Permalänk
Medlem

@Choffe: Intressant, men du vill nog editera bort sista meningen där innan det regnar hat.

Är det H1B-visum du är där på? Har du någon bild över hur din lön ser ut jämtemot tex medborgare? Jag hade förväntat mig en aningen bättre ersättning där borta, men jag antar att det beror på var i landet man är.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Har du någon bild över hur din lön ser ut jämtemot tex medborgare?

Frågade en kollega i USA (också North Carolina, fordonsindustrin) för ett par år sen vad en normal lön låg på för kontorsarbete, han sa 40.000 dollar (de pratar i regel årslön, inte månadslön).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

...
Lön: Helt rörlig baserad på vad man fakturerar den månaden.
...

Ingen 401K som företaget pitchar in i alltså?

Skrivet av gibbon_:

@Choffe: Intressant, men du vill nog editera bort sista meningen där innan det regnar hat.

Är det H1B-visum du är där på? Har du någon bild över hur din lön ser ut jämtemot tex medborgare? Jag hade förväntat mig en aningen bättre ersättning där borta, men jag antar att det beror på var i landet man är.

Ja även med alla avdrag på lönen för att göra den mer jämförbar med en svensk lön så kan jag ju tycka att en helt rörlig lön borde betinga ännu mer i lönekuvertet. Jag känner en person (också maskiningenjör, bachelor) med ca 10 år i sin bransch som torde ligga strax över 100k nu, plus försäkring, 401K och betald semester. Jobbar i Charlotte, NC (väldigt nära Greensboro). Det ska enligt utsago vara strax över medel mtp erfarenhet.

Funderar själv på att försöka jobba i USA men man ska ju tyvärr slåss med resten av världen för att få ta sig dit. Själv vill jag också byta bransch vilket inte precis ökar mina chanser att landa något.

Permalänk
Inaktiv

Jobb, jobb, jobb, finns vettigare saker här i livet man kan göra, bli ekonomisk oberoende är något som alla skulle ha som mål och så fort som möjligt sluta jobba, har själv jobbat i över 35 år och är döless på att jobba, har just nu inte jobbat heltid på drygt 3 år sedan jag gick in i väggen, sa upp mig från de jobbet och har nu varit arbetslös i drygt 1.5 år och jag har ingen lust att börja jobba igen, fick jag välja skulle jag aldrig jobba igen, pengar är inte de viktigaste i livet, fritid och egen tid är bra mycket viktigare för mig, nu blir det mest troligt ett kontors jobb för mig, kommer jobba några år men sedan blir de ledigt resten av livet, kommer sluta när jag är 61.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jobb, jobb, jobb, finns vettigare saker här i livet man kan göra, bli ekonomisk oberoende är något som alla skulle ha som mål och så fort som möjligt sluta jobba, har själv jobbat i över 35 år och är döless på att jobba, har just nu inte jobbat heltid på drygt 3 år sedan jag gick in i väggen, sa upp mig från de jobbet och har nu varit arbetslös i drygt 1.5 år och jag har ingen lust att börja jobba igen, fick jag välja skulle jag aldrig jobba igen, pengar är inte de viktigaste i livet, fritid och egen tid är bra mycket viktigare för mig, nu blir det mest troligt ett kontors jobb för mig, kommer jobba några år men sedan blir de ledigt resten av livet, kommer sluta när jag är 61.

Låter skönt att kunna bli ekonomiskt oberoende bara sådär och välja om man vill jobba eller inte.

Fungerar inte riktigt så för oss alla, men skön dröm.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk

Jobbar som systemutvecklare och har liknande lön som andra tråden postat med ca 10 års erfarenhet. Tröttnade dock på kontor och allt som kommer med det paketet (drama, möten, personer som stör och glömde jag säga möten?).

Tog mig några år att ta mig dit, men jobbar nu 100% hemifrån. Ingen vardagsstress, hämta lämna barnen på förskola är utan problem, arbetsdagen börjar mellan 8-10 helt beroende på hur morgonen med barnen är.

Sänker hellre min lön med 50% än att gå tillbaka till kontoret.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av r0ad:

Låter skönt att kunna bli ekonomiskt oberoende bara sådär och välja om man vill jobba eller inte.

Fungerar inte riktigt så för oss alla, men skön dröm.

Alla kan nå dit, skulle jag börjat spara redan som ung och inte konsumerat ihjäl mig som dom flesta gör skulle jag kunnat sluta redan då jag var 50, just nu klarar jag mig gott på 10.000 Kr per månad, man behöver inte speciellt mycket pengar för att leva.

