MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Låt bli att landa på framhjulet så räcker nog 200mm slag på gaffeln

Vad innebär detta och hur kollar man vilka modeller som har det?

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smileduck:

Tack för svar, ska kolla de siterna! Har B-körkort sedan en massa år, kört crossmoppe i 3 år så har någorlunda körvana, även kört en körlektion på MC vilket gick väldigt bra tycker jag.

Det underlättar otroligt mycket jämfört med någon som aldrig kört bil eller MC förut. Jag hade B-körkort sen innan, och tillsammans med övningskörning med en handledare kom jag undan med 3 lektioner på körskola (vilket i för sig ändå är 6000kr).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smileduck:

Vad innebär detta och hur kollar man vilka modeller som har det?

Det var några som tyckte att en offroad som Yamaha Ténéré 700 hade för kort fjädringsväg fram (200mm) och det var det jag svarade på.

Edit: 210mm är det fram på den.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

@sniglom: Berodde troligtvis på att det blivit en beläggning på ett ställe efter att hojen varit stillastående med däcket i samma position sedan sensommar. Troligtvis har bromsbeläggen legat mot skivan.

Lite rengöring och ett antal hårda inbromsningar så är det så gott som åtgärdat. Finns en liten antydan kvar men den nöter jag snart bort.

Detta är kanske lite sent svarat...
Tänk på att tredjepartshandtag kan vara farliga att slänga på hojen.
Det är inte säkert att kolven i mastercylindern går tillbaks hela vägen och då är det hela tiden lite tryck i systemet. Detta kan också göra att du får luft i linan då det finns ett konstant undertryck i behållaren.
Jag fick detta problemet när jag bytte handtagen på min Ducati M821 och då köpte jag handtag specifika för hojen (CNC racing).
Flertalet förare på sporthoj.com har låst framhjulet och vurpat pga tredjepartshandtag som gjort att det hela tiden varit tryck i systemet. Temperaturen har byggts upp under körning och till sist har bromsarna nypt.
Det är i alla fall bra att ha det i åtanke.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

200mm låter lite i kortaste laget.

Men som sagt beror mycket på hur den ska användas. Undviker man den tuffaste terrängen så borde det inte vara några problem med en sådan.

Jag tror att köparna av en sådan både kommer lägga en del mil på asfalt och en del i lite lätt offroad också.

Den som har ännu större fokus på offroad kan kolla in tex. en Husqvarna 701 eller kTM 690 Enduro.

Den som verkligen bara kommer köra offroad har tex. Husaberg 450 eller motsvarighet att köra med, de är ännu lättar och har ännu mindre komfort.

Det är verligen kundens marknad när man tänker på alla val av hojmodeller som finns

Permalänk

@Smileduck: Köp en ER6a för 25-30k med ABS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Detta är kanske lite sent svarat...
Tänk på att tredjepartshandtag kan vara farliga att slänga på hojen.
Det är inte säkert att kolven i mastercylindern går tillbaks hela vägen och då är det hela tiden lite tryck i systemet. Detta kan också göra att du får luft i linan då det finns ett konstant undertryck i behållaren.
Jag fick detta problemet när jag bytte handtagen på min Ducati M821 och då köpte jag handtag specifika för hojen (CNC racing).
Flertalet förare på sporthoj.com har låst framhjulet och vurpat pga tredjepartshandtag som gjort att det hela tiden varit tryck i systemet. Temperaturen har byggts upp under körning och till sist har bromsarna nypt.
Det är i alla fall bra att ha det i åtanke.

Fila, oavsätt vad man köper för eftermarknadshandtag bör man ju kolla så allt fungerar som det ska innan man beger sig ut.

Permalänk
Medlem

6 lektioner körda. 2 till bokade i höst. Risk 2 är jag i listan för under hösten.
Planen är numera att köra teorin i vinter och ta uppkörning tidig vår.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Fila, oavsätt vad man köper för eftermarknadshandtag bör man ju kolla så allt fungerar som det ska innan man beger sig ut.

