Missa inte Amazon Prime Deal Days!

AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av milk^:

Hoppas detta inte stämmer men enligt komplett.se så verkar deras lagersaldo och leveranstider se ut såhär:

3600 - 50 available for dispatch on 6th July
3600X - 100+ available for dispatch on 10th July (date not confirmed)
3700X - 100+ available for dispatch on 6th July
3800X - 100+ available for dispatch on 10th July (date not confirmed)
3900X - 10 available for dispatch on 6th July

https://www.komplett.se/compare?id=1132198&id=1132197&id=1132...

Roligt att de kan skicka dem på en lördag men att vanliga butiker inte ens får in dem på release dagen (om vi nu ska tro dem, vore jävligt tråkigt att inte kunna traska in på söndag för att köpa en ny propp)

Source:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/c8ka07/3900x_stock_coul...

EDIT: ser att jag inte varit inloggad sen 2010 och min fina avatar och signatur verkar ju visa på detta haha - kommer ha kvar den pga nostalgi

Vi får se, det är inte säkert att uppgifterna stämmer, men det verkar som att man får bereda sig på att få vänta. Något annat än 3900X i första vågen är inte intressant för mig, blir för liten uppgradering annars. 3950X är givetvis intressant, blir det svårt att få tag i 3900X kanske jag blir motiverad att vänta på 3950X istället vilket kan vara en god sak.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Vi får se, det är inte säkert att uppgifterna stämmer, men det verkar som att man får bereda sig på att få vänta. Något annat än 3900X i första vågen är inte intressant för mig, blir för liten uppgradering annars. 3950X är givetvis intressant, blir det svårt att få tag i 3900X kanske jag blir motiverad att vänta på 3950X istället vilket kan vara en god sak.

Ja det verkar inte bättre än så, detta väntande och ovisshet stör jag mig på lite. Kanske mest är för att idag är sista dagen jag kan lämna tillbaka min 2600 för att kunna uppgradera till en 3600 propp. Håller just nu på att uppdatera BIOS (som släpptes idag med support för 3000 serien) mitt X470 Gaming Pro Carbon så jag slipper oroa mig för det iallafall.

Har lite beslutsångest men vet innerst inne att jag bestämt mig för en 3600, bara att jag ogillar att vara utan min nybyggda dator under en längre period än väntat, eller oväntat beroende på hur man ser på det haha. Men återigen jag är ju inte ensam om att tycka det, vissa verkar ju till och med ha tagit ut semester och grejer för detta.

Hur har det sett ut tidigare? Har tex NetOnNet inte haft några processorer vid tidigare släpp av Ryzen (gen/gen+)? Har de då också släppts på en söndag? Söndagar kanske är AMD's grej?

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk

@milk^: Nej det är inte söndag som är AMDs grej det är 7/7 eftersom de är gjorda på 7nm

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@milk^: Nej det är inte söndag som är AMDs grej det är 7/7 eftersom de är gjorda på 7nm

Men 7 delat på 7 blir ju 1?

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Medlem

Det brukar alltid vara någon trend av att rapportera om bristvara när det gäller AMD av någon anledning som visar sig inte av att stämma. Skulle de verkligen hypa upp lanseringen så himla mycket om det visar sig bara 1000 enheter kommer på plats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av milk^:

Ja det verkar inte bättre än så, detta väntande och ovisshet stör jag mig på lite. Kanske mest är för att idag är sista dagen jag kan lämna tillbaka min 2600 för att kunna uppgradera till en 3600 propp. Håller just nu på att uppdatera BIOS (som släpptes idag med support för 3000 serien) mitt X470 Gaming Pro Carbon så jag slipper oroa mig för det iallafall.

Har lite beslutsångest men vet innerst inne att jag bestämt mig för en 3600, bara att jag ogillar att vara utan min nybyggda dator under en längre period än väntat, eller oväntat beroende på hur man ser på det haha. Men återigen jag är ju inte ensam om att tycka det, vissa verkar ju till och med ha tagit ut semester och grejer för detta.

Hur har det sett ut tidigare? Har tex NetOnNet inte haft några processorer vid tidigare släpp av Ryzen (gen/gen+)? Har de då också släppts på en söndag? Söndagar kanske är AMD's grej?

Man har kunnat förhandsboka ryzen förr på netonnet.
Antar att amd vill att det ska finnas några ex i butik o därför inte tillåter förhandsbokning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Verkligen smart av Komplett att lägga upp dessa då de kommer att få många som är intresserade utav att köpa till helgen.
Vart finns Inet, Netonnet och Webhallen, är de inte intresserade utav att sälja??

