Intel spår hundår i väntan på 7 nanometer

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Känns mer och mer som att intel trodde att AMD skulle dö och att då även X86 skulle dö ut för ARM. Där av Intels dåliga (ingen) planering för framtida X86 CPUer. ...

Kan du utveckla varför du tycker att den fleråriga förseningen av 10nm känns klart underordnad?
Jag har hela tiden känt att om deras 10nm blivit klar som ursprungligen planerat (Q4 '15?) hade vi haft helt andra processorer från Intel nu och de hade inte varit på efterkälken, i alla fall inte tillnärmelsevis lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Japp. Intel använder hundhår i nästa generation av desktopprocessorer. Som jag misstänkte.

De går från 14nm Core i7 till nya serien 14mm Hår i7.

Synd att det verkar dröja innan vi får märkbart snabbare modeller till vettiga priser, hade kunnat tänka mig uppgradera processorn nästa år eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

De går från 14nm Core i7 till nya serien 14mm Hår i7.

Synd att det verkar dröja innan vi får märkbart snabbare modeller till vettiga priser, hade kunnat tänka mig uppgradera processorn nästa år eller så.

Har du en ganska ny eller?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Känns mer och mer som att intel trodde att AMD skulle dö och att då även X86 skulle dö ut för ARM. Där av Intels dåliga (ingen) planering för framtida X86 CPUer.

...

Så min bedömning är att Intel hade börjat att ge upp X86 och slutat/minimum investerat i denna plattform.

Bullshit, de har inte klarat av 10nm för de försökte för många saker på samma gång och det kraschade och brann. De har försökt som in i helvete och haft en plan. Nu försöker de rädda sitt misstag och det tar en stund tills de är på banan igen. Under tiden kommer de köra på de teknikerna som de kan använda till de olika segmenten.

Om de trott att x86 skulle ha dött ut så skulle de haft RISC-processesorer på väg sedan länge. Intel är stora, planerar framåt och är inte dumma. De lyckades bara inte med alla de förbättringar som de ville göra på samma gång.

Det skulle inte förvåna mig om de har RISC i sina labb idag, men när de började utveckla 10nm så tror jag inte det fanns en enda tanke på RISC.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

AMD:s marknadsandel är liten

Marknadsandelar

Än har Intel en väldigt stor andel av servermarknaden.
AMD mobile andel förvånar mig. I Sverige verkar den vara betydligt mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Bullshit, de har inte klarat av 10nm för de försökte för många saker på samma gång och det kraschade och brann. De har försökt som in i helvete och haft en plan. Nu försöker de rädda sitt misstag och det tar en stund tills de är på banan igen. Under tiden kommer de köra på de teknikerna som de kan använda till de olika segmenten.

Om de trott att x86 skulle ha dött ut så skulle de haft RISC-processesorer på väg sedan länge. Intel är stora, planerar framåt och är inte dumma. De lyckades bara inte med alla de förbättringar som de ville göra på samma gång.

Det skulle inte förvåna mig om de har RISC i sina labb idag, men när de började utveckla 10nm så tror jag inte det fanns en enda tanke på RISC.

Ursäkta min eventuella okunskap, men tänker du egentligen på RISC-V?

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Quorthon: Det kommer inte komma någon AMD Ryzen 4000 efter årsskiftet för stationära datorer. Är det den du väntar på så får du hålla ut i cirka 9- 12 månader till.

Har du någon specifik källa för 9-12 månader? Har enbart sett nämnas att det blir 2020 men efter APU release.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Ursäkta min eventuella okunskap, men tänker du egentligen på RISC-V?

Jag menade RISC rent allmänt.

Citat:

RISC-V (pronounced "risk-five") is an open-source hardware instruction set architecture (ISA) based on established reduced instruction set computer (RISC) principles.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Kan du utveckla varför du tycker att den fleråriga förseningen av 10nm känns klart underordnad?
Jag har hela tiden känt att om deras 10nm blivit klar som ursprungligen planerat (Q4 '15?) hade vi haft helt andra processorer från Intel nu och de hade inte varit på efterkälken, i alla fall inte tillnärmelsevis lika mycket.

Givetvis så får du mer prestanda om de klarat att gå till 10nm. Men det vi kan konstatera är Intel har ingen nyutvecklad CPU som är klar att producera utan det enda vi hör Intel prata om är krympning av tillverkningstekniken. Skulle de ha en CPU med 15-30% bättre IPC så skulle de sjösatt denna modellen med dagens tillverkningsteknik.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sesese:

Givetvis så får du mer prestanda om de klarat att gå till 10nm. Men det vi kan konstatera är Intel har ingen nyutvecklad CPU som är klar att producera utan det enda vi hör Intel prata om är krympning av tillverkningstekniken. Skulle de ha en CPU med 15-30% bättre IPC så skulle de sjösatt denna modellen med dagens tillverkningsteknik.

Är ju exakt på denna punkt där Intel totalt saknade en plan B. Sunny Cove (Ice Lake) har ju varit klar i flera år, Intel hävdar 18 % högre IPC över Skylake men de tester som gjorts så här långt på Sunny Cove pekar på att 18 % är väldigt konservativt.

Bl.a. Phoronix har testat mobile Ice Lake (Sunny Cove) mot mobile Comet Lake (Skylake), den förra är i absoluta tal 24 % snabbare, 11 % om man plockar bort alla program som kan använda AVX512. Och då har Ice Lake en maxfrekvens på 3,9 GHz medan Comet Lake maxar på 4,6 GHz (men då det är mobila CPUer är det inte så stor skillnad i frekvens när alla kärnor används).

Zen2 och Skylake har i genomsnitt rätt mycket samma IPC, så AMD är ikapp. Hade Intel varit förutseende nog att designa Sunny Cove så att den mikroarkutekturen också kunde använda 14 nm hade man fortfarande ha en klar fördel.

Av allt att döma är även designen för Tiger Lake (Willow Cove) i princip helt klar, Linux-kärnan har rätt komplett stöd för iGPU i Tiger Lake redan (Ice Lake stödet har funnits snart ett år).

Så Intel har redan flera färdiga CPU-designer, men de förutsätter 10 nm så man får inte ut dem. Jim Keller och har get en vink om att framtida (vilket de flesta tolkar som Golden Cove, efterföljaren till Willow Cove) kommer designas för flera processnoder. Det är nog något vi också kommer få se för andra typer av kretsar från Intel, de måste ju har lärt sig något från detta 10 nm debacle!

Den stora frågan är ju hur snabbt Intel kan släppa nya mikroarkitekturer framöver. Cannon Lake (efterföljaren till Skylake) lades i praktiken ned, Sunny Cove är ute även om det "bara" (~75 % av PC-marknaden...) för bärbara.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer