AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

ja den är rätt stor. jag skulle montera om den för tempen är för hög och hoppas det löser problemet, kanske ha på lite mera pasta än vanligt då chippen sitter lite utspridda under IHSen så att pastan når över hela ihsen ordentligt.

Redan gjort, men skall göra ett försök till tänkte jag.

Permalänk

Ni som har problem med att CPU max får dra 141 W.

Lösning men då för ASUS CH6 och i mitt fall 2700X men kanske funkar med 3000-serien och andra moderkort.

ASUS CH6

Aktivera PBO
Sen under AMD CBS så får ni leta rätt på NBIO Common Options och där har ni nåt som heter cTDP Control. Sätt den på Manual så pluppar en undermeny upp som heter cTDP. Skriv in önskat antal W (som inte överskrider max W moderkortet klarar). Ryzen Master visar max W efter det PBO är aktiverat.

Jag har ställt in 160 W där som test och när jag kör med PRIME 95 och eldar på så får jag max W på 160.33 (HWiNFO64).

En eventuell lösning så länge kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Redan gjort, men skall göra ett försök till tänkte jag.

Efter det måste du nog tänka ut något annat...tror någon skrev att kanske din IHS är skev eller har kanter, eller kylaren?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Efter det måste du nog tänka ut något annat...tror någon skrev att kanske din IHS är skev eller har kanter, eller kylaren?

Exakt. Skall ta en extra noga titt på hur ytorna ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Provat minnena i olika slotar? 2 och 4 är att föredra, men där kanske du kör redan. Prova med en sticka, en och en.

Finns ett annat knep, anslut även 4-pin power utöver 8-pin överst på moderkortet.

Har minnena i slot 2 och 4 som rekommenderas enligt manualen, får se om jag orkar trixa med stickorna imorgon. Har ju inte ens något alternativ att komma in bios då det tar typ 2 sek innan c5 och ej får bild medans datorn står på trots att den ej postar.

Den extra 4-pin är ju helt onödig då jag ej håller på med ln2.

Skrivet av kjellis4711:

Har du testat att koppla ur alla USB-enheter och testat att bara köra med tangentbordet i USB2-porten som är ovanför/bredvid bios flashback porten?

Har inga usb enheter inkopplade fastnar ändå på c5

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

jag kör mina minnen i 3200 i xmp läge(heter det så?). innan jag bytte från min gamla 1700 så hade jag samma bekymmer som du alltså att jag jag inte kom över 2933mhz men så fort den nya cpun kom in så ändrades det så jag kunde köra i 3200mhz som de ska göra utan minsta problem. det är 2x8gb corsair lpx minnen.
Du får nog kika runt lite och se om andra med snabbare minnen lyckats med samma bedrift som jag men det chansen finns eftersom det verkar vara en bra minnescontroller i dessa cpuer.

sen kanske du ska tänka om, om en 3800x är värt det en 3700x är nästan lika snabb och den känns inte värd de extra kronorna?

https://www.youtube.com/watch?v=PAGQwWDyURI

Svårt att säga, men Silicon Lottery har på Reddit uttalat sig att det definitivt är bättre möjlighet att nå högre frekvens än med 3700x.
Jag litar definitivt mer på en representant från ett företag som har som uppgift att testa mängder av proppar och sälja Dessa utifrån binning, än enskilda testare som haft att göra med enstaka exemplar

Det stod helt klart att 3800x är ett bättre stycke att överklocka med.

För mig var det aldrig 3700x eller 3800x.
Det var 38 eller 39. Blev 38 för att jag inte jobbar professionellt med datorn såvida att jag behöver fler kärnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Har minnena i slot 2 och 4 som rekommenderas enligt manualen, får se om jag orkar trixa med stickorna imorgon. Har ju inte ens något alternativ att komma in bios då det tar typ 2 sek innan c5 och ej får bild medans datorn står på trots att den ej postar.

Har inga usb enheter inkopplade fastnar ändå på c5

Hm, och du har testat att trycka på Clear CMOS knappen också efter bios flashback?

Det kan också vara värt att stänga av datorn helt efter bios flashback och dra ur strömkontakten till nätagget i någon minut och testa att starta sedan igen.

Permalänk
Medlem

@kjellis4711: yes har testar restet cmos dock utan framgång.
Detta är den första av ca 15 datorer jag monterat och har aldrig haft problem tidigare, har kontrollerat att alla kablar sitter korrekt och kylaren blockerar första minnet så ser ej fram emot att ta loss den för att trixa med olika konfigurationer.

Vad jag sett så verkar många med instabila överklockningar på ram ha problem med c5 men då jag ej varit inne i bios och satt någon minnesprofil bör stickorna gå på 2133MHz.

EDIT: Får sitta med min gamla dator och låna min brors gamla gtx780 då jag lämnade min 120GB systemdisk i burken

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

@kniven: Kan hända man har gjort en mindre uppdatering i biosen, men det är också självfallet så att datumet är en summering av hur msi bios-lista ser ut just nu, ett till några av moderkorten fick en bios-uppdatering idag är min tolkning.

Permalänk
Medlem

Är som flera andra här missnöjd med temps. Har en 3700X med nh u12a och den är inte överdrivet högljudd men inte så tyst som jag hade väntat mig. Tror jag kan ha varit snål med kylpasta och har därför ev suboptimal kontakt i kanterna på IHS, men har svårt att tro att det kan spela så stor roll. Men blir såklart en remount, för vem kan trivas med icke optimerad applicering av kylpasta?

Kanske blir vattenkylning, även AIO, på mindre transistorstorlekar mer fördelaktigt? Mer effektiv värmeöverföring med vatten samtidigt som den totala värmeutvecklingen och vattentempen inte byggs på lika högt pga lägre energiåtgång. Samma argument kan väl iof föras för kylfläns och heatpipes så det kanske inte håller. Pratar säkert i nattmössan. Någon annan som har tankar gällande detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Det är inte för att hålla på med LN2 du ska testa den, det är för att det är ett känt knep att komma ur en boot loop med Asus bios. Se det som en bugg som ibland går att använda.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Ni som har problem med att CPU max får dra 141 W.

Lösning men då för ASUS CH6 och i mitt fall 2700X men kanske funkar med 3000-serien och andra moderkort.

ASUS CH6

Aktivera PBO
Sen under AMD CBS så får ni leta rätt på NBIO Common Options och där har ni nåt som heter cTDP Control. Sätt den på Manual så pluppar en undermeny upp som heter cTDP. Skriv in önskat antal W (som inte överskrider max W moderkortet klarar). Ryzen Master visar max W efter det PBO är aktiverat.

Jag har ställt in 160 W där som test och när jag kör med PRIME 95 och eldar på så får jag max W på 160.33 (HWiNFO64).

En eventuell lösning så länge kanske.

Provade med mitt X370 och det hjälpte inte, PBO är fortsatt limiterat till 142W men det är ett bra tips om det funkar på andra bord.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Provade med mitt X370 och det hjälpte inte, PBO är fortsatt limiterat till 142W men det är ett bra tips om det funkar på andra bord.

Har du TDP och inte EXTREME valt för strömmatningen för CPU?

Permalänk
Medlem

blev en 3600 efter mycket och men från nuvarande 1800X, går väl diskutera om det var nödvändigt då jag går ner i antalet kärnor men då jag enbart spelar på primära burken och Plex servern är flyttad till annan burk så lär det fungera, Asrock får dock öka lite med nytt UEFI så man slipper pilla en massa,men alltid kul med ny hårdvara.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk

Blir förvisso varm med 82 grader men det går ju alltid att lösa men ny UEFI sen för den här buggar enormt gällande temperaturerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Har du TDP och inte EXTREME valt för strömmatningen för CPU?

Om du menar för PBO så har jag inte extreme eller TDP som val, där kan jag välja motherboard eller manual eller enabled/disabled. Ser lite annorlunda ut på ASRock.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Om du menar för PBO så har jag inte extreme eller TDP som val, där kan jag välja motherboard eller manual eller enabled/disabled. Ser lite annorlunda ut på ASRock.

Orkar inte boota om men tror den heter Digi nånting i ASUS. Man kan se det som typ avancerade inställningar för strömmatningen. I den fliken så finns ju LLC mm. PBO finns på huvudsidan i ASUS och inte i denna sidan/fliken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Orkar inte boota om men tror den heter Digi nånting i ASUS. Man kan se det som typ avancerade inställningar för strömmatningen. I den fliken så finns ju LLC mm. PBO finns på huvudsidan i ASUS och inte i denna sidan/fliken.