Permalänk
Medlem

@thomson:

Permalänk
Medlem

Vilka får in 10st? Komplett?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv

Hmmm och vi har en beställning på 9 datorer med 3900x.
Får hänga på dörren några timmar innan de öppnar affären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Verkligen smart av Komplett att lägga upp dessa då de kommer att få många som är intresserade utav att köpa till helgen.
Vart finns Inet, Netonnet och Webhallen, är de inte intresserade utav att sälja??

Komplett kanske brytit mod NDA och får efter detta aldrig sälja AMD igen. troligtvis är de andra rädda för det eller har inte sådan policy i bolaget.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

AMD fortsätter gå starkt hos Mindfactory.

Ja, man kan tycka vad man vill om dem. De har mycket kampanjer på AMD, bla bla bla. Det är fortfarande en stor butik med många unika kunder.

Notera även nedre bilden som är revenue vilket borde vara sjukt mycket lägre om de tullar på sina marginaler för kampanjer på just AMD.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Notera även nedre bilden som är revenue vilket borde vara sjukt mycket lägre om de tullar på sina marginaler för kampanjer på just AMD.

Hur tänker du då? Revenue är ju omsättning, d.v.s. hur mycket de sålt för, inte hur mycket de tjänat. Tar man siffrorna från båda diagrammen så får man att AMD-processorerna de sålt har kostat ca 160€ i genomsnitt, medan Intel ligger på ca 310€.

Och det är väl ganska förväntat eftersom Ryzen 2600 (127€) är den som sålt överlägset mest på AMD-sidan, medan det på Intel-sidan är 9900K (483€), 9700K (375€) och 9600K (239€) som stått för större delen av försäljningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Komplett kanske brytit mod NDA och får efter detta aldrig sälja AMD igen. troligtvis är de andra rädda för det eller har inte sådan policy i bolaget.

Varför ens ha NDA på något sådan här?
Alla vet rekommenderade priset som AMD redan gått ut med officielt.
Alla vet när processorn ska lanseras.

Så varför allt detta hemlighetsmakeri? Vad vinner AMD på detta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sjukt fint moderkort ifrån Gigabyte i allafall!, vill ha!! Aorus X570 Xtreme preview
https://www.youtube.com/watch?v=nZtpr08Y5dk

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag håller med nu måste man nästan vänta extra dag på reviews för att veta vad man ska köpa istället för att bara visa upp alla tester innan så man vet vad man ska ha på första dagen. Nu kanske många köper på sig en av varje processor och lämnar tillbaka efter alla reviews bara för att slippa vara utan när försäljningen drar igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Sjukt fint moderkort ifrån Gigabyte i allafall!, vill ha!! Aorus X570 Xtreme preview

Ja inte skulle jag tacka nej till ett om jag fick det gratis men med den prislappen så skiter jag i det, tekniknörden i mig säger såklart kööööp men den rimliga sidan av mig säger nej

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Hur tänker du då? Revenue är ju omsättning, d.v.s. hur mycket de sålt för, inte hur mycket de tjänat. Tar man siffrorna från båda diagrammen så får man att AMD-processorerna de sålt har kostat ca 160€ i genomsnitt, medan Intel ligger på ca 310€.

Och det är väl ganska förväntat eftersom Ryzen 2600 (127€) är den som sålt överlägset mest på AMD-sidan, medan det på Intel-sidan är 9900K (483€), 9700K (375€) och 9600K (239€) som stått för större delen av försäljningen.

Om de konstant har enorma kampanjer på AMD-prollar och säljer dem till förlust bara för att sälja, som en del säger som vill misskreditera dem, så skulle ju inte intäktsstapeln på AMD vara så hög. tvärt om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Då kanske man kan löda på kablar mellan ledningsbanorna/ punkterna så signalen får det lättare.

Ehh... Nej!

Edit: Du kommer sabba impedansanpassning mm så lär bli långsammare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om de konstant har enorma kampanjer på AMD-prollar och säljer dem till förlust bara för att sälja, som en del säger som vill misskreditera dem, så skulle ju inte intäktsstapeln på AMD vara så hög. tvärt om.

Den stapeln säger dock ingenting om huruvida de säljer till förlust eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Kul i slutet. "I think Asus has a lot to worry about... Just like Intel.... might... on the 7th".

Kan det kanske vara så att Ryzen 3000 är bra och han nästan råkade försäga sig där? Lät så

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ja inte skulle jag tacka nej till ett om jag fick det gratis men med den prislappen så skiter jag i det, tekniknörden i mig säger såklart kööööp men den rimliga sidan av mig säger nej

Ja, det blir inget köp av det där kortet för mig heller Smärtgränsen går vid 3000kr i mitt fall som absoluta max, men kolla kylningen av VRM:erna, nu är jag en lekman i ämnet men den ser bra ut!.

