My Linux Gaming Experience - Trying out Steam Proton and GPU Pass-Through

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

Har kört GPU-passthrough en hel del, funkar ganska bra. Men jag bootar sällan Windows längre. Med Steams Proton, Lutris och DXVK så kan jag spela 99% av mitt spelbibliotek

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westeros, Sverige
Registrerad
Nov 2007

Prestanda är vad som räknas. Dömma av vad en del skriver så blir det pass. Gillar maxxad grafik i minst 60fps på 2560x1440 från AAA spel. Ibland ligger min rigg nära gränsen. Några procent färre fps har potential att förstöra mina mål i det avseendet.

Skickades från m.sweclockers.com

Lekmaskinen: Sandy Bridge dator || Surfplattan: Surface Pro 4 || Fabbeluren: Nokia 7 Plus

Trädvy Permalänk
Geeks Gaming
Registrerad
Mar 2008

Intressant läsning. Har själv funderat lite på att mecka med Looking Glass. Hade en idé tidigare om att använda Packer för att med jämna mellanrum automatiskt baka Windows-images för användning i Looking Glass. Packer kan hjälpa med att uppdatera Windows, installera Steam och de spel jag vill ha med hjälp av steamcmd direkt in i en image. Det enda persistenta data som man kan tänkas vilja behålla är väl dina sparningar i spelen. Det kan man låta Steam Cloud saves hantera. Just för att få bort så mycket av Windows som möjligt och behandla det som en "vanlig" applikation i Linux.

Dock så kan man väl inte riktigt säga att man spelar på Linux om man använder en Windows-VM..

Det ligger en "etisk" fråga i det hela också, och nu kanske vissa tycker jag är lite väl extrem (håll i er nu!). Genom att försöka forcera in spel kompilerade för Windows in i Linux, antingen med virtualisering eller något klister som Wine för att förstå Windows-instruktioner i Linux, så främjas inte direkt utvecklingen av Linux-native spel. Jättebra för en själv om man får det att fungera tillfredsställande. Dock så ger det utvecklarna ett kryphål för att undvika att skriva direkt Linux-stöd. Varför ska de lägga ned tid och resurser om du ändå kör ett virtualiserat OS ovanpå eller något annat mellan? Ifall försäljningen registreras som en Windows-användare så får det andelen Linux-användare att se ännu mindre ut.

Nu kanske jag är helt ute och cyklar. I det bästa scenariot så ser utvecklare "vår" kamp och mer satsningar för spel på Linux kommer i framtiden. Min förhoppning är att i och med Googles inträde med Stadia (körs på Linux) så minskar tröskeln för utvecklare att ta hela steget ut till att stödja native Linux!

Allt skoj händer på SweClockers Discord!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Gixx:

Det ligger en "etisk" fråga i det hela också, och nu kanske vissa tycker jag är lite väl extrem (håll i er nu!). Genom att försöka forcera in spel kompilerade för Windows in i Linux, antingen med virtualisering eller något klister som Wine för att förstå Windows-instruktioner i Linux, så främjas inte direkt utvecklingen av Linux-native spel. Jättebra för en själv om man får det att fungera tillfredsställande. Dock så ger det utvecklarna ett kryphål för att undvika att skriva direkt Linux-stöd. Varför ska de lägga ned tid och resurser om du ändå kör ett virtualiserat OS ovanpå eller något annat mellan? Ifall försäljningen registreras som en Windows-användare så får det andelen Linux-användare att se ännu mindre ut.

Nu kanske jag är helt ute och cyklar. I det bästa scenariot så ser utvecklare "vår" kamp och mer satsningar för spel på Linux kommer i framtiden. Min förhoppning är att i och med Googles inträde med Stadia (körs på Linux) så minskar tröskeln för utvecklare att ta hela steget ut till att stödja native Linux!

Lite OT men ändå värt att tas upp, jag ser det som så här:

Virtualisering: Enbart för de som är flinka nog eller upptäcker att just deras spel inte fungerar ex. PUBG m.fl. sannolikt alltid enbart en liten skara som orkar med den katt och råtta-leken.

Proton / Lutris: Bara bra för oss Linux-entusiaster i det långa loppet, att få utvecklare att satsa på Linux är idag lite av ett moment 22 då det inte är ett segment med många kunder. Detta kan Proton / Lutris råda bot på förutsatt att stödet finns där för majoriteten av titlar medan det är lätt nog för gemene man att installera. När väl användarbasen växer så finns även incitamenten för att utveckla Linux-versioner av spelen.

Främsta anledningen till att jag inte gett mig in i något av ovan är PUBG, barn, avsaknad av host-grafik (har gamla gfx liggande men idle-consumption är inte försumbar) samt tid då virtualisering kräver en del pill och tweakande. Jag drar mig tom för att fixa till min överklockning samt installera nya grafikdrivrutiner då jag vill spela när jag finner tiden att sitta vid datorn.

Huvudrigg: R7 1700 @ 3,85GHz | GTX 1060 | ASUS Prime B350-plus | Corsair 16GB Hynix @ 2933 | Carbide 270R | EVGA GQ 650
Gästdator: Xeon E5450 @ 3,6GHz | GTX 460 | ASUS P5B Deluxe | 8GB DDR2 | Samsung 850 EVO | Antec Sonata III | CM 620M
Filserver: Synology DS1812+ | 4 + 1 x 3TB Seagate Barracuda :( RAID 1+0 | 4GB DDR3 SODIMM
Vardagsrum: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

Well been using Linux for many years as a gamer, but I never tried anything as complicated as gpu passthro, Im to lazy. However proton really made gaming mutch easier, alot of games I never even bothered to try since it was too mutch of a hassle to get working, now I can play easy, mostly just installing and running.

Grim Dawn for ex. one of the reason I kept dual booting with windows now works almost flawlessly in proton. I still use Lutris for some games I cannot get running in proton, but the list is getting smaller and smaller. You can now install windows version of the game even if its native for linux in steam, so for ex. borderlands 2 where they never ported the new hd textures too linux for some reason, I can force running the windows version instead, with the new textures.

Pop OS! 19.04 <3, Windows 10pro (för spel). Asus Strix Z270H GAMING// Intel i7 7700k@4700Mhz// MSI GTX 1070 Gaming X 8G// Corsair VENGEANCE LPX 16GB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av Gixx:

Intressant läsning. Har själv funderat lite på att mecka med Looking Glass. Hade en idé tidigare om att använda Packer för att med jämna mellanrum automatiskt baka Windows-images för användning i Looking Glass. Packer kan hjälpa med att uppdatera Windows, installera Steam och de spel jag vill ha med hjälp av steamcmd direkt in i en image. Det enda persistenta data som man kan tänkas vilja behålla är väl dina sparningar i spelen. Det kan man låta Steam Cloud saves hantera. Just för att få bort så mycket av Windows som möjligt och behandla det som en "vanlig" applikation i Linux.

Dock så kan man väl inte riktigt säga att man spelar på Linux om man använder en Windows-VM..

Absolut så kan Wine, DXVK, proton etc minska utvecklandet av native portar. Däremot är också värt att nämna att vissa aktörer samlar in data för att se hur många som använder sig av wine, DXVK, proton etc, t.ex. steam survey. Vill även minnas att blizzard samlar in data för att se hur många som spelar deras spel via wine. Sen får vi ju också tänka på att "Linux gamers" inte är en stor skara människor heller. Men om Linux skulle få mer momentum vilket det fått på senaste tiden tack vare DXVK och proton. Så kanske utvecklare kommer se Linux som en platform som är värd att utveckla spel till.

Sen kan ju vända steken lite också, måste vi ha native portar? Om DXVK, proton etc funkar så pass bra som det gör nu för de flesta titlarna. Så behöver vi nödvändigtvis inte native portar kan jag tycka. Utan vi kan tuffa på som vanligt. Jag kanske har helt fel mindset här men det är i alla fall hur jag tycker och känner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

I am not an avid gamer, so my experience with Linux on gaming is very limited. However, it's been great.
I play Tibia which have a native Linux client.

I've also played Portal and Portal 2 both of which ran great.
I've also played open source Linux games such as Cube 2: Sauerbraten, Tesseract, War§ow, Xonotic and SuperTuxKart, etc which all went fine.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Another option is to install SteamOS, if using beta (last time I used it) support for Proton is included. Due to incompatibility with the games I wanted to run back then though, I reverted back to Windows but for the games that worked I really enjoyed it.

CPU: i7-4790k // MB: Gigabyte Z97X-Gaming 3 // MEM: 16GB Corsair Vengeance (2x8GB 1600MHz) // GPU: EVGA GTX 980 Ti 6GB // SSD: 1x250GB Samsung EVO, 1x240GB Seagate SSD, 1x120GB Kingston HyperX // HDD: 3x1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2004

@Northbane: Yeah, proton has been discussed and doesn't require you to run SteamOS. It works just as well under other distributions as long as you enter the beta for it.

