AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Den hade inte sparat så nu när jag skulle ändat så va värdet satt till 0,7V. Så nu ändrade jag tillbaka till 0,9V och nu visar RM att CLDO_VDDP ligger på 0,8973V

AHH bra, då ska det nog lira lite bättre, om du har tur så var detta orsaken men det finns ingen garanti, prova & se annars får vi gräva vidare.

Det ska aldrig bli ett ryck när kärnor går i och ur sleep states och absolut inte muslagg i windows

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Med "orginal"-bios till 3000-serien kom jag upp i 4675Mhz så det skulle inte "bevisa något". Lägger ogärna in det igen dock då en drös spänningar var helt galet dåligt satta och minnena tvärvägrade i allt över 2400Mhz. Om du menar senaste UEFI så nej tack. Agesa ABB med den SMU som "ska" vara till är hemsk och "bevisar" inget den heller då det inte är slutgiltigt från AMD utan mer en panikfix för Linux och något spel som vägrade köras annars. Totalt poänglöst. Om ståhejet handlar om att folk får dålig boost med ABB så.... ÖÖÖÖH... Ja? Vad är det med det? Det är panikskit från AMD så vad tror folk? Det är klart att det är självklart att det blir bättre framöver.

Men vi som sitter här på ett entusiastforum behöver ju inte låtsas att det är magiskt, främmande eller konstigt med moddade UEFI-versioner, eller hur? Just nu är det det som funkar bäst så varför skulle man vilja köra något sämre med flit?

@Ozzed

Nu pratar vi inte om Linux eller något spel fix samt "det skulle inte bevisa något"

För att boosten är sänkt i agesa/nya original bios som Asus sa så att cpuerna ska hålla, det är därför man inte ska köra moddade bios.

Det vi alla undrar är varför Amd sänker boost och har munkavel.
Kommer de sänka mera framöver då inte CPU håller ändå?, det är frågan

Visar du bild på en fungerade boost och skriver att det funkar som utlovat så får du ju även skriva att du får det med moddat bios, och det inte är rekommenderat då cpun kan gå sönder.

Permalänk
Datavetare

En viktig poäng som lyfts kring frekvensdebaclet är att vad man kör spelar faktiskt en relevant roll.

Sökte bara som hastigast i denna tråd och hittade följande medlemmar som postat GB4 resultat (är bara 3900X i denna tabell, en modell har maximal boost på 4600 MHz)

Är det fler som har sin GB4 URL tillgängliga?

Att programmet man kör spelar roll stämmer absolut. Fick fram denna tabell genom att köra ett program jag skrivit själv. Det lastar en kärna i taget och läser frekvensen ungefär en gång i sekunden tio gånger. Har aldrig fått lika hög maximal frekvens med GB4, även om det är riktigt nära.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Ozzed

Nu pratar vi inte om Linux eller något spel fix samt "det skulle inte bevisa något"

För att boosten är sänkt i agesa/nya original bios som Asus sa så att cpuerna ska hålla, det är därför man inte ska köra moddade bios.

Visar du bild på en fungerade boost och skriver att det funkar som utlovat så får du ju även skriva att du får det med moddat bios, och det inte är rekommenderat då cpun kan gå sönder.

Nu är det inte Asus som säger detta, det är en kille som jobbar åt dom som ventilerat sin frustration på ett av de större OC forumen när folk gnäller över Asus och deras moderkort och hur de boostar, det är ganska stor skillnad där emellan, om det nu vore så att processorn faktiskt kan ta skada så hade AMD varit tvungna att gå ut med info illa kvickt och forcerat moderkortstillverkare att dra tillbaka alla biosar eller som minst varna för användandet av biosar baserade på fel agesa/smu. Att det fortsätter vara radiotystnad rimmar inte jättebra i det läget.

Det som också är tveksamt i det hela för mig är att Shamino pratade med folk som hade svårt att få upp boost över 4250 på processorer som ska ligga betydligt högre, det är ett tecken på att de fastnat på all core frekvens om något och inte på att single core boost felar egentligen, speciellt när det visades bilder där alla kärnor höll samma frekvens, ett par bovar till det är exempelvis att Asus moderkort slagit av global c states på en del kort i default och att de övervoltar flertalet spänningar samt att medföljande mjukvara som AI suite orsakar PB att låsa till max all core. Inget av detta nämnde Shamino som en lösning utan pekar enbart på agesa/smu och AMD.

Kan det vara så att tidig SMU är för aggressiv och AMD behövde sänka temp och frekvens mål för att kisel inte ska degraderas för fort, Japp det kan vara så men just nu vet vi inte ett jota annat än det som Shamino sagt. Det som talar för det hela är att det är just Shamino som säger det.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En viktig poäng som lyfts kring frekvensdebaclet är att vad man kör spelar faktiskt en relevant roll.

Sökte bara som hastigast i denna tråd och hittade följande medlemmar som postat GB4 resultat (är bara 3900X i denna tabell, en modell har maximal boost på 4600 MHz)

Namn

GB4 URL

Max frekvens i GB

Lägsta möjliga boost

OS

@the squonk

https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14435574.gb4

4519 MHz

4525 MHz

Windows 10

@perost

https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14407382.gb4

4364 MHz

4375 MHz

Arch Linux 5.2.9

@Yoshman

https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14523168.gb4

4564 MHz

4575 MHz

Ubuntu 18.04

Är det fler som har sin GB4 URL tillgängliga? Skulle t.ex. vara intressant att få resultat från @Ozzed och @tellus82 eftersom ni verkar fått riktiga guldkretsar!

Att programmet man kör spelar roll stämmer absolut. Fick fram denna tabell genom att köra ett program jag skrivit själv. Det lastar en kärna i taget och läser frekvensen ungefär en gång i sekunden tio gånger. Har aldrig fått lika hög maximal frekvens med GB4, även om det är riktigt nära.

Har länkat de tidigare, ska kika ifall jag kan gräva upp den, har kört rätt många vändor med olika mjukvara i hårdvara så jag lär ta fram rätt bara.
Vilken mjukvara du kör spelar en mycket stor roll nämligen.

Edit: Kollar nu i GB4 och ser att "max frekvens boost" inte mäts under testandet, det mäts när du öppnar programmet bara och värdet anges innan du trycker på testa knappen, samma värde laddas sedan upp på testet. Med andra ord inte helt tillförlitligt.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Med "orginal"-bios till 3000-serien kom jag upp i 4675Mhz så det skulle inte "bevisa något". Lägger ogärna in det igen dock då en drös spänningar var helt galet dåligt satta och minnena tvärvägrade i allt över 2400Mhz. Om du menar senaste UEFI så nej tack. Agesa ABB med den SMU som "ska" vara till är hemsk och "bevisar" inget den heller då det inte är slutgiltigt från AMD utan mer en panikfix för Linux och något spel som vägrade köras annars. Totalt poänglöst. Om ståhejet handlar om att folk får dålig boost med ABB så.... ÖÖÖÖH... Ja? Vad är det med det? Det är panikskit från AMD så vad tror folk? Det är klart att det är självklart att det blir bättre framöver.

Men vi som sitter här på ett entusiastforum behöver ju inte låtsas att det är magiskt, främmande eller konstigt med moddade UEFI-versioner, eller hur? Just nu är det det som funkar bäst så varför skulle man vilja köra något sämre med flit?

Entusiastforum kan väl ändå betyda att man förväntar sig att en produkt fungerar direkt från start? De flesta på SweClockers är nog datorentusiaster i någon form, men gissar att långt ifrån alla tycker det är superspännande att pillar med UEFI, ratta alla hundratals BIOS-inställningar som finns idag, etc.

Jag undviker i möjligast mån hemmabyggen idag, tycker det bara är frustrerande när skiten inte fungerar. Kör därför hellre bärbart, NUC och liknande. Men vid specifika behov där hemmabyggen är ena möjligheten (just nu i alla fall). Hoppas OEM gör något åt det för är ju bara glömma att få in hemmabyggen på företag, för det min 3900X används till är enda IT-godkända alternativet för tillfället Xeon E-2288G (som i praktiken är en 9900K med officiellt ECC stöd och möjlig att få färdigpaketerad i 1U/2U-rack).

Är "entusiast" men egentligen enbart kring programmering. Kunskapen om HW är mest ett nödvändigt ont då de som designar kisel verkar i lite väl många fall ha minimal koll på vad som faktiskt är möjligt att använda på ett vettig sett i programvara

AGESA 1.0.0.3 ABB är lite mer än "panikfix för Linux och något spel som vägrade köras annars". Varit rätt mycket hallå kring Spectre/Meltdown. Buggen i RDRAND/RDSEED är i praktiken en rätt minimal riskfaktor, men ställd mot i kontext av "svenssonanvändare" Spectre/Meltdown är den ett långt större problem!

Insett sedan länge att rätt många säkerhetsproblem nog är icke-problem i praktiken. Var på en presentation under årets Black Hat USA, där nämndes att endast 2-5 % av alla CVE (rapporter om säkerhetshål) verkar någon gång utnyttjas i praktiken (Spectre/Meltdown har t.ex. fortfarande noll kända försök att utnyttjas, det trots existerande PoC).

AGESA 1.0.0.3 ABB fixar just RDRAND/RDSEED, möjligen via något firmware hack för prestanda på dessa instruktioner är ungefär 1/5 av Intel. Som tur är används dessa nästan aldrig på sätt som är prestandakritiska.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Ozzed

Vad är det du vill åt här egentligen? Å ena sidan så är boosten för dålig i orginal-UEFI, men å andra sidan så måste man köra Orginal-UEFI "Annars kan CPU gå sönder"?

Så det du säger är alltså att antingen så får vi fungerande boost men processorerna går sönder, eller så är boosten gimpad men processorerna håller? Det där är ju bara tramsigt, och bara en dålig ursäkt för att ge AMD skit hur de än gör. Antingen får de skit om processorerna går sönder eller så får de skit om processorerna inte boostar "som de ska". Självklart går inte processorerna sönder om man kör dem med UEFI-versioner som faktiskt gör att de boostar som de ska.

Men hey.. "Yolo". Om Min 3900X faktiskt skulle gå sönder så kan jag bara hävda att jag kört UEFI Version 2501 till mitt Crosshair VII, det är ett orginal UEFI.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Yoshman

Här är en nytagen (nu) GB4 med stock cpu på 1.0.0.3ABB med tillhörande SMU i original orörd bios P5.80, alltså helt utan PBO eller andra tweaks.

https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14532005

Som jag skrev tidigare, GB4 mäter inte max frekvens under testet, det mäter max frekvens när du öppnar programmet. Tidigare resultat jag länkade var med CCD/CCX klockning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här ser ni max boost under CB R15 för mig nu på morgonen i ren stock med 1.0.0.3ABB agesa och tillhörande SMU i omoddat original bios P5.80, detta med poll rate på 500ms, HWiNFO nollställdes i log efter att jag tryckt på Run i CB och bilden är tagen innan testet slutat, alla frekvenser är alltså under testandet.

Så utan att pilla ett skit på processorn så når jag 4575MHz under CB R15, 25MHz lägre än när jag tweakar vcore alltså. 4575 var dessutom inte en one time fluke utan återkommande, pendlade mellan 4525 och 4575 på den kärna med belastning för tillfället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Namn

GB4 URL

Max frekvens i GB

Lägsta möjliga boost

OS

@the squonk

https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14435574.gb4

4519 MHz

4525 MHz

Windows 10

@perost

https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14407382.gb4

4364 MHz

4375 MHz

Arch Linux 5.2.9

@Yoshman

https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14523168.gb4

4564 MHz

4575 MHz

Ubuntu 18.04

Är det fler som har sin GB4 URL tillgängliga? Skulle t.ex. vara intressant att få resultat från @Ozzed och @tellus82 eftersom ni verkar fått riktiga guldkretsar!

Här är mitt, men tror som påpekats att frekvensen mäts när programmet öppnas och inte under själva testet. https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14532133

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Här ser ni max boost under CB R15 för mig nu på morgonen i ren stock med 1.0.0.3ABB agesa och tillhörande SMU i omoddat original bios P5.80, detta med poll rate på 500ms, HWiNFO nollställdes i log efter att jag tryckt på Run i CB och bilden är tagen innan testet slutat, alla frekvenser är alltså under testandet.

https://i.imgur.com/npzinNe.png

Så utan att pilla ett skit på processorn så når jag 4575MHz under CB R15, 25MHz lägre än när jag tweakar vcore alltså.

Grattis, du vann lotteriet. Eller vad är din poäng egentligen? Att den statistik derbauer tagit fram är ogiltig/osann?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Grattis, du vann lotteriet. Eller vad är din poäng egentligen? Att den statistik derbauer tagit fram är ogiltig/osann?

Agro much på morgonen? Jag vart frågad om jag kunde lägga upp detta av en annan användare. Din reaktion däremot.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns väl ingen som inte tror att den statistiken är problemfri? Eftersom han har självrespekt och är välrenomerad och kunnig så spenderar han ju själv ungefär halva videon med att i omskrivningar säga att man bör ta resultaten med en lastbil salt.

Största problemen enligt mig är:

Undersökningen är inte vetenskapligt utförd utan bygger på självrapportering. Detta får till följd att det blir felaktigheter dels därför att folk är otekniska, och dels därför att det finns AMD fanboys som gärna bidrar med sina fantastiskt fina resultat för att visa hur bra AMD är, men också som han själv säger... Videon handlar om dålig boost på Ryzen 3000... Då är det rätt sannorlikt att merparten av de som rapporterar är just personer som upplever att de har dålig boost. Det är ju klart att det är självklart att det är så. Det ligger mitt framför ögonen så hur man kan bortse från det är helt ofattbart för mig.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tellus82:

@Yoshman

Här är en nytagen (nu) GB4 med stock cpu på 1.0.0.3ABB med tillhörande SMU i original orörd bios P5.80, alltså helt utan PBO eller andra tweaks.

https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14532005

Som jag skrev tidigare, GB4 mäter inte max frekvens under testet, det mäter max frekvens när du öppnar programmet. Tidigare resultat jag länkade var med CCD/CCX klockning.

GB4 mäter inte frekvensen när man öppnar programmet, kolla in meta-data för din körning
https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14532005.gb4

Frekvensen mäts över varenda enskilt test (totalt 112 mätningar), det jag listar i tabellen är den enskilt högsta frekvens som uppmätts.

Finns ett par skillnaden köra ett extern program för att mäta frekvensen

• GB4 mäter enbart under last

• GB4 rapporterar inte en ögonblicksbild, utan det är ett genomsnitt över ett test (fast dessa tester är väldigt korta, normalt 1-2 sekunder), med externt program är det med 100 % säkerhet så att flera med mätningar görs när kärnan inte är lastad vilket då kan ge högre frekvens än man i praktiken kommer se under last

Men det här visar ju exakt det flera, inklusive vi två, skrivit: maximal frekvens har en massa beroenden, bl.a. typ av belastning. Lite udda att mitt system så här långt rapporterat högst GB4 frekvens (men det resultatet är i topp 1-2 % av alla 6475 resultat för 3900X) då det är enda med stock-kylare(?). I.o.f.s. tror jag kylaren har minimal påverkan då det är enkeltrådfall vi i praktiken mäter.

BTW: såg precis att GB5-beta släppts!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

GB4 mäter inte frekvensen när man öppnar programmet, kolla in meta-data för din körning
https://browser.geekbench.com/v4/cpu/14532005.gb4

Frekvensen mäts över var enda enskilt test (totalt 112 mätningar), det jag listar i tabellen är den enskilt högsta frekvens som uppmätts.

Finns ett par skillnaden köra ett extern program för att mäta frekvensen

• GB4 mäter enbart under last

• GB4 rapporterar inte en ögonblicksbild, utan det är ett genomsnitt över ett test (fast dessa tester är väldigt korta, normalt 1-2 sekunder), med externt program är det med 100 % säkerhet så att flera med mätningar görs när kärnan inte är lastad vilket då kan ge högre frekvens än man i praktiken kommer se under last

Men det här visar ju exakt det flera, inklusive vi två, skrivit: maximal frekvens har en massa beroenden, bl.a. typ av belastning. Lite udda att mitt system så här långt rapporterat högst GB4 frekvens (men det resultatet är i topp 1-2 % av alla 6475 resultat för 3900X) då det är enda med stock-kylare(?). I.o.f.s. tror jag kylaren har minimal påverkan då det är enkeltrådfall vi i praktiken mäter.

Du kör linux, alla linux resultat är praktiskt taget högre per default än samma burk i windows, schedulern i windows bollar runt GB4 på ALLA kärnor, det är därför det kan ge sjukt varierat resultat beroende på vart det landar. Tack för tipset om .gb4 ändelsen visste inte att det gick & se alls, max frekvens som står under själva html rapporten är nämligen den som tas fram när man öppnar programmet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Jag vill åt varför Amd sänker boosten och inte går ut själva med vad som står på.

Kanske för att de inte utrett färdigt än? Kan bli fan så mycket mer backlash om de säger något nu som ett officiellt uttalande som de sedan får dra tillbaka. Folk synar ju varenda ord AMD säger (och tydligen även inte säger) i sömmarna så så gäller det väl att väga sina ord rätt innan man öppnar käften? De har ju i alla fall kommunikation med Der8auer och vi får väl se vad det blir av det. Men återigen så verkar det som att du vill åt att de antingen boostar dåligt eller kommer gå sönder. AMD kan inte vinna med den ingångsvinkeln så varför ska de säga något alls om folk har den attityden?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Vad är det du vill åt här egentligen? Å ena sidan så är boosten för dålig i orginal-UEFI, men å andra sidan så måste man köra Orginal-UEFI "Annars kan CPU gå sönder"?

Så det du säger är alltså att antingen så får vi fungerande boost men processorerna går sönder, eller så är boosten gimpad men processorerna håller? Det där är ju bara tramsigt, och bara en dålig ursäkt för att ge AMD skit hur de än gör. Antingen får de skit om processorerna går sönder eller så får de skit om processorerna inte boostar "som de ska". Självklart går inte processorerna sönder om man kör dem med UEFI-versioner som faktiskt gör att de boostar som de ska.

Men hey.. "Yolo". Om Min 3900X faktiskt skulle gå sönder så kan jag bara hävda att jag kört UEFI Version 2501 till mitt Crosshair VII, det är ett orginal UEFI.

@Ozzed

Jag vill åt varför Amd sänker boosten och inte går ut själva med vad som står på.

Jag har själv 2 nya Ryzen byggen men börjar fundera om det blir ett återköp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Kanske för att de inte utrett färdigt än? Kan bli fan så mycket mer backlash om de säger något nu som ett officiellt uttalande som de sedan får dra tillbaka. Folk synar ju varenda ord AMD säger (och tydligen även inte säger) i sömmarna så så gäller det väl att väga sina ord rätt innan man öppnar käften? De har ju i alla fall kommunikation med Der8auer och vi får väl se vad det blir av det. Men återigen så verkar det som att du vill åt att de antingen boostar dåligt eller kommer gå sönder. AMD kan inte vinna med den ingångsvinkeln så varför ska de säga något alls om folk har den attityden?

Då har du missuppfattat mig. 🙂

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att se vem som kan få bäst singel/respektive multi core resultat i GB 4 och vilka tweaks man använt för att nå dessa. Mobo/minnen kan ju också vara kul att se, just nu verkar mjukvaru/linuxgänget leda... På mitt senaste Intelbygge (9900k) fick jag bäst resultat i både singel och multicore med Asus 5-way automatisk överclock, den kommer ju inte i närheten (ca halva) av Ryzen 3900x multicore-prestanda. Singel core är bättre men marginellt. Överklock är inget för mig dock, vill ha stock speedboost för att komma ner i Clock snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Ozzed

Jag har själv 2 nya Ryzen byggen men börjar fundera om det blir ett återköp.

Märker du något egentlig prestandaskillnad i och med sänkningen, eller är det mer en "mitt ordningssinne kliar"-grej? Att jag kör Moddad UEFI är en sådan sak. Jag fick inget prestandatapp i verkligheten med 2703 men 002+ ger ju rätt fekvenser så körde med det. Också första gången jag någonsin kört moddat UEFI så tycker även det var en kul grej

Jag vill såklart också veta vad som är grejen, och att AMD skall kommunicera vad som gäller och varför, me Der8auer mfl har gjort detta till en allderles för stor grej.

Det man får fråga sig är: Är någon av de som klagar missnöjd med prestandan? Om ja, varför? Skiljer sig den faktiska prestandan från recensionerna utanför felmarginalen så folk känner sig blåsta eller vad är grejen?

Och i andra änden då? Är det någon vars Ryzen 3000 boostat så vansinnigt högt att den gått sönder? I så fall hur? Var det verkligen i Stock med Adekvat kylare eller lekte personen omkring med PBO?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det någon här som fått faktiskt dålig boost?

Har bara snabbtestat i R15 utan att ändra inställningar, så kör med -150mv core offset, då får jag max 4.525 under R15.
Dock om jag har HWiNFO igång några minuter direkt från uppstart och när jag start spel osv så ser jag snabbt att den ofta boostar till 4.575 och däromkring, dock ser jag sällan att den håller något över 4.5 under längre perioder. Ska se om jag hinner återställa bios (1.0.0.3 ABB) till factory och köra test ikväll kanske, men hittills har inte sett något uppenbart problem.

Så har någon stött på seriösa problem, alltså att den aldrig boostar över 4.4 eller dylikt?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Singel core är bättre men marginellt.

Intressant, vad jämför du med?

3900X mot 9900K i stock inställningar?

Jag hade fått för mig att Intel 9700K samt Intel 9900K är tydligt vassare i singel core prestanda men "problemet" är väl att väldigt många överklockat deras 9700K och 9900K till 5GHz eller ännu högre, därför blir en jämförelse lite orättvis kanske. 3900X är ju inte överklockningsvänlig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Agro much på morgonen? Jag vart frågad om jag kunde lägga upp detta av en annan användare. Din reaktion däremot.

Skrivet av Ozzed:

Finns väl ingen som inte tror att den statistiken är problemfri? Eftersom han har självrespekt och är välrenomerad och kunnig så spenderar han ju själv ungefär halva videon med att i omskrivningar säga att man bör ta resultaten med en lastbil salt.

Största problemen enligt mig är:

Undersökningen är inte vetenskapligt utförd utan bygger på självrapportering. Detta får till följd att det blir felaktigheter dels därför att folk är otekniska, och dels därför att det finns AMD fanboys som gärna bidrar med sina fantastiskt fina resultat för att visa hur bra AMD är, men också som han själv säger... Videon handlar om dålig boost på Ryzen 3000... Då är det rätt sannorlikt att merparten av de som rapporterar är just personer som upplever att de har dålig boost. Det är ju klart att det är självklart att det är så. Det ligger mitt framför ögonen så hur man kan bortse från det är helt ofattbart för mig.

Nä utan tycker det är trist när så välrenommerade forumsmedlemmar underspelar ett så stort problem som detta är, antingen genom att säga "kolla hur bra min är" eller "men intel har gjort värre". Det ena ursäktar inte det andra, och vi ska kollektivt stå samlade för att hålla företagen ansvariga.

Samma poäng lyfts fram av Optimum Tech här: https://www.youtube.com/watch?v=37d21Wb_2jE

Permalänk
Medlem

Nä utan tycker det är trist när så välrenommerade forumsmedlemmar underspelar ett så stort problem som detta är, antingen genom att säga "kolla hur bra min är" eller "men intel har gjort värre". Det ena ursäktar inte det andra, och vi ska kollektivt stå samlade för att hålla företagen ansvariga.

Samma poäng lyfts fram av Optimum Tech här: https://www.youtube.com/watch?v=37d21Wb_2jE

Det gör väl ingen av oss? Vi försöker ju bara ta reda på om det ÄR ett stort problem eller inte. Att bara utgå från Der8auers undersökning som underlag för att det är ett stort problem håller ju inte. Han säger ju själv att hans metod och underlag potentiellt har stora brister.

Att AMD sänkt boosten med ABB är det väl ingen som förnekar, men då AMD inte sagt något om varför, eller hur framtida AGESA kommer att agera så vore väl det bästa att sitta still i båten?

Sen har vi ju det som Shamino har sagt. Men det bör också ses i ljuset av att det är många på ROG-forumet som är upprörda så det är ett visst mått av Damage Control. Det folk är förbannade på just nu är främst ASUS dåliga UEFI, och Shamino jobbar på... ASUS. Då är det smart att lägga över så mycket av lasten som möjligt på AMD för att rädda upp sitt eget varumärke. Jag säger inte att det bara handlar om det, men man måste ha i åtanke var han jobbar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Är det någon här som fått faktiskt dålig boost?

Har bara snabbtestat i R15 utan att ändra inställningar, så kör med -150mv core offset, då får jag max 4.525 under R15.
Dock om jag har HWiNFO igång några minuter direkt från uppstart och när jag start spel osv så ser jag snabbt att den ofta boostar till 4.575 och däromkring, dock ser jag sällan att den håller något över 4.5 under längre perioder. Ska se om jag hinner återställa bios (1.0.0.3 ABB) till factory och köra test ikväll kanske, men hittills har inte sett något uppenbart problem.

Så har någon stött på seriösa problem, alltså att den aldrig boostar över 4.4 eller dylikt?

Min 3600X boostar "dåligt" helt i mått med vad Der8auer presenterar för 3600X.
Med 1.0.0.2 så boostade min till max 4250MHz oavsett vilka laster jag testade.
Nu med 1.0.0.3+ boostar den till max 4225 vilket båda är långt ifrån 4,4 och närmare 3600 non X hastigheter.

Visst vi har 2 medlemmar på detta forum som får ut rätt boost men Der8auer data går inte att förbise heller, det finns ett stort problem även om 1 eller 2 3900X på detta forum boostar till 4600MHz.
Det spelar inte heller någon roll vad Intel eller någon annan gör för den delen utan AMD har problem som måste lösas annars är det falsk marknadsföring punkt!
Och ang 25MHz under ska vara acceptabelt så håller jag även här med Der8auer.
Hade jag i mitt yrke som ingenjör alltid tummat lite hit och dit på eget bevåg så blir ju kvalitén skit också, står det 4600MHz är kanske 4598MHz ok men inte 4575.
Suttit och kört testrundor i Spanien där man mäter bränslebesparing och skulle jag då förbise 0,5% besparing så kan det vara 10 optimeringar jag helt plötsligt slätar ut för så jäkla svårt är det att spara bränsle idag.
Ska då AMD som har bättre kontroll på omständigheterna också förbise 0,5% klockfrekvens för att någon tycker det är ok?
0,5% kommer från 4600/4575≈0,54% skillnad

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@makatech: Som jag skrev, det var med Asus automatiska 5-way men det spelar ingen större roll, single core får jag i princip samma oavsett eftersom den i stock använder turbo 5.0GHz i enkeltrådade laster. Det finns ju en miljard olika tester man kan göra men jag tror inte ren singeltrådsprestanda är speciellt bättre i 9900k än 3900x, däremot är det säkert så att i fåtrådade applikationer så blir det lägre latency i en 9900k än i en 3900x när trådar skall synkas/dela minne (eller värre, byta kärna). Sen har de ju ganska olika cachelösningar så återigen syntetiska tester är ju inte alltid så representativa för något annat än just det testet.

