Permalänk
Medlem

Tips på träningsklocka?

Hallå,

Har varit sugen länge nu på att köpa en sån där sportklocka, eller träningsklocka. Har siktat in mig på denna: Fitbit Versa Core Black, finns på Netonnet för 1990 kr. Man har fått höra både det ena och det andra, saker som att stegräknaren är väldigt känslig. Stegräknaren är det viktigaste för mig, det måste stämma överens med det antal steg jag tar. Har jag gått 5000 steg ska det inte stå 1000 eller 10000 steg. Kaloriräknare likaså är extremt viktigt. Men ni som har just den modellen, vad är er åsikt gällande den? Vill ha alla fördelar och nackdelar.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Kan inte så mkt om klockan du frågar efter, men vill ändå tipsa om ett alternativ från ett bolag som varit med länge och gör seriösa träningsprodukter nämligen Polar.

Polar Ignite hittar du för runt 2000 och vill du har mer teknik så kan du hoppa på Vantage M.

https://www.polar.com/sv/produkter

Något jag gillar med Polar är att dom supporterar sina produkter länge och är tydliga med att dom inte säljer någon info om dig.

https://www.polar.com/sv/ignite

Har inte använt det själv men samtliga Polars klockor verkar ha bra kalorimätning.

Permalänk
Medlem

Hej TS.
Mitt tips är att du inte ska stirra dig blind på stegräknaren och inte heller hur och när den räknar, utan att du får se det som att den mäter just DIN aktivitet (alla rör sig ju lite annorlunda, hur tusan ska klocktillverkarna kunna veta om just du är halt eller kanske svingar extra mycket på armarna?)

Som ett exempel räknade inte min Garmin (Fenix 3) stegen rätt när jag gick i trappor, och den Suunto (9 Baro) jag har nu räknar steg som attans när jag duschar och schamponerar håret.
Det viktiga är att det blir rätt över tid, dvs att du kan lita på att när det på klockan står 13.000 steg har du haft en mer aktiv dag än om den bara visar 9.500.

Det är riktmärken, det kommer aldrig stämma exakt på någon klocka eller bältesburen modell. Använd den data du får ut som generella trender istället, och försök att över tid öka ditt dygnssnitt.

Bästa hälsningar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Kan inte så mkt om klockan du frågar efter, men vill ändå tipsa om ett alternativ från ett bolag som varit med länge och gör seriösa träningsprodukter nämligen Polar.

Polar Ignite hittar du för runt 2000 och vill du har mer teknik så kan du hoppa på Vantage M.

https://www.polar.com/sv/produkter

Något jag gillar med Polar är att dom supporterar sina produkter länge och är tydliga med att dom inte säljer någon info om dig.

https://www.polar.com/sv/ignite

Har inte använt det själv men samtliga Polars klockor verkar ha bra kalorimätning.

Självklart är jag öppen för andra modeller också (borde ha nämnt det). Den verkar vara intressant, har dock inte hört talas om det. Har bara hört talat om Fitbit och förmodade då att de verkar vara ganska populära.

Om jag ska vara ärlig så är ju bara stegräknaren, kalori samt hjärtfrekvens de viktigaste så att 2000 är ok. Så länge funktionerna är bra och korrekta så är jag nöjd. Ska kolla mer på Polar Ignite, tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Hej TS.
Mitt tips är att du inte ska stirra dig blind på stegräknaren och inte heller hur och när den räknar, utan att du får se det som att den mäter just DIN aktivitet (alla rör sig ju lite annorlunda, hur tusan ska klocktillverkarna kunna veta om just du är halt eller kanske svingar extra mycket på armarna?)

Som ett exempel räknade inte min Garmin (Fenix 3) stegen rätt när jag gick i trappor, och den Suunto (9 Baro) jag har nu räknar steg som attans när jag duschar och schamponerar håret.
Det viktiga är att det blir rätt över tid, dvs att du kan lita på att när det på klockan står 13.000 steg har du haft en mer aktiv dag än om den bara visar 9.500.

Det är riktmärken, det kommer aldrig stämma exakt på någon klocka eller bältesburen modell. Använd den data du får ut som generella trender istället, och försök att över tid öka ditt dygnssnitt.

Bästa hälsningar!

Ja iofs, det är bara att man har läst om olika modeller (Fibit) t.ex. Fitbit charge 3 recensioner där folk har kommenterat att stegräknaren är kass och ger alldeles för icke precist stegräkning, ena hade suttit under någon timme och stegräknaren visade typ 1900 steg eller något i den stilen. Så illa vill jag inte ha det... Om det skiljer sig lite så är det lugnt, jag är iofs medveten om att det svingar extra på armen när man sitter eller duschar så det kommer ju räknas som ett steg också.

Och precis, det finns ingen klocka som kommer stämma exakt men så länge till det största delen.

På tal om Garmin, kollade på denna innan Garmin Vivomove HR. Så som jag förstod det utav de recensionerna jag har läst så verkar Garmin vara en mer "chill" klocka, alltså inte så mycket fokus alls på träning och så utan mer av det vardagliga livet, promenader t.ex. eller bara normala rörelser. Tack för rådet!

Permalänk
Medlem

Garmin vivoactive 3 kör jag och är sjukt nöjd.

Funkar både som riktig sportklocka med gps och som fitbit liknanade vardags klocka.

Permalänk
Avstängd

Jag skaffade en Garmin Forerunner 235 för att ha till att hålla koll på hur mycket jag löptränar utomhus. Fungerar fint tycker jag, GPSen kan vara långsam ibland innan den får anslutning men annars har jag inte uppmärksammat något negativt om det som jag använder den till. Löpträning/promenader/råare vardagscykling.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Garmin vivoactive 3 kör jag och är sjukt nöjd.

Funkar både som riktig sportklocka med gps och som fitbit liknanade vardags klocka.

Ska kolla mer på Garmin, dock ligger det utanför min budget. Men tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Jag skaffade en Garmin Forerunner 235 för att ha till att hålla koll på hur mycket jag löptränar utomhus. Fungerar fint tycker jag, GPSen kan vara långsam ibland innan den får anslutning men annars har jag inte uppmärksammat något negativt om det som jag använder den till. Löpträning/promenader/råare vardagscykling.

GPS:en behöver jag faktiskt inte, ingenting jag kollar på ändå. Men den verkar vara en bra klocka, tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Jag håller också på att kollar, jag måste logga min sömn så att ladda under natten är inte ett alternativ. Hittade;
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5101355
Som har grym batterityd men verkar helt kass telefonintegrering med eget operativsystem och inga tredjepartsappar.
Jag har en iPhone och vill helst få in datat i Apple health, kollar också på Fitbit Inspire HR.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5066553

Vill ju helst inte ha någon klocka men har jag en vill jag inte ha ett till system...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag håller också på att kollar, jag måste logga min sömn så att ladda under natten är inte ett alternativ. Hittade;
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5101355
Som har grym batterityd men verkar helt kass telefonintegrering med eget operativsystem och inga tredjepartsappar.
Jag har en iPhone och vill helst få in datat i Apple health, kollar också på Fitbit Inspire HR.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5066553

Vill ju helst inte ha någon klocka men har jag en vill jag inte ha ett till system...

Huawei hade jag faktiskt inte koll på, de verkar ändå vara bra alternativ. Priset är dock lite mycket, för man vill liksom inte lägga ner fö rmycket pengar. Samtidigt vill man ha en fin och bra klocka och de kostar tyvärr.

Har du kollat på apple watch? Borde vara lätt att integrera med din iPhone då de har samma os. Fast å andra sidan de flesta klockorna iOS.

Angående inspire hr, de hade jag också kollat på men läste en del recensioner och kommentarer på youtube om att det senaste uppdateringen gjorde att inspire hr räknade väldigt fel, så minsta lilla rörelse räknades som ett steg. Var några som kommenterade att medan de sov så hade klockan räknat typ 2000 steg.. Fitbit verkar vara väldigt populära men man har fått höra en del negativa saker om också. Vissa här nämner Garmin och jag hittade dessa: Garmin Forerunner 235 för 1990 kr och Garmin Vivomove HR 1990 kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Frugan har inspire hr.
Hon är helt nöjd.
Stegräknaren verkar stämma rätt så bra. Så länga man inte handvispar eller liknande.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Frugan har inspire hr.
Hon är helt nöjd.
Stegräknaren verkar stämma rätt så bra. Så länga man inte handvispar eller liknande.

