Motor för virtualisering

Permalänk

Motor för virtualisering

Server var den mest lämpade delen här tycker jag, men flyttar gärna om det passar bättre någon annan stans.

Så, nu är det snart semester och min "server" där hemma skulle behöva lite kärlek. Det är egentligen en vanlig dator som kör Windows 10 i grunden med Hyper-V och två virtuella klienter.

Men, nu när tiden finns så skulle jag vilja bygga om detta till något som faktiskt fungerar bättre. Hyper-V i all ära, jag älskar det och använder det mycket för labb osv på andra servarar, men i detta läget så fungerar det inte så bra som jag vill.

Min ena server är en virtuell Ubuntu som kör Docker med en drös olika containrar och det fungerar bra, men jag saknar stöd för USB passthrough mellan min server och gäst. Har några containers där jag skulle behöva ansluta en eller två USB-enheter.
Har tittat på olika varrianter med att dela ut över nätverket osv, men antingen kostar de en halv förmögenhet eller så är de extremt ostabila...

Så, vilken motor skall jag satsa på? Har inga bekymmer med att installera om servern till ett annat OS i grunden, men skulle helst vilja konvertera mina virtuella Hyper-V maskiner och importera igen så att jag slipper installera om dessa också...

Har tittat på Esxi, men blir inte klok på om denna stödjer USB passthrough eller inte, samt om den fortfarande är gratis eller ens kompatibel med mina komponenter? (Uppdaterar med spec ikväll sen, men standard Azrock moderkort, i3 CPU och några vanliga SSD)

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för slags USB-enheter du ska skicka igenom? Och när du säger "containers", jag tror inte att du i allmänhet kan skicka en USB-enhet till en "container" iom att det delar på samma kärna? Osäker.

I det här läget kan det vara bra att vi tar ett steg bakåt och att du beskriver vad du faktiskt försöker åstadkomma för att vi ska komma med bra rekommendationer!

ESXi funkar på det mesta (dock lär inte vara "supporterat" på din hårdvara), men Free-versionen har sina begränsningar, osäker på USB passthrough.

Permalänk
Medlem

@pv2b @Psy_lover: ESXi klarar det du vill. Kör ESXi 6.5-nånting hemma, med dels passthrough av instickskort (i mitt fall kontrollerkort för diskar) till en FreeBSD-maskin, och med USB-passthrough av ett gäng USB-prylar (en Tellstick, en Z-wave-brygga, en Zigbee-brygga, ett par USB<->RS232 för UPS och... Vad det sista är kommer jag inte ihåg, men den är ansluten i allafall säger lsusb) till olika VMs.

Jag tittade på Xenserver för ett tag sedan, men vill minnas att det (då) var lurigt med passthrough.

När det gäller docker beror det lite på vad du har för devices, presenterar de sig som en nod i systemet kan du ju alltid mappa in den noden (ex. /dev/ttyUSB0), saker som pratar mer magiskt är klurigare att dela enkelt med Docker.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du helt enkelt tar den Linux-dist du är bekväm med och sedan kör du KVM & Docker.

Vill du verkligen ha bekant tittar du på Proxmox.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

@iller
Proxmox verkar lovande! Känns inte lika tungt som Esxi och verkar ha stöd för det som jag behöver. Har gott om tid när köket väl är färdigt att sitta med detta och pilla också för att komma in i det

@zyberzero
Tack för snabbt svar! Det är samma typ av USB-enheter jag hade tänkt använda mig av då min HA ligger som en container, utan tvekan det bästa jag gjort med min installation ^^ Men då är det skönt att veta att Esxi har stöd för passthrough om Proxmox inte fungerar för mig!

@pv2b
Att USB-enheterna fungerar vet jag, så det är inget konstigt med det Dock så har Hyper-V inte stöd för passthrough till gästen native utan det är ett härke utan dess like att få till! Kör ett antal containers för både HA, Plex och Ubiquiti controller.

Permalänk
Proffsmoddare

Jag tycker xcp-ng är rätt mysigt om man vill ha ett gratisalternativ. En fork av Citrix XenServer utan några begränsningar

https://xcp-ng.org/

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk

@SleepstreameR
Den får jag kolla närmre på, aldrig hört nmanet tidigare ^^

Permalänk
Medlem

Efter att ha testat ESXi, Proxmox, Unraid och XCP-ng så fastnade jag för ESXi. Det känns mest komplett och kapabelt. Du klarar dig långt på gratisvarianten av ESXi, men vill du kan du köpa en licens från ebay för en billig peng.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk

ESXi funkar galant, jag kör ESXi på en laptop med en z-wave USB som mappas till ett Ubuntu VM som i sin tur mappar till en Home Assistant container.

Funkar skitbra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Psy_Lover:

@SleepstreameR
Den får jag kolla närmre på, aldrig hört nmanet tidigare ^^

Kör på! Kör esxi hemma just nu, men det är egentligen mest för att det är vad jag kör på jobbet. XenServer är min personliga favorit

Skrivet av Biermann:

Efter att ha testat ESXi, Proxmox, Unraid och XCP-ng så fastnade jag för ESXi. Det känns mest komplett och kapabelt. Du klarar dig långt på gratisvarianten av ESXi, men vill du kan du köpa en licens från ebay för en billig peng.

Tack för tipset, köpte precis en licens på ebay

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Tack för tipset, köpte precis en licens på ebay

Vad för typ av licens hitta du på ebay och vad kostar det?