Ny dator eller nya komponenter? All hjälp uppskattas :)

Permalänk
Medlem

Ny dator eller nya komponenter? All hjälp uppskattas :)

Tjena!

Har börjat lira lite mer på det senaste efter ett tags uppehåll, och har nu märkt att min burk inte riktigt presterar så bra som jag vill längre. Vill gärna kunna spela Red dead när det släpps och andra liknande spel så det flyter på bra utan problem. Min fråga är då är det mer värt att få nån enstaka tusenlapp och sälja datorn och köpa en annan begagnad dator med bättre delar i eller skall jag uppgradera min nuvarande?

Budget vid nyköp: 8k, budget vid köp av delar: 5k

Vid uppgradering tänkte jag iallafall ett 1070 eller bättre, i7 7700k bättre, nytt moderkort (förslag på något passande uppskattas). Kommer jag då behöva skaffa nytt nätagg eller klarar jag mig på ett 400w? Kan jag fortfarande använda samma minnen eller behövs det nya? Har jag missat något så är det bara att flika in, eller har ni andra förslag på mer prisvärda eller bättre komponenter så är det bara att säga!

Specs:
Windows 10 Pro 64-bit
Intel Core i5 4460 @ 3.20GHz
Haswell 22nm Technology
RAM 16GB 4x4 DDR3 osäker på hastighet
Moderkort MSI B85M-G43
BenQ XL2411Z 144hz
2047MB NVIDIA GeForce GTX 1050
be quiet! Pure Power 10 400W
238GB SAMSUNG SSD 830 Series
3TB Western Digital HDD

Är inte riktigt så kunnig som jag hade velat så tar gladeligen emot all hjälp och kunskap ni vill dela med er utav!
Trevlig helg!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Du kan få en bra ökning i prestanda bara av att byta grafikkortet, 4460 är fortfarande en helt OK processor. Tänk på att DVI-DL börjar bli ovanligt beroende på grafikkort, finns aktiva adaptrar som kan konvertera DP till DVI-DL men de kostar 2-2,5k.

Ska du uppgradera processor och moderkort kommer du behöva nya minnen, DDR4. Beroende på vilka delar du skaffar så kan ett nytt nättagg vara bra att ha. Mitt råd är att byta ut enskilda delar, varför köpa nytt chassi, SSD och HDD om det är inget fel på dem?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Du kan få en bra ökning i prestanda bara av att byta grafikkortet, 4460 är fortfarande en helt OK processor. Tänk på att DVI-DL börjar bli ovanligt beroende på grafikkort, finns aktiva adaptrar som kan konvertera DP till DVI-DL men de kostar 2-2,5k.

Ska du uppgradera processor och moderkort kommer du behöva nya minnen, DDR4. Beroende på vilka delar du skaffar så kan ett nytt nättagg vara bra att ha. Mitt råd är att byta ut enskilda delar, varför köpa nytt chassi, SSD och HDD om det är inget fel på dem?

Okej vad bra, jag hittade nämligen ett 1070 8gb kort för ett trevligt pris. Kan vara värt att slå till på det då och fortsätta därifrån då? Känns som att 400w för det kortet blir lite för snålt så ett nytt kort och nättagg till att börja med då kanske.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av maxbylin:

Okej vad bra, jag hittade nämligen ett 1070 8gb kort för ett trevligt pris. Kan vara värt att slå till på det då och fortsätta därifrån då? Känns som att 400w för det kortet blir lite för snålt så ett nytt kort och nättagg till att börja med då kanske.

Hur mycket om man får fråga?

värt om, dagens kort drar lite jämfört med tidigare. Mitt 770 drog 100W mer än mitt 1070 och presterade mycket sämre. 400W räcker iallafall för det grafikkortet med nuvarande delar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Hur mycket om man får fråga?

värt om, dagens kort drar lite jämfört med tidigare. Mitt 770 drog 100W mer än mitt 1070 och presterade mycket sämre. 400W räcker iallafall för det grafikkortet med nuvarande delar.

1700kr får jag det för!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxbylin:

1700kr får jag det för!

Som @Vzano var inne på, kolla vad det finns för utgångar på kortet. Din skärm klarar nog bara att komma över 60 hz via DVI, och det är inte jättevanligt längre..

Skickades från m.sweclockers.com