Vad för språk är ditt Windows på?

Permalänk

Svenska, inte riktigt tänkt på eller haft behovet att ha det på engelska.
Program försöker jag dock alltid installera på engelska pg.a. att dom flesta tutorials är på engelska så blir sjukt jobbigt att följa om man installerar på svenska.

Permalänk
Medlem

Engelska, betydligt lättare på det sättet tycker jag.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B450-F Gaming | AMD Ryzen 7 3700X
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix AD
32GB DDR4 Corsair Vengeance 3200mhz
LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz
AOC 27" 27G2U IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Har på Engelska, mycket av anledningar som redan är nämnda.

Men också för att det senaste Windows som faktigst var (nästan) helt på Svenska var Win9x, alla senare versioner har bara det yttersta skalet på Svenska och när man går lite djupare in i det så märker man ganska tydligt att det inte är på Svenska utan på Engelska.

Jag lyckades dock med att få vissa menyer på Franska en gång efter att jag installerade något (har glömt bort vad det var dock)

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Engelska både på Windows och som standardspråk i hemmet.

Svenskan är ett utdött språk och borde ersättas av engelskan.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Alltid engelska, inget undantag. Dels för att jag är uppväxt med att allt i datorvärlden är på engelska, dels för att tekniska termer på svenska bara är irriterande.

Fick jag bestämma skulle det bara finnas ett språkval, dvs inget. 100% engelska.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kör Engelska på Windows, svenska på telefonen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Kör på franska för att vässa mina kunskaper. Kör likaledes franska på telefonen.

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz | Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^

Permalänk
Medlem

Svenska hemma, Engelska på jobbet

Visa signatur

no0n3

Permalänk
Medlem

Kör på svengelska eftersom allt inte är översatt till svenska.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Billy Joe Bob:

Uteslutande engelska på alla mina devices.
Dela för sambons skull men också för att svenskan bör förpassas till historieböckerna. Engelska är det som gäller.

Skrivet av Snorlena:

Engelska både på Windows och som standardspråk i hemmet.

Svenskan är ett utdött språk och borde ersättas av engelskan.

Tragiskt, är det här resultatet av en undermålig utbildning i skolan?

Eller är det kanske nästa steg i hjärntvätten med syfte att utplåna den svenska identiteten? Räcker det inte med att idioter i ledande ställning ger uttryck för sinnessvaga tankar såsom

Citat:

Ursvenskt är bara barbariet. Resten av utvecklingen har kommit utifrån

eller

Citat:

Jag har ofta fått den frågan, men jag kan inte komma på vad svensk kultur är. Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker.

Blir uppriktigt bedrövad när jag ser sådant.

Permalänk
Medlem

Engelska för att jag alltid är nyfiken och vill lära mig mer, finns så sjukt mycket mer kompetensutbyte på engelska.
Engelska för att jag vill underhålla min engelska.
Engelska för att översättningar alltid är undermåliga, det mesta skall förtäras på originalspråk, det är lite som dubbad film.
Engelska för att jag vill kunna dela med mig till människor som inte kan svenska.
Engelska för att jag vantrivs i lokalpatriotismen men stortrivs i världen.

Lägg ner svenska språket! Dator... en av alla dessa urkorkade översättningar.

Permalänk
Avstängd

Om vi skall lägga ned det svenska språket och bli globala på riktigt bör det väl rimligen ersättas av Latin eller Esperanto, tex. Att förespråka Engelska enkom på grund av att det råkar vara ett gammalt kolonialspråk är bara löjligt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Kör på svenska om det finns. Jag förstår inte problemet med att använda svenska och engelska blandat. Det sägs ju jämt att svenskar är så bra på engelska. Då kan det inte vara så svårt att växla.

Permalänk
Medlem

Brukar oftast installera programvara på Engelska, mestadels för att det brukar vara riktigt dåligt översatt väldigt ofta när det gäller Svenska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Engelska för att jag alltid är nyfiken och vill lära mig mer, finns så sjukt mycket mer kompetensutbyte på engelska.
Engelska för att jag vill underhålla min engelska.
Engelska för att översättningar alltid är undermåliga, det mesta skall förtäras på originalspråk, det är lite som dubbad film.
Engelska för att jag vill kunna dela med mig till människor som inte kan svenska.
Engelska för att jag vantrivs i lokalpatriotismen men stortrivs i världen.

Lägg ner svenska språket! Dator... en av alla dessa urkorkade översättningar.

Även den engelska världen är rätt trång. Du borde satsa på kinesiska, arabiska och kanske spanska och ryska dessutom.

