Önskar köpråd: M-itx eller M-atx dator, någorlunda portabel.

Permalänk

Önskar köpråd: M-itx eller M-atx dator, någorlunda portabel.

Hej kära Sweclockers

Inledning:
Jag spelar och bildredigerar på en dator som nu börjar bli sig lite till åren.
Då jag i dagsläget känner att en uppgradering vore bra, så känner jag även behovet att bygga en helt ny dator istället.
Anledningen till detta är att jag idag arbetar på två orter och arbetspendlar mellan jobb och två boenden.
Därav vill jag gärna skaffa en M-itx eller M-atx och vänder mig således till er, då mina kunskaper inte sträcker sig så långt.

Nuvarande setup:
CPU: I7-4770
GPU: GTX 970 Strix
PSU: Corsair RM750X 750W
RAM: 2 x 8 1333mhz

Behov:
Jag brukar min dator till både spel och videoredigering, men jag kräver inte 4k prestationer utav datorn.
Spelen jag spelar är allt från Battlefield, Overwatch, men även Hearthstone och Minecraft, så jag är någonting utav en allätare.
Jag vill iaf kunna spela de flesta spelen på 144hz och någorlunda höga inställningar.

AMD eller Nvidia spelar för övrigt ingen roll.

Önskemål:
Jag önskar bygga en M-itx eller M-atx dator, som är så portabel som möjligt.
Det lutar mot något utav dessa chassin, men ni får gärna övertyga mig om vilket som ger bäst plats för bäst prestanda.

M-itx:
Jag önskar antingen att komponenterna passar i en Fractal Design Node.

M-atx:
Eller i en BitFenix Prodigy M Vit.

Budget:
Min nuvarande budget ligger på mellan 10.000 och 15.000 kr.

Jag hoppas någon av er kan tänka er hjälpa mig i denna komponentdjungel som kallas pc-marknad.

Mvh
Spenatrik.

Permalänk
Medlem

Mycket mycket bättre chassin om du vill betala lite mer. Och få mycket bättre optimerad storlek. Kolla in SSFlab.com
Ncase M1 liten men ändå mer plats för kylare etc.
Dancase lite mer begränsad cpu kylning.
www.louqe.com
Svenskt företag som gör Ghost s1. Säljs på amazon.de i ocktober eller hos vissa s enska återförsäljare. Rekommenderar den i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Monarchy:

Mycket mycket bättre chassin om du vill betala lite mer.
Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset, men känner att dyrare chassi tar för mycket från övriga komponenter i budgeten.

Permalänk
Medlem

Var en nyhet om ett nytt Lian-Li-chassi med handtag om du missade det.

PC-TU150

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björklund:

Tack för tipset, men känner att dyrare chassi tar för mycket från övriga komponenter i budgeten.

Ja det beror ju på vad du prioriterar såklart. Tålig chassi är dock att föredra när man flyttar det mycket.

Cougar QBX är billigt och relativt litet men mycket bättre kylning möjligheter än vissa plattare chasin

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade ett BitFenix Prodigy länge, de plasthandtagen blir jävligt äckliga, och hela datorn står för evigt ostabilt. Väldigt bra luftflöde dock.

Permalänk
Medlem

@Björklund: Här har du en liten låda med mycket kraft för rätt bra pris/prestanda

https://komponentkoll.se/bygg/vpYOl/

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Skrivet av solhasse:

@Björklund: Här har du en liten låda med mycket kraft för rätt bra pris/prestanda

Wow, det var inte alls dyrt. Jag var helt övertygad om att jag var tvungen att betala minst det dubbla för en bra processor.

Fråga:
Hur pass stor skillnad är det mellan 6 och 8 kärnor på en AMD processor?

Tack så mycket för rekommendationerna, jag ska titta in dom.

Mvh
Björklund

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Björklund: Ja, de verkar slumpa iväg dem då de är förra gen. Fortfarande en processor som presterar mycket bra.
Jag har en Ryzen 1600 och använder den för spel, fotoredigering och rendering. Det räcker och blir över med kärnor för mig.
Det är väl renderingen som skulle gå fortare såklart med fler trådar.

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av solhasse:

@Björklund: Här har du en liten låda med mycket kraft för rätt bra pris/prestanda

https://komponentkoll.se/bygg/vpYOl/

https://komponentkoll.se/bild/vpYOl.png

Skulle lagt till 500kr för ett XT, annars är detta en fin burk.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14