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Asus R9 290X DCU2 4GB | 2*LG W2242PE
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 2TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Dracc:

@Northbane: Yeah, proton has been discussed and doesn't require you to run SteamOS. It works just as well under other distributions as long as you enter the beta for it.

Yeah, my point was more for the non-tech savvy to have an easy installation/setup of Linux whom might be intimidated by the Linux environment.

CPU: i7-4790k // MB: Gigabyte Z97X-Gaming 3 // MEM: 16GB Corsair Vengeance (2x8GB 1600MHz) // GPU: EVGA GTX 980 Ti 6GB // SSD: 1x250GB Samsung EVO, 1x240GB Seagate SSD, 1x120GB Kingston HyperX // HDD: 3x1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av FabriciusRex:

Prestanda är vad som räknas. Dömma av vad en del skriver så blir det pass. Gillar maxxad grafik i minst 60fps på 2560x1440 från AAA spel. Ibland ligger min rigg nära gränsen. Några procent färre fps har potential att förstöra mina mål i det avseendet.

Jo det är ett problem oftas blir det 10 fps mindre än i windows eller så, för mig är inge problem med ett 1070 så kan jag köra 2k 60 hz i alla spel i linux.

Pop OS! 19.04 <3, Windows 10pro (för spel). Asus Strix Z270H GAMING// Intel i7 7700k@4700Mhz// MSI GTX 1070 Gaming X 8G// Corsair VENGEANCE LPX 16GB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

En annan sak jag undrar är hur folk med ultra wide skärmar upplever det i Linux med DXVK och proton? Funkar det bra? Har för mig att jag läste någonstans att det var problem på den fronten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av tuomi:

Lite OT men ändå värt att tas upp, jag ser det som så här:

Virtualisering: Enbart för de som är flinka nog eller upptäcker att just deras spel inte fungerar ex. PUBG m.fl. sannolikt alltid enbart en liten skara som orkar med den katt och råtta-leken.

Proton / Lutris: Bara bra för oss Linux-entusiaster i det långa loppet, att få utvecklare att satsa på Linux är idag lite av ett moment 22 då det inte är ett segment med många kunder. Detta kan Proton / Lutris råda bot på förutsatt att stödet finns där för majoriteten av titlar medan det är lätt nog för gemene man att installera. När väl användarbasen växer så finns även incitamenten för att utveckla Linux-versioner av spelen.

Främsta anledningen till att jag inte gett mig in i något av ovan är PUBG, barn, avsaknad av host-grafik (har gamla gfx liggande men idle-consumption är inte försumbar) samt tid då virtualisering kräver en del pill och tweakande. Jag drar mig tom för att fixa till min överklockning samt installera nya grafikdrivrutiner då jag vill spela när jag finner tiden att sitta vid datorn.

PUBG fungerar men du behöver sätta affinity på en core när du startar det, är någon form av bugg i unreal engine.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2017

Kul tråd!

Kört igenom i princip hela Witcher 3 via Steam på KDE Neon (-Ubuntu med senaste KDE) , fungerat hur bra som helst efter sista patcharna mot osynliga flygfän för några månader sen. Inte märkt av någon "stuttering" eller annat. Kör vsync på 1080p med R1700 och ett 1080 så stressar direkt inte systemet direkt dock. Slog av vsync för skoj i största staden och sprang runt lite för ett tag sedan, 110-130 fps (Dxvk 0.9ish) men väldigt stabilt och med jämn övergång från lägre till högre i spannet.

Installation bestod av att peka och klicka i Steam.

La till kde neon
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av sphinx:

PUBG fungerar men du behöver sätta affinity på en core när du startar det, är någon form av bugg i unreal engine.

Gör det? Trodde det använde easy anti cheat (EAC) som verkar vara tvärdött i Wine?

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Asus R9 290X DCU2 4GB | 2*LG W2242PE
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 2TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av Dracc:

Gör det? Trodde det använde easy anti cheat (EAC) som verkar vara tvärdött i Wine?

Dom använder battleeye vilket aldrig kommer ha support i wine om jag förstår rätt. Däremot jobbar valve med EAC för att göra EAC möjligt i wine.

Source: https://www.gamingonlinux.com/articles/apparently-valve-are-w...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

I've ordered a GTX 1660 Ti now, when I get it I'll first try setting up Proton again and seeing if I still have the same issue, if I do then I'm probably going to keep doing GPU-passthrough but if it works fine with proton (also assuming minimal performance loss) then I might go over to using that, but we'll see.

CPU: AMD Ryzen 1600 3.8GHz Ram: Corsair 3000MHz 16GB Moderkort: Asus Prime B350 Plus Grafikkort Host: GTX 560Ti Grafikkort Guest: GTX 780 PSU: EVGA Supernova G3 750W OS: Manjaro XFCE (Win 10 i virtuell maskin)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Okt 2009

+1 bra inlägg
Nu är vi ett steg närmare att slippa hålla på med microsoft trams för att kunna spela spel

Jag gillar datorspel!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

Ett hett tipps är Pop OS 19.04, den distron har gett mig bäst prestanda i spel utav alla jag testat hittils. Manjaro var kung förut. Bästa skalning oxå, så om man kör 4k kommer det se bäst ut i pop os, dom har gjort utvecklat nån egen skalnings metod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av Dracc:

I wine vet jag inte, men när jag körde det i en VM krashade det om inte affinity var på en core.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av sphinx:

I wine vet jag inte, men när jag körde det i en VM krashade det om inte affinity var på en core.

Aha, förutsatte att det funkade utan problem i en VM men där är det tiden att sätta upp som är min begränsning.
Ubuntu dual-bootas redan för jobb men spelar änsålänge i Windows.

Sidenote: Tröskeln för att köra Win10 i en VM hade varit betydligt lägre om det med samma installation på min Win 10 ssd gått att dualboota och köra VM från densamma. Men Microsoft ska ju sätta käppar i hjulen med att knyta licens till moderkortet samt förstås hela debaclet med att vissa styrenhetsdrivrutiner behöver bytas ut. Borde kunna abstraheras bort på något smidigt sätt tycker jag.

Huvudrigg: R7 1700 @ 3,85GHz | GTX 1060 | ASUS Prime B350-plus | Corsair 16GB Hynix @ 2933 | Carbide 270R | EVGA GQ 650
Gästdator: Xeon E5450 @ 3,6GHz | GTX 460 | ASUS P5B Deluxe | 8GB DDR2 | Samsung 850 EVO | Antec Sonata III | CM 620M
Filserver: Synology DS1812+ | 4 + 1 x 3TB Seagate Barracuda :( RAID 1+0 | 4GB DDR3 SODIMM
Vardagsrum: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Funlo:

En annan sak jag undrar är hur folk med ultra wide skärmar upplever det i Linux med DXVK och proton? Funkar det bra? Har för mig att jag läste någonstans att det var problem på den fronten.

Har varit på Linux Mint (Cinnamon) sedan november förra året och inte haft några problem med min skärm. Var själv skeptisk över hur det skulle fungera, men det fungerar tack och lov hur bra som helst. Ingen skillnad alls från hur det hanterades i Windows.

ASUS PG348Q | RTX 2080 Ti | 6700K @ 4.6 | 64GB 3000MHz DDR4 | GA-Z170X-UD5-TH | 950 Pro 512 GB | 27TB | AX850 | HD650 | Silverstone Fortress 02 Silver | GNU+Linux Mint 19.1

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av hoan:

+1 bra inlägg
Nu är vi ett steg närmare att slippa hålla på med microsoft trams för att kunna spela spel

jo sant, även fast det är ytterst lite närmare.

^^^
@¿@
o

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av SanyaIV:

I've ordered a GTX 1660 Ti now, when I get it I'll first try setting up Proton again and seeing if I still have the same issue, if I do then I'm probably going to keep doing GPU-passthrough but if it works fine with proton (also assuming minimal performance loss) then I might go over to using that, but we'll see.

I got the GTX 1660 Ti yesterday and I've been setting it up and testing today. After some permission issues I was able to get Steam Proton working again and this time I had less stuttering (though still present in Hellblade) but the performance was still much lower than with GPU passthrough (I didn't really record but it was anything from around 20 to 50 FPS difference which often pushed me below 120 FPS in the games I tried) and as such I'll be continuing with GPU passthrough for now since it brings me much closer to native performance.

CPU: AMD Ryzen 1600 3.8GHz Ram: Corsair 3000MHz 16GB Moderkort: Asus Prime B350 Plus Grafikkort Host: GTX 560Ti Grafikkort Guest: GTX 780 PSU: EVGA Supernova G3 750W OS: Manjaro XFCE (Win 10 i virtuell maskin)