Har hon den senaste uppdateringen då eller? Tydligen skulle det vara orsaken till att den räknade fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte06:

Har hon den senaste uppdateringen då eller? Tydligen skulle det vara orsaken till att den räknade fel.

Japp!
Inget felräknande under sovande.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Tjejen köpte en Xiaomi mi band 4 här om veckan. Den är mycket kapabel för sitt pris och sin storlek. Hon ville främst ha stegräknare, sömnkoll samt puls. Den gör dessa jobb bra hittills i alla fall. Batteritid på typ 10 dagar, väger inget, stör inte på armen när man sover och kostar 500:-. Den kanske är för simpel för dig men ville bara ge tipset i alla fall.

Permalänk
Avstängd

Min sambo är också ute efter en träningsklocka så lägger denna tråd på bevakning.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Är inne på samma banor och jag har sneglat på Garmin Forerunner 235 som verkar täcka mina behov. Var nere på 1299:- under sommaren, hoppas den närmar sig det framöver också.

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk

Jag kan tipsa om Huawei Watch GT. Man kan se det som en bra hälsoklocka, men kanske inte den vassaste smartklockan. Den är riktigt bra att träna med (löpning, cykling simning) och har en batteritid på ca 2 v. Sedan ser den mer vuxen ut om du frågar mig. Tror pris brukar ligga runt 2000 kr. Den kan även mäta (gissa) VO2max om det nu skulle vara intressant.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Japp!
Inget felräknande under sovande.

Hmm konstigt, men då kanske det berör vissa (vilket borde inte vara så..). Ett annat problem med den är att den har en liten skärm, verkar se avlång ut och inte så bred. Måste dock se den irl för att ta riktig bedömning. Ska kolla på den, den är ju ändå trots allt billig för 999 kr. Ser prisvärt ut dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Tjejen köpte en Xiaomi mi band 4 här om veckan. Den är mycket kapabel för sitt pris och sin storlek. Hon ville främst ha stegräknare, sömnkoll samt puls. Den gör dessa jobb bra hittills i alla fall. Batteritid på typ 10 dagar, väger inget, stör inte på armen när man sover och kostar 500:-. Den kanske är för simpel för dig men ville bara ge tipset i alla fall.

Jo har kollat faktiskt på den, väldigt billigt och man har läst bra recensioner om de. Den är komplett men är skärmen typ klumpig som det ser ut på bild? Annars verkar den vara helt ok, skulle dock vilja ha en större skärm :/. Den är inte som Fitbit Versa, att man måste ansluta den till WiFi för att få alla funktioner? Däremot vet jag inte vilka funktioner som gäller, sen att man måste ge ut sin e-mail till Fitbit för att få klockan att fungera enligt en recension. Läst dock ingenting om det resterande forum..

Permalänk
Medlem

Såg ett test för något år sen, alla testade modeller var bra på steg och puls men dåliga på kalorier.

Men som flera påpekat här, det viktiga är ju att den är konsekvent.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaE:

Är inne på samma banor och jag har sneglat på Garmin Forerunner 235 som verkar täcka mina behov. Var nere på 1299:- under sommaren, hoppas den närmar sig det framöver också.

Jag snegla också på den, läste recensionerna på netonnet vilket fick mig att backa lite. Får hoppas att den går ner i pris dock.

Permalänk
Medlem

Frun har Huawei Watch GT och den är riktigt dålig på att logga sömn. Sitter vi en kväll i soffan så visar den att hon sovit (efter en bakisdag så hade hon 18h sömn), det gör inte min amazefit stratos. När hon åkte tåg så loggades hon som vaken hela natten pga små rörelser. Min amazefit loggade sömnen även där.