Sant.
Jag bara antog att det skulle fungera. Tog nästan en hel säsong innan jag började få problem. Det var ju inte dom billigaste handtagen heller: https://www.cncracing.com/en/ducati_monster_821_2015/brake-le...
Jag tog det säkra före det osäkra och köpte Ducatis egna fullt justerbara handtag specifika för hojen. Gick väl på 3,2k. -_-
Hojen original kom bara med justerbart bromshandtag. Snåla italienare...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Jag har haft mitt mc kort i 3 år och än så länge har jag endast ägt en hoj... Det är en Yamaha R6 2000 års modell... Jag är 35 och har i dagsläget en premie på 187 kr i månaden.. Har kört lite långturer med den och visst blir man öm i arslet men då skall tilläggas att jag har kört 31 mil nonstop (ett snabbstopp för tankning) Har man bara respekt för motorcyckeln så går det alldeles utmärkt att börja med en 600 cc sporthoj. Dock skall det läggas till att det tar sin tid att växa in i hojen ordentligt.. finnas andra typer av hojar jag absolut inte skulle rekommendera som första hoj framför 600 cc sporthoj.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX X470-F Gaming,
Corsair Vengeance Black 64GB (4x16GB) 2666MHz DDR4 CL16,
AMD Ryzen 9 5950X, Corsair AX 1500i, GeForce ASUS TUF RTX 4080 oc edition ,
HyperX Savage SSD 480GB,
HyperX Savage SSD 240GB SATA, Win 10, Noctua NH-D15, Fractal Design Meshify 2XL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Sant.
Jag bara antog att det skulle fungera. Tog nästan en hel säsong innan jag började få problem. Det var ju inte dom billigaste handtagen heller: https://www.cncracing.com/en/ducati_monster_821_2015/brake-le...
Jag tog det säkra före det osäkra och köpte Ducatis egna fullt justerbara handtag specifika för hojen. Gick väl på 3,2k. -_-
Hojen original kom bara med justerbart bromshandtag. Snåla italienare...

Ja det är väl lika bra, har hört dem som har nypt bromsarna även med dyra eftermarknadshandtag, säkraste kortet är ju att alltid kolla så bromsarna fungerar som de ska såfort man har skruvat med dem innan man slänger sig på hojjen och snurrar rulle 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad kör ni med för GPS?

Själv har jag gammal Montana 600 och gpsmap 62 och friluftskartan med egentypad grafik. Är lite sugen på att kanske uppgradera till en Garmin 276cx. Har sett att det blir mer poppis att sätta dit billig Androidplatta med någon kartapp också.

Permalänk
Medlem

@sunnis: Telefon i RAM mount. De flesta jag hört prata om det tycker gpserna är sega och svårarbetade jämfört med dagens snabba telefoner.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Var på 2 dagars gruskurs med smc i helgen. Rekommenderas verkligen.

Riktigt utmanande att dra runt på 240kg 1000cc i lös sand på motocrossbana. xD

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sunnis:

Vad kör ni med för GPS?

https://live.staticflickr.com/65535/48697108643_71daf75123_c.jpg

Själv har jag gammal Montana 600 och gpsmap 62 och friluftskartan med egentypad grafik. Är lite sugen på att kanske uppgradera till en Garmin 276cx. Har sett att det blir mer poppis att sätta dit billig Androidplatta med någon kartapp också.

Nu har jag inte hoj alls men funkar det inte med telefonen i fickan och plugg i örat. Kör man wazeappen så är det gratis och dessutom riktigt bra app förutom att den suger mycke batteri.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anaii:

@sunnis: Telefon i RAM mount. De flesta jag hört prata om det tycker gpserna är sega och svårarbetade jämfört med dagens snabba telefoner.

Körde Europaresa i somras med en Garmin 595 och den var verkligen suverän att ha. Funktioner som att kunna presentera bensinstationer sorterat på avstånd, vilka märken och i vilken riktning var väldigt nyttigt. Kan också få de på karta. Kunde också få information om tid kvar till destination, sträcka kvar, tid som man kommer ankomma osv. Man får känslan av att det är en genomtänkt produkt just för syftet. Inte alls seg eller svårarbetad.

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av Yamaha MT-07, KTM Duke 390 eller 790? Tänkte ta mellan till nästa sommar och vill ha något roligt att köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fzk:

Någon som har erfarenhet av Yamaha MT-07, KTM Duke 390 eller 790? Tänkte ta mellan till nästa sommar och vill ha något roligt att köra.

Min handledares son kör idag en KTM Duke 390 och han älskar den. Han ska ta tungt nu och byta till 690.
MT-07 kommer också passa bra men har ju lite annan karaktär.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fzk:

Någon som har erfarenhet av Yamaha MT-07, KTM Duke 390 eller 790? Tänkte ta mellan till nästa sommar och vill ha något roligt att köra.

Går inte jämföra 390 och 690 med 790 är ju helt annan maskin.
Vet två som har dem och de är jätte nöjda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

På med nya sulor här om dagen, de gamla hade rullat näst intill 900 mil, går inte riktigt att beskriva känslan...

Har också beställt Course Venom helstället, regn- och vindtätt. Börjar bli lite kyligt till jobbet på morgonen då det blåser rakt igenom sommarmunderingen som är mer passande runt 25 grader, inte 10-12. I vilket fall så känns det mer eller mindre som ett krav på längre sträckor, sist så tog det ett par timmar att tina upp efter 12 mil i småregn. Känns som man har väntat aldeles för länge med att inhandla varmare kläder, har nog två byxor/jeans, fem jackor och tre par skor/stövlar för varmare väder.

Två stycken halsvärmare av märket Alpinestar kändes också passande för att täta det sista om det blir fuktigt ute.

Blir till att fira 1000 mil på sin första hoj!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Vad kör ni med för GPS?

https://live.staticflickr.com/65535/48697108643_71daf75123_c.jpg

Själv har jag gammal Montana 600 och gpsmap 62 och friluftskartan med egentypad grafik. Är lite sugen på att kanske uppgradera till en Garmin 276cx. Har sett att det blir mer poppis att sätta dit billig Androidplatta med någon kartapp också.

Tomtom Rider 450 med med låsbart fäste på mc anpassad fot som egentligen gjord för Garmin Zumo, det krävdes en liten modifiering. Bra modell som numera har uppdaterats till 550. "Livstids" uppdaterade världskartor, trafik och kameror ingick i köpet plus bilfäste, mycket nöjd än så länge.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Fan inte hälsosamt för plånboken att läsa denna tråd

Har varit sugen på MC sedan jag var i tonåren men nu 15+år senare kom jag in här och bestämde mig :).
Så, eftersom att det är säsong att köpa mc nu undrar jag vad som vore lämpligt som övningskörningshoj/första maskin. min 50kW, 175kg såklart. Men jag vill inte lägga mer än 50kkr på något jag med stor sannolikhet kommer slänga i asfalten

Några tips på modeller jag ska leta efter? Vill gärna ha något med plats för passagerare och väskor, helst helkåpat.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Nauie:

övningskörningshoj/första maskin. min 50kW, 175kg såklart.

Övningskörningshojen kommer förmodligen inte att vara din framtida A-korts hoj. En FZS600 eller GSF600 är lämpliga hojar att slänga i backen utan att gråta. Med kortet i handen har du all möjlighet att bli organdonator på t.ex. en SuperBlackbird, zzr1400 eller kawa h2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Fan inte hälsosamt för plånboken att läsa denna tråd

Har varit sugen på MC sedan jag var i tonåren men nu 15+år senare kom jag in här och bestämde mig :).
Så, eftersom att det är säsong att köpa mc nu undrar jag vad som vore lämpligt som övningskörningshoj/första maskin. min 50kW, 175kg såklart. Men jag vill inte lägga mer än 50kkr på något jag med stor sannolikhet kommer slänga i asfalten

Några tips på modeller jag ska leta efter? Vill gärna ha något med plats för passagerare och väskor, helst helkåpat.

Valfi 600-800cc hoj från 90talet eller början av 2000? Kan själv rekommendera sv650 (finns naken och med halvlåpa) lagom kraft och inte alls för avancerad hoj. Kör själv en sv1000 idag (började på en cbx600e) och ska jag va helt ärlig så är även min nuvarande hoj lite för mycket för mig (tog kortet förra året).

Köper du en supersport direkt (om de nu är de du menar med helkåpa) så är risken stor att det går illa. Dessa hojar är inte direkt nybörjarvänliga och är inget som är roligt eller bekvämt att köra lagligt.

Sen får man tycka vad man vill men v-twin går före radfyror alla dar i veckan =p provkört polarens super duke (över 170hk) och va livrädd vid kvarts gas om man säger så!
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Övningskörningshojen kommer förmodligen inte att vara din framtida A-korts hoj. En FZS600 eller GSF600 är lämpliga hojar att slänga i backen utan att gråta. Med kortet i handen har du all möjlighet att bli organdonator på t.ex. en SuperBlackbird, zzr1400 eller kawa h2.

Nej men jag tänker iaf köra på första hojen nått år innan det kanske blir att byta upp till något annat, men har inget intresse av maskiner med överdriven slagvolym/effekt.

Men de två du nämnde verkar ju relativt vettiga. Men som sagt, detta blir första hojen och jag har ingen, eller väldigt liten koll på motorcyklar, tillverkare, vilka som håller, vilka är kända för att krångla etc, så därför jag ber om råd, eller era erfarenheter.

Skrivet av norrby89:

Valfi 600-800cc hoj från 90talet eller början av 2000? Kan själv rekommendera sv650 (finns naken och med halvlåpa) lagom kraft och inte alls för avancerad hoj. Kör själv en sv1000 idag (började på en cbx600e) och ska jag va helt ärlig så är även min nuvarande hoj lite för mycket för mig (tog kortet förra året).

Köper du en supersport direkt (om de nu är de du menar med helkåpa) så är risken stor att det går illa. Dessa hojar är inte direkt nybörjarvänliga och är inget som är roligt eller bekvämt att köra lagligt.

