Motor för virtualisering
Server var den mest lämpade delen här tycker jag, men flyttar gärna om det passar bättre någon annan stans.
Så, nu är det snart semester och min "server" där hemma skulle behöva lite kärlek. Det är egentligen en vanlig dator som kör Windows 10 i grunden med Hyper-V och två virtuella klienter.
Men, nu när tiden finns så skulle jag vilja bygga om detta till något som faktiskt fungerar bättre. Hyper-V i all ära, jag älskar det och använder det mycket för labb osv på andra servarar, men i detta läget så fungerar det inte så bra som jag vill.
Min ena server är en virtuell Ubuntu som kör Docker med en drös olika containrar och det fungerar bra, men jag saknar stöd för USB passthrough mellan min server och gäst. Har några containers där jag skulle behöva ansluta en eller två USB-enheter.
Har tittat på olika varrianter med att dela ut över nätverket osv, men antingen kostar de en halv förmögenhet eller så är de extremt ostabila...
Så, vilken motor skall jag satsa på? Har inga bekymmer med att installera om servern till ett annat OS i grunden, men skulle helst vilja konvertera mina virtuella Hyper-V maskiner och importera igen så att jag slipper installera om dessa också...
Har tittat på Esxi, men blir inte klok på om denna stödjer USB passthrough eller inte, samt om den fortfarande är gratis eller ens kompatibel med mina komponenter? (Uppdaterar med spec ikväll sen, men standard Azrock moderkort, i3 CPU och några vanliga SSD)