Säg att jag lägger undan 2000 Kr i månaden då jag började jobba i början av 80 talet då jag bodde hemma och hade noll utgifter, istället för att slösa bort allt på onödiga saker.

2000x12=24000 på ett år.

24000x35 år blir 840.000 kr och de skulle jag kunna klara mig på i ca 8 år vilket innebär att jag skulle kunnat sluta jobba då jag var 53 och de här kan vem som helst göra, och man kan säkert spara mera, 1 miljon är nog inga problem om man sparar från första jobbet, att sluta vid 55 som jag är nu är inga problem för någon, men som sagt de är lätt att säga nu så här i efter hand men oj vad mycket pengar man slösat på onödiga saker genom livet, hundratusentals kronor på helt onödiga saker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av matthiask82:

Jobbar som systemutvecklare och har liknande lön som andra tråden postat med ca 10 års erfarenhet. Tröttnade dock på kontor och allt som kommer med det paketet (drama, möten, personer som stör och glömde jag säga möten?).

Tog mig några år att ta mig dit, men jobbar nu 100% hemifrån. Ingen vardagsstress, hämta lämna barnen på förskola är utan problem, arbetsdagen börjar mellan 8-10 helt beroende på hur morgonen med barnen är.

Sänker hellre min lön med 50% än att gå tillbaka till kontoret.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag väljer alla dagar i veckan att jobba så lite som möjligt och ha inkomst precis så jag klarar mig hellre en heltid och hög lön.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Choffe:

... Nu håller jag bara tummen för att svenska kronan ska krascha gentemot dollarn!

Har den inte redan gjort det?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag väljer alla dagar i veckan att jobba så lite som möjligt och ha inkomst precis så jag klarar mig hellre en heltid och hög lön.

Gäller väl att hitta en balans

Jobbar som IT-konsult och har 47k i månaden, som troligen kommer bli 53-55 vid jan/feb.

Jobbar i snitt 7 timmar om dagen, men jag trivs bra på jobbet så för mig är det faktiskt kul att gå till jobbet och göra det jag ska.

Kan dels jobba hemifrån när jag känner för det, och jobbar dels prestationsbaserat. Innebärandes att jag kan gå hem klockan 14-15 om jag vill och det är ingen som säger något

Känner att jag har hittat helt rätt balans, eftersom jag jobbar någonstans mellan 6-8 timmar om dagen och tjänar tillräckligt för att leva och må bra. Skulle nog inte tacka ja till att få en 20% ökning i lön för 20% mer arbetstid.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@anon301768:

Det handlar väl mer än att man "bara" skall klara sig när väl man slutar jobba. Man vill ju kunna hitta på saker att göra också och inte bara sitta i en park och stirra för att man inte har råd till något.

Permalänk
Medlem

Ingångslön för 7 år sedan var 25000kr/mån. Tyvärr lönar det sig att byta jobb, hade gärna stannat längre.

Jobb 1 (3 år) 25000kr/mån (E-handel startup)
Jobb 2 (2,5år) 30000kr/mån (slutade kanske på 34000kr/mån) (Inköps- och Logistikanalytiker)
Jobb 3 (2,5år) 41000kr/mån (slutade på 42900kr/mån) (Inköpsanalytiker)

Jobb 4 (precis börjat) 50 000kr/mån + 10% prestationsbonus (årlig). Sourcing analyst, 8h/dag.

Är väl inte riktigt IT, men har jobbat mycket inom inköpsanalys, blir mycket BI.

Bakgrund: Cilvilekonomexamen
32 år idag

Tillägg
Visa signatur

Är en helt vanlig ekonom...

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Alla kan nå dit, skulle jag börjat spara redan som ung och inte konsumerat ihjäl mig som dom flesta gör skulle jag kunnat sluta redan då jag var 50, just nu klarar jag mig gott på 10.000 Kr per månad, man behöver inte speciellt mycket pengar för att leva.

Säg att jag lägger undan 2000 Kr i månaden då jag började jobba i början av 80 talet då jag bodde hemma och hade noll utgifter, istället för att slösa bort allt på onödiga saker.

2000x12=24000 på ett år.

