Lönsamt att börja med mining 2019?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006

Lönsamt att börja med mining 2019?

Jag funderar på att börja med mining, mest för kul skull, men jag funderar om man iaf kan gå +-= efter precis alla utlägg, eller om det blir förlust i praktiken om man inte typ äger ett eget datacenter idag?

Daisy, Daisy, Give me your answer, do!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

det är i princip värdelös att börja mina nu. expansionen har död ut och den nuvarande hypen är över. det ända du kan typ göra är att försöka mina redan nu nåt som kanske vid nästa hypen kan vara värt nåt. men just nu gör du bara förlust med det.

Case: Fractal Design Define S with 4x Noctua NF-A14 (3x in 1x out)/ Motherboard: Asus Crosshair 6 Hero (6903 Bios) / CPU: AMD Ryzen 7 1700X / CPU Cooler: Noctual NH-D15 / PSU: Corsair RM850 / RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 @3200Hz 16GB (2x8) / GPU: MSI RX Vega 64 with Raijintek Morpheus II with 2x Noctua NF-F12 PWN / Main SSD: Crucial MX300 750 GB / Steam SSD: Samsung 860 QVO 1TB / Dropbox SSD: Samsung 860 QVO 1TB / Storage HDD: Seagate Barracuda 1TB / 2xSamsung U28E590 / Keyboard: Logitech G413 / Mouse: Mission SG GGM 3.5 MMO Mouse

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Jul 2001

@Mizzarrogh: jag slutade 2015, för de var dyrt å hålla de lönsamt då, idag vet jag absolut inte hur de ser ut, men ASIC grejerna var inte billiga då, å lär inte vara billiga idag häller.

jag föredrog heldre en ASIC miner före en GPU miner pga utrymmes skäl, då tog GPU riggen upp för mycket plats.

jag avslutade min minig tid med AntMiner S2 och S3.
hade S1:or också men de var plus minus noll på dem kontra inkomst och drift kostnad på dem. men hårdvaran var ju avbetald sedan länge med BTC på mina S1or då.

S2 å S3 var också hårdvaran avbetald på å de genererade lite pengar på slutet än mina S1:or, men inte lika mycket som när de var nya.
Så jag la ned 2015 totalt när inkomsten inte var mer än några 100:- efter att elen var betald.

Jag kan tänka mig att det är MYCKET svårare idag å tjäna pengar när de finns bolag som de på Island som fyller hur många 100 kvadrat meter som helst med GPU riggar för mining, de mine:ar så jävla fort att svårighetsgraden på BTC krypteringen stiger så jävla fort att vi små aktörer hinner inte tjäna in pengarna vi behöver för att betala hårdvaran ens.

|Workstation: AMD Threadripper 1900x | ASUS PRIME X399-A | GTX 1070 | 24GB DDR4 | SSD 750GB |
|VMware rig: HP ProLiant DL360 G6 | 48GB DDR3 | HDD 24TB |
|SGI Indy / HTPC: AMD A6-3500 APU | GA-A75M-D2H | HD6530D | 6144MB DDR3 | SSD 64GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015

Det lät inte så positivt

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Man går back i dag, det är bara så. Om mot förmodan valutorna går upp i värde längre fram kanske man får vinst, men då är det bra mycket lättare att bara köpa valuta direkt.

Som hobby kan det vara skoj. Tråkigt och rätt knepigt att deklarera.

Krypto är fantastiskt, mining är det inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Okt 2003

Om du har tillgång till fri el, kan du gå med vinst. Annars är det ingen mening.
Sitter idag med en 13.5 TH asic tjänar ca 25kr om dagen

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

Säg att Bitcoin rusar i värde om några år. Då blir det du minar idag värt mycket, mycket mer.
Minade en hel del för 6 år sedan eller så, men slutade efter jag dubblerat min investering. (30k till 60k).

Vilket var väldigt dumt med facit i hand. Hade jag fortsatt och behållit hade coinsen varit värda runt 100 miljoner i dagsläget, men med det sagt så hade jag ju förmodligen sålt av ändå när man var uppe i en miljon eller två.

Om du köper Radeon VII exempelvis så går du +/- 0 efter ungefär 14 månader och har ett gratis grafikkort med dagens kurser.
Säg att Bitcoin skulle stiga till $80k istället så har du gjort en vinst på +50 000:-.

Något skräp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Okt 2016
Skrivet av Lodisen:

Säg att Bitcoin rusar i värde om några år. Då blir det du minar idag värt mycket, mycket mer.
Minade en hel del för 6 år sedan eller så, men slutade efter jag dubblerat min investering. (30k till 60k).

Vilket var väldigt dumt med facit i hand. Hade jag fortsatt och behållit hade coinsen varit värda runt 100 miljoner i dagsläget, men med det sagt så hade jag ju förmodligen sålt av ändå när man var uppe i en miljon eller två.

Om du köper Radeon VII exempelvis så går du +/- 0 efter ungefär 14 månader och har ett gratis grafikkort med dagens kurser.
Säg att Bitcoin skulle stiga till $80k istället så har du gjort en vinst på +50 000:-.

Säg att Bitcoin tappar i värde om några år. Då blir det du minar idag värt mindre, mycket mindre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Elloy:

Säg att Bitcoin tappar i värde om några år. Då blir det du minar idag värt mindre, mycket mindre.

Visst, men om man sitter på en bra GPU redan så är det ingen direkt kostnad att mina lite på kortet.
Strömförbrukning på en hundring i månaden och man får tillbaka 600:- i dagens kurs med ett Radeon VII.
Säg att man säljer av för att täcka strömkostnaden så backar man inget, förutom att man sliter på grafikkortet.

Något skräp