Hur får jag upp processorn i 4,2 ghz?

Permalänk
Medlem

Hur får jag upp processorn i 4,2 ghz?

Hej! Har en ryzen 2600x. Min fråga är hur jag får processorn att konstant ligga på 4,2 ghz? eller iallafall när jag lirar spel.:)

Använder mig utav stock kylaren, om det spelar någon roll.

Permalänk
Medlem

Hur varm blir den vid spel?

Permalänk
Medlem

@MrWhizeguy: har tyvärr inte kollat. Har du tips på något bra program till det?

Permalänk
Medlem

Processorn klockar upp sig per automatik vid behov och möjlighet. Med stockkylaren finns antagligen ytterst litet utrymme för att klocka upp manuellt. Därtill är det sannolikt inte, beroende på vilket grafikkort du har, processorn som är den begränsande faktorn för spelprestanda.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

@twit: Hej! Har ett Rtx 2060 oc 6gb. Spelar mest csgo så ville maxa hz täkte jag! men tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsnneffs:

@twit: Hej! Har ett Rtx 2060 oc 6gb. Spelar mest csgo så ville maxa hz täkte jag! men tack för svar

Vill också ha svar. Har samma processor och grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om er processor är en Ryzen 2600X och ert grafikkort ett RTX 2060 såborde ni få väl över 200FPS i CS:GO. Det har nog att göra med era inställningar i spelet.

Vilken skärmupplösning spelar ni i och hur hög Hz har era skrärmar?

Permalänk
Medlem

@Zipparn: snittar 300.. men hade varit kul att kunna köra den i 4,2 bara för att prova 😃

Permalänk
Medlem

MSI afterburner fungerar bra för att ha koll på temps.

Permalänk
Medlem

2600X klockar jue själv maskinen med XFR. XFR tar jue med i beräkningarna hur bra kylare man har.

Teoretiskt sett, byter man ut stock kylaren mot en AIO vattenkylare, så borde systemets XFR känna av att det finns mer att ge, så får man lite högre hastighet. ^^

Men det finns såklart inga garantier.

Den Ryzen 2600 som jag klockade manuellt till 4.2Ghz gick på tok för varmt för att stock-kylaren skulle klara av att hantera värmen. Då använde jag kylaren från en 2600X. Men med en AIO vattenkylare så hade den förmodligen klarat det.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsnneffs:

Hej! Har en ryzen 2600x. Min fråga är hur jag får processorn att konstant ligga på 4,2 ghz? eller iallafall när jag lirar spel.:)

Använder mig utav stock kylaren, om det spelar någon roll.

Den håller sin prestanda så högt den kan med kylaren som finns att tillgå. Min 2600 non X håller 4,1-4,25 konstant vid spel med en cryorig H7.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

@MrWhizeguy: Ok! blir att ladda ner

Permalänk
Medlem

@Ronnie60: Aha! Så den ska sköta allt sånt automatiskt! smidigt.. kanske blir att köpa en bättre kylare då. Vad rekommenderar du? Vill väl max lägga 500:-

Permalänk
Skrivet av jsnneffs:

@Ronnie60: Aha! Så den ska sköta allt sånt automatiskt! smidigt.. kanske blir att köpa en bättre kylare då. Vad rekommenderar du? Vill väl max lägga 500:-

https://www.webhallen.com/se/product/264771-Noctua-NH-U12S-SE...

Har själv denna med en 2600x och är super nöjd.

Permalänk
Medlem

@Tjänagubben: ok! Passar den i ett matx chassie? Och är det svårt att byta för en nybörjare som mig?

Måste man ta lös CPU:n och sätta nån kylpasta?

Permalänk

HWMonitor är för mig en gammal trotjänare angående CPU/GPU/Etc Temperaturer. Kör igång detta, även MSI afterburner är bra för enkelt överklocka grafikkorten lite granna.

Angående överklockning på AMD är jag novis. Men en guide på nätet lär inte vara svår att hitta, ofta är det en multiplier i BIOS man ändrar men idag vet jag man ska kunna göra det med mjukvara också (kanske är unikt för intel extreme tuning utility).

Permalänk
Skrivet av jsnneffs:

@Tjänagubben: ok! Passar den i ett matx chassie? Och är det svårt att byta för en nybörjare som mig?

Måste man ta lös CPU:n och sätta nån kylpasta?

Har ej koll om den får plats du får dubbelkolla måtten på ditt chassi och se om den får plats.
Inte alls svårt detta var mitt första byte och det gick jättebra. Nej CPUn ska vara kvar. Bara ta bort gammalkylpasta och applicera om på nytt. Kylpasta medföljer med Noctua kylaren. Titta på Youtube så får du lite mer kött på benen.

https://www.youtube.com/watch?v=OgRC6AzYhsY

Permalänk
Medlem

@jsnneffs: Ryzen Master

Detta programmet är det du vill ha för att både kolla temps och att överklocka med.

Permalänk
Medlem

@Chrisism8: funkade visst inte med Windows 8.1.. haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsnneffs:

@Chrisism8: funkade visst inte med Windows 8.1.. haha

Här verkar det finnas en som funkar med 8.1: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/a71sz9/looking_for_olde...

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

@BM-Mods: tusen tack! 😃

Permalänk
Medlem

@Ronnie60: såg prisvärd ut 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsnneffs:

@Ronnie60: såg prisvärd ut 😊

Det är den:)

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan