation I211 Gigabit Network Connection [8086:1539] (rev 03) IOMMU Group 1: 00:02.0 Host bridge [0600]: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-1fh) PCIe Dummy Host Bridge [1022:1452] IOMMU Group 2: 00:03.0 Host bridge [0600]: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-1fh) PCIe Dummy Host Bridge [1022:1452] 00:03.1 PCI bridge [0604]: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) PCIe GPP Bridge [1022:1453] 00:03.2 PCI bridge [0604]: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) PCIe GPP Bridge [1022:1453] 08:00.0 VGA compatible controller [0300]: NVIDIA Corporation GP106 [GeForce GTX 1060 3GB] [10de:1c02] (rev a1) 08:00.1 Audio device [0403]: NVIDIA Corporation GP106 High Definition Audio Controller [10de:10f1] (rev a1) 09:00.0 VGA compatible controller [0300]: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] Tahiti PRO [Radeon HD 7950/8950 OEM / R9 280] [1002:679a] 09:00.1 Audio device [0403]: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] Tahiti HDMI Audio [Radeon HD 7870 XT / 7950/7970] [1002:aaa0] IOMMU Group 3: 00:04.0 Host bridge [0600]: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-1fh) PCIe Dummy Host Bridge [1022:1452] IOMMU Group 4: 00:07.0 Host bridge [0600]: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-1fh) PCIe Dummy Host Bridge [1022:1452] 00:07.1 PCI bridge [0604]: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Internal PCIe GPP Bridge 0 to Bus B [1022:1454] 0a:00.0 Non-Essential Instrumentation [1300]: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Zeppelin/Raven/Raven2 PCIe Dummy Function [1022:145a] 0a:00.2 Encryption controller [1080]: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Platform Security Processor [1022:1456] 0a:00.3 USB controller [0c03]: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) USB 3.0 Host Controller [1022:145c] IOMMU Group 5: 00:08.0 Host bridge [0600]: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-1fh) PCIe Dummy Host Bridge [1022:1452] 00:08.1 PCI bridge [0604]: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Internal PCIe GPP Bridge 0 to Bus B [1022:1454] 0b:00.0 Non-Essential Instrumentation [1300]: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Zeppelin/Renoir PCIe Dummy Function [1022:1455] 0b:00.2 SATA controller [0106]: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] FCH SATA Controller [AHCI mode] [1022:7901] (rev 51) 0b:00.3 Audio device [0403]: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) HD Audio Controller [1022:1457] IOMMU Group 6: 00:14.0 SMBus [0c05]: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] FCH SMBus Controller [1022:790b] (rev 59) 00:14.3 ISA bridge [0601]: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] FCH LPC Bridge [1022:790e] (rev 51) IOMMU Group 7: 00:18.0 Host bridge [0600]: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Data Fabric: Device 18h; Function 0 [1022:1460] 00:18.1 Host bridge [0600]: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Data Fabric: Device 18h; Function 1 [1022:1461] 00:18.2 Host bridge [0600]: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Data Fabric: Device 18h; Function 2 [1022:1462] 00:18.3 Host bridge [0600]: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Data Fabric: Device 18h; Function 3 [1022:1463] 00:18.4 Host bridge [0600]: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Data Fabric: Device 18h; Function 4 [1022:1464] 00:18.5 Host bridge [0600]: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Data Fabric: Device 18h; Function 5 [1022:1465] 00:18.6 Host bridge [0600]: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Data Fabric: Device 18h; Function 6 [1022:1466] 00:18.7 Host bridge [0600]: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD] Family 17h (Models 00h-0fh) Data Fabric: Device 18h; Function 7 [1022:1467]

Som synes ligger båda VGA i grupp 2. Vill köra 7950-kortet i virtuella maskiner.
Är det nedgradering av bios som behövs? Surt om man ska uppgradera till Ryzen 3000.