Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag köpte en EXP26U758CW (ChillFlex Pro Gold) i början av Maj någon gång som kom i månadsskiftet Maj/Juni. Riktigt nöjd med den!

Saftigt prispåslag jämfört med Electrolux egna butik

Haha verkligen! Jag lyckades beställa den på kampanjpris, de första få beställningarna gick på 5990 kr. Fortfarande dyrare än hos Electrolux men helt klart värt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Ser gärna att folk som köpt sina maskiner, gärna får dra en snabb review. Videos uppskattas

* Märke:
Wilfa

* Modell:
Cool 12

* BTU/H och/eller effekt:
12000BTU - 3500W

* Vad som ingår: exempelvis fönsterkit
Fjärrkontroll

* Nöjd/missnöjd med:
+effekten
+kvalitet
-låter en del
-tung och otymplig (inte något som vem som helst bara kan lyfta iväg)

* Pris när du köpte:
5900kr + 300kr i frakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhedlof:

Jag ställer mig på kö för att ta över bokningen. Jag kan inte fixa Liljeholmen, men Täby C går bra.

Om du hittar någon AC kan jag hjälpa till att hämta mot soppa pengar om det behöves

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Om du hittar någon AC kan jag hjälpa till att hämta mot soppa pengar om det behöves

Skickades från m.sweclockers.com

Stort tack för erbjudandet! Jag har lyckats få tag på en annan nu.
@varget kan bortse från min köplats på bokningen

Permalänk
Medlem

Jag såg precis denna video som går igenom de olika typerna av AC som finns och tar upp nackdelarna med en portabel AC jämfört med övriga typer av AC.

Tyvärr så går det ju i stort sett inte att använda en så kallad fönster-enhet i Sverige pga sådana fönster som de har i USA är ju väldigt ovanliga i Sverige. Jag kan inte minnas att jag sett ett sådant typ av fönster här.
Jag bor ju även högt uppe i ett höghus och min bostadsrättsförening skulle aldrig tillåta en "window unit" hänga ut för fönstret. Dels för utseendets skull men mer viktigt så skulle det ju vara en livsfara för de som promenerar under mitt fönster om den skulle råka ramla ner.
Därför är jag tvungen att använda mig av en portabel AC om jag vill ha en AC.

Själv har jag köpt en Delonghi PAC N82 Eco som jag är nöjd med även om det skulle vara smidigare att ha ett centralt AC-system som skickar in kall luft i ventilationen.

Permalänk
Medlem

@Skyflyer: Fönsterenheter och liknande finns, men marknaden för dem är liten bland vanliga konsumenter. Det har ingenting med fönstertyp att göra, fönsterenheter kan du ställa i valfritt hål i väggen, det är mer att kostnaden börjar närma sig en vanlig värmepump med inom och utomhusdel samtidigt som de inte får installeras i lägenheter utan tillstånd från fastighetsägaren eller bostadsrättsföreningen. Tillstånd skulle vara svårare att få än för alternativet p.g.a. att de inte går att gömma undan givetvis. Bor du i villa kan du installera ett system med utomhusenhet för 9000-10000 kr inkl installation. Varför skulle du då bygga om ett fönster eller såga ett hål i väggen för en fönsterenhet? Även om du har ett fönster som du skjuter upp så måste du ju täta runt en fönsterenhet, precis som med de portabla behövs någon form av fönsterkit eller hemmabygge för att täta och de måste dessutom skruvas fast.

Prestandan på vanlig värmepump är bättre än en fönsterenhet och billigare fönsterenheter har ingen värmefunktion rent generellt.

Ahlsells egna märke KCC har en billig fönsterenhet som kan hittas för runt 7000-9000 kr. Kostar något mer för de med högre kyleffekt.

Kan du verkligen inte få ut en kyltekniker till en villa och bara behöver kyla så visst, då kan du riva fönstret och installera t.ex. ett kortare fönster och köra enhetsaggregatet antingen undertill eller överst i det tidigare fönsterhålet för samma kostnad som det kostar att installera ett delat system. Du skulle också kunna köra något liknande det många gjort för frånluftsröret på de portabla, installera en plywoodskiva i fönsterhålet och montera enheter där istället för att ha ett fönster du får ljus igenom, men det vill ingen ha monterat året runt.

