Toshiba introducerar XFM-Express – nytt kompakt format för NVMe SSD

Permalänk
Melding Plague

Toshiba introducerar XFM-Express – nytt kompakt format för NVMe SSD

XFM-Express ska göra NVMe-ansluten SSD-lagring så kompakta att de ska kunna användas som utbytbara alternativ till fastlödd Flash-lagring i bärbara enheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Jag längtar till NVMe-SSD-3D-NAND-7nm-DDR-MP3-DVD!

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av anon15480:

Jag längtar till NVMe-SSD-3D-NAND-7nm-DDR-MP3-DVD!

Glöm inte RGB också. VIKTIGT!

Permalänk
Medlem

För de som inte bläddar så tycker jag att bild 2 i bildspelet var den tydligaste.
Bilden borde har poängterats mer för att ge förståelse om sockelns utformning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Glöm inte RGB också. VIKTIGT!

Tss, så 2018. Det är 2019 nu! Gör den trådlös!

Permalänk

Med den sockeln blir det ju möjligt att använda en cpu-kylare om det blir för varmt

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Vill inte va den men för mobiler så är denna lösning värdelös nu mera iom att denna lösning kräver att man kan plocka bort baksidan på mobiler. Vilket inte existerar längre på topend marknaden och för budget så är detta lite väl overkill.

Däremot så kan jag tänka mig på kompakta högupplösta slomo kameror?

Edit: sen inte för att va den men allt dom gjort är att dom tagit en gammal simkortshållare, gjort den lite större samt lagt till betyderligt mer pins. Lite konstigt att ingen tänkt på detta innan eller finns de en anledning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jätte innovativ sockel.... samma lösning som Simkort använde ett tag.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@norrby89: XFM-Express är inte tänkt att användas i mobila enheter, där finns eUFS och SD Express på minneskorts-sidan. XFM-Express ska användas i bärbara datorer, 2-i-1-enheter, kameror, IoT-prylar och liknande produkter.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Glöm RGB också. VIKTIGT!

Så... rättat

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@norrby89: XFM-Express är inte tänkt att användas i mobila enheter, där finns eUFS och SD Express på minneskorts-sidan. XFM-Express ska användas i bärbara datorer, 2-i-1-enheter, kameror, IoT-prylar och liknande produkter.

Det står i första raden i artikeln att de skall användas i mobila enheter - så ni kanske får korrigera in ovanstående förtydligande?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Kwirek: Ah, ja det har du rätt i, jag syftade på bärbara enheter där. Det är åtgärdat, tack för att du uppmärksammade mig på det!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Kwirek: Ah, ja det har du rätt i, jag syftade på bärbara enheter där. Det är åtgärdat, tack för att du uppmärksammade mig på det!

ja de förklara en hel del ^^ då är de en helt annan femma surfplattor och ultraportabla så hade detta vart perfekt visserligen lite svårt att se vad man skulle ha för nytta av denna typ av lagring utöver att den blir modulär men i övrigt känns den en aning overkill =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@norrby89: den stora vinsten med ett format som XFM-Express är att du kan ha utbytbar SSD-lagring i en ultratunn dator. De allra tunnaste datorerna har i regel Flash-minnet fastlött på moderkortet för att de inte har utrymmet över till en M.2-enhet. Det innebär att du inte kan expandera lagringen efter du beställt datorn, vilket är trist om man efter några år inser att man snålade in på lagringen när datorn beställdes. Återstår att se hur brett XFM-Express anammas bland datortillverkare.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@norrby89: den stora vinsten med ett format som XFM-Express är att du kan ha utbytbar SSD-lagring i en ultratunn dator. De allra tunnaste datorerna har i regel Flash-minnet fastlött på moderkortet för att de inte har utrymmet över till en M.2-enhet. Det innebär att du inte kan expandera lagringen efter du beställt datorn, vilket är trist om man efter några år inser att man snålade in på lagringen när datorn beställdes. Återstår att se hur brett XFM-Express anammas bland datortillverkare.

ja kolla vad jag skrivit precis ovanför dig ^^ (dom hade skrivit för mobila enheter istället för bärbara i artikeln innan)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Jag längtar till NVMe-SSD-3D-NAND-7nm-DDR-MP3-DVD!

Skrivet av Kenneth:

Glöm inte RGB också. VIKTIGT!

Skrivet av Paddanx:

Så... rättat

ni glömde det viktigaste.... QUANTUM!

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Skrivet av Selmalagerlöf:

ni glömde det viktigaste.... QUANTUM!

No no no... Machine Learning ,Deep Learning, AI

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem

Hmm, är det en stor marknad med lagringsmedia och laptops? Det händer nästan aldrig bland de kunder jag haft. Det har väl gjorts vissa ryck när man köpt en halvdyr dator för fyra år sedan och den skulle gå i arv till någon att man blåste den och installerade en SSD istället för den gamla mekaniska.

Är tanken att de ska vara väldigt billiga att licensiera och ”installera” på moderkort? Känns annars som tuff marknad att ge sig in på?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2