Var ute på en vandring på 15 km härom helgen, 4 olika smartklockor, alla loggade ungefär samma stegmängd och variation beror ju på benlängder och steglängd etc.

Rätt jämnt mellan stegräknaren i telefonen och min klocka också. Så är det bara steg du ska räkna så funkar telefonen bra. dessutom så får du mindre "fel" då du inte svingar på telefonen utan den räknar bara stötar.

Pulsmätaren funkar bra på både min amazefit och fruns watch gt. Dock inte under intervallträning då den inte är snabb nog.

Helt ärligt, om det är steg du är mest intresserad av köp en
https://www.outnorth.se/silva/ex-plus?gclid=EAIaIQobChMIjaCc1...
149;- så kan du köpa glass för 1851 kr istället för en klocka för 2000;-

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag kan tipsa om Huawei Watch GT. Man kan se det som en bra hälsoklocka, men kanske inte den vassaste smartklockan. Den är riktigt bra att träna med (löpning, cykling simning) och har en batteritid på ca 2 v. Sedan ser den mer vuxen ut om du frågar mig. Tror pris brukar ligga runt 2000 kr. Den kan även mäta (gissa) VO2max om det nu skulle vara intressant.

Riktigt nice batteritid, sjukt egentligen om man jämför den med Fibit Versa som enligt Fibit ska klara 2-4 dagar. Sen beror det ju självklart hur ofta man använder den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Såg ett test för något år sen, alla testade modeller var bra på steg och puls men dåliga på kalorier.

Men som flera påpekat här, det viktiga är ju att den är konsekvent.

Skulle vara bra om du kunde länka för det jag läst om är att vissa hade väldigt bra batteritid andra inte. De var helt enkelt bra på olika saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Frun har Huawei Watch GT och den är riktigt dålig på att logga sömn. Sitter vi en kväll i soffan så visar den att hon sovit (efter en bakisdag så hade hon 18h sömn), det gör inte min amazefit stratos. När hon åkte tåg så loggades hon som vaken hela natten pga små rörelser. Min amazefit loggade sömnen även där.

Var ute på en vandring på 15 km härom helgen, 4 olika smartklockor, alla loggade ungefär samma stegmängd och variation beror ju på benlängder och steglängd etc.

Rätt jämnt mellan stegräknaren i telefonen och min klocka också. Så är det bara steg du ska räkna så funkar telefonen bra. dessutom så får du mindre "fel" då du inte svingar på telefonen utan den räknar bara stötar.

Pulsmätaren funkar bra på både min amazefit och fruns watch gt. Dock inte under intervallträning då den inte är snabb nog.

Det var det jag misstänkte om huawein, hur länge hade hon den sedan det problemet började? Eller har det varit så sen hon köpte klockan? Det är ju inte bara stegräknaren som är viktigt, utan kaloriräknaren och hjärtfrekvensen är minst lika viktigt. Sömnloggen är ju iofs något bra att ha, det är ju intressant att veta hur länge man sover men ska man vara ärlig så tror jag att den funktionen inte fungerar bra alls. Rör man på sig så tror den att man är vaken. Så står 7h sömn så får man ta minus det x.

Permalänk
Skrivet av HenrikM:

Jag hade en amazefit pace tidigare(samma innehåll som stratos). Den var ok första tiden, sedan kom problemen. Efter mindre än ett år var klockan helt slut. Har aldrig haft problem med min Huawei Watch GT angående att registrera sömn. Fungerar utmärkt för mig .

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte06:

Skulle vara bra om du kunde länka för det jag läst om är att vissa hade väldigt bra batteritid andra inte. De var helt enkelt bra på olika saker

Ja, batteritid osv skiljer såklart, slutsatsen här gällde just puls, steg och kalorier. Puls och steg var alla bra på medans kalorier var väldigt fel.
Om jag minns rätt var det ungefär 5% fel på de sämsta för steg och puls men runt 50% fel på kalorier på den som var bäst.
Ska se om jag kan hitta det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag har en Mi Band 4 och kan inget mer än att rekommendera den! Stegräknare och batteri var prio för mig och därmed blev det ett garanterat köp!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk