Permalänk
Medlem

Portar vägrar öppna sig.

Tjena, har ett ganska dumt problem.

Har försökt öppna några portar som vanligt, bara att de behåller sig stängda trots port-forwarding. D.V.S TCP/UDP.

Nej, jag har inte en dynamisk IP, den är statisk. Och det är ingen brandvägg som blockar portarna.

Det är såklart Telia jag använder, så inte ovanligt att detta sker. Vill dock kolla här om någon har en lösning först innan jag ringer och skäller ut stackars pöjken som sitter på andra ändan i telefon.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Enzy:

Tjena, har ett ganska dumt problem.

Har försökt öppna några portar som vanligt, bara att de behåller sig stängda trots port-forwarding.

Nej, jag har inte en dynamisk IP, den är statisk. Och det är ingen brandvägg som blockar portarna.

Det är såklart Telia jag använder, så inte ovanligt att detta sker. Vill dock kolla här om någon har en lösning först innan jag ringer och skäller ut stackars pöjken som sitter på andra ändan i telefon.

Vilken port försöker du öppna? En random port inom det fria intervallet eller en reserverad? En del reserverade portar är blockerade hos ISP pga missbruk.

Men för en random port;
1. Se till att klienten på ditt lokala nätverk har en statisk IP-adress
2. Öppna port # och dirigera trafik till klientens interna IP-adress. Öppna port i brandvägg om det behövs.
2. Se till att tjänsten som porten ska dirigera traffiken till körs och lyssnar på den angivna porten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

Vilken port försöker du öppna? En random port inom det fria intervallet eller en reserverad? En del reserverade portar är blockerade hos ISP pga missbruk.

Försöker öppna CS:GO's server portar, 27015-27030.

Har öppnat dessa innan utan problem, endast nu detta sker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Enzy:

Försöker öppna CS:GO's server portar, 27015-27030.

Har öppnat dessa innan utan problem, endast nu detta sker.

Ska inte vara några problem. Men portarna ska väl vara stängda när ingen tjänst som lyssnar på dom körs?
Starta steam & CS och tabba ur.

Kolla sedan här:
http://ismyportopen.com/

Permalänk
Medlem

Har du bekräftat att din ISP inte använder CGNAT (tveksamt iom att du säger att den är statisk men vette fasen)? Du kan göra detta genom att kolla vilken din WAN IP är i din routers interface och jämföra den med den du ser på t.ex. http://www.myip.net/

Om de är olika så använder de CGNAT och då är det anledningen till att portarna inte går att öppna.
Är båda IP samma så beror felet på något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon297462:

Ska inte vara några problem. Men portarna ska väl vara stängda när ingen tjänst som lyssnar på dom körs?
Starta steam & CS och tabba ur.

Kolla sedan här:
http://ismyportopen.com/

De är stängda oavsett om CS eller min dedikerade server är uppe. Kan ansluta via lokal IP men inte publik, vilket funkar när portarna är öppna.

Enligt hemsidor med port testare så är de stängda. Och ser även att portarna inte är igång via "netstat -aon" i CMD.

Skrivet av s0sdaf:

Har du bekräftat att din ISP inte använder CGNAT (tveksamt iom att du säger att den är statisk men vette fasen)? Du kan göra detta genom att kolla vilken din WAN IP är i din routers interface och jämföra den med den du ser på t.ex. http://www.myip.net/

Om de är olika så använder de CGNAT och då är det anledningen till att portarna inte går att öppna.
Är båda IP samma så beror felet på något annat.

Jag har ingen aning om de använder CGNAT. Min IP är statisk, både lokal och WAN.

Tack för svaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enzy:

De är stängda oavsett om CS eller min dedikerade server är uppe. Kan ansluta via lokal IP men inte publik, vilket funkar när portarna är öppna.

Enligt hemsidor med port testare så är de stängda. Och ser även att portarna inte är igång via "netstat -aon" i CMD.

Jag har ingen aning om de använder CGNAT. Min IP är statisk, både lokal och WAN.

Tack för svaren.

Om du testar som jag föreslog så får du dock reda på svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Om du testar som jag föreslog så får du dock reda på svaret.

Den är samma på både sidan och routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enzy:

Den är samma på både sidan och routern.

Okej, då ligger felet någon annan stans. Har du undersökt om någon mjukvarubrandvägg (t.ex. Windows inbyggda brandvägg) kan vara orsaken till problemet? Har du möjlighet att testa att öppna portar mot en annan dator bakom samma router?

Vad det gäller netstat ska lyssningsportar synas där oavsett om din port är öppen i din router osv. eller ej, men kan vara lite förvirrande med hur UDP-portar visas i netstat, som spel ofta kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Okej, då ligger felet någon annan stans. Har du undersökt om någon mjukvarubrandvägg (t.ex. Windows inbyggda brandvägg) kan vara orsaken till problemet? Har du möjlighet att testa att öppna portar mot en annan dator bakom samma router?

Ja det har jag. Har testat två olika datorer med olika OS. Har ävent tillåtit portarna i windows brandväggen.

Enligt logik så ska de inte vara stängda. Antagligen Telia som blockar dem för någon anledning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Enzy:

Tack för svaren.

Hur har du fått en statisk publik ip på ett privatabb från Telia ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Vad har du för brandvägg/router? Posta en bild på din port forward config.
Vilka är de två första oktetterna i din IP-adress?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whatever..:

Vad har du för brandvägg/router? Posta en bild på din port forward config.
Vilka är de två första oktetterna i din IP-adress?

Insåg nu att jag har gjort fel hela tiden i port inställningarna.

Fixat, ignorera inlägg.

(vad dum man kan vara)