Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

@svampae: Om det är ett sånt bolag som ska göra jobbet så hade jag aldrig dragit in fiber, hur bra det än är.

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Avstängd

Livet är inte värt att leva utan 1000/1000.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Livet är inte värt att leva utan 1000/1000.

Skickades från m.sweclockers.com

Vissa har det bra

Permalänk
Medlem

Väljer också bort lägenheter där fiber inte finns tillgängligt. Kör all streaming via plex oavsett var jag befinner mig så en stabil uppkoppling är ett måste för servern. Beror ju helt klart på vad man streamar och vad man har för planer.

Men jag ser inte ett hushåll utan fiber som ett seriöst hushåll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Fiber är ett måste, skulle aldrig kunna gå tillbaka till 4G-länk... allra minst tele2's "unlimited". Det skulle aldrig fungera, så samma som många andra... Vid köp av bostad valdes alla utan fiber aktivt bort.

Sedan beror det så klart på hushållet, men inte ens min morsa skulle klara sig utan fiber i dagsläget.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Fiber , utan tvekan.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Fiber.

Vi valde aktivt bort hus om det inte fanns fiber indraget redan. Spelade ingen roll hur fint huset var.

Haha, du köper ett hus för flera miljoner men vägrar betala de 20 000 kronor det kostar att dra in fibern i de hus där det saknas😂

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysXpl:

Alltså det beror ju lite på kan jag tycka... fiber är bara nödvändigt om man har lite normalhöga krav som att spela TV- eller datorspel, streama film och dyl. Jag som ser mig som "entuiast" med kommande media server på 50-100 TB där jag ska streama förlustfria 4k/HDR filmer med x265 codec till min flickvän slott (ja) 120 km bort där jag har 4k projektor och hembio. Jag klarar mig definitivt INTE på något kommande 5G.

Även om du har normala krav som Playstation, Xbox eller Netflix skulle jag rekommendera en fiberanslutning. Delvis eftersom att lagg förändrar upplevelsen på ett negativt sätt och dels eftersom att fri surf antagligen inte kommer att erbjudas och om det gör det så lär det inte vara särskilt billigt. Jag är inte helt insatt på 5G då jag kommer enbart använda det för surfplattor och mobiler som jag köper i framtiden. MEN frågan för er, är om det inte blir bättre med ADSL. Jag tror att WiFi med en bra router kommer att under AC-protokollet ha högre prestanda 5G.

Samtidigt finns det människor som sitter och kollar Aftonbladet några gånger om dagen, betalar räkningarna och eventuellt deklarerar om de inte typ är vana vid att göra det på papper fortfarande. Typiska stereotyper här är barnfamiljer som är extremt sportintresserade och skyr teknik eller gamla pensionärer som har hamnat i ett digitalt utanförskap. Men i så fall kanske man inte ska överväga 5G överhuvudtaget.

Skulle säga att barnfamiljer är de som har högst krav på uppkoppling idag, förutom vissa typer av entusiaster som ska driva servrar och liknande förstås men de är en väldigt liten grupp.

Men till grundfrågan så kommer 5G, i alla fall de första åren, att vara en nödlösning precis som 4G är idag. Ska man ladda ner saker eller kolla på streamad video så är det nog att föredra över typ 8Mbit ADSL eller så, men för onlinespelande så är nog ADSL att föredra. Fiber är förstås bättre på alla sätt och vis om man inte har behov av portabiliteten hos 4/5G. Fiberuppkopplingar brukar också vara relativt billigt i månadskostnad men det beror helt på leverantören förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Haha, du köper ett hus för flera miljoner men vägrar betala de 20 000 kronor det kostar att dra in fibern i de hus där det saknas😂

Det finns områden där det ej är möjligt att efterinstallera fiber. Många byanät är ovilliga att göra det. Det kan även vara lång väntetid på installation om det är möjligt.
Så ja. Saknas fiber så kan det vara så att det är svårt att eftermontera, så dessa hus är ointressanta för de som är pålästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Haha, du köper ett hus för flera miljoner men vägrar betala de 20 000 kronor det kostar att dra in fibern i de hus där det saknas😂

Ja för att betala 20 000-50 000 för att få fiber installerat och troligtvis vänta i 2-5 år är ju värt det..