Sen får man tycka vad man vill men v-twin går före radfyror alla dar i veckan =p provkört polarens super duke (över 170hk) och va livrädd vid kvarts gas om man säger så!
Skickades från m.sweclockers.com

Okej helkåpa kanske är fel uttryck, men jag vill inte ha streetfighter eller custom look.

Komfort, gärna bra plats för passagerare.

PS. Och om längd spelar in så är jag 180cm.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nu har jag inte hoj alls men funkar det inte med telefonen i fickan och plugg i örat. Kör man wazeappen så är det gratis och dessutom riktigt bra app förutom att den suger mycke batteri.

Vill man komma billigt undan funkar nalle med Google/Apple kartor och små hörlurar också, beror lite på hjälmen att det finns plats, kör själv med blåtandslurar på ena hjälmen som saknar plats för headset och man kan lyssna på musik samtidigt. Men i bland så vill man se en visualisering hur man ska svänga speciellt i krokig stadsmiljö man inte är van att köra samt lite andra nackdelar att inte ha separat motorcykel GPS. Behöver man bara vägledning ibland så klarar man sej bra utan men tänker du resa långt och mycket kan det dock vara en bra investering. Kan även montera nallen på styret med bra resultat men även om regn inte är ett problem numera så är det en väldigt utsatt miljö och det kan vara svårt att se något i starkt solljus.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

@oceanic: Inte för att vara sån men appar har gått om gpserna i funktionalitet sedan flera år. Lyssnade rätt nyligen på ett avsnitt av Adventure Rider Radio från 2015 eller nått sånt där man redan då pratar om att det är svårt för Garmin, TomTom etc att skapa mervärde.

Har två appar installerade just nu förutom Google Maps: OsmAnd och Locust Maps. Locust Maps verkar väldigt kapabel men känns rätt komplicerad. Försöker lära mig den appen lite bättre. OsmAnd är bara att köra.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anaii:

@oceanic: Inte för att vara sån men appar har gått om gpserna i funktionalitet sedan flera år. Lyssnade rätt nyligen på ett avsnitt av Adventure Rider Radio från 2015 eller nått sånt där man redan då pratar om att det är svårt för Garmin, TomTom etc att skapa mervärde.

Har två appar installerade just nu förutom Google Maps: OsmAnd och Locust Maps. Locust Maps verkar väldigt kapabel men känns rätt komplicerad. Försöker lära mig den appen lite bättre. OsmAnd är bara att köra.

Det finns en annan aspekt att tänka på. Skulle man hamna i en olycka och flyger av motorcykeln så är ens mobil plötsligt på motorcykeln istället för i ens ficka. Finns historier om folk som flugit av hojen och hamnat i högt gräs och int syns eller något som till och med hamnade i dike med vatten och nästan drunknat för att de hade svårt att röra sig därifrån. Det kan vara en jobbig situation.

Permalänk
Medlem

@Shimonu: Då rekommenderar jag en inReach eller Spot istället för en gps.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

@oceanic: Inte för att vara sån men appar har gått om gpserna i funktionalitet sedan flera år. Lyssnade rätt nyligen på ett avsnitt av Adventure Rider Radio från 2015 eller nått sånt där man redan då pratar om att det är svårt för Garmin, TomTom etc att skapa mervärde.

Har två appar installerade just nu förutom Google Maps: OsmAnd och Locust Maps. Locust Maps verkar väldigt kapabel men känns rätt komplicerad. Försöker lära mig den appen lite bättre. OsmAnd är bara att köra.

Skrivet av Shimonu:

Det finns en annan aspekt att tänka på. Skulle man hamna i en olycka och flyger av motorcykeln så är ens mobil plötsligt på motorcykeln istället för i ens ficka. Finns historier om folk som flugit av hojen och hamnat i högt gräs och int syns eller något som till och med hamnade i dike med vatten och nästan drunknat för att de hade svårt att röra sig därifrån. Det kan vara en jobbig situation.

Själv så kör jag med Quadlock på styret och min telefon, sedan använder jag Detecht appen som ska larma vid kraftiga förändringar i gyron. Nu har jag varken tappet hojen, bromsat omkull mig eller skogat i 100km/h men det appen gör vid ett sånt tillfälle är att den aktiverar ett nödläge och skickar GPS koordinater samt ringer upp SOS Alarm. Jag har bluetooth intercom i hjälmen så i bästa fall skulle jag alltså kunna prata med SOS personalen, om jag inte slagit mig riktigt illa eller att intercommen pajat.

Man kan såklart avbryta hela proceduren om den skulle larma felaktigt.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --