Permalänk
Medlem

eGPU - Problemfritt?

Hej SC!

Jag har startar ett konsultbolag där jag kommer resa mycket i tjänsten under relativt långa perioder.
Min blivande arbetsgivare ser gärna att jag har ett inbyggt WAN-modem eftersom jag kommer arbeta för en telekomoperatör, problemet är att spellaptops är inte utrustade med detta. Min fråga till mina fellow spelnördar: Är en extern GPU lösningen på detta, och har det fortfarande barnsjukdomar eller fungerar det felfritt? Jag tänkte bekosta detta själv så man har lite underhållning medan man reser, orkar inte spendera all tid att kolla dubbad hotell-TV.

Hoppas någon utav er har erfarenhet, tack på förhand!
Simon

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

På mjukvarusidan har jag bara erfarenheter från Linux och där fungerar det väldigt bra.

Vad gäller hårdvaran är det länken till grafikkortet som är den begränsande faktorn. Hur begränsande beror på spelet men räkna med kanske halva prestandan i snitt över ditt spelbibliotek jämfört med om kortet sitter i en vanlig slot med PCIe x16. Det varierar dock väldigt mycket, till exempel fungerar det jättebra med Defense Grid 2 tills det börjar hända mycket på spelplanen.

Jag körde genom en ExpressCard/34-adapter och med ett Radeon R9 280X på en i5-3210M. Datorn har en Quadro NVS 5400M också och naturligtvis flöt spelen på bättre med extern grafik än med båda inbyggda alternativen, men i mitt fall blev det lite jobbigt att släpa med allt (adapter, grafikkort och nätagg).

En sak att komma ihåg är att du vill köra med en monitoranslutning på grafikkortet istället för att kopiera tillbaka en framebuffer över PCIe-länken. Länken går redan på högvarv och det blir en märkbar förbättring i prestanda om bilden inte behöver visas på datorns egen panel.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

vad har egpu haft för barnsjukdomar ? pratar vi egpu via thunderbolt 3 heller mod
där man kopplar in via wifi kort heller nvme?

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

På mjukvarusidan har jag bara erfarenheter från Linux och där fungerar det väldigt bra.

Vad gäller hårdvaran är det länken till grafikkortet som är den begränsande faktorn. Hur begränsande beror på spelet men räkna med kanske halva prestandan i snitt över ditt spelbibliotek jämfört med om kortet sitter i en vanlig slot med PCIe x16. Det varierar dock väldigt mycket, till exempel fungerar det jättebra med Defense Grid 2 tills det börjar hända mycket på spelplanen.

Jag körde genom en ExpressCard/34-adapter och med ett Radeon R9 280X på en i5-3210M. Datorn har en Quadro NVS 5400M också och naturligtvis flöt spelen på bättre med extern grafik än med båda inbyggda alternativen, men i mitt fall blev det lite jobbigt att släpa med allt (adapter, grafikkort och nätagg).

En sak att komma ihåg är att du vill köra med en monitoranslutning på grafikkortet istället för att kopiera tillbaka en framebuffer över PCIe-länken. Länken går redan på högvarv och det blir en märkbar förbättring i prestanda om bilden inte behöver visas på datorns egen panel.

Asså expresscard är bara upp till 3.2 Gbit men nuvarande thunderbolt 3 klarar väl runt 40Gbit.
Det bör alltså vara en dryg 10x ökning av prestandan nu jämfört med när du körde detta.
Finns färdig brygga från razer. Jag har själv testat med en Lenovo grafik docka, funkar bra för min thinkpad carbon x1 när jag blir sugen på lite högupplöst gaming

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

På mjukvarusidan har jag bara erfarenheter från Linux och där fungerar det väldigt bra.

Vad gäller hårdvaran är det länken till grafikkortet som är den begränsande faktorn. Hur begränsande beror på spelet men räkna med kanske halva prestandan i snitt över ditt spelbibliotek jämfört med om kortet sitter i en vanlig slot med PCIe x16. Det varierar dock väldigt mycket, till exempel fungerar det jättebra med Defense Grid 2 tills det börjar hända mycket på spelplanen.

Jag körde genom en ExpressCard/34-adapter och med ett Radeon R9 280X på en i5-3210M. Datorn har en Quadro NVS 5400M också och naturligtvis flöt spelen på bättre med extern grafik än med båda inbyggda alternativen, men i mitt fall blev det lite jobbigt att släpa med allt (adapter, grafikkort och nätagg).

En sak att komma ihåg är att du vill köra med en monitoranslutning på grafikkortet istället för att kopiera tillbaka en framebuffer över PCIe-länken. Länken går redan på högvarv och det blir en märkbar förbättring i prestanda om bilden inte behöver visas på datorns egen panel.

Tack för ditt detaljerande svar! Bra tips med monitoranslutning med!
Får överväga om det blir något köp, känns ganska dyrt och som du säger får man inte ut full prestanda. Står och väger mellan detta eller att bara köpa en spellaptop. Prismässigt blir det ganska same-same, känns det som, samt mindre att bara med en annan laptop jämfört med den externa anordningen.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Jag reser en del i min tjänst och införskaffade en Asus XG-STATION-PRO och stoppade i ett ASUS GTX 1070 som jag hade liggandes för att kunna spela när man väl befinner sig på hotellet.

Hur bra är en eGPU? Allt beror på vad man har för förväntningar samt vad för setup man har. Viktigt för mig när jag valde var TB3 och format som kan få plats i en resväska utan att ta upp hela väskan.

Laptop: Dell XPS 15 9560 (Ej 4k)
i7-7700HQ
32 GB RAM
1 TB nvme
GTX 1050

Spelar främst Dota 2 och lite strategispel här och där. Alla spel körs i 1080p
Jag upplever att man får bäst prestanda om man kopplar till en extern skärm, men funkar ok utan också.

Det märks tydlig skillnad mellan de inbyggda 1050 och när jag har eGPUn inkopplad vid spel men du får inte samma performance
som du hade haft om du kopplat in 1070 i en stationär PC.

Visa signatur

Intel 9600k - 1080Ti - 32gb ram
AMD Threadripper 1920x - Asus GTX 1070 - 48gb ram
Intel 5820k - MSI GTX 1070 - 16gb ram

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Hade också kört på två laptops istället.

Lämna kvar gaming laptopen på hotellrummet

Är det inte gött också att köra spel mm på privat burk än att kludda ner jobbdatorn med sånt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har en eGPU från Razer som jag använder i samband med bildredigering på min MacBook pro. Det jag uppskattar med eGPU:n är att den kan användas utan en extern skärm, däremot är själva eGPU:n rätt omständig att ta med sig(något som säkert kan variera mellan olika modeller dock). Ifall du enbart reser med en mindre väska som handbagage så skulle jag anse att det är mer fördelaktigt med två laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Asså expresscard är bara upp till 3.2 Gbit men nuvarande thunderbolt 3 klarar väl runt 40Gbit.
Det bör alltså vara en dryg 10x ökning av prestandan nu jämfört med när du körde detta.
Finns färdig brygga från razer. Jag har själv testat med en Lenovo grafik docka, funkar bra för min thinkpad carbon x1 när jag blir sugen på lite högupplöst gaming

Skickades från m.sweclockers.com

Notera att det är ExpressCard 2.0 vi pratar om (introducerades ca 2010) som har en bandbredd på 5 Gb/s i PCIe-läge. Men visst har det hänt saker, Thunderbolt 3 är snabbare och likaså med moderna grafikkort. Sannolikt har du likvärdiga begränsningar i dagsläget med Thunderbolt 3 och RTX 2080/RX 5700.

Skrivet av bandless:

Tack för ditt detaljerande svar! Bra tips med monitoranslutning med!
Får överväga om det blir något köp, känns ganska dyrt och som du säger får man inte ut full prestanda. Står och väger mellan detta eller att bara köpa en spellaptop. Prismässigt blir det ganska same-same, känns det som, samt mindre att bara med en annan laptop jämfört med den externa anordningen.

Det kanske är ett alternativ att köpa en riktig företagsmaskin med WWAN ändå och pilla lite med grafikinställningarna à la LowSpecGamer? Det är ju lite roligt ändå när man lyckas pressa det där lilla extra ur sin hårdvara

Om du skaffar en speldator brukar det gå att montera att internt modem med lite efterforskning. Med lite tur kan du montera ett modem som går över USB-pinnarna i en mSATA-slot eller i en M.2-slot.

Annars kanske Eurocom har något som passar?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Notera att det är ExpressCard 2.0 vi pratar om (introducerades ca 2010) som har en bandbredd på 5 Gb/s i PCIe-läge. Men visst har det hänt saker, Thunderbolt 3 är snabbare och likaså med moderna grafikkort. Sannolikt har du likvärdiga begränsningar i dagsläget med Thunderbolt 3 och RTX 2080/RX 5700.

Det kanske är ett alternativ att köpa en riktig företagsmaskin med WWAN ändå och pilla lite med grafikinställningarna à la LowSpecGamer? Det är ju lite roligt ändå när man lyckas pressa det där lilla extra ur sin hårdvara

Om du skaffar en speldator brukar det gå att montera att internt modem med lite efterforskning. Med lite tur kan du montera ett modem som går över USB-pinnarna i en mSATA-slot eller i en M.2-slot.

Annars kanske Eurocom har något som passar?

Tack för Eurocom-tipset! Aldrig hört talats om dem, men att kunna bygga sin egen laptop är verkligen en toppenidé!
Ska se om man kan fula till sig en WWAN på något vis, tack!

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU