Quiz: Är du expert på operativsystem?

Permalänk
Medlem

8/10 inte illa. Skön nostalgitripp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Menar du denna?

https://image.slidesharecdn.com/windows2000-140826092003-phpapp02/95/windows-2000-2-638.jpg

Ser ut som något någon slängt ihop under första lektionen i grafisk form på Medieprogrammet i ettan på gymnasiet på 90-talet, men OK…

Du menar som Windows 10's designspråk är nu? Jag misstänker att det kanske blev en kommunikationsmiss när Microsoft behövde spara pengar och råkade sparka alla GUI-designers så fick någons anställds barn göra det som ett projekt i lekskolan.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Missade frågan om Linux där Apple var rätt svar. Kul quiz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Testpilot

6/10, känner inte att jag har koll på saker som hände under Amiga eller innan XP-eran alls

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

8/10, jag gillade också W2K och senare Windows XP Pro x64 Edition, riktigt stabila system för att vara Microsoft.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

7/10
Var nära på att välja Widows Vista på en fråga där men kom på mig själv...

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Gauz @moire Solaris är bara ett exempel på frågor som inte fick plats denna gång, ville uppnå hyggligt bra balans mellan olika system. Det finns med andra ord utrymme för ett nytt OS-quiz i framtiden 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

9/10... SteamOS.. totalt ointressant förvisso

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@AppLocker: Kan bara instämma angående Windows 2000, det är än idag mitt favoritsystem från Microsoft. Stabilt som tusan, förvånansvärt kompetent som konsument-OS trots att det egentligen inte var utformat för det och professionellt snyggt utformat. Jag och en kompis gillade Win2K-logotypen så mycket att vi använde det stilspråket för en webbsida vi utvecklade gemensamt. Till slut blev jag tvungen att byta till XP eftersom DirectX-stödet på Win2K blev eftersatt, men hade jag kunnat hade jag fortsatt använda det i många år.

Tror många gjorde så. Hoppade på W2K tåget och som konsument var det gudomligt stabilt och fungerade med alla spel etc. Älskade startup-jingeln på din tiden så var alltid kul att höra när man startade om.
Bytte till XP i samma veva trim många andra, när W2K inte längre var "bäst" till spel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

8/10, är helt nöjd.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Mycket lättare andra gången! 10/10

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Du menar som Windows 10's designspråk är nu? Jag misstänker att det kanske blev en kommunikationsmiss när Microsoft behövde spara pengar och råkade sparka alla GUI-designers så fick någons anställds barn göra det som ett projekt i lekskolan.

Ja, tycker en del aspekter av de nyare bitarna av Windows 10's designspråk är bättre än Microsoft haft historiskt. Detta till exempel:

Är det lekskola?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av star-affinity:

Är det lekskola?

Ja. Skjutknappar i början och valbara boxar i mitten. Hur jämra svårt är det att redigera en Window Form? Man har iaf börjat rensa bland dubbelnegationerna, typ "vill du inaktivera, enable/disable" och istället använder "vill du aktivera", STORT framsteg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Ja. Skjutknappar i början och valbara boxar i mitten. Hur jämra svårt är det att redigera en Window Form? Man har iaf börjat rensa bland dubbelnegationerna, typ "vill du inaktivera, enable/disable" och istället använder "vill du aktivera", STORT framsteg.

Alltså, jag talar enbart om utseendet på det grafiska nu – inte användarvänlighet och upplägget på användargränssnittet i sig. Att det ganska ofta inte är konsekvent håller jag med om. Framförallt inte i Windows 10.

Jag har exempelvis historiskt varit irriterad över att det i Windows varit så vanligt med dialogrutor där knappalternativen är ”Yes”, ”No” och ”Cancel” istället för att knapparna är döpta till det som sker när det klickas på dem. Exempelvis ”Spara”, ”Spara inte”, ”Avbryt”.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

7/10. Rätt nöjd ändå

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk

10/10.
Någon nämnde 80-talet. VArför inte göra ett quiz om burkarna som fanns då!
Eller också skruvar vi upp nördnivån & tar med OS9 (Microware), TOS, Arthur (RiscOS), Flex, IRIX, AIX, AU/X, Nord, CP/M/86, ABC80/800/1600!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Hammonder: jo vi har varit inne på det i tidigare kommentarer, att det finns gott om fler frågor att ställa runt AIX, Solaris, HP UX, VMS och de system du nämner. Finns material till fler OS-quiz

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

"Den svåraste frågan var den om vilket företag som skapade Linux-distributionen MkLinux, vilket endast 17,8 procent svarade rätt på."

Luls..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag fick toklågt, det skall erkännas. Vem som skapat gamla OS, och sådant, är uppenbarligen inte min grej

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

8 / 10 här, och fick nästan en liten tår när jag läste Exec (base) på Amigan, och att BeOS fick vara med på ett av alternativen på en annan fråga.
BeOS var ett helt underbart operativsystem att koda applikationer på för mig

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Ja, tycker en del aspekter av de nyare bitarna av Windows 10's designspråk är bättre än Microsoft haft historiskt. Detta till exempel:

https://cdn57.androidauthority.net/wp-content/uploads/2019/04/Windows-10-MAil-IMAP-840x471.jpg

Är det lekskola?

Ja, i ett designperspetiv är de det. Hur svårt är det att göra det du visar? Det är inte så svårt att rita en streckgubbe....

Edit
Förresten, du kanske var ironisk med bilden du visade?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

9/10.
Fy farao för DOS & Win 9x/ME, glad att det gått i graven.
NT+ har en chans att fungera i alla fall...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Ja, i ett designperspetiv är de det. Hur svårt är det att göra det du visar? Det är inte så svårt att rita en streckgubbe....

Edit
Förresten, du kanske var ironisk med bilden du visade?

Behöver design vara svårt för att det ska vara funktionellt och se bra ut? Tycker snarare det handlar om att hitta typografi och grafiska element som ger en god layout.

Om vi kikar på denna sidan så tycker jag helt klart att det med åren gått åt det bättre med det grafiska:

https://www.webdesignmuseum.org/web-design-history

Microsofts sajt om Edge från 2016 klart bland e stiligaste på den sidan:

Så nej, det var inte ironisk med den bilden på Windows 10 som jag visade. Kanske inte det bästa exemplet, men i brist på annat belv det den.
Min poäng är att jag tycker det modernare designspråket hos Microsoft (och övriga teknikföretag) är trevligare än det gamla. Framförallt ser jag inte det fantastiska med det grafiska från Microsoft från Windows 95/2000-eran som vissa här verkar se.

Vad tycker du är ett exempel på något som är grafiskt snyggt i samband med datorer, teknik och webben?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Sexavtio

Permalänk
Medlem

Tror inte jag vill prova testet. Har jobbat med lite andra operativ genom åren som troligen ingen här ens har hört talas om. MVT, MVS, Z/OS.
OS:n i testet är mer fritids-OS.

Permalänk
Medlem

Jag bommade de två första frågorna och kände att "det här kommer inte gå bra"...
... men så satte jag alla rätt på de övriga!

8/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Behöver design vara svårt för att det ska vara funktionellt och se bra ut? Tycker snarare det handlar om att hitta typografi och grafiska element som ger en god layout.

Min poäng är att jag tycker det modernare designspråket hos Microsoft (och övriga teknikföretag) är trevligare än det gamla.

Problemet med denna typ av moderna "rena" design är att den inte använt upprensningen till något annat än tomma ytor och/eller bortslösat utrymme.

Detta går igen inte bara i OS och program. Exempelvis gigantiska rutor med en symbol som upptar 20% av den rutans area. Visst ser det snyggare ut, men vad har det gjort för användbarhet eller läsförståelse. "Klicka på grejen som ser ut som en trasig parkeringsautomat med en elefant i en hängmatta bredvid."

Eller som på allt fler webbsidor. En enorm bård med enbart en bild längst upp på varje sida som skulle uppta halva skärmen i en monitor från 2000. Det var nästan bättre när skärmen var fylld av animerade gifar.

Webbdesigners såväl som kodare verkar också ofta ha som primärt mål att teknikutvecklingen ska ha så lite praktiskt nytta som möjligt. Är det verkligen nödvändigt att bara koden till en enskild sida på en webbplast idag oftast är större än en hel webbplats kod från förr?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Problemet med denna typ av moderna "rena" design är att den inte använt upprensningen till något annat än tomma ytor och/eller bortslösat utrymme.

Detta går igen inte bara i OS och program. Exempelvis gigantiska rutor med en symbol som upptar 20% av den rutans area. Visst ser det snyggare ut, men vad har det gjort för användbarhet eller läsförståelse. "Klicka på grejen som ser ut som en trasig parkeringsautomat med en elefant i en hängmatta bredvid."

Eller som på allt fler webbsidor. En enorm bård med enbart en bild längst upp på varje sida som skulle uppta halva skärmen i en monitor från 2000. Det var nästan bättre när skärmen var fylld av animerade gifar.

Webbdesigners såväl som kodare verkar också ofta ha som primärt mål att teknikutvecklingen ska ha så lite praktiskt nytta som möjligt. Är det verkligen nödvändigt att bara koden till en enskild sida på en webbplast idag oftast är större än en hel webbplats kod från förr?

Visst kan användbarheten bli ännu bättre men rent grafiskt tycker jag det överlag gått till det bättre.

Windows har historiskt varit mästare på otydliga och fula ikoner (Windows 95-eran) som knappast varit gjorda av någon med intresse för grafisk form. Framförallt ikonerna nere till höger i ”task bar” som definitivt passar in på ”Klicka på grejen som ser ut som en trasig parkeringsautomat med en elefant i en hängmatta bredvid.

Nu är de värsta exemplen på otydliga ikoner ovan från tredjepartsutvecklare och inte Microsoft, men jag är inte förvånad att Microsoft gav Iconfactory i uppdrag att göra ikonerna/symbolerna för Windows XP och Windows Vista:

https://design.iconfactory.com/microsoft-windows-xp/
https://design.iconfactory.com/microsoft-windows-vista-icon-s...

Linux Mint som du länkar till ser förresten också modernt ut på ett positivt sätt enligt mig.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av star-affinity:

Linux Mint som du länkar till ser förresten också modernt ut på ett positivt sätt enligt mig.
https://www.linuxmint.com/pictures/screenshots/tina/cinnamon.png

Fräscht. Inte helt olikt W10 ju 😁