Titta upp ovanför dörren på småbutiker och du hittar enhetsaggregat överallt i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Så. Fick nyligen hem min Argo AC Holly 10.000 BTU som jag beställde i söndags kväll. (var en av de 50 sista som beställde, innan den blev slutsåld.)
Tips mottages vad man kan använda för någon typ skiva att såga/borra i för att montera slangen i vädringsluckan.
Är väl 15-16 cm mellan gluggen.
Gärna något som är lätt att arbeta med i min lägenhet.
Och gärna färdigmålad vit typ så man slipper se de fula gallren. (räcker med den beigea slangen XD)
Har 3D skrivare så eventuellt att man kompletterar med något enkelt där också för att underlätta montering.

Mvh

Är du nöjd med din argo ac? Jag vet inte om jag gör fel men tycker min är helkass. Luften som kommer ur är knappt "sval" och knappast kall som en ac i bilen. Jag leder ut värmen i ett annat rum just nu så det kanske inte är effektivt? Men den borde väll ändå blåsa riktigt kallt för det? Blåser din riktigt kallt som i en bil?
Dessutom låter den ju som bara den

Skickades från m.sweclockers.com

.
Visa signatur

PNY Geforce 2080 TI 2250/8200Mhz @550W (Galax HOF bios) | I7 9700K @ 5,1Ghz | Asus Rog Strix Z390-F Gaming | 32Gb 3200Mhz | Samsung 970 Pro M2.SSD | 540mm Radiator Custom loop | Valve Index

Permalänk
Inaktiv

Jag har slopat ac, måste köra dygnet runt om jag vill ha svalt, lever om för mycket när man ska sova och då åker temperatur upp ganska fort och man har lika varmt igen.

Permalänk
Medlem

Haha, tänkte jag skulle posta videon här på morgonen men ser att flera andra hunnit före.
Poängen med videon som redan påpekats är att portabla AC med 1 slang inte är värdelösa men mindre effektiva pga att maskinen suger ut mycket av luften som den redan har kylt samt skapar ett undertryck (därav ordvitsen "These suck"). Undertrycket inne leder till att varm luft utifrån sugs in och att undertrycksdilemmat skulle kunna lösas med maskiner med 2-slangsystem.

Och Ja.. jag tillhör skaran som köpt ett AC med 1 st slang i år. Jag gjorde ett försök att hitta en maskin med 2 st slangar men gav upp då utbudet på dessa är mer eller mindre obefintligt. Hoppas dock att detta ändrats den dagen min nuvarande maskin havererar.

Permalänk
Medlem

@Skyflyer: Den enhet han nämner lite snabbt mot slutet med en utenhet som även är portabel, sådana finns (inte just den skit han nämner) men går för ca 15-20k.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lv_08:

Blev en seg uppdatering men såhär blev det för min del, lite ghetto modding av det hela i slutändan men är förvånad över hur bra det faktist fungerar, inget undertryck överhuvudtaget så naturliga ventilationen är opåverkad, kyls förvånansvärt bra för sina 10000 btu, där ac står går tempen ner från 26-27 till 21 grader ganska snabbt, som också sprids ut helt ok över lägenheten med hjälp av en fläkt till rummet intill.

Jag hade turen att kunna göra såhär, sammanfattning: kommer aldrig leva utan ac igen. Nu kan man åtminstone sitta vid en dator eller i soffan utan någon svett fest 👍

http://i63.tinypic.com/5es9hg.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Hur fick du till "adaptern" för insuget. Jag har en Exp35u538cw och jag kyler mitt rum bra men undertrycket gör att kylan stannar här inne och även drar in luft utifrån vid fönstret samt de andra rummen i springorna om jag har dörrarna stängda.

Vad använde du för material?

Jag har försökt täppa till alla läckor vid utslangen men det gör väldigt lite o det stora hela utan behöver fixa till tvåslang.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Efter att set filmen blir man ju sugen att modifiera sin ac, såg att någon tidigare i tråden hade modifierat sin ac(att ha två slangar).
jag köpte Holly varianten(10000 btu/h) från bauhaus, tror ni man kan sätta på en slang, eller kommer fläkten inte orka dra in luft om man har för lång slang på. blev sugen på att dra luften från ett annat rum.

byggde ett eget försegling kit bara av en pappskiva igår.
men tror jag beställer detta https://www.amazon.co.uk/HOOMEE-Universal-Window-Portable-Con...
vill kunna öppna fönstret i bland för att vädra/korsdrag

första testet blev så här.
temp 25,5 grader, startade kl 1820, inställning 18 grader på maskinen
23,5 grader kl 1910 (märkte att det inte var helt tätt i pappskivan(hade öppningar så att jag kunde öppna/stänga fönstret) tejpade för dem.
21,9 grader kl 2010.

Så ca -2 grader i timmen, sänkte den temperaturen i sovrummet.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hur fick du till "adaptern" för insuget. Jag har en Exp35u538cw och jag kyler mitt rum bra men undertrycket gör att kylan stannar här inne och även drar in luft utifrån vid fönstret samt de andra rummen i springorna om jag har dörrarna stängda.

Vad använde du för material?

Jag har försökt täppa till alla läckor vid utslangen men det gör väldigt lite o det stora hela utan behöver fixa till tvåslang.

Tjena!
Allt är 3d utskrivet, jag mätte och modellerade adaptrarna

Kan allmänt uppdatera att nu efter ett ännu längre tag så fungerar det fortfarande otroligt bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lv_08:

Tjena!
Allt är 3d utskrivet, jag mätte och modellerade adaptrarna

Kan allmänt uppdatera att nu efter ett ännu längre tag så fungerar det fortfarande otroligt bra!

Skickades från m.sweclockers.com

aha, härligt. Då får jag mäta upp och ta ett snack med en vän som har en 3d-printer. Använde du vanlig plast eller nåt särskilt? Fäste du det med tejp eller lim elr nåt?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

aha, härligt. Då får jag mäta upp och ta ett snack med en vän som har en 3d-printer. Använde du vanlig plast eller nåt särskilt? Fäste du det med tejp eller lim elr nåt?

Skrev ut alla adaptrar med PLA, fungerar väldigt bra för mig!
Jag fäste med tejp (blev väldigt tight fäst) då jag inte vill göra några permanenta ingrepp på ACn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Coca: Skulle nog säga att portabla luftkonditioneringar med frånluftsslang är det som passar våra typiska lägenheter sämst. Deras enda fördel är att man inte behöver borra och skruva. Ingen lägenhet har egentligen ventilation som klarar av att du blåser ut så mycket luft i ett fönster och det är svårt att kyla mer än ett rum med en portabel enhet. Majoriteten i Sverige bor inte i lägenhet, men har man villa så är en värmepump lite mer självklart och många klarar sig med andra åtgärder som markiser och riktig fönsterfilm som inte heller är något man får för sig att installera på en fastighet man inte äger.

Permalänk
Medlem

Någon som har en ac som "skvalpar"? Köpte min från webhallen nyss och när den är igång så e det ett jävla störigt ljus som låter som massa vatten som skvalpar runt inne i maskinen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte79:

Någon som har en ac som "skvalpar"? Köpte min från webhallen nyss och när den är igång så e det ett jävla störigt ljus som låter som massa vatten som skvalpar runt inne i maskinen

Skickades från m.sweclockers.com

Antigen är det kylmedlet som du hör när det rör sig igenom ledningarna eller kondensvatten som samlas i tanken.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte79:

Någon som har en ac som "skvalpar"? Köpte min från webhallen nyss och när den är igång så e det ett jävla störigt ljus som låter som massa vatten som skvalpar runt inne i maskinen

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken AC har du? Jag har en Electrolux EXP26U338CW och kan höra ett litet "skvalpande" ljud när min är inställd på "sleep-läge" under natten (jag sover gott till oljud i sovrummet), men jag har inte hört det ljudet när den är inställd på vanligt "cool" / kylningsläge.

Permalänk
Medlem

* Märke: Trotec
* Modell: PAC 3500
* BTU/H och/eller effekt: 3,5 kW / 12.000 BTU
* Vad som ingår: Bara enheten + slangen
* Nöjd/missnöjd med:
+ Kyler bra, gör jobbet helt enkelt
+ Känns gedigen för det priset
+ Behöver inte tömma kondensvatten
- Precis som alla enheter är den ganska högljudd (68 decibel när den kör på max)
- Ångrar att jag inte köpte deras duo enhet (två slangar), men visste inte om fördelarna förrän efteråt
- Tog ett tag att få enheten pga att det var ett sånt tryck förra sommaren
* Pris när du köpte: 4422 kr (inkl frakt)

Permalänk
Medlem

Själv så löste jag erat dilemma med att ac:n skapar undertryck igenom att kasta ut acn på balkongen och leda utblåste för kalluften igenom ett rör in i lägenheten.

Permalänk

Någon som har fönster som öppnas "uppe och nere" i stället för på sidan?

Om ja, hur löste ni det med utblåset?

Funderar på att skaffa en AC men vet inte hur jag ska täta runt fönstret.

Permalänk
Medlem

Efter ha fått lite inspiration från lv_08 och sista spiken i kistan från Technology Connections så är min AC numera dubbelslang. Har dock bara testkört med slangarna i rummet men kände klart att det sög från den nya slangen.

Med hög teknologi såsom kartong, smältlim, alutejp och 3D-printande grejer så inväntar jag mig en överdrivet varm sommar igen.
3D-printade delar är muff att fästa slang och damm/insektsfilter då slangarna hänger direkt ut i verkligheten och jag vill inte fylla kammaren full med insekter. Köpte sådan där fönstergrej för att dra slang genom från aliexpress. Kan ladda upp STL-filer till thingiverse för 125mm slang(har faktiskt ingen aning om diametern) om någon vill ha nytta av detta. Muffarna är 120mm ytterdia.

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhedlof:

Vilken AC har du? Jag har en Electrolux EXP26U338CW och kan höra ett litet "skvalpande" ljud när min är inställd på "sleep-läge" under natten (jag sover gott till oljud i sovrummet), men jag har inte hört det ljudet när den är inställd på vanligt "cool" / kylningsläge.

Jag har denna https://www.webhallen.com/se/product/300405-Arctus-Portabel-A...
Den låter hela tiden cool körs, låter som en diskmaskin som körs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av CreV-:

Efter ha fått lite inspiration från lv_08 och sista spiken i kistan från Technology Connections så är min AC numera dubbelslang. Har dock bara testkört med slangarna i rummet men kände klart att det sög från den nya slangen.

Med hög teknologi såsom kartong, smältlim, alutejp och 3D-printande grejer så inväntar jag mig en överdrivet varm sommar igen.
3D-printade delar är muff att fästa slang och damm/insektsfilter då slangarna hänger direkt ut i verkligheten och jag vill inte fylla kammaren full med insekter. Köpte sådan där fönstergrej för att dra slang genom från aliexpress. Kan ladda upp STL-filer till thingiverse för 125mm slang(har faktiskt ingen aning om diametern) om någon vill ha nytta av detta. Muffarna är 120mm ytterdia.

https://i.imgur.com/vNhHNmS.jpg

Hade samma tanke för att få till en lösning med 2 slangar: kartong, en plasthink , tejp och 160mm slang (samt vanligt insektsfilter över inkommande slangen).
Egentligen borde kartongen täckas med typ plastpåse då luft tar sig igenom kartong ändå (är dock inte direkt märkbart).

Körde idag då det var runt 25 grader ute och fick ner till 19 grader i vardagsrummet och runt 20 i sovrummet, efter 1-2 timmar, samt så klart märks det att ingen luft "läcker in" från annan ventilation eller så.

Permalänk
Hedersmedlem

*Meningslöst tjafs raderat*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Jag såg precis denna video som går igenom de olika typerna av AC som finns och tar upp nackdelarna med en portabel AC jämfört med övriga typer av AC.
https://www.youtube.com/watch?v=_-mBeYC2KGc

Tyvärr så går det ju i stort sett inte att använda en så kallad fönster-enhet i Sverige pga sådana fönster som de har i USA är ju väldigt ovanliga i Sverige. Jag kan inte minnas att jag sett ett sådant typ av fönster här.
Jag bor ju även högt uppe i ett höghus och min bostadsrättsförening skulle aldrig tillåta en "window unit" hänga ut för fönstret. Dels för utseendets skull men mer viktigt så skulle det ju vara en livsfara för de som promenerar under mitt fönster om den skulle råka ramla ner.
Därför är jag tvungen att använda mig av en portabel AC om jag vill ha en AC.

Själv har jag köpt en Delonghi PAC N82 Eco som jag är nöjd med även om det skulle vara smidigare att ha ett centralt AC-system som skickar in kall luft i ventilationen.

jag bor i bostadsrätt, & jag fick lov att installera endast insida AC genom att borra 2 stora hål samt kondens hål i väggen.
viserligen för någon anledning kostar det som fan, men den är mer effektiv.

https://www.polarpumpen.se/ac/hem-kontor/innova-energie/innov...

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

jag bor i bostadsrätt, & jag fick lov att installera endast insida AC genom att borra 2 stora hål samt kondens hål i väggen.
viserligen för någon anledning kostar det som fan, men den är mer effektiv.

https://www.polarpumpen.se/ac/hem-kontor/innova-energie/innov...

Bor du i ett trähus?

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Bor du i ett trähus?

Nej, Betong och lättbetong.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk

Jösses, denna maskin ser ut att vara direkt hämtad ur Fallout.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..