24000x35 år blir 840.000 kr och de skulle jag kunna klara mig på i ca 8 år vilket innebär att jag skulle kunnat sluta jobba då jag var 53 och de här kan vem som helst göra, och man kan säkert spara mera, 1 miljon är nog inga problem om man sparar från första jobbet, att sluta vid 55 som jag är nu är inga problem för någon, men som sagt de är lätt att säga nu så här i efter hand men oj vad mycket pengar man slösat på onödiga saker genom livet, hundratusentals kronor på helt onödiga saker.

Vi har lite samma synsätt.

Jag sparar 10k per månad och har gjort det i princip sedan jag började arbeta. Det är mycket pengar, men mitt liv är sedan anpassat kring det. Jag har inga dyra vanor och att köpa dyra saker är inget som lockar. Vad som däremot lockar är ränta på ränta och att se fram emot att vara ekonomiskt fri på ett annat sätt än många andra när jag närmar mig 50.

Sparar man 10k per månad, med en genomsnittlig tillväxt på 7% så har du 8 miljoner efter 25 år. Historisk avkastning är inte en garanti på framtida men jag har t.o.m. haft högre avkastning än 7% de senaste 5 åren och då använder jag mig av passiv förvaltning.

8 miljoner, men de mest pessimistiska förutsättningarna ger ca 25k netto per månad utan att man ens tar av kapitalet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av matthiask82:

Vi har lite samma synsätt.

Jag sparar 10k per månad och har gjort det i princip sedan jag började arbeta. Det är mycket pengar, men mitt liv är sedan anpassat kring det. Jag har inga dyra vanor och att köpa dyra saker är inget som lockar. Vad som däremot lockar är ränta på ränta och att se fram emot att vara ekonomiskt fri på ett annat sätt än många andra när jag närmar mig 50.

Sparar man 10k per månad, med en genomsnittlig tillväxt på 7% så har du 8 miljoner efter 25 år. Historisk avkastning är inte en garanti på framtida men jag har t.o.m. haft högre avkastning än 7% de senaste 5 åren och då använder jag mig av passiv förvaltning.

8 miljoner, men de mest pessimistiska förutsättningarna ger ca 25k netto per månad utan att man ens tar av kapitalet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har som sagt anpassat min ekonomi sedan jag blev utbränd och gick ner i arbetstid så man lär sig att klara sig på lite pengar.
8 miljoner skulle räcka i ett helt liv för mig med noll arbete, ca 66 år om jag skulle leva som jag gör nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Alla kan nå dit, skulle jag börjat spara redan som ung och inte konsumerat ihjäl mig som dom flesta gör skulle jag kunnat sluta redan då jag var 50, just nu klarar jag mig gott på 10.000 Kr per månad, man behöver inte speciellt mycket pengar för att leva.

Säg att jag lägger undan 2000 Kr i månaden då jag började jobba i början av 80 talet då jag bodde hemma och hade noll utgifter, istället för att slösa bort allt på onödiga saker.

2000x12=24000 på ett år.

24000x35 år blir 840.000 kr och de skulle jag kunna klara mig på i ca 8 år vilket innebär att jag skulle kunnat sluta jobba då jag var 53 och de här kan vem som helst göra, och man kan säkert spara mera, 1 miljon är nog inga problem om man sparar från första jobbet, att sluta vid 55 som jag är nu är inga problem för någon, men som sagt de är lätt att säga nu så här i efter hand men oj vad mycket pengar man slösat på onödiga saker genom livet, hundratusentals kronor på helt onödiga saker.

Låter ju rejält deppigt att leva sitt liv för att få vara fri vid 50-55 års ålder, och då med högst begränsade ekonomiska muskler. I mina öron låter det vettigare att lägga energin på att se till att man jobbar med sådant man tycker om och till bra villkor, så att man kan leva hela livet istället för slutdelen.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Shudnawz:

Systemadministratör på verksamhetssidan, jobbat i koncernen i 8½ år på lite olika tjänster, nuvarande i ungefär 2½ år.
31'000 före statliga snyltfingrar.

2½ år senare är jag uppe i 37'000 jämnt. Rätt okej lönekurva.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Jag har som sagt anpassat min ekonomi sedan jag blev utbränd och gick ner i arbetstid så man lär sig att klara sig på lite pengar.
8 miljoner skulle räcka i ett helt liv för mig med noll arbete, ca 66 år om jag skulle leva som jag gör nu.

Då räknar du t.o.m. med 0% tillväxt. Du skulle snarare gå plus varje månad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Alla kan nå dit, skulle jag börjat spara redan som ung och inte konsumerat ihjäl mig som dom flesta gör skulle jag kunnat sluta redan då jag var 50, just nu klarar jag mig gott på 10.000 Kr per månad, man behöver inte speciellt mycket pengar för att leva.