Ja det är en ASUS specifik pryl kan man säga, det ska egentligen inte påverka PBO annat än att LLC kan ge lite högre spänning och på så vis motverka PBO en smula. Jag verkar dock ha fått cTDP att lira med PBO till slut men inte att utöka PBO gränserna, bara att minska dom. det är dessutom vad cTDP egentligen är till för också, att kunna sätta ett eget TDP värde för svalare processor (och med lägre prestanda).

cTDP i mitt fall verkar också hantera CPU+SoC power, inte bara package power så för att kliva över stock lär jag upp norr om 200W då cpu+soc brukar landa på 202-203W under CB men med package power nålat till ~142W. CPU+SoC är dock en hyfsad fantasisiffra då VRM rapportarar 139W total förbrukning ut från VRM (core och soc) och den stämmer ±2W vad jag sett med ampere klamma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

Svårt att säga, men Silicon Lottery har på Reddit uttalat sig att det definitivt är bättre möjlighet att nå högre frekvens än med 3700x.
Jag litar definitivt mer på en representant från ett företag som har som uppgift att testa mängder av proppar och sälja Dessa utifrån binning, än enskilda testare som haft att göra med enstaka exemplar

Det stod helt klart att 3800x är ett bättre stycke att överklocka med.

För mig var det aldrig 3700x eller 3800x.
Det var 38 eller 39. Blev 38 för att jag inte jobbar professionellt med datorn såvida att jag behöver fler kärnor.

Men som namnet antyder är det silicon lottery OM du inte köper från dom som tar de bästa? finns inget som säger att du får ett super chip. men har du pengarna och vill chansa så varför inte?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Måste säga att detta ser lovanda ut 10min med Dram Calculator

Dram calc vill att jag sätter 1.5v men jag har det på 1.4v

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Bra resultat med E-die, de klarar generellt rätt bra frekvenser men kanske lite halvdåliga latenser, det där dock är riktigt bra latenser för just E-die. Av ren nyfikenhet vad får du i aidas latenstest?

Mellan 67.0-67.4ns Det beror på vad man kör på frekvens på CPU.

Snabbare cpu så går den ner.

Jag skulle kalla latenserna riktigt dåliga för att vara E-die.
Finns ju kit som säljs 16-18-18 @ 1.35V @ 3600Mhz E-die
Det är inte möjligt med mina kitt.

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Ja det är en ASUS specifik pryl kan man säga, det ska egentligen inte påverka PBO annat än att LLC kan ge lite högre spänning och på så vis motverka PBO en smula. Jag verkar dock ha fått cTDP att lira med PBO till slut men inte att utöka PBO gränserna, bara att minska dom. det är dessutom vad cTDP egentligen är till för också, att kunna sätta ett eget TDP värde för svalare processor (och med lägre prestanda).

cTDP i mitt fall verkar också hantera CPU+SoC power, inte bara package power så för att kliva över stock lär jag upp norr om 200W då cpu+soc brukar landa på 202-203W under CB men med package power nålat till ~142W. CPU+SoC är dock en hyfsad fantasisiffra då VRM rapportarar 139W total förbrukning ut från VRM (core och soc) och den stämmer ±2W vad jag sett med ampere klamma.

Kör ju med "default" nu i datorn för att testa (förut körde jag med statisk OC) och kör jag enbart med PBO eller icke PBO och testar med CB R20 så skiljer det knappt några poäng alls. Gör detta för att för två UEFI sen så började min dator gå väldigt varm med stresstest utan att gjort nånting förutom flasha om. Kollade t.o.m att kylningen till CPU inte lossnat (så galet var det). Kör jag med statisk OC 4.1 Ghz och 3466 så kan jag köra den stabilt med 1.33 V (har t.o.m varit ned på 1.308 V men då vill inte CB R20 funka) och jag tycker det verkar vara väldigt låg spänning jämte med för ett par UEFI sen. Kan tillägga att jag nu kör auto på alla LLC.

Kunde "IDLE starta" datorn på 1.22 V och statisk 4.1 Ghz vilket för mig låter väldigt konstigt. Den som är duktig på OC kanske kan få till det med låg idle och ändå va stabil på max belastning (jag är inte så duktig på OC).

Här har jag kört memtest en timme och 1.33 V utan problem. Har även provat med att köra utan SMT och 4.2 Ghz med max LLC och max spänning var då 1.373 V vid stresstest och max temperatur va typ samma som nu. Nåt är mysko. Anledningen till att jag reagerade var ju hög temperatur och väldigt varvvilliga fläktar.

