Skrivet av sweisdapro:
Allmän annan multitasking, om vi nu ska bortse streaming som annars blir paradgren för 3900X.
Ett par YouTube-videos, något excelldokument, något spel som uppdateras i bakgrunden samtidigt som man lirar något spel med en polare på discord.
Tycker att något sådant test hade varit roligt att se med lite olika processorer
Skickades från m.sweclockers.com
Det är inte "parallellism" som avgör hur bra multitasking fungerar, det är "concurrency". Dessa två koncept är det väldigt många som blandar ihop!
För de som är bekanta med NodeJS finns ett lysande exempel på där man kan har direkt strålande "concurrency" helt i frånvaro av parallellism (NodeJS är enkeltrådat i normalfallet, finns paket likt Cluster modulen för att utnyttja flera trådar men många verkliga användningar är enkeltrådade).
Windows har absolut fått förbättringar här, men än idag så hanterar en 2C/4T laptop med Linux extremfall av "multitasking" bättre än vad Windows gör med en 8C/16T CPU. Det för att Linux/Linux-program hanterar "concurrency" generellt sätt långt bättre än vad de gör på Windows.
Däremot är det noll skillnad i väl dessa två OS kör något som uppför sig som Cinebench, det är ett (trivialt) fall av "parallellism" och kommer självklart fungerar väsentligt bättre på en 8C/16T CPU!
YouTube
Är inte ditt exempel här lite märkligt? Vem kollar på flera YouTube-videos samtidigt? Och om det är ett prestandaproblem, varför inte välja en CPU med Quick Sync (d.v.s. slå på iGPU i Intel CPU, något som med de flesta moderkort är möjligt även om man har en dGPU) och få denna del helt avlastad från CPU?
Själv ser jag inte poängen med att köra YouTube medan man spelar, men grabben gör nästan jämt det (Youtube på en skärm och spelet på en annan). QS-tricket gör att det fungerar lysande på en 4C/8T CPU än idag (i7-5775C).
Streaming
Varför skulle man välja att streama på samma CPU man spelar på idag? Om detta är viktigt, varför inte välja ett RTX-kort då nvenc i dessa har en kvalité i nivå med "medium-preset" i x264. Det är en kvalitetsnivå där spelprestanda även med 3900X kommer påverkas klart negativt.
Excel
Excel är, utanför ett par riktigt smala nischer, i princip enkeltrådat. Även svårt att se hur du samtidigt som du kör spelet och kollar på YouTube ovanpå det även ska kunna jobba i Excel parallellt...
Discord
Det är ett program man nästan skulle kunna köra på valfri 1kr mikrokontroller utan att problem, d.v.s. det har i praktiken noll CPU-påverkan på vilken modern CPU som helst.
Uppdatering i bakgrunden
Absolut! Men här är något där både Windows, Linux och MacOS är rätt bra att klassificera laster som just bakgrundsuppgifter och därmed köra dem på ett sätt som har nära nog noll prestandapåverkan på andra saker. Tidigare kunde de ha negativ påverkan på I/O-prestanda, men även det har man fått ordning på då dessa OS numera har rätt avancerade schemaläggare även för I/O.
Sedan är väl Steam rätt standard på PC, har för mig att Steam inte gör uppdateringar när ett spel är igång?
Det skrivet, jag ska själv definitivt skaffa en 3900X efter semestern. Det då jag faktiskt har en nisch som kan dra nytta av hög kapacitet av "parallellism" men som också har krav på hög prestanda per kärna (så en server/HEDT med lite lägre prestanda per kärna fast fler kärnor är inte optimalt). Men det är i praktiken bara ett par nischer där ens 8C CPUer har något mervärde på skrivbordet.
Orsaken att 3900X och 9900K är lysande desktop CPUer rent generellt är inte för de har många CPU-kärnor, det är för att dessa har högre enkeltrådprestanda än någon annan CPU-modell från respektive tillverkare!
Specifikt är 3000-serien en klart bättre desktop CPU jämfört med 1000/2000-serien primärt p.g.a. två orsaker
högre prestanda per kärna
CPPC2 (Collaborative Power Performance Control 2, samma sak som Intels Speedshift)
Det mesta som körs på skrivbordet är "burstigt", vilket är orsaken till att närmare 80 % av desktopmarknaden består av bärbara system och dessa är hårdoptimerade för det fallet.
De fall som skalar lysande med trådar är de fall som väldigt ofta görs bäst på GPU alt. på dedicerat kisel. Men finns självklart undantag, bygg/test-server för programutveckling är ett sådant (är precis det jag tänker använda min 3900X till).
Skrivet av cchriss:
720p medium är väl inte så vanligt att man kör i men jag vill nämna att 1080p low är bland de vanligaste inställningarna och det man i regel rekommenderar för alla multiplayer spel där man spelar mot andra spelare just för att få ner latenser så mycket som möjligt.
Och då ser siffrorna into så olika ut från vad de gör vid 720p medium.
De siffror som jag tycker är intressantast är just 1080p low och 1440p high.
Den ena är full fokus på latenser den andra är fokus på bildkvalitet men utan att använda onödigt kostsamma inställningar som ultra och 4k.
Har varit en del frågetecken kring om "medium" eller "low" inställningar missgynnar CPU-modeller med fler kärnor. Nederländska Hardware info har tittat på en rad spel från 2C/4T till 10C/20T och är i princip noll skillnad i skalning mellan "medium" och "ultra" (rent matematiskt är det något bättre skalning med kärnor i "medium").
En annan sak man ser där är att både genomsnittlig och lägsta FPS i 1920x1080 "ultra" och 2560x1440 "medium" ligger extremt nära.
"ultra" inställningar innehåller ofta en eller ett par saker som ger orimligt hög negativ påverkan på prestanda medan det kanske inte alls ger någon synlig effekt på skärmen. Så ur det perspektivet kan man ifrågasätta om CPU-tester verkligen borde köras med "ultra" inställningar (något i princip alla, SweC inkluderat, använder sig av).
Man kan också vara pragmatisk och bara se 1280x720 "ultra" testerna som 1920x1080 "medium", då blir det helt plötsligt relevanta redan idag och inte bara ett instrument för att gissa framtiden. En gissning som är rätt bra i ett relativt kort perspektiv, typ 2-3 år. Se bara på 1800X vs 7700K där 720p resultaten när dessa lanseras nu är rätt mycket exakt samma vi idag ser i 1440p (mer krävande spel + byte från GTX1080 till RTX2080Ti).
Däremot kan man inte säga speciellt mycket om hur dagens CPU-modeller kommer klara tidens tand >5 år framåt, inte åt något håll faktiskt (d.v.s. går inte att göra en vettig gissning på om 9900K något högre spelprestanda per kärna kommer vara viktigare än 3900X fler kärnor).