Permalänk
Medlem

Windows 10/8/7/XP/2000/98 på Svenska fast det är svårare att följa engelska guider på nätet. Men Linux har jag alltid kört på engelska av anledningen ovan.

Tänk när jag skulle installera skrivare på ett finskt Windows 7, uha, fick köra simultant med en laptop med svenska för att hitta i menyerna.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Rekordmedlem

Ska man byta språk är det väl mandarin vi ska välja för det är det ju redan flest som använder. vilka har valt det på datorn ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ska man byta språk är det väl mandarin vi ska välja för det är det ju redan flest som använder. vilka har valt det på datorn ?

Vilket som används av flest beror på om man talar om enskilda språk eller språkgrupper.

Sino-Tibetan (vilket Mandarin är en del av) är mindre än Indo-European (av vilket Germanic är en del och både Svenska och Engelska är en del av Germanic).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Svenska hemma, Engelska på jobbet

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Jag har mitt språk inställt på ryska

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Även den engelska världen är rätt trång. Du borde satsa på kinesiska, arabiska och kanske spanska och ryska dessutom.

Tvärtom är engelska det mest tvärkulturella språket. Ytterst få utöver de med de språk du nämnde som modersmål talar dessa språk. Engelska är industristandard inom IT över hela världen. Sedan talar jag spanska och där kan du snacka trångt, den spanska delen av internet är helt horribelt fylld med oemotsagda lögner som får svenska och engelska facebook att se ut som nationalencyklopedier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ska man byta språk är det väl mandarin vi ska välja för det är det ju redan flest som använder. vilka har valt det på datorn ?

Eftersom Windows är skrivet på engelska finns det nog en hel del problematiska översättningar i mandarin också. Speciellt som de är så stor skillnad från anglosaxiska och germanska språk på språkets meningsbyggnader och grammatik.

Permalänk
Avstängd

Wingdings

Permalänk
Medlem

Brukar installera på engelska eftersom, som andra nämner i tråden, det underlättar om man vill söka information om saker och ting på nätet, blev därför lite förvånad när jag dubbelkollade innan jag lade min röst och insåg att jag faktiskt sitter och kör med svensk version av Windows (och antagligen har gjort så i ganska många år)

Permalänk
Medlem

Engelska - men måste ha svenskt tangentbord. Orkar inte med folk som inte har åäö på sina datorer men envisas med att skriva på svenska ändå.
Engelska, det är sen gammalt. Fanns inte mycket svenskt att tillgå på C-64-tiden så det har hängt med sen dess.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Alltid på svenska om alternativet finns. Arbetar inom IT-världen och är även på jobbet en förkämpe för att använda svenska när möjligheten finns. Jag ser inte någon anledning att blanda och ge vad gäller språk.

Beundrar islänningarna som håller hårt på sitt eget språk fast de en så liten nation.

Däremot läser jag romaner och facklitteratur på engelska, om detta är originalspråket.

Permalänk
Medlem

Engelska (US) sedan 1995 på alla datorer och operativsystem.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Använder Windows på Svenska, har inga vidare problem med att översätta om det ska felsökas, kanske hänt någon enstaka gång man inte fattat direkt. Men i Steam gäller Engelska, kan inte spela med Svenska i spelen osv, ser löjligt ut på något vis. Är väl för att man i alla tider haft spel på Engelska och sedan när man väl börjar översätta till Svenska är det ovant.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av videopac:

Svenska. Man ser alltför många som har blivit engelska-skadade; som inte kan uttrycka sig på svenska längre. Dessa personer, i synnerhet, borde anstränga sig lite mer och använda svenska i de program och operativsystem som tillåter det.

Det finns en anledning till att läkare och piloter har engelska som universal standard.
Samma sak borde gälla med allt som har med IT att göra så man slipper P55 Bengha och P62 Ragnar som bara kan de svenska utrycken, och skriver kod (ughhh) på svenska.

Till vardags gäller svenska, absolut. Men när det gäller IT blir man bara handikappad om man ska hålla sig till svenska termer istället för engelska. Det finns ingen anledning och det blir bara svårare att hänga med om man ska krama sig fast vid svenska bara för att.

Det gäller att hänga med i svängarna, sitter man i sin konservburk och vägrar anpassa sig så hänger man inte med till slut.

OnTopic:
Engelska på precis allt som har med IT att göra. Till och med tangentbordet är US ANSI för att underlätta när de ska knackas kod och leka hackerman.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Problemet är ju att Microsoft kör så mycket maskinöversatt nu för tiden, så det blir ju inte något riktigt språk de använder sig av. Nu gör ju inte bara Microsoft det, men när man översätter produktnamn börjar det bli lite löjligt, namn är namn.