Permalänk
Medlem

Koppla router till router

Hej! Jag ska flytta ut till min familjs utehus och vill självklart ha Wi-fi där ute. Det är ungefär 50 meter mellan husen och jag har dragit en internetsladd ut från routern i main-huset till utehuset. Kan jag nu koppla denna kabel till en router som jag har i utehuset för att sedan kunna ha trådlöst Wi-fi så att jag kan surfa på mobilen och så vidare. Från början drog jag bara ut internetkabeln dit för att kunna flytta ut min stationära dator dit, men senare kom jag på att jag vill ha Wi-fi så jag kan titta nNetflix på tv:n och surfa på mobilne. Funkar det att köpa en router och sätta i utehuset och sedan koppla in internetkabeln i den routerna för att få Wi-fi att kunna surfa på?

MVH / Väldigt okunnig

Permalänk

@Frozty24: Ska funka utan några konstigheter, bara logga in på routern och ändra till s.k AP-mode (ska vad jag förstår finnas på i princip alla routrar, min netgear från 2003 kunde det t ex, så jag tänker att det finns på de allra flesta routrar nu.)
Så här ser det t ex ut på min nuvarande ASUS router:

Dold text
Visa signatur

CPU: Ryzen 5 5600X | MB: Hero VII X470 | RAM: 32GB DDR4 | GPU: RTX3080

Permalänk
Medlem

@Eliasstrm: Ska testa det! Tack

Permalänk
Medlem

@Eliasstrm: Snabb fråga.... Hur loggar man in på routern?

Permalänk

@Frozty24: Skriv in 192.168.1.1 i addressfältet i webbläsaren, du kommer garanterat bli frågad om inloggningsuppgifter, dessa brukar stå på en klisterlapp på själva routern eller i manualen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 5600X | MB: Hero VII X470 | RAM: 32GB DDR4 | GPU: RTX3080

Permalänk
Medlem

@Frozty24:
I princip ja, men router på router är aldrig bra eftersom man får 2 NAT & DHCP servrar vilket kan skapa diverse problem med nätet på router nummer 2.

Om du bara vill ha trådlöst är det bättre att köpa en AP (Wireless access point) istället för en router.
Vill du även ha trådat köp en switch också och koppla AP'n till den samt det du vill köra trådat.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Det går men som ovan nämnde så är en AP ett bättre val.

Om du har en router över som du vill testa att använda så kan du stänga av DHCP på den en ena, sen kopplar du ihop routrarna via switcharna.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

@Belzader: Det blir inte dubbla NAT & DHCP med AP mode, det är bara trams

TS vill heller inte bara har trådlöst, eftersom TS har en stationär dator han skulle vilja koppla med ethernet också.

Missförstå mig rätt nu, renodlade APs är väldigt trevliga och oftast bättre på det de gör (WiFi) än vad en generell konsumentrouter gör, men jag gissar att TS har en gammal router liggandes, kliade sig i huvudet och funderade "Kan man koppla ihop den här med den andra routern på något sätt så jag får en egen router i gäststugan", Det var i alla fall så jag kom in på att använda gammla routrar som APs för några år sedan

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 5600X | MB: Hero VII X470 | RAM: 32GB DDR4 | GPU: RTX3080

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Asus routrar har dessutom AP lägen inbyggt i sina routrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Bara man stänger av DHCP och ändrar IP-adress på andra routern så kan man koppla in kabeln från första in i några av de vanligen 4 portarna och strunta i WAN-porten. Då kommer den att fungera som AP utan problem.

Har själv gjort det flera gånger.

Permalänk
Medlem

Så det jag ska göra nu är att sätta ut routern i uthuset. (Det är en asus-router och den routern jag har kvar i"main-huset" är en Thomson). Sen kopplar jag in nätverkskabeln från Thomson-routern till Asus-routern i uthuset. Sedan ska jag då avaktivera DHCP på asus-routern, samt aktivera AP-mode. Är det klart sedan?

Permalänk
Medlem

@ehsnils: Så det jag ska göra nu är att sätta ut routern i uthuset. (Det är en asus-router och den routern jag har kvar i"main-huset" är en Thomson). Sen kopplar jag in nätverkskabeln från Thomson-routern till Asus-routern i uthuset. Sedan ska jag då avaktivera DHCP på asus-routern, samt aktivera AP-mode på asus-routern, samt ändra IP-adress på asus-routern. Är det klart sedan?

Permalänk
Medlem

@Eliasstrm: Så det jag ska göra nu är att sätta ut routern i uthuset. (Det är en asus-router och den routern jag har kvar i"main-huset" är en Thomson). Sen kopplar jag in nätverkskabeln från Thomson-routern till Asus-routern i uthuset. Sedan ska jag då avaktivera DHCP på asus-routern, samt aktivera AP-mode på asus-routern, samt ändra IP-adress på asus-routern. Är det klart sedan?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Frozty24:

Så det jag ska göra nu är att sätta ut routern i uthuset. (Det är en asus-router och den routern jag har kvar i"main-huset" är en Thomson). Sen kopplar jag in nätverkskabeln från Thomson-routern till Asus-routern i uthuset. Sedan ska jag då avaktivera DHCP på asus-routern, samt aktivera AP-mode. Är det klart sedan?

Du behöver inte skriva samma svar flera gånger till olika användare, tagga alla eller använd citera flera och skriv ett inlägg i stället.

Ja om din Asus har ap läge så bör det ta hans om all konfigurering med att stänga av dhcpservern och NAT, det borde väl finnas beskrivet i manualen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frozty24:

@ehsnils: Så det jag ska göra nu är att sätta ut routern i uthuset. (Det är en asus-router och den routern jag har kvar i"main-huset" är en Thomson). Sen kopplar jag in nätverkskabeln från Thomson-routern till Asus-routern i uthuset. Sedan ska jag då avaktivera DHCP på asus-routern, samt aktivera AP-mode på asus-routern, samt ändra IP-adress på asus-routern. Är det klart sedan?

Enda skillnaden är att innan du kopplar ihop Thomson-router och Asus-router så skall du stänga av DHCP i Asus-routern och ändra IP-adress på den så att den har t.ex. 192.168.1.2 istället för 192.168.1.1, annars får du två enheter i nätet med samma adress.

Därefter kopplar du in sladden från Thomson-routern in i LAN-uttaget i Asus-routern.

DHCP-spannet i Thomson-routern antar jag i detta fall ligger från en högre adress och uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Frozty24:
I princip ja, men router på router är aldrig bra eftersom man får 2 NAT & DHCP servrar vilket kan skapa diverse problem med nätet på router nummer 2.

Om du bara vill ha trådlöst är det bättre att köpa en AP (Wireless access point) istället för en router.
Vill du även ha trådat köp en switch också och koppla AP'n till den samt det du vill köra trådat.

Onödig lösning när en router i AP-läge skulle ge samma funktion.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

@ehsnils: Jag har också använt router som accesspunkt. Vill bara komplettera "@ehsnils" råd med att välj olika frekvenser på det två routrarna men samma SSD namn, användarnamn och lösenord. Alternativet är ju att i datorn ha inloggningsuppgifterna för två SSD namn. Enklast att ha routrarna lika. Misstänker lustiga fenomen om man har samma frekvens på routrarna.