Barnen kidnappat min dator så får bli en ny.

Permalänk

Barnen kidnappat min dator så får bli en ny.

Byggde en dator för nån månad sen men nu har mina barn lagt beslag på den. Så nu sitter jag och funderar på vad man ska ha.
Nu har jag en i5 9600k med rtx 2060. Är sugen på att byta upp mig till i9 9900k med en rtx 2080 ti.

Så ser den ut just nu. Men funderar på om man ska köra gigabyte gpu och mobo.
https://komponentkoll.se/bygg/cUPoN/

Bättre kylning? Kom med förslag

Visa signatur

i5 - 9600k | Noctua - NH-D15 | MSI Z390-A PRO | Corsair Vengeance LPX 2x8GB @ 3000 MHz | NVIDIA GeForce RTX 2080Ti | Fractal Design Meshify C | ZOWIE XL2546 25 240Hz | Razer BlackWidow Tournament Edition Chroma V2 | Gpw & Ultra light |

Permalänk
Medlem

@andreasnelson: Det är en grym maskin. Men du kan inte montera grafikkortet om du vill ha en fläkt framför. För kortet är för långt. Så den får du ta bort. Men då får du ju inte lika brakylning. Så mitt råd är att välja en kortare grafikkort. Msi-s ventus eller Duke kort kommer att gå in.

Permalänk

@Axel95:
Tur att jag la upp en tråd, annars hade man suttit med för litet chassi. Tack!
Såg att det fanns en Fractal Design Meshify S2. Får nog bli en sån
Hur är det med kylning, finns det någon bättre? Har sett test att denna var en av dom bättre.

Visa signatur

i5 - 9600k | Noctua - NH-D15 | MSI Z390-A PRO | Corsair Vengeance LPX 2x8GB @ 3000 MHz | NVIDIA GeForce RTX 2080Ti | Fractal Design Meshify C | ZOWIE XL2546 25 240Hz | Razer BlackWidow Tournament Edition Chroma V2 | Gpw & Ultra light |

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Är det inte jättebråttom så kan det vara värt att vänta in AMDs nya 3000 serie.

Sen förstår jag inte varför du köper med RGB (lampor) och väljer ett chassi med vägg, då syns det ju inte ändå. Ska du ha en vägg kan du spara några hundra genom att ta bort det (välj komponenter som inte tar extra för lampor).

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Uppdaterade din lista lite. Med ett grafikkort som får plats, bättre. Moderkort för överclockning, större nätaggregat för samma peng och dubbelt så stor ssd för samma peng.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Skrivet av hakd:

Är det inte jättebråttom så kan det vara värt att vänta in AMDs nya 3000 serie.

Sen förstår jag inte varför du köper med RGB (lampor) och väljer ett chassi med vägg, då syns det ju inte ändå. Ska du ha en vägg kan du spara några hundra genom att ta bort det (välj komponenter som inte tar extra för lampor).

Tittade på den nya amd serien, verkar klart intressant. Har som sagt ingen panik eftersom jag har en dator.
La till fel chassi, skulle varit den med tonat glas. Sen var dom billigare på webhallen med deras medlemsbonus.

Skrivet av Dundaj:

https://komponentkoll.se/bild/GnMFs.png
Uppdaterade din lista lite. Med ett grafikkort som får plats, bättre. Moderkort för överclockning, större nätaggregat för samma peng och dubbelt så stor ssd för samma peng.

Tack! Vad är skillnaden på kylaren mot h115i? Det här kortet borde få plats https://www.webhallen.com/se/product/289978-Gigabyte-GeForce-...
Fanns för 11900kr nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasnelson:

Tittade på den nya amd serien, verkar klart intressant. Har som sagt ingen panik eftersom jag har en dator.
La till fel chassi, skulle varit den med tonat glas. Sen var dom billigare på webhallen med deras medlemsbonus.

Tack! Vad är skillnaden på kylaren mot h115i? Det här kortet borde få plats https://www.webhallen.com/se/product/289978-Gigabyte-GeForce-...
Fanns för 11900kr nu.

Den ända skillnaden är att h115i är 280mm radiator och h100 är 240mm du kan välja själv vilken av dom två du vill ha och ja det där kortet får plats

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

@andreasnelson: det ända chassit som matchar meshify är nog cooler master H500M. Men den är mycket dyrare. Så jag tycker du bör köpa Meshify S2

Permalänk
Skrivet av Dundaj:

https://komponentkoll.se/bild/GnMFs.png

Fördelen med den ssdn som han hade från början var ju hastigheten. Frågan är ju vad ts vill ha mycket lagring, eller snabbare lagring

Permalänk

Alternativt, Detta bygge kommer att ockuperas av ditt barn med detsamma.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worthalles:

Fördelen med den ssdn som han hade från början var ju hastigheten. Frågan är ju vad ts vill ha mycket lagring, eller snabbare lagring

Man märker knappt skillnaden på en vanlig ssd och den han har, du märker typ bara skillnad när man laddar ner spel eller flyttar filer. Annars är det 1 sec skillnad på t.ex. när man startar spelen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänk på att "barnen" är plural, så finns ju en chans att dom snor din nya också. Just nu har vi två datorer som duger till spel, bägge är är tidvis upptagna av gamergirls....så kan ju vara bra att bygga lite billigare men fler datorer, det jobbas på det här...;)

Permalänk

@_F1GHT3R_:
Ska kika, tack för att du orkade plocka ihop en lista.

@Semjonov:
Haha sant, får köpa två till sen så vi har 4st dator. Har 1 grabb och 2 tjejer. Dock har inte den minsta börjat spela än men det kommer nog snart.
Det är dock kul att spela tillsammans med dom

Visa signatur

Permalänk

Vill tacka alla för era svar och tips. Kommer avvakta till nya amd serie om det är något att ha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Läst att man ska hålla sig borta från Intel 660p SSD's.