Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Hur enable V-sync i OS X?

Permalänk
Medlem

Hur enable V-sync i OS X?

Har en Macbook Pro (2017 modell) med macOS Mojave (10.14.4) och skulle vilja cappa frameraten på något sätt, men är ny på mac och har ingen aning om hur man sätter på V-Sync. Någon som vet?

Permalänk
Sötast

Var/När vill du göra detta?

Permalänk
Medlem

Enligt den här sidan så kallas V-sync för "Beam Sync" i MacOS. Tycks skilja lite åt hur det hanteras och huruvida det går att sätta på/stänga av beroende på version av dator och operativsystem. Googla runt lite

Visa signatur

---

Permalänk

du har ingen kontrollpanel för intel gpu nånstans?

aldrig gett mig på att härja speciellt djupt med mac men om det är någorlunda likt drivaren för windows borde det finnas en kontrollpanel från intel nånstans kan man tycka just för gpu´n där det borde gå att sätta på v-sync.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Var/När vill du göra detta?

Jag försöker spela spelet Deus Ex och har gjort en wineskin wrapper (?) och fått igång det, men har problemet att spelet går för snabbt vilket gör att jag missar dialog. Det är ett vanligt problem även för folk som spelar spelet på windows, men de kan lösa det genom Vsync, så jag antar att jag kan göra samma sak.

Skrivet av Gorian:

Enligt den här sidan så kallas V-sync för "Beam Sync" i MacOS. Tycks skilja lite åt hur det hanteras och huruvida det går att sätta på/stänga av beroende på version av dator och operativsystem. Googla runt lite

Jag har kollat runt jättemycket men inte hittat någon lösning, de enda lösningar jag hittar gäller äldre mac OS tyvärr. Jag testade koden i terminal på sidan du länkade men den gör ingen skillnad, tyvärr :/

Skrivet av Rouge of Darkness:

du har ingen kontrollpanel för intel gpu nånstans?

aldrig gett mig på att härja speciellt djupt med mac men om det är någorlunda likt drivaren för windows borde det finnas en kontrollpanel från intel nånstans kan man tycka just för gpu´n där det borde gå att sätta på v-sync.

Jag har letat men tyvärr inte hittat någonting intel-relaterat, och "systeminställningar" har inte någon sådan inställning heller. Jag har kollat efter Quartz Debug också men inte lyckats.

Permalänk
Medlem

Mig veterligen är v-synk alltid aktivt i macOS. Om du kör en helskärmsapp så får du i varje specifik app/spel aktivera v-synk. Tex csgo

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Wooting 80HE
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwi:

Mig veterligen är v-synk alltid aktivt i macOS. Om du kör en helskärmsapp så får du i varje specifik app/spel aktivera v-synk. Tex csgo

Dock så får jag samma problem även när jag spelar spelet i windowed mode. Jag tror inte Vsync är påslaget automatiskt, jag testade precis att öppna ett spel med vsync påslaget och där får jag en märkbar delay på musrörelser som jag inte annars får i os x, trots att spelet går i 60fps och skärmens cap är 60hz.