Permalänk
Medlem

Så för att jag är snäll och lägger ner jobb så faller det under "kolla hur bra min är" enligt dig? Ehh.

Jag förstår att folk är arga över icke fungerande boost och det ska folk vara men nu får ni ge er.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tellus82:

Du kör linux, alla linux resultat är praktiskt taget högre per default än samma burk i windows, schedulern i windows bollar runt GB4 på ALLA kärnor, det är därför det kan ge sjukt varierat resultat beroende på vart det landar. Tack för tipset om .gb4 ändelsen visste inte att det gick & se alls, max frekvens som står under själva html rapporten är nämligen den som tas fram när man öppnar programmet.

Windows bollar absolut runt med trådar onödigt mycket, men på 112 försök som var och ett pågår 1-2 sekunder kommer rätt många körningar av ren tur hålla sig på samma kärna.

Och, något som är kan vara viktigt, är att Linux saknar (än så länge) CPPC2. Under Windows verkar ju CPPC2 bestå av två delar

• en HW-läge som gör att CPUn själv helt tar över frekvensskalning (för Speed Shift är det bara en bit i ett kontrollregister man slår av/på, har inte kollat på CPPC2 patchen än men utgår från att det är samma här)

• en drivrutin som gör att schemaläggaren har en viss dragning mot att i första hand välja "guld-kärnan", normalbeteende hos både Windows och Linux är effektivt att slumpmässigt välja första lediga kärna (i andra hand en ledig tråd på en kärna där andra tråden redan jobbar)

Gissar att CPPC2 inte påverkar maximal frekvens, men Geekbench testar interaktiva laster, precis det CPPC2/SpeedShift är optimerat för. Givet att varje testkörning är så kort kan det ge utslag på rapporterad frekvens. Tror ändå inte så är fallet, har man tänkt till lite i hur man mäter frekvens gör man inte den första mätningen innan i alla fall 100 ms förlupit.

Är uppenbart att AMD pressat 3000-serien lite väl till kanten frekvensmässigt. Under Linux brukar alltid "performance"-läget ge något högre rapporterad genomsnittsfrekvens och något högre GB4 resultat (framförallt i single-thread). Det gäller både desktop, NUCs och bärbara.

Med 3900X ser jag något lägre både rapporterad frekvens och rapporterat GB4 resultat med "performance" jämfört med "ondemand". Så kör man Linux är det en lite finputsning man kan tänka på!

Men samma gäller väl Windows här, är väl något AMD-skapat läge som är rekommenderat?

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lasseTM:

Visst vi har 2 medlemmar på detta forum som får ut rätt boost men Der8auer data går inte att förbise heller, det finns ett stort problem även om 1 eller 2 3900X på detta forum boostar till 4600MHz.

Well, enligt denna (än så länge rätt korta) tabell har vi noll medlemmar som med säkerhet får >=4600 MHz i GB4, en benchmark som specifikt testar "burst"-laster som borde vara rätt "snälla" mot CPUn i bemärkelsen hur högt den borde kunna boosta (enkeltrådat och ca hälften är rena heltalslaster, bara 2 är SSE/AVX-tunga av 25).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Lite udda att mitt system så här långt rapporterat högst GB4 frekvens (men det resultatet är i topp 1-2 % av alla 6475 resultat för 3900X) då det är enda med stock-kylare(?). I.o.f.s. tror jag kylaren har minimal påverkan då det är enkeltrådfall vi i praktiken mäter.

Tack för sammanställningen, men som Tellus82 skriver ger Linux alltid mycket högre poäng. Med min 3700X som bootar både Linux och Windows så är Single core 500p bättre i Linux än i Windows och Multi core 3000p bättre. På exakt samma rigg. Så din processor är tyvärr inte riktigt så fantastisk som det ser ut

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400