Skrivet av Ozzed:

Kul i slutet. "I think Asus has a lot to worry about... Just like Intel.... might... on the 7th".

Kan det kanske vara så att Ryzen 3000 är bra och han nästan råkade försäga sig där? Lät så

Att Ryzen 3000 är bra råder ingen tvekan om :), och sett till multicore-prestanda vet vi redan att AMD kommer att vara kung.
Single core tror jag dock Intel är svårslagen, även om AMD nog är i hälarna nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ja, det blir inget köp av det där kortet för mig heller Smärtgränsen går vid 3000kr i mitt fall som absoluta max, men kolla kylningen av VRM:erna, nu är jag en lekman i ämnet men den ser bra ut!.

Att Ryzen 3000 är bra råder ingen tvekan om :), och sett till multicore-prestanda vet vi redan att AMD kommer att vara kung.
Single core tror jag dock Intel är svårslagen, även om AMD nog är i hälarna nu.

Det viktiga blir nog om de generellt är on par eller snabbare i spel tror jag. Om Intel är snabbare på en kärna med AMD är snabbare när 4-6 kärnor belastas så kommer de ju hamna högre i spel, så det är "4-6c-prestanda" som jag tycker skall bli riktigt spännande att se hur de står sig i

Hittils har det ju varit "en kärna eller alla kärnor" som läckt, men normalt för spel så är det ju fler än en men färre än alla som belastas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

hype, vad annars? ju hemligare något hålls ju mer vill man veta om det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funderar lite på skillnaderna mellan x470 och x570.
Är det någon praktisk skillnad, om vi bortser från PCI-E 4.0?
Kommer PBO fungera annorlunda på ett x470 mot x570 t.ex.?
I övrigt så verkar ju prestanda vara likvärdig.
Jag köper hellre ett flaggskepp i x470 än ett mid-range x570 om de kostar lika mycket.

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

Jag köper hellre ett flaggskepp i x470 än ett mid-range x570 om de kostar lika mycket.

AMD har bekräftat att prestanda inte kommer vara bättre på X570, och de har bekräftat att PBO2 kommer funka även på 300 och 400-serien, då det är en funktion i CPU, inte chipset, så om du inte bryr dig om PCI-E 4.0 och inte vill ha fläkt på chipset så lägg dina pengar på ett biffigt X470 istället

Som trenden verkar gå här så kunde Asus lika gärna byta namn på Crosshair VII till Sweclockers VII. alla verkar skaffa det nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

AMD har bekräftat att prestanda inte kommer vara bättre på X570, och de har bekräftat att PBO2 kommer funka även på 300 och 400-serien, då det är en funktion i CPU, inte chipset, så om du inte bryr dig om PCI-E 4.0 och inte vill ha fläkt på chipset så lägg dina pengar på ett biffigt X470 istället

Som trenden verkar gå här så kunde Asus lika gärna byta namn på Crosshair VII till Sweclockers VII. alla verkar skaffa det nu.

Säg det till oss som sitter på Spöken och måste ha ett itx moderkort.
Känner att mitt asus x470-i är i snålaste laget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

AMD har varit lite flackande på frågor om detta men vad vi just nu vet är att 400 serien och 500 serien inte ska skilja sig på PBO eller XFR clockning, detta då moderkort som stödjer PBO rent tekniskt redan stödjer det som AMD nyttjar internt i CPU, all form at boost & klockhantering sker nämligen internt i cpu. Även en del 300 bord har PBO och XFR/PB override i dagens ComboPI agesa.

Jag tror det ligger till så här att AMD vill hålla allt detta likadant över hela AM4 plattformen oavsett chipset medans tillverkare av moderkort vill låsa nya funktioner till nyare generationer chipset trots att funktionerna i sig inte har med chipset att göra. Men som det ser ut nu så är det ComboPI Agesa som sätter riktlinjen.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAFA:

Ehh... Nej!

Edit: Du kommer sabba impedansanpassning mm så lär bli långsammare!

Nej då, ingen fara. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

ja det där lät lite nervöst. tror han kanske sa lite för mkt men vi VET att AMD kommer piska intel i flertrådat om vi inte hoppar på inte 20k cpuer. det som kommer bli mest intressant är singeltråds prestandan tycker jag och givetvis om det lönar sig att köra 12 core modellen med mer cache eller straffar sig vad gäller spel prestanda.

4 dagar kvar snart då. spännande.

Visa signatur