Kostnadseffektivt bygge? Datorköp.

Permalänk
Medlem

Kostnadseffektivt bygge? Datorköp.

Hej!

Tänkte att det är dags för ny dator! Byggde en senast i 2012 och har endast bytt grafikkortet till ett GTX 1060 6GB som jag gärna vill inkludera i mitt nya bygge.
Har en kundvagn här: https://www.inet.se/datorbygge/b1080659/a

Planen är att bygga en redig dator som ska hålla länge, mitt förra bygge kostade 8000kr.

Kom gärna med era åsikter om vilka delar som kan bytas för ett mer kostnadseffektivt bygge

mvh,

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Ska du spela på datorn eller?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Processorn känns lite overkill, speciellt om du vill hamna billigare

Visa signatur

[6700k@4.5ghz] [Gigabyte 1070 8gb] [16gb Corsair vengeance 2133mhz] [EVGA supernova G2 650w] [250gb intel ssd] [500gb seagate hdd] Skärm: Acer Predator 144hz

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

https://www.inet.se/datorbygge/b1080678/dator

Detta är vad jag hade plockat ihop för samma peng, du kommer få en bättre spelupplevelse.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@egavgani: Du bör gå för snabbare minnen, 3000mhz åtminstone.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Han skulle ju behålla sitt 1060? Misstänker att han tog med det i länken bara. Aldrig i livet att jag skulle ha en 2600 ryzen framför 9700k i en speldator. Kommer ALDRIG vara en bättre spelupplevelse, om man nu bryr sig om frames.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem

Ska du köra SLI?

Skrivet av egavgani:

Tänkte att det är dags för ny dator! Byggde en senast i 2012 och har endast bytt grafikkortet till ett GTX 1060 6GB som jag gärna vill inkludera i mitt nya dator.

mvh,

Ska du köra två 1060 med SLI eller vad tänker du? (drar slutsatsen av att du har ett extra 1060 i kundvagnen)
Jag hade istället fortsatt köra på enbart ditt nuvarande och uppgraderat till nytt mellanklass när NAVI släpps (#framtidstro) alternativt sålt ditt 1060 för 1,4k och köpt 1070 här på forumet för runt 2k.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej igen! Tack för era svar!

Jag har med GTX 1060 i min kundvagn bara för att kolla om det matchar med övriga komponenter, tänker sätta in mitt nuvarande 1060 och bara ha 1 grafikkort i den nya datorn

Ja, planen är att spela på datorn. Tänkte lägga stålar på processorn och evt. grafikkortet. Finns det någon rimligare processor om denna är allt för bra i jämförelse med övriga delar?
Om jag väljer att köpa bättre lämpade/dyrare delar i förhållande till processorn, hur många fler tusenlappar blir kostnaden då?

mvh,

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

I5-9600K är billigare och överklockningsbar. Där kan du spara en hel del, eftersomnden bla är på rea. Skulle även ta snabbare minnen.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av LnitraM:

Han skulle ju behålla sitt 1060? Misstänker att han tog med det i länken bara. Aldrig i livet att jag skulle ha en 2600 ryzen framför 9700k i en speldator. Kommer ALDRIG vara en bättre spelupplevelse, om man nu bryr sig om frames.

skyller på min förmåga att uppfatta meningar.

Beror stor del på grafikkort och upplösning, är det 1080p med 1080Ti eller tyngre så ska man gå för 9700K men med svagare komponenter och/eller högre upplösning blir skillnad mindre och man kan fortfarande få en bra spelupplevelse.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

okey nu har jag mixtrat lite

https://www.inet.se/datorbygge/b1080683/dator

Fick hybris, thoughts?

mvh,

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ett 2070 är ganska långt men det bör få plats i chassit.
Cpu-kylaren vet jag inget om men dubbel kolla så den stödjer sockeln iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det något specifikt spel just nu du inte kan spela ordentligt med datorn du har idag?
Annars skulle jag vänta på nya Ryzen som kommer i sommar. Den är med stor sannolikhet väldigt framtidssäker.