Körde ju 3600 CL 14 stabilt förut med drog ned lite på speeden då UEFI beter sig lite udda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RR_larsson:

Ja det var märkligt. Ordnar säkert upp sig när det kommer bios som inte är total misär!

Det är fortfarande gamla agesan på det nya bioset även på crosshar vii. De fixade bara en bugg där musen inte fungerade i det förra. Nu har de fixat en ny bugg så man får tvinga avstängning annars går det inte stänga av burken. Windows stängs ner men allt kopplat till moderkortet vägrar slå av. Så det går bra nu för våra sommarvikarier på asus

Jaså ingen ny AGESA där heller. Hehe ja, kvalitetskontrollen av senaste raddan ASUS-bios verkar minst sagt tveksam. Inte blir det bättre av strulet med AGESA heller. Det är väl lite "damned if you do damned if you don't" för tillverkarna just nu när folk skriker efter uppdaterad AGESA. Det är nog bara att ha is i magen och vänta, men det kliar alltid i fingrarna när man sitter på ny hårdvara Får hoppas att det inte tar för lång tid bara, eller att vissa moderkort hoppas över.

Skrivet av tellus82:

Va inte ledsen för den latensen, jag ligger på 102ns i 3200c14 med extrema subtimings, vid 2933 med cl12 hyfsade subtimings är jag nere på 75ns, detta är dock en ren bios bugg på både taichi & Prof Gaming bordet från ASRock, vet inte om fler har det men det är bekräftat att går man över 2933 på dom så är det något som går riktigt snett och saker körs inte i coupled läge trots att det visas att det gör det.

I ditt fall är det nog en annan inställning som slås om per auto vid hög frekvens som ökar latens, har du kollat så att minneskontrollern också håller 1:1 med minneshastigheten? den kan också köras i halvfart även om IF är 1:1 med minneshastighet & det ger en rätt bra förlust av prestanda

FCLK=Infinity Fabric frekvens
BCLK=Basklocka som allt annat beräknas från
UCLK=Minneskontrollerns hastighet (IMC'n)
MEMCLK=Minnesbussfrekvens

För bäst prestanda och lägst latens vill man köra FCLK=UCLK=MEMCLK, detta fungerar dock i normal fall enbart upp till 3600, det kan dock forceras upp till högre ändå men runt 3800 verkar vara maxtaket förutom för guldex (1900MHz på alla 3), sämre tur i lotteriet och det är inte säkert att du klarar mer än just 3600 (1800MHz)

Varför man valt att gömma denna inställning under XFR Enhancement lär jag aldrig begripa...
https://i.imgur.com/14yECmK.jpg

Finns inga inställningar för UCLK i mitt BIOS, men det fattas en massa inställningar så är inte så förvånad över det ... Det är alltså ännu en frekvens? Börjar bli lagom rörigt Går det att se i mjukvara på något sätt? I Ryzen Master ser jag inget annat än att Coupled Mode är ON och att MEMCLK = FCLK.

Lyckades skrämma upp mina trash tier B-die (binnade 3200C16) till 3733 16-16-16-32 med 1.45V och fick ner latensen till 67ns. Fortfarande 1:1 FCLK, men det kanske indikerar något fuffens med UCLK då. Gav en boost på 6% i CS:GO och 70 poäng i CB20 så det går åt rätt håll i alla fall. Varför 3733C16 (med sämre subtimings) ger 5ns lägre latens än 3600C14 fattar jag dock inte, det går inte ihop alls. Nåt skumt är det som försiggår, inte lika illa som för dig dock ...

Skrivet av Funiculus:

Är som flera andra här missnöjd med temps. Har en 3700X med nh u12a och den är inte överdrivet högljudd men inte så tyst som jag hade väntat mig. Tror jag kan ha varit snål med kylpasta och har därför ev suboptimal kontakt i kanterna på IHS, men har svårt att tro att det kan spela så stor roll. Men blir såklart en remount, för vem kan trivas med icke optimerad applicering av kylpasta?

Kanske blir vattenkylning, även AIO, på mindre transistorstorlekar mer fördelaktigt? Mer effektiv värmeöverföring med vatten samtidigt som den totala värmeutvecklingen och vattentempen inte byggs på lika högt pga lägre energiåtgång. Samma argument kan väl iof föras för kylfläns och heatpipes så det kanske inte håller. Pratar säkert i nattmössan. Någon annan som har tankar gällande detta?