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Fiber höjer automatiskt värdet på fastigheten, 399kr/mån är ganska högt pris om det bara handlar om abonnemangskostnad, men inkluderar man installation i det priset så är det snorbilligt.

Precis som 4G så kommer 5G vara begränsat pga allt skit som kan störa och blockera signalen och det kommer mest troligt vara svindyrt antingen genom månadskostnad eller datamängd.

Permalänk
Medlem

Min BRF sa tidigare upp vårat BBB för byte till Bahnhof. På grund av någon klantskalle hos Bahnhof så blev detta bytet försenat med en månad, vilket innebar att jag var tvungen att använda mobil hotspot under den tiden. Säger bara - aldrig mer. Nu var iofs det 4G, men jag hade nog valt fiber 8 av 7 veckodagar framför 5G som hemuppkoppling.

Skrivet av r3mpuh:

Livet är inte värt att leva utan 1000/1000.

True that!

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Samma diskusion fanns för ett par år sedan men då sa man "Fiber behövs inte nu när vi har 4G".

En bekant körde 4G, fick 40MBit upp och ner när vi andra satt med 24/1 ADSL. Han var toknöjd. Sedan gick fler över till 4G och hans uppkoppling dog.

Sanningen är att fiber alltid (om inget otroligt händer i framtiden) kommer vara stabilare och erbjuda högre hastigheter än trådlöst. 4G, 5G etc är alla delade medier, fiber har du en egen dedikerad lina.

Fördelen med fiber är också den höga teoretiska hastigheten. I princip hela sveriges internettrafik hade kunnat skickas över en enda fiber. Sedan har vi inte aktiv utrustning i ändarna som klarar dessa hastigheter ännu.

Men hemma hade vi tex ett max på 1GBit vi kunde få. Stamnätet var 10GBit. Nu uppgraderar de stamnätet till 100GBit och jag som slutanvändare kan få 10GBit. Det enda jag hade behövt byta hemma hade varit fiberdosan. Denna framtidsäkerhet är en otrolig styrka med fiber om man sväljer den initiala installationskostnaden (som för mig iofs bara var typ 6000kr... hehe).

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

@Zippeer: om huset är väl underhållet och ligger i ett bra läge så absolut, känns enormt fel prioriterat att bry sig så mycket om fiber när det är det minst viktiga när det gäller ett husköp

Permalänk
Medlem

För gamla stollar som aldrig laddar ner något kan man ju lika gärna köra mobilt bredband.

Jag skulle aldrig klara det då det är ostabilt, sämre ms och framförallt data cap vilket är helt omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Haha, du köper ett hus för flera miljoner men vägrar betala de 20 000 kronor det kostar att dra in fibern i de hus där det saknas😂

Är inte alls konstigt.
Kan ta flera år att välja till villa fiber installation, om ens möjligt.
Om man har några hus att välja mellan som man gillar, då väljer man kanske det MED fiber redan indraget då det är färdigt.
Knappast konstigt på något sätt.

Sen hur vet du att det handlade om "flera miljoner".
Alla hus kostar inte "flera miljoner" så du vet

Permalänk
Medlem

Det är nog värt upp till iaf 2025-2030

Permalänk
Medlem

5G går i luften via mikrovågsfält och fiberoptik skickar signaler vid antingen 1300 eller 1550 nanometers våglängd. Bara den faktorn säger oss att vi har ett avsevärt större spektrum i fiber (och därmed mer data/tid) och kan därmed uppnå högre hastigheter för fler användare. Om vi förenklar situationen så att man utnyttjar en bandbredd på 1% av centerfrekvensen så ser man direkt att man har ungefär minst en faktor tusen större spektrum att koda information på i fiber.

