Drönar-Racing-Tråden /Fpv-allting

Permalänk
Medlem

Drönar-Racing-Tråden /Fpv-allting

Jahani Grabbar. Ni undrar säkert vad det är för trams?

Johoru, det ska jag berätta för er! Det är nog tamigfan den mest åtkomliga och roliga sporten som finns. Tror också man kan klämma in den snabbast växande sporten också.

Vadfasen är Drönar-racing då? Jo det är en hobby där man har en skärm/goggles framför ögonen(tänk typ vr) samt en drönare eller liknande flygande ting med en kamera på. Drönaren styrs med en kontroll och du ser bilden från kameran på drönaren i dina goggles/skärm. Det känns således rätt så mycket som om att man sitter i farkosten och flyger runt den.

JAHA; SEN DÅ?! Tänker ju ni alldeles säkert. Sen är det upp till var och en vad dom vill göra. Vissa tar bara drönaren och flyger runt, lever ut sina fågeldrömmar.

Andra tar med sina grejer ut och tävlar istället i sporten Fpv-Racing. Där handlar det om att flyga igenom "gates" på kortast möjliga tid.

Vissa gör också båda!

En snabb FAQ:

Vad kostar det att börja flyga?
: Allt från 2000 till 20 000. Många som börjar hamnar dock någonstans imellan 5000-10 000

Hur många håller på med detta?
: I sverige är det drygt 3000-4000 personer

Hur bygger man en drönare?
: Joshua Bardwell på youtube har all info om allting inom FPV.

Hur svårt är det att börja med hobbyn?
: Insteget är rätt hårt men det finns många ivriga människor som hjälper folk att börja flyga så det blir lättare.

Hur svårt är det att flyga?
: Lättare än vad man kan tro då drönaren har ett gyro inbyggt så den håller drönaren stabil. Du pekar bara vart du vill åka.

Är jag för gammal?
: Nej gudnej. Somsagt så är detta den mest tillmötesgående sporten som finns då den är relativt billig samt så spelar fysik nära på noll roll.

Nåja, har vi några swecare som sysslar med denna helsikes roliga hobby? Upp med en hand isåfall!

Har ni några frågor om någonting relaterat till detta så tagga mig i tråden.

Permalänk
Medlem

Fy fan vad det snurrar speciellt i första videon, man får ju huvudvärk av att kolla på det. Borde finnas krav på att göra så mjuka svängar som möjligt. Annars hade det varit roligare att se drönaren ur tredjepersonsperspektiv.

Brukar inte "racing" betyda att man kör samtidigt förresten? Blir större utmaning förstås eftersom man måste undvika att krocka, hehe

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Fy fan vad det snurrar speciellt i första videon, man får ju huvudvärk av att kolla på det. Borde finnas krav på att göra så mjuka svängar som möjligt. Annars hade det varit roligare att se drönaren ur tredjepersonsperspektiv.

Brukar inte "racing" betyda att man kör samtidigt förresten? Blir större utmaning förstås eftersom man måste undvika att krocka, hehe

Heh, det handlar mest om hur man vill filma Men ska man bara ha "droneshots" så passar det bättre med någon färdig lösning som tex DJI's drönare. Racing-drönare har 5-10gånger mer kraft så det är roligare att flyga som man gör.

I första videon flög jag bara själv, kallas för freestyle när man bara glider runt.

I andra videon så tävlade jag mot andra. Man brukar vara 4-6 stycken som kör. Men min "strategi" är alltid att ge full gas i början för att komma ifrån dom andra för att just undvika "mid-airs" som vi kallar dom, dvs krocka med varandra(vilket händer en hel del)

Permalänk
Medlem

Ett klipp från senaste racet i göteborg förra helgen. Börjar gå snabbare nu

Permalänk

Skulle vilja börja med den här hobbyn! någon som kan tipsa om ett helt paket med glasögon och allt så man kan börja ? 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är också väldigt nyfiken på detta, och FPV i allmänhet. Har läst på en hel del i olika omgångar, men har inte riktigt kunna prioritera att lägga ut pengarna pga flytt och andra tråkiga onödiga kostnader. Sedan vill man ju gärna ha någon man känner att dela hobbyn med, att åka runt själv känns spontant sisådär.

Vore också bra med bra inköpsställen till sverige för ett prisvärt kit med mest valuta per krona och utan krångel med leveranser och postnord. Jag är också sådan att jag vill kunna pilla med det mesta, det får inte vara alldeles för basic (kan dock fungera att ha något väldigt simpelt för att komma igång kanske med just drönaren, men goggles osv är jag nog beredd att lägga lite mer på än instegsvarianterna).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasslepulver:

Skulle vilja börja med den här hobbyn! någon som kan tipsa om ett helt paket med glasögon och allt så man kan börja ? 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Vad hade du tänkt dig för instegspris? Du kan börja med att lägga allt imellan 15k eller 2k på grejer. Ska du dock börja tävla i racing så skulle jag rekommendera att man investerar runt 8-10k för att få bra grejer.