Säg att jag lägger undan 2000 Kr i månaden då jag började jobba i början av 80 talet då jag bodde hemma och hade noll utgifter, istället för att slösa bort allt på onödiga saker.

2000x12=24000 på ett år.

24000x35 år blir 840.000 kr och de skulle jag kunna klara mig på i ca 8 år vilket innebär att jag skulle kunnat sluta jobba då jag var 53 och de här kan vem som helst göra, och man kan säkert spara mera, 1 miljon är nog inga problem om man sparar från första jobbet, att sluta vid 55 som jag är nu är inga problem för någon, men som sagt de är lätt att säga nu så här i efter hand men oj vad mycket pengar man slösat på onödiga saker genom livet, hundratusentals kronor på helt onödiga saker.

Jag sparar mina pengar, tro mig. Men det går inte att bara lägga undan alla pengar och sluta leva för det. Jag själv trivs med att arbeta och tycker det är väldigt roligt. Om jag en dag skulle tröttna så hade jag nog kunnat sälja mina ägodelar och leva ett bra tag på mina sparade pengar. Om sisådär 30 år.

Att gå i pension i min ålder (25 år gammal) har väl aldrig kommit på tapeten och lär väl inte göra på ett tag heller. Har jobbat heltid sen jag var 19 år och köper inte onödiga prylar. Men sitter inte heller hemma, glor på tapeten och käkar snabbmakaroner heller, för det är inget liv jag vill leva.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

@gibbon_: Äsch, den kursen kan inte vara lika känslig som att jag hoppats på en bostadsmarknadskrasch i ca. 5 år!

E2-visum faktiskt, bolaget jag jobbar för att fått investor-status (och har anställt rätt många amerikanska medborgare), så processen var rätt smidig.

@Json_81 , @Olegh: Det stämmer nog rätt bra! Jämfört med andra konsultbolag ligger det helt i linje här på orten, även bättre än en del konkurrerande konsultbolag. Men iom att det är mot samma kund blir det ju någonstans styrt kring vilken timpeng kunden ifråga betalar. Inte förhört de fastanställda vad de tjänar än, men det verkar vara något lägre, men med ökad arbetssäkerhet. Sitter bredvid konsulter som varit här i sju år dock, så känner mig förhållandevis trygg. Tror det är lite olika avtal beroende på hur länge man tänkt vara här, jag ser ca. 2 år som min horisont, så att ha pengar i det amerikanska pensionssystemet är inte jättesmidigt. Det är en väldigt transparent lönemodell, och jag får mer än skälig del av den fakturerade kakan, och flygbiljetter, hotellkostnader, bil i tre månader, advokatkostnader för att fixa visum och sånt är ju även det en kostnad för att få hit mig som jag inte behöver bekosta.

Verkar överlag skilja väldigt mycket mellan olika stater. En kompis kompis på ett annat bolag här i stan låg på bortåt ca. 110k i Kalifornien, men flyttade hit för att få humanare levnadskostnader, han ligger på ca. 75k om året, men enligt honom blir totala kalkylen bättre här.

Blir jag här längre av någon anledning får man väl ta ett snack med chefen kring vad man ska göra, men jag åkte främst hit för äventyret och erfarenheten, så all betalning som innebär bättre sparmöjligheter än hemma i Sverige är bara en bonus!

@Olegh: Vad skulle du vilja jobba med?

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Tycker diskussioner om ekonomiskt oberoende lätt blir så övertolkad Och polariserad. Det finns ett mellanting mellan att äta havregröt tills man fyller femtio eller att spendera allt och arbeta tills man är 75.

Det är förstås en fråga om prioriteringar, inget konstigt med det. Vill man köpa en mobil för 10.000 kr vartannat år istället för var fjärde så är det förstås ok. Vill man bo i ett hus för fem miljoner istället för tre så är även det ok.
Men att påstå att det endast är krösusar som kan leva gott på avkastning är hittepå. De flesta kan som sagt med endast lite planering nå långt, om de dessutom är villiga att faktiskt se över sina inköp så kan många faktiskt bli nära ekonomiskt oberoende på riktigt. Kanske inte som 40-åring men ändå.

