Permalänk
Medlem

Ubiquiti - vad behöver jag?

Flyttar till en lägenhet strax där jag kommer ha fiber via Bahnhof 250/250 mbit. Har haft otaliga routers där jag varit tvungen att starta om dem i tid och otid så tänkte det är lika bra att skaffa saker med lite bättre kvalitet.

Blir dock inte klok på vad jag behöver för enheter. Har 5 ish enheter anslutna via ethernetkabel och 10 ish via wi-fi.

Router
https://www.inet.se/produkt/5402738/ubiquiti-edgerouter-x

Switch
https://www.inet.se/produkt/5480030/ubiquiti-edgeswitch-5xp-p...

AP
https://www.inet.se/produkt/5402737/ubiquiti-unifi-lite-ac120...

Räcker dessa? Bör jag välja några andra? Behöver jag en USG?

Visa signatur

CPU: 8700K @ 5.0 GHz| GPU: MSI RTX 2080 ti Duke OC | MB: ASUS Prime Z370-A | RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance RGB PRO @3200MHz | Cooling: be quiet! Dark Rock Pro 4 | PSU: be quiet! Straight Power 750W | SSD: Samsung 860 1 TB | FANS: be quiet! Silent Wings 3 x3 | CASE: Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

@ferol: Vill du spara en slant kan du alltid välja en billigare switch och köpa deras AC Pro där det ingår en POE-injektor.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Hedersmedlem

Även AC Lite ingår det PoE-injektor i hos Inet. OBS dock att beroende på butik och artikel så kan både UAP AC Lite och UAP AC Pro komma med eller utan injektor.

Du behöver alltså inte en ubiquiti edgeswitch om du inte vill använda avancerade funktioner t.ex. VLAN utan kan köra med en enklare omanagerad switch.

Ska du ha router från unifi så ska du ha antingen en USG *eller* en EdgeRouter. Inte båda. De fyller samma funktion.

Permalänk
Medlem

Varför vill du just köra Ubiquiti?

Permalänk
Administrativ avgift

@reverend benny: Bra , fungerande och högpresterande nätverk ?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Även AC Lite ingår det PoE-injektor i hos Inet. OBS dock att beroende på butik och artikel så kan både UAP AC Lite och UAP AC Pro komma med eller utan injektor.

Du behöver alltså inte en ubiquiti edgeswitch om du inte vill använda avancerade funktioner t.ex. VLAN utan kan köra med en enklare omanagerad switch.

Ska du ha router från unifi så ska du ha antingen en USG *eller* en EdgeRouter. Inte båda. De fyller samma funktion.

Såg det nu, då skippar jag nog switchen och behåller min nuvarande. Vad är skillnaden mellan edgerouter och USG egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 8700K @ 5.0 GHz| GPU: MSI RTX 2080 ti Duke OC | MB: ASUS Prime Z370-A | RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance RGB PRO @3200MHz | Cooling: be quiet! Dark Rock Pro 4 | PSU: be quiet! Straight Power 750W | SSD: Samsung 860 1 TB | FANS: be quiet! Silent Wings 3 x3 | CASE: Fractal Design Meshify C

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ferol:

Såg det nu, då skippar jag nog switchen och behåller min nuvarande. Vad är skillnaden mellan edgerouter och USG egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Edgerouter är mer av en "fristående" produkt som inte integerar in i Unifi och har mer funktionalitet, medan USG integrerar in i Unifi och är "enklare".

Jag har aldrig kört Edgerouter, däremot har jag USG på föräldrarnas sommarställe, så jag är nog inte rätt person att jämföra. I det fallet var det enkelhet som vann över funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Edgerouter är mer av en "fristående" produkt som inte integerar in i Unifi och har mer funktionalitet, medan USG integrerar in i Unifi och är "enklare".

Jag har aldrig kört Edgerouter, däremot har jag USG på föräldrarnas sommarställe, så jag är nog inte rätt person att jämföra. I det fallet var det enkelhet som vann över funktion.

Ungefär det jag utläst från lite googlande. Jag borde kanske snegla mot en USG istället, är ingen wizard med nätverk direkt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 8700K @ 5.0 GHz| GPU: MSI RTX 2080 ti Duke OC | MB: ASUS Prime Z370-A | RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance RGB PRO @3200MHz | Cooling: be quiet! Dark Rock Pro 4 | PSU: be quiet! Straight Power 750W | SSD: Samsung 860 1 TB | FANS: be quiet! Silent Wings 3 x3 | CASE: Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Det finns fler som levererar bra prestanda, mitt nät består av en Edgerouter 4 och en WAC510 med en managerbar POE switch från Netgear. Båda år prosumer och fungerar väldigt väl.
Du slipper dessutom köpa någon kontroller eller liknande som Ubiquiti vill ha.

Har satt upp ett gäng WAC510 och dom fungerar klockrent, lätta att configurera och bra prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Det finns fler som levererar bra prestanda, mitt nät består av en Edgerouter 4 och en WAC510 med en managerbar POE switch från Netgear. Båda år prosumer och fungerar väldigt väl.
Du slipper dessutom köpa någon kontroller eller liknande som Ubiquiti vill ha.

Har satt upp ett gäng WAC510 och dom fungerar klockrent, lätta att configurera och bra prestanda.

Ska kika runt lite mer. Mest varit inne på ubiquiti då de ofta rekommenderas.

Är det krångligare att ställa in edgeroutern än någon annan router? Läst i en del forum om det men verkar i de allra flesta fall vara fel på konsumenten snarare än produkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 8700K @ 5.0 GHz| GPU: MSI RTX 2080 ti Duke OC | MB: ASUS Prime Z370-A | RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance RGB PRO @3200MHz | Cooling: be quiet! Dark Rock Pro 4 | PSU: be quiet! Straight Power 750W | SSD: Samsung 860 1 TB | FANS: be quiet! Silent Wings 3 x3 | CASE: Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Det finns fler som levererar bra prestanda, mitt nät består av en Edgerouter 4 och en WAC510 med en managerbar POE switch från Netgear. Båda år prosumer och fungerar väldigt väl.
Du slipper dessutom köpa någon kontroller eller liknande som Ubiquiti vill ha.

Har satt upp ett gäng WAC510 och dom fungerar klockrent, lätta att configurera och bra prestanda.

Behöver man inte göra med unifi heller. Går utmärkt att ha en dator / mobil som kontroller.

Har en uppsättning på sommarstället med tre st AC-PRO.

En gammal burk går som kontroller men den är avstängd för det mesta. Vi använder oss utav standardrouter från Banhof.

Men som sagt är inte de mest avancerade funktionerna med då.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Jag kör här hemma med en USG och två AP Pro för att fylla upp en villa.

Fördel Unifi:
Väl fungerande Wifi (dock inte snabbast).
Väldigt fin överblick över nätverket och vilken trafik som går där.
Smidigt att lägga till fler accesspunkter (dock finns det ju många fina mesh idag).

Nackdel Unifi:
Du har flera enheter för att lösa en enhets jobb (USG/PoE injector/AP/controller vs en bra t.ex. Asus router).
Du bör ha en controller (PC eller bättre NAS fungerar).
Har man mindre eller medelstor lägenhet så räcker en accesspunkt. Då är ju frågan om inte en integrerad enhet är bättre (och snabbare).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt, det är skönt att ha samma interface på AP som på routern.
Kör samma setup hemma fast med 3st Ap

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12593323

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

När det gäller edgerouter så inser jag såhär i efterhand att det sannolikt var ett onödigt köp, iallfall idag.
Ska man köra någon extern VPN tjänst för att surfa anonymt så räcker den t.ex. inte till.
Sen är det nog få som faktiskt är inne och tittar i sin router.

Däremot så får man med Edgerouter en device som uppdateras ofta och länge, det är mer än vad man kan säga om många konsumentrouters.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferol:

Flyttar till en lägenhet strax där jag kommer ha fiber via Bahnhof 250/250 mbit. Har haft otaliga routers där jag varit tvungen att starta om dem i tid och otid så tänkte det är lika bra att skaffa saker med lite bättre kvalitet.

Blir dock inte klok på vad jag behöver för enheter. Har 5 ish enheter anslutna via ethernetkabel och 10 ish via wi-fi.

Router
https://www.inet.se/produkt/5402738/ubiquiti-edgerouter-x

Switch
https://www.inet.se/produkt/5480030/ubiquiti-edgeswitch-5xp-p...

AP
https://www.inet.se/produkt/5402737/ubiquiti-unifi-lite-ac120...

Räcker dessa? Bör jag välja några andra? Behöver jag en USG?

Som övriga har sagt är det trevligt att ha allt i samma interface, då är det unifi-grejerna du vill ha framför edge-grejerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferol:

Ungefär det jag utläst från lite googlande. Jag borde kanske snegla mot en USG istället, är ingen wizard med nätverk direkt

Skickades från m.sweclockers.com

Det behöver du inte vara, finns en wizard i Edgeroutern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goddag:

Jag kör här hemma med en USG och två AP Pro för att fylla upp en villa.

Fördel Unifi:
Väl fungerande Wifi (dock inte snabbast).
Väldigt fin överblick över nätverket och vilken trafik som går där.
Smidigt att lägga till fler accesspunkter (dock finns det ju många fina mesh idag).

Nackdel Unifi:
Du har flera enheter för att lösa en enhets jobb (USG/PoE injector/AP/controller vs en bra t.ex. Asus router).
Du bör ha en controller (PC eller bättre NAS fungerar).
Har man mindre eller medelstor lägenhet så räcker en accesspunkt. Då är ju frågan om inte en integrerad enhet är bättre (och snabbare).

Skickades från m.sweclockers.com

Fast en Ubiquiti produkt är ju gjord för enterprise och har bättre uptime i och med det mot en konsumentrouter typ Asus.
Asus router är bra om man vill ha något enkelt att sätta upp, medan en Ubiquiti produkt sätter man upp en gång sen varar den en livstid

Permalänk
Medlem

@Northbane: För en lägenhet tycker jag det känns overkill, en ASUS kommer göra jobbet. Jag kan köpa att man är intresserad av att skruva brandväggsregler, har enheter med poe och dona själv osv, men rent funktionsmässigt naaaaa.

Spelar liksom ingen roll om konsumentroutern håller 5 år och (halv-budget)enterprise 10, det kommer nya funktioner och standarder man vill ha och byter ändå. Helt annat läge i en flerplansvilla.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

@Northbane: För en lägenhet tycker jag det känns overkill, en ASUS kommer göra jobbet. Jag kan köpa att man är intresserad av att skruva brandväggsregler, har enheter med poe och dona själv osv, men rent funktionsmässigt naaaaa.

Spelar liksom ingen roll om konsumentroutern håller 5 år och (halv-budget)enterprise 10, det kommer nya funktioner och standarder man vill ha och byter ändå. Helt annat läge i en flerplansvilla.

Smaken är som, ja precis... jag håller inte med dig och säkerligen många andra som antingen håller med dig eller inte. Visst första gången kanske det tar lite mer tid än att sätta upp en konsumentrouter, men många är inte så tekniskt intresserade och vill bara att det ska fungera utan att behöva pill. Mina föräldrar är ett praktexempel på detta (även om de kanske inte ens hade kunnat sätta upp en vanlig router på egen hand, men hjälp går ju att få från många håll även om man inte skulle ha barn som är teknikintresserade), en Unifi AP sitter där på väggen i takhöjd och fungerar så mycket bättre än deras tidigare konsumentrouter gjorde både trådlöstäckning samt stabilitet på internetuppkopplingen. Har inte behövt skruva brandväggsregler där för övrigt för deras bruk.

Hade själv Comhem router till en början, men det var ju bara strul (även på LAN utöver dålig täckning på WLAN) så det blev en Unifi AP hemma också, trots att jag har enplanslägenhet som dock är väldigt avlång.
PoE är väl förövrigt jättesmidigt, vem vill inte skära ner på antalet kablar? Sen är uptime väldigt viktigt för många.

Men men, alla har vi olika preferenser så säger naturligtvis inte att du har fel, men dumt att dra alla över kam bara för att en ASUS router (eller liknande) fungerar för många kanske det inte är allas kopp av te

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

@Northbane: För en lägenhet tycker jag det känns overkill, en ASUS kommer göra jobbet. Jag kan köpa att man är intresserad av att skruva brandväggsregler, har enheter med poe och dona själv osv, men rent funktionsmässigt naaaaa.