5g kommer framöver med all säkerhet bytas ut mot 6G medans fiber kommer stanna ett bra tag. Forskningen idag går ut på att kunna koda och skicka mer information i samma fibrer som idag ligger, då det är en mer kostnadseffektiv approach än att designa bättre fibrer och gräva upp/ner osv.

Ta fiber, den tekniken försvinner inte i en snar framtid medans 5G har ett par år på sig innan sjätte generationens trådlösa uppkoppling kommer.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Är inte alls konstigt.
Kan ta flera år att välja till villa fiber installation, om ens möjligt.
Om man har några hus att välja mellan som man gillar, då väljer man kanske det MED fiber redan indraget då det är färdigt.
Knappast konstigt på något sätt.

Sen hur vet du att det handlade om "flera miljoner".
Alla hus kostar inte "flera miljoner" så du vet

Han skrev att de aktivt valde bort de hus som inte hade fiber, hur fint huset än var. Det är det jag tycker låter hel fel, om du hittar drömhuset du vill ha men nej det hade inte fiber så vi köper nått som vi inte riktigt vill ha men det har iallafall fiber

Permalänk

För att bidra med lite nyans så har jag suttit på obegränsad 4G i flera år utan problem. Billigare för oss (Stockholm ca 200kr/månad) och fullt funktionellt. Får ut ca 20-30Mbit vilket är tillräckligt för det vi använder det till. Dock har vi ju inga barn och spelar inga onlinespel. Ska dock dra in fiber nu, men det blir en ren lyx.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Väldigt underligt att så många på ett teknikforum verkar tro att 5G kommer finnas tillgängligt över en natt och leverera Gbit-hastigheter över hela Sverige oavsett om du är i storstaden eller vandrar i fjällen.

Skrivet av Dimetikon:

Han skrev att de aktivt valde bort de hus som inte hade fiber, hur fint huset än var. Det är det jag tycker låter hel fel, om du hittar drömhuset du vill ha men nej det hade inte fiber så vi köper nått som vi inte riktigt vill ha men det har iallafall fiber

Kan ju också vara så att drömhuset helt enkelt inte är ett hus utan fiber? Alla hus går att renovera, måla om och bygga om men fiber är inte alltid garanterat att du kan få installerat i efterhand eller öht och det har med levnadskvalité att göra.

Permalänk
Medlem

Jag tackade bestämt nej till Stadsnätsbolagets erbjudande om fiber i vårt område. Dels för att vi redan har ett väldigt stabilt Comhem-nät med upp till 600Mbit i våra fastigheter men främst för att det är ett jävla skojarbolag. Vägrar belöna dessa människor med pengar även om produkten i slutändan säkert är bra.

https://se.trustpilot.com/review/stadsnatsbolaget.se

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet att sätta en antenn på fasaden så kan mobilt bredband vara ett alternativ, men kolla alltid hur hastigheten ser ut (med en mobiltelefon) innan du beställer. Mobilt har blivit väldigt mycket bättre, och det finns en hel del företag som använder sig av mobila uppkopplingar. Man kan absolut få 60 Mbit + om man bor i en ordentlig stad.
Jag skulle dock aldrig välja mobilt över fiber.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimetikon:

Han skrev att de aktivt valde bort de hus som inte hade fiber, hur fint huset än var. Det är det jag tycker låter hel fel, om du hittar drömhuset du vill ha men nej det hade inte fiber så vi köper nått som vi inte riktigt vill ha men det har iallafall fiber

Men drömhuset kan ju innefatta fiber, så utan det är det inte drömhuset liksom. Precis som att en del kanske drömmer om ett hus med stor insynsskyddad trädgård eller integrerat trebilsgarage. Alla har ju sina specifika krav och önskemål liksom. För en del, fler här sannolikt, så är fiber ett hårt krav helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Haha, du köper ett hus för flera miljoner men vägrar betala de 20 000 kronor det kostar att dra in fibern i de hus där det saknas😂