Har en U12S med extra fläkt på en 3600 och har samma problem. Har monterat om kylaren tre gånger utan någon som helst skillnad, möjligen någon enstaka grad men kan lika gärna vara rumstemperatur. Verkar vara problem med värmeöverföring på Zen 2. Gissar på att det b.la. är en kombination av chipletlayout (hotspot ganska rejält off-center) och 7nm-process. Som flera andra noterar jag att heatpipes knappt blir ljumna trots ~80 grader Tdie. Fläkthastighet har nästan ingen effekt alls, skiljer någon grad mellan 500rpm och 1200rpm. Jämfört med min gamla 2700 är det enorm skillnad, den toppade ut runt 160W och höll sig ändå svalare än 3600:an som maxar 88W. Funderar på om man ska orka kolla hur pass ojämn IHS:en är.

Det är möjligt att AIO-block är bättre lämpade för Zen 2 än heatpipelösningar men av vad jag sett folk rapportera så är temperaturerna med AIO:s inte speciellt imponerande. Oftast bättre än luft dock. Vore intressant att se ett kylartest på Zen 2, något för Sweclockers kanske? Som om redaktionen inte har nog att göra just nu

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Mellan 67.0-67.4ns Det beror på vad man kör på frekvens på CPU.

Snabbare cpu så går den ner.

Jag skulle kalla latenserna riktigt dåliga för att vara E-die.
Finns ju kit som säljs 16-18-18 @ 1.35V @ 3600Mhz E-die
Det är inte möjligt med mina kitt.

De flesta E-die ligger dock skapligt norr om cl18 vid högre frekvenser så det är allt rätt bra resultat du har, speciellt i cl15 vid 3800, även om det är en smula asymetriska värden du kör. Märks också på latensen som är helt OK.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Det är möjligt att AIO-block är bättre lämpade för Zen 2 än heatpipelösningar men av vad jag sett folk rapportera så är temperaturerna med AIO:s inte speciellt imponerande. Oftast bättre än luft dock. Vore intressant att se ett kylartest på Zen 2, något för Sweclockers kanske? Som om redaktionen inte har nog att göra just nu

Min 3700X ligger på ICA nu så vi får se, men med 2700X kunde jag sänka temps med 8-10C generellt. I CB20 drygt 6C.

Det med H150i vs Dark Rock Pro 4, jag hoppas att det extra utrymmet ska göra lite nytta.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Över 80c på cpun och kylflänsen är knappt ljummen när jag tar på den. Får erkänna att jag har inte speciell stor erfarenhet om hur en varm kylfläns skall kännas, men jag börjar missätnka att min ihs e dålig
Alt en dålig tempsensor. För cpun visar hög temp, men kylaren känns inte speciellt varm.

Om du känner på basen av kylflänsen (närmast cpun alltså) och den är sval även där så är det dålig värmeövergång. Antingen dåligt mellan chip och ihs eller mellan ihs och kylare.
Inte så att du glömt dra bort skyddsfilmen på kylaren när du monterade?
Edit: Verkar vara vanligt problem.... vilket är tråkigt, hade ju hoppats på låga temps.

Permalänk
Medlem

Tänk efter innan ni använder ccx-överklockverktyget: https://www.techpowerup.com/forums/threads/ccx-overclocking-t...

Citat:

No, on 4200mhz in the offset mode, the VRM controller goes crazy, supplying 1.4 volts to the AVX load, which is very much for this process technology. The FIT contains the maximum voltage for all cores of 1.325 volts, but this does not mean that we will see this voltage in AVX tasks. I strongly do not recommend using this horror.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Måste säga min boostar faktiskt sämre med msi nya bios än innan, boostar aldrig över 4125 i apex nu.. innan boostade den klistrad vid 4200.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Alrik:

Måste säga min boostar faktiskt sämre med msi nya bios än innan, boostar aldrig över 4125 i apex nu.. innan boostade den klistrad vid 4200.

Märker du av någon prestandaskillnad då?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Min boostar mellan 4314-4366 mhz i 3D mark Firestrike och Timespy medans i Prime 95 ligger den 200 mhz under på tung belastning.

Ryzen 7 3700X + Gigabyte Aurous X570I Pro Wifi.

Nyaste bios versionen Agesa 1.0.0.3ab , Amd Chipset drivers från hemsidan

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.