Permalänk
Medlem

Nästa generation ryzen kan vara värt att vänta på

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av egavgani:

okey nu har jag mixtrat lite

https://www.inet.se/datorbygge/b1080683/dator

Fick hybris, thoughts?

mvh,

https://www.inet.se/produkt/6902885/corsair-rm650x-650w-v2 Lägg liiite extra så får du bättre kvalité

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@KAN1N: Hej!
Det är i princip alla spel jag inte kan spela utan frustrerande spikes. Jag gillar dessutom att ha många internetflikar uppe samtidigt och har gärna på något klipp samtidigt som jag spelar. mvh,

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog inte para ihop ett GTX 1060 6Gb med en i7-9700k. Det kommer att flaskhalsa som attans. Om jag vore du skulle jag antingen:

1. Sälja hela din gamla dator och köpa helt nya grejer
2. Sälja moderkort, processor och ram, och sedan uppgradera dessa till t.ex. B450-moderkort med Ryzen 2600x, alternativt vänta på Zen 2 (Ryzen 3000-serien).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@egavgani: Om du inte vill vänta så tycker jag definitivt du ska köra på i7 9700k. Det är den bästa gaming CPU:n du kan köpa för pengar just nu (samma prestanda i spel som 9900k vid överklockning) och den klarar massa multitasking. Kör minst 3000 mhz minnen och börja med 2x8 gb ram. Du kan alltid lägga till mer ram om du vill senare, men bättre att lägga pengarna från början på typ en schysst PSU.

EDIT* Köp en "riktig" CPU-kylare till den. Typ Noctua NH-D15 eller motsvarande vattenkylning. 8 core intel är kända för att bli väldigt varma. Speciellt om du vill kunna överklocka.

Permalänk
Medlem

@egavgani Vad består din nuvarande dator av? Vilken upplösning spelar du i? Kan även vara bra att veta vilka spel du primärt tänkt spela.
Eftersom du verkar vilja hålla ned priset om möjligt så är det förövrigt sjukt att lägga pengar på en så dyr SSD, du kommer inte märka skillnad från en Kingston i spel ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

@egavgani: Om du inte vill vänta så tycker jag definitivt du ska köra på i7 9700k. Det är den bästa gaming CPU:n du kan köpa för pengar just nu (samma prestanda i spel som 9900k vid överklockning) och den klarar massa multitasking. Kör minst 3000 mhz minnen och börja med 2x8 gb ram. Du kan alltid lägga till mer ram om du vill senare, men bättre att lägga pengarna från början på typ en schysst PSU.

EDIT* Köp en "riktig" CPU-kylare till den. Typ Noctua NH-D15 eller motsvarande vattenkylning. 8 core intel är kända för att bli väldigt varma. Speciellt om du vill kunna överklocka.

Trådskaparen söker ju en kostnadseffektiv uppgradering. Skillnaden i spel mellan i7-9700k och Ryzen 2600x (eller i5-9400f om man vill köra intel) kommer vara noll när man parar ihop det med ett 1060.

Vill man nå högre prestanda får man ut massor mera per krona genom att uppgradera grafikkortet till ett RTX 2060 eller 2070.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@egavgani Om vi antar att allt ska bytas ut och du ska spela i 1080p så har du ett bra bygge här som skulle räcka för dig med kvalitet rakt igenom, förutom SSD som är det minst viktiga för spel:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

skyller på min förmåga att uppfatta meningar.

Beror stor del på grafikkort och upplösning, är det 1080p med 1080Ti eller tyngre så ska man gå för 9700K men med svagare komponenter och/eller högre upplösning blir skillnad mindre och man kan fortfarande få en bra spelupplevelse.

Ja absolut, helt klart går det få till en trevlig dator.
Jag menade mer vid spel av fpsspel som jag misstänker att han kör då 1060:t blir kvar. Rätt bra med 9700k nu och sedan köpa nytt grafikkort om något år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av egavgani:

Hej igen! Tack för era svar!

Jag har med GTX 1060 i min kundvagn bara för att kolla om det matchar med övriga komponenter, tänker sätta in mitt nuvarande 1060 och bara ha 1 grafikkort i den nya datorn

Ja, planen är att spela på datorn. Tänkte lägga stålar på processorn och evt. grafikkortet. Finns det någon rimligare processor om denna är allt för bra i jämförelse med övriga delar?
Om jag väljer att köpa bättre lämpade/dyrare delar i förhållande till processorn, hur många fler tusenlappar blir kostnaden då?

mvh,

Du klarar dig fint med en i5:a. Min dator i signatur används bara till spel och den rullar på jättebra.
Sedan är frågan vilka typ av spel du spelar?

Visa signatur