Hahaha, pengarna är skitsamma. Tror du att de kommer och fixar det samma dag som jag ringer och beställer eller? Med tanke på att hela Sverige ska ha bredband samtidigt nu... Tänk efter lite.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Inaktiv

Som någon som letar hus så ser jag alltid en nackdel där säljaren inte bemödat sig att hålla efter huset, och i det inte dragit in fiber. Blir automatiskt ett lägre bud, men inte nödvändigtvis ratning av objektet även om det säkert finns annat som talar mot ett köp.

Där jag bor i dagsläget är ett av få ställen det inte går att få fiber in i huset. En kompromiss som tyvärr behövde göras. Att gå från 500/100 till vad som i bästa fall måste vara 10 Mbit är som att ta ett rejält kliv bakåt i tiden.

Fiber och 4G/5G ger bägge internet men kvalitén och vad man får ut skiljer sig enormt. För den med simpla behov fungerar säkert det sämre alternativet, men det kanske en brasa att laga mat över gör istället för en elspis gör med.

Har man ett välvårdat hus man vill försöka få så mycket för som möjligt vid försäljning är det fiber som gäller. Har man ett misskött ruckel så kan man ju gott strunta i detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Som någon som letar hus så ser jag alltid en nackdel där säljaren inte bemödat sig att hålla efter huset, och i det inte dragit in fiber. Blir automatiskt ett lägre bud, men inte nödvändigtvis ratning av objektet även om det säkert finns annat som talar mot ett köp.

Där jag bor i dagsläget är ett av få ställen det inte går att få fiber in i huset. En kompromiss som tyvärr behövde göras. Att gå från 500/100 till vad som i bästa fall måste vara 10 Mbit är som att ta ett rejält kliv bakåt i tiden.

Fiber och 4G/5G ger bägge internet men kvalitén och vad man får ut skiljer sig enormt. För den med simpla behov fungerar säkert det sämre alternativet, men det kanske en brasa att laga mat över gör istället för en elspis gör med.

Har man ett välvårdat hus man vill försöka få så mycket för som möjligt vid försäljning är det fiber som gäller. Har man ett misskött ruckel så kan man ju gott strunta i detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle inte vilja säga att mobilt bara täcker "simpla behov". Jag gör i princip allt utom att spela onlinespel och klarat mig utmärkt med mobilt bredband över 4G.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Undvik stadsnätsbolaget för guds skull. Jag lyckades ta mig ur avtalet med dem som förra ägaren skrivit på pga de tog för lång tid men har inte haft eller hört om någon som haft bra erfarenheter av det bolaget. Troligtvis kommer någon mer seriös aktör ganska snart erbjuda också.
Men som alla andra sagt - fiber kommer alltid vara bättre. 5G kommer dessutom ta lååååång tid innan det finns tillgängligt. Kortare räckvidd än 4G och inte ens det finns överallt ännu.

Även jag valde aktivt bort hus om inte fiber fanns eller var på ingång (bekräftat och påbörjat arbete)
Skickades från m.sweclockers.com

heter bolaget just "stadsnätsbolaget" ?? eller menar ni statsnäts bolag i almänhet?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill om Stadsnätsbolaget/Svensk Infrastuktur/Öppna Stadsnät men när fibern väl är på plats så fungerar den fint. Jag gissar att deras halvseriösa metoder är vad som krävs för att få verksamheten att gå runt. Det är ingen slump att ingen annan kan erbjuda fiber i samma områden till samma pris.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

heter bolaget just "stadsnätsbolaget" ?? eller menar ni statsnäts bolag i almänhet?

Vi pratar om Stadsnätsbolaget AB och tillhörande koncern. Svensk Infrastuktur AB installerar och underhåller fibernätet, Öppna Stadsnät AB är kommunikationsoperator, och Stadsnätsbolaget AB äger fibernätet.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.