Permalänk
Medlem

Köpa stationär

Hej jag tänkte skaffa mig en stationär PC. Vad tror ni om den här + skärmen för 6000:- den är ca 4 år gammal. Är den värt det?

PC
Processor: Intel Core i5 6600K @ 3.50GHz (kan klockas till 4.10GHz)
Kylare: Noctua NH-D15
Grafikkort: EVGA Nvidia GeForce GTX970 SSC
RAM: 16GB
Lagring: 500GB SSD
Nätaggregat: Corsair RMX 750x
Chassi: Fractal Design Define R5 Blackout, 2 USB3.0 2 USB2.0

Byggd för att vara tyst och stark och den är fortfarande lika tyst som dagen jag byggde den.

SKÄRM - LG 35UM95-P
Upplösning & refresh rate: 3440x1440p @ 60hz
I/O: 2 DisplayPort. HDMI, 2 Thunderbolt, 1 USB3.0 2 USB 2.0

Tangentbord
Corsair K70

Permalänk
Medlem

Ja,
Skärmen ser bra ut, så saknar du skärm gör du rätt i att hoppa på ett sådant här paket annars springer det iväg.
Datorn kanske inte kan driva spel på den fullt ut, men det går säkert att klara lägre upplösningar till att börja med.
Chassi och nätagg kan du bygga vidare på när du uppgraderar i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Ja,
Skärmen ser bra ut, så saknar du skärm gör du rätt i att hoppa på ett sådant här paket annars springer det iväg.
Datorn kanske inte kan driva spel på den fullt ut, men det går säkert att klara lägre upplösningar till att börja med.
Chassi och nätagg kan du bygga vidare på när du uppgraderar i framtiden.

Ok så man kan uppgradera olika delar på den i framtiden om den blir slö? Typ grafikkort och sånt? (Jag kan noll om datorer) jag kommer främst arbeta på den hemifrån så spelar inte så mycket. Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Då är det ett bra köp;

Ska du arbeta på den så klarar grafikortet det lungt och skärmen verkar mycket bra.
Spelare vill rendrera 3d-grafik 100 ggr per sekund och det blir ju värre med 5 miljoner pixlar - vilket är ointressant för dig.

Alternativet för dig är kanske en bärbar dator om du vill få allt i ett,
det är väldigt få uppgifter som egentligen behöver en kraftfull dator idag
men en stationär har ju fördelar som t.ex 16 Gb minne och att du lätt kan lägga till en hårddisk senare.

Permalänk
Medlem

Är ditt mål en stationär dator med stor skärm för att bekvämt kunna sitta och skriva så verkar det ju vara ett riktigt pangpris. Som speldator duger den helt okej och dagen den slutar duga så kan du som du säger uppgradera en eller några delar för att det ska bli mer liv i den.

Det viktigaste är nog att fundera ut vad som är viktigt i en dator för dig.
- Stationär/bärbar
- Stor/liten
- Speldator/kontorsdator etc