Ge mig en budget så slänger jag ihop en inköpslista åt dig.

Skrivet av Nightcrawl:

Jag är också väldigt nyfiken på detta, och FPV i allmänhet. Har läst på en hel del i olika omgångar, men har inte riktigt kunna prioritera att lägga ut pengarna pga flytt och andra tråkiga onödiga kostnader. Sedan vill man ju gärna ha någon man känner att dela hobbyn med, att åka runt själv känns spontant sisådär.

Vore också bra med bra inköpsställen till sverige för ett prisvärt kit med mest valuta per krona och utan krångel med leveranser och postnord. Jag är också sådan att jag vill kunna pilla med det mesta, det får inte vara alldeles för basic (kan dock fungera att ha något väldigt simpelt för att komma igång kanske med just drönaren, men goggles osv är jag nog beredd att lägga lite mer på än instegsvarianterna).

Ta en titt på facebookgruppen "FPV-sverige". Där är nästan alla som pysslar med denna hobbyn samlade. Du har otroligt mycket kunskap i den gruppen och nästan alltid äre folk som försöker hitta någon att flyga med.

Jag rekommenderar själv att man handlar grejer från sverige när man är i ny i hobbyn. Det händer att man glömmer någon grej och då är det roligare att vänta en dag på att få grejen istället för 2-4 veckor från kinesiska sidor som tex banggood.

Några svenska/norska sidor jag rek:

Dronesportz (finns också som fysisk butik i stockholm där dom kan hjälpa dig gratis med att komma igång med hobbyn)
DroneIt (utgår också från stockholm men endast onlinebutik)
Elefun (Norrbaggar)

Från dessa tre ställen handlar jag nästan exklusivt.

Permalänk
Medlem

Det ser sjukt roligt ut men det som jag är mest imponerad av är att hur i hela fridens namn hinner de med att se banan? Memorera eller någon form av markering som man ser?
Jag har sett en hel del klipp från tävlingar inomhus som ser ut som något från framtiden, så jag blir inte förvånad om det här kommer bli en av de större sporterna.

Klippet från Tidö ser jag inga markeringar på marken men klippet från Göteborg ser jag vita pluppar på marken som kanske underlättar, men det är en ruggig fart de har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Det ser sjukt roligt ut men det som jag är mest imponerad av är att hur i hela fridens namn hinner de med att se banan? Memorera eller någon form av markering som man ser?
Jag har sett en hel del klipp från tävlingar inomhus som ser ut som något från framtiden, så jag blir inte förvånad om det här kommer bli en av de större sporterna.

Klippet från Tidö ser jag inga markeringar på marken men klippet från Göteborg ser jag vita pluppar på marken som kanske underlättar, men det är en ruggig fart de har.

Det är jag som flyger i båda klippen. Det ser kanske snabbt ut men när man väl flyger känns domdär 1.5 minutrarna som en evighet. Banan memoreras förstås i förhand igenom att man går banan samt kör 6-7 heats där man tränar in den.

Permalänk
Skrivet av Wasp:

Vad hade du tänkt dig för instegspris? Du kan börja med att lägga allt imellan 15k eller 2k på grejer. Ska du dock börja tävla i racing så skulle jag rekommendera att man investerar runt 8-10k för att få bra grejer.

Ge mig en budget så slänger jag ihop en inköpslista åt dig.

Ta en titt på facebookgruppen "FPV-sverige". Där är nästan alla som pysslar med denna hobbyn samlade. Du har otroligt mycket kunskap i den gruppen och nästan alltid äre folk som försöker hitta någon att flyga med.

Jag rekommenderar själv att man handlar grejer från sverige när man är i ny i hobbyn. Det händer att man glömmer någon grej och då är det roligare att vänta en dag på att få grejen istället för 2-4 veckor från kinesiska sidor som tex banggood.

Några svenska/norska sidor jag rek:

Dronesportz (finns också som fysisk butik i stockholm där dom kan hjälpa dig gratis med att komma igång med hobbyn)
DroneIt (utgår också från stockholm men endast onlinebutik)
Elefun (Norrbaggar)

Från dessa tre ställen handlar jag nästan exklusivt.