Spelar liksom ingen roll om konsumentroutern håller 5 år och (halv-budget)enterprise 10, det kommer nya funktioner och standarder man vill ha och byter ändå. Helt annat läge i en flerplansvilla.

Hade såklart klarat mig med en vanlig konsumentrouter. Men har bytt router kanske 4 gånger senaste 10 åren samtliga i 1500kr klassen utan att vara särskilt nöjd. Så känns helt klart rätt att testa på budgetenterprise för om inget annat bättre stabilitet. Sen känns det lite roligare att pilla med, kanske man till och med lär sig något om nätverk på köpet!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 8700K @ 5.0 GHz| GPU: MSI RTX 2080 ti Duke OC | MB: ASUS Prime Z370-A | RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance RGB PRO @3200MHz | Cooling: be quiet! Dark Rock Pro 4 | PSU: be quiet! Straight Power 750W | SSD: Samsung 860 1 TB | FANS: be quiet! Silent Wings 3 x3 | CASE: Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Det är inte fel att fundera på vilka krav man har och sen gå ut och leta på en produkt som möter kraven.

Är det så att man vill dra ner på antalet kablar då är ju POE rätt trevligt.
Är det så att man vill slippa kabeldragning, då kanske MESH är bra.
Är det så att man vill köra "set and forget" då kanske man ska ha en router och AP som uppdaterar sig själv (det gör inte en edgerouter eller Ubi AP), men väl vissa konsumentroutrar.
Vill man ha bra räckning på flera plan?
Prestanda?
VPNtjänst?

Det finns mkt att tänka på, att slänga in saker som att Unifi skulle ha bättre Uptid och använda det som argument för att köpa något känns, på den här nivån, rätt fel.
Men vad vet jag, är det upptid som räknas så ska man nog ha 2 AP och en router med backup WAN osv.

Det finns väldigt mkt bra produkter där ute att välja på, speciellt om du sneglar på prosumer/företagsprodukter. Lite dyrare men du får vad du betalar för.

Permalänk
Medlem

Undvik lilla USG om du vill ha någon som helst IPS/IDS påslaget.
USG Pro fixar det upp till 350ish så det är rätt perfekt för din lina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferol:

Flyttar till en lägenhet strax där jag kommer ha fiber via Bahnhof 250/250 mbit. Har haft otaliga routers där jag varit tvungen att starta om dem i tid och otid så tänkte det är lika bra att skaffa saker med lite bättre kvalitet.

Blir dock inte klok på vad jag behöver för enheter. Har 5 ish enheter anslutna via ethernetkabel och 10 ish via wi-fi.

Router
https://www.inet.se/produkt/5402738/ubiquiti-edgerouter-x

Switch
https://www.inet.se/produkt/5480030/ubiquiti-edgeswitch-5xp-p...

AP
https://www.inet.se/produkt/5402737/ubiquiti-unifi-lite-ac120...

Räcker dessa? Bör jag välja några andra? Behöver jag en USG?

Har haft många av deras produkter och skulle nog inte satsa på Edgerouter X.
För att Ubiquiti håller just nu på i skrivande stund släppa en större release av deras firmware, den är lite mer tungrodd och då tror jag Edgerouter X kommer få jobba rejält på 250/250 mbit. Har själv haft en sådan router och med gamla firmware var den ganska varm (ganska vanligt med värmeproblem bland edgerouters).

När det gäller USG eller Edgerouter, så skulle jag ta Edgerouter alla dagar i veckan om man är tekniskt intresserad, routern erbjuder mer funktionalitet.

Har även haft en Edgerouter PoE 5-portars, även den hade värmeproblem.
Idag rullar jag på en Edgerouter 6P, inga värmeproblem och en fantastisk router, är äckligt nöjd med den
Lite dyr router men Edgerouter 4 gör samma jobb men med färre portar.
Varför jag valde 6P är för att jag har behovet av fler portar (4 olika LAN och 3 VLAN), men Edgerouter 4 kommer göra jobbet bra på din snabba lina.