Han kan köra lite tyngre spel tex nya Planet zoo men när han göre det så går alla fläktar på absolut max. Det är verkligen tortyr att befinna sig i samma rum. Och stackarn spenderar mycket tid där.
Det känns som att datorn kanske klarar spelen men att lådan inte är byggd för det.
Jag funderar på om det går att flytta över datorn till ett mer välkylt och tystare chassi. Eller skall man bara acceptera att tiden haft sin gång och att det är dags för en ny dator? Men en rimlig speldator med GPU kostar ju iaf 10000 kr så det kanske går att göra en något billigare insats. Vad rekomenderar ni?
OK, det var nog det jag tänkte, iaf när det gäller moderkort och CPU.
Men vad tror ni om denna "10000 kr datorn" fast köra på med gamla GPU'n tills vidare så att det landar på 5000 kr istället. Är det orimligt att köpa nya fina komponenter för 5000 kr och köra på gamla GPU?
Men vad tror ni om denna "10000 kr datorn" fast köra på med gamla GPU'n tills vidare så att det landar på 5000 kr istället. Är det orimligt att köpa nya fina komponenter för 5000 kr och köra på gamla GPU?
Jag har hellre kört på de gamla delarna med ny gpu än att byta de gamla delarna men kört på den gamla gpun
Ta reda på vilken fläkt det är som låter istället, det kanske räcker att byta en komponent för att datorn skall bli tyst igen.
Här är en ny video med 2500k, jag tycker att prestandan inte är så pjåkig med tanke på åldern på processorn. https://youtu.be/0zB6J2Siv7s
(från randomgaminginhd)
Nu har du förvisso inte en 2500k men en cpu från samma gen och socket.
Jag la till en videolänk i mittmagen tidigare inlägg, kolla på den. Du kan spola fram till mitten där speltesterna är.
Visst får du mer dator om du köper ny. Men kanske byta någon fläkt, ett rx480/580 och ev byta till något snabbare 1155 cpu. Köper du begagnat så kanske totala kostnaden landar på 1200-2000kr beroende på vad du väljer att byta då.
Återkom gärna med recension. Är lite fundersam på att köpa nått liknande till sonen inför jul. Vore kul att höra om den är värd pengarna. Lite krångligt det här med att köpa delar då det är riktigt djungel för mig som inte är hemma på hårdvara. Sonen på 10år lirar primärt ”Scrap Mechanic, Kerbal Space Program, Minecraft, Overwatch, Fortnite, Escapist 2” men man kan ju tänka sig att det blir tyngre titlar inom bara några års tid...