Räkneexempel:
Om du köper en mobil för 10.000 kronor var fjärde år istället för vartannat så blir det lite förenklat som att du sparar 10.000 för varje fyra år som går vilket kan översättas till ~208 kronor i månaden.
Om du sparar dom pengarna på ett isk-konto med en genomsnittlig 8 % avkastning så har du efter fyrtio år över 600.00 kronor och en avkastning på ca 45.000 kronor per år.

Det är förstås ingenting man blir ekonomiskt oberoende på men det gör ju helt klart att du kan gå i pension ett år eller två i förtid samtidigt som du har minst lika bra standard som tidigare. Och det bara genom att inte vara så jävla kåt på den senaste mobilen.

Tänk då hur gott man kan leva på senare dar om man spar in på andra saker som är fullkomligt onödiga.

Ytterligare ett räkneexempel
Räck upp handen alla som köper en kaffe/te/läsk/vatten/whatever per dag.
Om vi säger att det man köper kostar 20 kronor så blir det, med fem arbetsdagar, ca 400 kronor per månad. Om vi då räknar med att istället ta med en termos/vattenflaska hälften av dagarna så spar vi ungefär lila mycket som i exemplet med mobilen, 200 kronor. Du får minst lika god vätska i dig och samtidigt kan du hälften av dagar unna dig köpedricka.
Om vi istället investerar de 200 kronorna tillsammans med det vi sparar från mobilen så har vi efter fyrtio år fått ihop 1,17 miljoner, med en årlig avkastning på ca 85 tusen per år. Inte illa.

Och allt vi gjort är att köpa en mobil och dricka hälften så sällan.

Vi fortsätter...

Hur många köper lunch/middag på restaurang emellanåt? Jag, och de flesta andra gör det, ofta av ren lathet. Vad kan en matlåda kosta, 30 kronor? Inte mer i alla fall. Vad kosta det att äta lunch ute, 70 kronor?
Låter man alltså bli att köpa mat ute en gång per vecka så sparar man ca 160 kronor i månaden.

När såg du över vilket mobil/internet/el/försäkring/bank-abonemang som är billigast senast? Jag törs påstå att gemene man, mycket lågt räknat, kan spara in en hundralapp i månaden om man kollar det en gång per år.

Så bara med de fyra exemplen ovan spar vi nu mer än 660 kronor i månaden. Efter 40 år blir det nästan två miljoner om vi räknar med 8 % avkastning. Och den årliga avkastningen blir då ca 140.000 kronor. det kan man förstås göra mycket med, t.ex. gå i pension ~fem år tidigare och samtidigt ha tillräckligt med pengar för att leva gott. Om man dessutom, som de flesta gör, sparar en tusenlapp eller tre per månad utöver det jag skrivit ned så kan man utan några extrema ansträngningar bli så gott som ekonomiskt oberoende ett decennium innan pensionsåldern.

Jag är medveten om att 40 år är en lång period och att man inte kallt kan räkna med 8 % varje år på börsen, även om det historiskt varit så. Men samtidigt så har jag som sagt bara radat upp fyra enkla saker att spara på så det finns gott om marginal att ta från annat håll.

Sista exemplet:
Köper du en bil för 125.000 kronor var femte år? Köp då en som kostar 100.000 kronor och ha den i sju år. På 35 år har du då sparat 375 tusen. Säg 250.000 eftersom andrahandsvärdet minskar (men knappast så mycket). Det är ett månadssparande på ytterligare ca 600 kronor.

Fan, nu får jag nästan ta fram skämskudden. Det skulle ju bara bli ett kort inlägg om att det inte är fullt så omöjligt för gemene man att spara tillräckligt för att leva gott på äldre dar samtidigt som man inte behöver jobba till man kraschar. Men vad gör man inte för att slippa göra sina tråkiga vardagssysslor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Vad kan en matlåda kosta, 30 kronor? Inte mer i alla fall.

Inga problem, jag har haft matlådor för närmare 200 spänn

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

33 plus OB före skatt. Jobbar inom landstinget som skiftgående IT-tekniker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Inga problem, jag har haft matlådor för närmare 200 spänn

Imponerande, men jag vette sjutton om det räknas ifall man använder kokain istället för salt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Alla kan nå dit, skulle jag börjat spara redan som ung och inte konsumerat ihjäl mig som dom flesta gör skulle jag kunnat sluta redan då jag var 50, just nu klarar jag mig gott på 10.000 Kr per månad, man behöver inte speciellt mycket pengar för att leva.

