Permalänk
Medlem

minne synkade med fsb?

nån som kan förklara det hela med att synka minnena med fsb,
menar kör jag 185 i fsb ska jag köra minnena i 185 mhz då?
då förlorar jag ju massa prestanda om jag tex har 400mhz minnen, varför ska jag då synka om jag förlorar massa prestanda även om jag får bättre stabilitet?

Permalänk
Medlem

Har jag också funderat!

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Det där gäller bara AMD. Detta för att processorns bandbredd är FSB x 2, och då lönar det sig inte speciellt mycket att köra minnet högre än så, oftast är det bättre att köra minnet i samma hastighet och med så låga timings som möjligt.
Sen blir det lite extra latentistet när man kör osynkat, eftersom det måste "passas ihop" vid något tillfälle.

När det gäller Intel P4 är situationen en annan, eftersom processorns bandbredd är högre; FSB x 4. Där lönar det sig att köra minnet snabbare än FSB ifall man kan.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

okej, tack så mkt vicotnik )

Permalänk
Medlem

Så om man kör me AMD så är det bättre att köra minnena synkade me fsb:n? Men inte me p4? För typ TwinMos Winbound minnen @ 400Mhz, om jag ska köra de synkade me prollen ska jag då sätta ner Mhz:en till typ 200 Mhz på minnena om jag kör 200 i fsb på prollen?

Btw: jag e kass på att förklara...:D

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norbius
Så om man kör me AMD så är det bättre att köra minnena synkade me fsb:n? Men inte me p4? För typ TwinMos Winbound minnen @ 400Mhz, om jag ska köra de synkade me prollen ska jag då sätta ner Mhz:en till typ 200 Mhz på minnena om jag kör 200 i fsb på prollen?

Btw: jag e kass på att förklara...:D

nja.. nej, inte om det du menar är en fsb på 100 x2 (tex på duron) - då är det bättre att köra minnet på 200 x2 om man kan... skillnaden är så stor att den högre hastigheten kommer hjälpa mer än minimala timings.
men om det du menar är en fsb på 200x2 då är det mer värt att köra minnet i 200 x2 (synkat) än att köra minnet i 220x2 eftersom fördröjningarna mellan minnet och processorn kommer kosta dig mer i prestanda än vad den extra minneshastigheten kommer att ge dig

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life