Mid budget ligger på mellan 8000/10 000 kr 🙂

Bygg gärna ihop från www.droneit.se 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasslepulver:

Mid budget ligger på mellan 8000/10 000 kr 🙂

Bygg gärna ihop från www.droneit.se 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har suttigt och försökt få ihop en kundkorg till dig, men jag får nog erkänna att det fanimej inte är lätt då jag inte riktigt vet vad du vill ha för typ av kontroll etc.

Gå antingen med i Facebookgruppen "FPV sverige" och gör ett inlägg där eller skicka pm till mig så ska vi försöka diskutera fram ett bra startpaket för dig.

Permalänk
Medlem

Senaste videon från när jag bränner av lite flygsug i lokala parken

Permalänk
Medlem

Jagar liv i tråden igen!:D Om någon är sugen på att börja med denna redigt roliga hobby så skriv här eller skicka pm

Permalänk
Medlem

Klipp på när jag följer lite döhäftiga skateare.

Dethär börjar kännas mer och mer som en blogg för min drönarresa istället för en allmän diskussion om drönare. Komigen nu, tjata flygfarkoster med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Det är nog tamigfan den mest åtkomliga och roliga sporten som finns.

Provkört och varit på ett par events med dessa drönare.
Helt underbart och med skönt folk/community.

Men;
mest åtkomliga sporten? Hur menade du där?
En fotboll på ICA kostar 50 spänn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Provkört och varit på ett par events med dessa drönare.
Helt underbart och med skönt folk/community.

Men;
mest åtkomliga sporten? Hur menade du där?
En fotboll på ICA kostar 50 spänn...

Din fysiska förmåga är rätt ointressant inom drönarracing Och för racing är det en relativt billig sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Klipp på när jag följer lite döhäftiga skateare.
Dethär börjar kännas mer och mer som en blogg för min drönarresa istället för en allmän diskussion om drönare. Komigen nu, tjata flygfarkoster med mig

Fint spakat. Gillar dina videos, bra flyt och snygga moves !
Den där banan ser perfekt ut för "toothpick" klass av quads
Kanske ska skaffa något till sommarn får se. Övar i DRL simulator så länge.
Egentligen är jag mest intresserad av att bara flyga snabbt och mjukt och bara njuta av farten samtidigt som farkosten får plats i en väska. Trixande får jag se. Kommer flyga rätt sällan, ska man trixa känns det som man måste nöta så himla mycket.

Egentligen kanske ett plan skulle funka men vad jag sett är det inte så lätt att få det att gå mjukt då man måste man upp så groteskt i storlek för att var locked in verkar det som (om det är minsta vind iaf) så quad är nog det jag får köra på om det blir aktuellt.

Du får gärna posta videos. Kul att se och bli inspirerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Fint spakat. Gillar dina videos, bra flyt och snygga moves !
Den där banan ser perfekt ut för "toothpick" klass av quads
Kanske ska skaffa något till sommarn får se. Övar i DRL simulator så länge.
Egentligen är jag mest intresserad av att bara flyga snabbt och mjukt och bara njuta av farten samtidigt som farkosten får plats i en väska. Trixande får jag se. Kommer flyga rätt sällan, ska man trixa känns det som man måste nöta så himla mycket.

Egentligen kanske ett plan skulle funka men vad jag sett är det inte så lätt att få det att gå mjukt då man måste man upp så groteskt i storlek för att var locked in verkar det som (om det är minsta vind iaf) så quad är nog det jag får köra på om det blir aktuellt.

Du får gärna posta videos. Kul att se och bli inspirerad.

Tackar, man börjar ju bli snabbare så det är alltid kul

Alltid smart att sitta i simulator innan man börjar flyga. Blir billigare om man inte kraschar hela tiden.

För din del skulle möjligtvis en fpv-vinge fungera. Sålänge det är relativt vindstilla så ligger dom fint i luften. Dom är ju dock absolut inte portabla direkt.

Kör på en 3". Små och är helt ok i lagomt väder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Tackar, man börjar ju bli snabbare så det är alltid kul

Alltid smart att sitta i simulator innan man börjar flyga. Blir billigare om man inte kraschar hela tiden.

För din del skulle möjligtvis en fpv-vinge fungera. Sålänge det är relativt vindstilla så ligger dom fint i luften. Dom är ju dock absolut inte portabla direkt.

Kör på en 3". Små och är helt ok i lagomt väder

Mm, storleken är ett problem om man ska ha den i ryggan hehe. Sen lite knepigt att landa om man lyfter från ett berg eller liknande där man inte har en plan yta. Quad känns mer praktiskt på många sätt förutom flygtiden kanske. En 3" verkar helt klart som ett alternativ.
Får läsa på och spana ett par månader och träna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

https://youtu.be/QAhdhXvIKZk?t=104

Senaste videon från när jag bränner av lite flygsug i lokala parken

Jag hänger gärna med och tittar någon gång, och med tanke att man såg min bostad i filmen gissar jag att det inte ska vara omöjligt

Bara att pinga när du ska ut med ett litet varsel så vill jag gärna se det irl

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Mm, storleken är ett problem om man ska ha den i ryggan hehe. Sen lite knepigt att landa om man lyfter från ett berg eller liknande där man inte har en plan yta. Quad känns mer praktiskt på många sätt förutom flygtiden kanske. En 3" verkar helt klart som ett alternativ.
Får läsa på och spana ett par månader och träna.

Låter klokt, är några månader kvar till sommarn

Skrivet av medbor:

Jag hänger gärna med och tittar någon gång, och med tanke att man såg min bostad i filmen gissar jag att det inte ska vara omöjligt

Bara att pinga när du ska ut med ett litet varsel så vill jag gärna se det irl

Skickades från m.sweclockers.com

Jag och en kompis kommer träna i helgen sålänge det dugligt väder. Du är givetvis välkommen att följa med

Permalänk
Medlem

@Wasp:
Hej,
jag köpte en Taranis Q X7S för ett tag sedan, ca 1 år, för jag skulle börja flyga freestyle. Men jag köpte aldrig någon drönare för den. Det blev en DJI mavic Air istället Så nu har jag sändaren över som bara ligger. Har använt den 3-4 ggr i simulator bara, försökte sälja den på blocket men ingen nappade. Känner du till något bra ställe där man kan lägga ut den? Känns dumt att den bara ligger, plockar ut den ibland och laddar batteriet.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@WaspCustoms:
Hej,
jag köpte en Taranis Q X7S för ett tag sedan, ca 1 år, för jag skulle börja flyga freestyle. Men jag köpte aldrig någon drönare för den. Det blev en DJI mavic Air istället Så nu har jag sändaren över som bara ligger. Har använt den 3-4 ggr i simulator bara, försökte sälja den på blocket men ingen nappade. Känner du till något bra ställe där man kan lägga ut den? Känns dumt att den bara ligger, plockar ut den ibland och laddar batteriet.

Har tyvär inte själv någon nytta av den men ifall du har en egen facebook så är gruppen på facebook "fpv sverige" väldigt aktiv och där finns det ofta folk som vill börja och söker kontroll Helt ok att lägga ut säljannons där.

Permalänk
Medlem

@Wasp:
Har dock inte fb. Men får be sambon lägga ut den där isf. Har du nån uppfattning om vettigt pris man kan lägga ut den för?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@WaspCustoms:
Har dock inte fb. Men får be sambon lägga ut den där isf. Har du nån uppfattning om vettigt pris man kan lägga ut den för?

Många brukar säga halva nypriset, men i det här fallet kan du nog ligga högre (75%?) om du tror batteriet fortfarande mår bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@medbor:
Svårt att veta exakt men det bör inte vara några problem med det. Men då vet jag lite vart jag kan lägga mig iaf.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja köpa GNB batterier då alla hyllar dom men var ifrån ska man köpa?
På Banggood står det bara "(CN) No shipping method is available for this product to your location."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Skulle vilja köpa GNB batterier då alla hyllar dom men var ifrån ska man köpa?
På Banggood står det bara "(CN) No shipping method is available for this product to your location."

Tagga mig gärna om du önskar snabbt svar.

Jag har försökt få tag i GNB:n ett tag jag också men pga situationen vi har och att batterier skeppas över vatten så kommer det antingen ta två till tre månader att få tag i några batterier. Jag löste det helt enkelt genom att köpa batterier lokalt hos aktörer som typ dronesportz,droneit eller elefun

Permalänk
Medlem

Nu börjar rejsandet äntligen igen! Rostig utaa ba satan var man ju men kul är det ju ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Tagga mig gärna om du önskar snabbt svar.

Jag har försökt få tag i GNB:n ett tag jag också men pga situationen vi har och att batterier skeppas över vatten så kommer det antingen ta två till tre månader att få tag i några batterier. Jag löste det helt enkelt genom att köpa batterier lokalt hos aktörer som typ dronesportz,droneit eller elefun

Aha taggar nästa gång.
Ja det fick bli ett annat märke, Tattu R-line verkar helt ok.
Blev en sån där Transtec Beetle HOM 2.5". Måste bara träna på att flyga den men vädret vill inte riktigt.
Första semesterveckan och det blåser och regnar hela tiden..
Får träna i simulatorn så länge.

Skrivet av Wasp:

Nu börjar rejsandet äntligen igen! Rostig utaa ba satan var man ju men kul är det ju ändå!

https://www.youtube.com/watch?v=XFzntsnUT2A

Ser snabbt ut och precist ut i mina ögon iaf!