Stationär dator i resväskan - vad att tänka på?

Permalänk
Medlem

Stationär dator i resväskan - vad att tänka på?

Hej,

Jag kommer i en 9-12 månaders period bo på 3 (kanske 4) olika ställen a 2 -3 månader, i Asien.

Här är min setup: https://i.imgur.com/Wovt0hM.png

Min Fractal Design Define C ser ut att rymmas i en enskild resväska (får en extra väska på flyget med mina flygpoäng).

1) Hur paketerar jag för att minska skador? Idéer?

2) Någon som har prövat? reflektioner?

Permalänk
Medlem

Jag tror du klarar dig ett år på resande fot utan din speldator.

Vad sägs om att köpa en billig laptop?

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Köp en begagnad gaminglaptop på 15'6. Rest in8 år nu md en del olika och de är bästa storleken att resa med, tro mej.:)

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle nog också tipsa om en hyffsad laptop men om inte det känns aktuellt så rekommenderar jag att du tar loss grafikkortet för att undvika att den bryter i sin port i moderkortet. Resten bör vara ganska stabilt så kanske något varv med bubbelplast runt datorn?

Permalänk
Avstängd

Som flera säger, köp en laptop att ha under detta år.
Om du måste ha dator med dig så är det säkraste att packa i schassits originalkartong och sen ner i väskan, kräver givetvis att alla skumgummipluttar och liknande finns kvar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Jag har flugit flera gånger med mitt S4 Mini (5.0L), men alltid som carry-on baggage. Jag skulle som ovanstående påstår skaffa en laptop, lämna datorn hemma eller bygga ett litet system så att du slipper checka in det.

Mitt resekit, med tangentbord, skärm och annan teknik jag vill ha med.

Permalänk
Medlem

Stort tack för era svar samt rekommendationer ang. att köpa en bärbar.

En bärbar kommer med...också! Den stationära är jobbrelaterat så den "måste" med alt. köpa ny för varje respunkt (a 3 till 4 respunkter). Nåväl, det kunde så klart inte ni känna till.

Idé: att jag köper stöt/förpacknings-material (skumgummi+bubbelplast) och lägger dels utanför chassit inom resväskan, men också att jag öppnar chassit och försöker lägga skumgummi/stötmaterial mellan grafikkort, fläkt/cpu osv. så att det "håller ihop" och inte har en tyngdkraft åt något håll.

Gångbart eller självmord?

Permalänk
Medlem

Vad ska du göra som kräver att det är just din stationära dator? Prestandamässigt kan det nog gå att hitta en bärbar som räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalleexx:

Stort tack för era svar samt rekommendationer ang. att köpa en bärbar.

En bärbar kommer med...också! Den stationära är jobbrelaterat så den "måste" med alt. köpa ny för varje respunkt (a 3 till 4 respunkter). Nåväl, det kunde så klart inte ni känna till.

Idé: att jag köper stöt/förpacknings-material (skumgummi+bubbelplast) och lägger dels utanför chassit inom resväskan, men också att jag öppnar chassit och försöker lägga skumgummi/stötmaterial mellan grafikkort, fläkt/cpu osv. så att det "håller ihop" och inte har en tyngdkraft åt något håll.

Gångbart eller självmord?

Skulle kört på sådana där 'påsar' som blåser upp sig själva i utrymmet samt ta ur grafikkortet och ev. processorkylaren beroende på vad du använder för någon.

Vad behöver du i en stationär du ej kan få i en laptop? Finns ju eGPU etc.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Om du har en relativt bra laptop till jobbet så kanske en egpu vore smidigt? Du kan sätta i ditt grafikkort i dockan Har själv denna ihop med min jobb laptop, funkar hur bra som helst!

https://www.sweclockers.com/test/28042-snabbtest-razer-core-x...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det finns ingenting som säger att bagagepersonalen kommer hantera ditt bagage med någon respekt eller försiktighet, så det är en överhängande risk du måste ha i åtanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Jag har flugit flera gånger med mitt S4 Mini (5.0L), men alltid som carry-on baggage. Jag skulle som ovanstående påstår skaffa en laptop, lämna datorn hemma eller bygga ett litet system så att du slipper checka in det.

Mitt resekit, med tangentbord, skärm och annan teknik jag vill ha med.
https://i.imgur.com/136vgv0.jpg

När jag luffade i Asien så stoppade jag ner laptopen i backpackerväskan och checkade sedan in den vid flyg. Den gjorde jag bara en gång. Den var skrot efter det. Laptopen gick att köra men skärmen hängde i en kabel.
Så efter det kör jag alltid handbagage på känsliga prylar om det går då.

Skickades från m.sweclockers.com