Säg att jag lägger undan 2000 Kr i månaden då jag började jobba i början av 80 talet då jag bodde hemma och hade noll utgifter, istället för att slösa bort allt på onödiga saker.

2000x12=24000 på ett år.

24000x35 år blir 840.000 kr och de skulle jag kunna klara mig på i ca 8 år vilket innebär att jag skulle kunnat sluta jobba då jag var 53 och de här kan vem som helst göra, och man kan säkert spara mera, 1 miljon är nog inga problem om man sparar från första jobbet, att sluta vid 55 som jag är nu är inga problem för någon, men som sagt de är lätt att säga nu så här i efter hand men oj vad mycket pengar man slösat på onödiga saker genom livet, hundratusentals kronor på helt onödiga saker.

Skulle man då investerat pengarna i indexfond och fått mellan 6 - 8 % avkastning per år skulle man istället haft 3.5 miljoner (6 % = 2.5 mil, 7 % = 3.5 mil, 8 % = 4.5 mil). Så ränta på ränta-effekten är helt sjuk. Håller med! Jag sparar just nu mellan 15 - 20 000 kr i månaden och bör ha runt 6 000 000 om 15 år, då är jag 45 år och tänker eventuellt leva på avkastningen och jobba precis så mycket jag vill och känner för.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Imponerande, men jag vette sjutton om det räknas ifall man använder kokain istället för salt

Haha, då kunde man nog lagt på en nolla till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Gheyrippir:

Från 40k till 41k i årets höjning. Nyss blivit team leader också. Inom IT. Känns spontant rätt snålt.

Skickades från m.sweclockers.com

Nytt jobb på gång. Efter att ha hört runt och sett vad folk skrev här så har jag kommit fram till att lönen var förhållandevis låg.

Kommer troligen att landa två olika erbjudanden. Har fått positiva indikationer på begärd lön. Kommer troligen landa mellan 55-60.

Läst matematisk statistik bland annat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av r0ad:

Jag sparar mina pengar, tro mig. Men det går inte att bara lägga undan alla pengar och sluta leva för det. Jag själv trivs med att arbeta och tycker det är väldigt roligt. Om jag en dag skulle tröttna så hade jag nog kunnat sälja mina ägodelar och leva ett bra tag på mina sparade pengar. Om sisådär 30 år.

Att gå i pension i min ålder (25 år gammal) har väl aldrig kommit på tapeten och lär väl inte göra på ett tag heller. Har jobbat heltid sen jag var 19 år och köper inte onödiga prylar. Men sitter inte heller hemma, glor på tapeten och käkar snabbmakaroner heller, för det är inget liv jag vill leva.

När jag var i din ålder tänkte jag lika dant men du är välkommen om 30 år och tycka till igen, du har garanterat en annan syn på saker och ting.

Permalänk
Medlem

Hej!

Arbetar med relativt stort ansvar för människors ve och väl med tidvis något sparsmakad uppbackning. Jag har inga särskilda möjligheter att påverka vare sig arbetstid, arbetsplats eller arbetsuppgifter. Generellt behöver jag få gjort mer på en dag än vad det finns tid för, vilket ofta resulterar i förskjuten och avkortad lunch. Vissa dagar är det 14 timmars dygn utan ledighet i anslutning. Långa helgpass förekommer. Lönen är 34800 före skatt. Varje månad skulle 3-5tkr extra plockas ut av jourkomp. Men jag skulle hellre vara ledig mer än att vissa veckor tvingas jobba 70 timmar oaktat egna önskemål eller behov.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holm:

Hej!

Arbetar med relativt stort ansvar för människors ve och väl med tidvis något sparsmakad uppbackning. Jag har inga särskilda möjligheter att påverka vare sig arbetstid, arbetsplats eller arbetsuppgifter. Generellt behöver jag få gjort mer på en dag än vad det finns tid för, vilket ofta resulterar i förskjuten och avkortad lunch. Vissa dagar är det 14 timmars dygn utan ledighet i anslutning. Långa helgpass förekommer. Lönen är 34800 före skatt. Varje månad skulle 3-5tkr extra plockas ut av jourkomp. Men jag skulle hellre vara ledig mer än att vissa veckor tvingas jobba 70 timmar oaktat egna önskemål eller behov.

Skickades från m.sweclockers.com

Spännande, men vad jobbar du med?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

När jag var i din ålder tänkte jag lika dant men du är välkommen om 30 år och tycka till igen, du har garanterat en annan syn på saker och ting.

Det tror jag säkert!

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |