Drönar-Racing-Tråden /Fpv-allting

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Nej jag ställer mig på sidan av och skippar denna pryl, fortsätter med mina flygfän i kolfiber och gopro

Såg spontant väldigt vek ut och orkeslös pga hiskeligt tung. Över 800 gram

Ja, det är ju ingen racing eller freestyledrönare direkt, då blir man nog besviken. Men för min del känns det som att den kan fylla ett syfte. Så nu är mitt drönarstall "komplett", iaf närmsta veckorna haha

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Så var den hemma Måste säga att jag missuppfattat storleken lite. Trodde den skulle vara större, min Cidora 5" bredvid som ref. Tung är den iaf och byggkvallen känns gedigen, men det är ingen man ska krascha med, no sir..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

https://i.imgur.com/euRwwXY.jpg

Så var den hemma Måste säga att jag missuppfattat storleken lite. Trodde den skulle vara större, min Cidora 5" bredvid som ref. Tung är den iaf och byggkvallen känns gedigen, men det är ingen man ska krascha med, no sir..

intressant! Du får testa ASAP så jag får veta hur bildkvalitén är. Jag har förstått det som att det ska vara sämre än gopros men det kanske inte stämmer förhoppnignsvis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

intressant! Du får testa ASAP så jag får veta hur bildkvalitén är. Jag har förstått det som att det ska vara sämre än gopros men det kanske inte stämmer förhoppnignsvis?

Hoppas kunna köra lite i helgen. Bildkvalitén är nog något sämre än en GoPro HERO9, det är lika stor sensor, men den verkar ha sämre ljuskänslighet och den har 12MP jämfört med GoPros 23,6 MP (även om MP's inte är allt såklart). Dessutom kommer man behöva croppa lite för att slippa propellrarna i bild.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

https://i.imgur.com/euRwwXY.jpg

Den ser helt klart futuristisk ut hehe. Cidoran ser inte heller pjåkig ut!
Själv arbetar jag mig uppåt, först 2.5", sen 3", nu 4" lol. Blir nog 5" sen också. Har blivit små mycket för jag gillar konceptet att allt får plats i en rygga så inget syns på utsidan när man traskar runt på sommarn och folk verkar uppfatta dom små som leksaker man köpt på classe eller nått eller inte ens märker när man flyger. Dock är jag sugen på större då man får en helt annan prestanda och längre flygtid så blir nog 5" till sommarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Den ser helt klart futuristisk ut hehe. Cidoran ser inte heller pjåkig ut!
Själv arbetar jag mig uppåt, först 2.5", sen 3", nu 4" lol. Blir nog 5" sen också. Har blivit små mycket för jag gillar konceptet att allt får plats i en rygga så inget syns på utsidan när man traskar runt på sommarn och folk verkar uppfatta dom små som leksaker man köpt på classe eller nått eller inte ens märker när man flyger. Dock är jag sugen på större då man får en helt annan prestanda och längre flygtid så blir nog 5" till sommarn

Hehe, jag har haft lite snirklig bana. Började med en 3" för ett gäng år sedan, bara på kul och enbart LOS. Sen blev det en Mavic2. Sen gick det fort på några månader nu på slutet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Hehe, jag har haft lite snirklig bana. Började med en 3" för ett gäng år sedan, bara på kul och enbart LOS. Sen blev det en Mavic2. Sen gick det fort på några månader nu på slutet

Kul, har också haft lite krokig bana. Slutade med quads för 6år sen men fick nytändning iom digitala förra året och att hårdvara/ mjukvara mognat. Det var inge roligt att tuna quads 6år sen, nu flyger liksom BF default oftast helt bra annars bara dra slidern upp eller ner ett snäpp. RPM filtrering, aktiv bromsning i ESC och sådan lyx.

Byggde klart en quad igår av lite överblivna komponenter. Hel bananas med kraft när jag testhovra
Tyckte min lille 3" på 6S var rätt kraftig men denna med samma motorer fast 4" och 6S blev rätt läskig!
Ska montera en 360 GO2 på den när den nya kameran släppt. Verkar riktigt najs GO2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Kul, har också haft lite krokig bana. Slutade med quads för 6år sen men fick nytändning iom digitala förra året och att hårdvara/ mjukvara mognat. Det var inge roligt att tuna quads 6år sen, nu flyger liksom BF default oftast helt bra annars bara dra slidern upp eller ner ett snäpp. RPM filtrering, aktiv bromsning i ESC och sådan lyx.

Byggde klart en quad igår av lite överblivna komponenter. Hel bananas med kraft när jag testhovra
Tyckte min lille 3" på 6S var rätt kraftig men denna med samma motorer fast 4" och 6S blev rätt läskig!
Ska montera en 360 GO2 på den när den nya kameran släppt. Verkar riktigt najs GO2.

https://i.imgur.com/wb83bND.jpg

Coolt!

Ja, såg specsen på GO2, riktigt nice! Får en SMO 4K vilken dag som helst, ska bli spännande att testa

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Coolt!

Ja, såg specsen på GO2, riktigt nice! Får en SMO 4K vilken dag som helst, ska bli spännande att testa

Trevligt, jag letade förut efter en i lager men gav upp så väntar på GO:2an. Har ändå inte lött någon extra strömkabel på mina quads och lackat korten så kanske bäst så ändå.. Du får berätta sen hur det gick med flygningen av DJI:n. Vintern verkar dock ha kommit tillbaks så inte bästa flygvädret direkt :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Trevligt, jag letade förut efter en i lager men gav upp så väntar på GO:2an. Har ändå inte lött någon extra strömkabel på mina quads och lackat korten så kanske bäst så ändå.. Du får berätta sen hur det gick med flygningen av DJI:n. Vintern verkar dock ha kommit tillbaks så inte bästa flygvädret direkt :/

Jag lyckades få igenom en order precis när 2:a batchen kom, men den var slut på nån dag sedan.

Vad har du lackat korten med för lack och vart köpte du det?

Nej precis, blev helt knäckt när jag kollade vädret..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag lyckades få igenom en order precis när 2:a batchen kom, men den var slut på nån dag sedan.

Vad har du lackat korten med för lack och vart köpte du det?

Nej precis, blev helt knäckt när jag kollade vädret..

"ELECTROLUBE EFSC15ML Conformal silicone Coating - Drone Water Proofing" från Ebay/UK
+ en liten UV ficklampa 365nm så lacken lyser blått där man penslat, annars är det knepigt att se var man penslat då den är helt transparant. Sen får man sätta i en USB sladd så inte lacken åker in i kontakten. Kanske t.om. sätta tejp på för jag fick ändå in lack men efter att ha tagit in och ut kontakten ett par ggr fick den kontakt med FC igen. Lite panik dock
Man bör skydda eventuell barometer och knappar så dom inte täpps/fastnar i läge.
Nu lär det bli dyrare dock för jag beställde innan brexit handelsgrejen började. Blir väl tull/moms?

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut med UV-ficklampan när man lackat. Lyser blått.
Väldigt skönt att kunna flyga och landa/krasha i blött gräs/snö utan att behöva bry sig.
Just FC och ESC verkar extra känsliga för fukt och vatten. Crossfire:n har jag bara tejpat ändarna då jag är rädd att bindknappen ska fastna om jag lackar den. Dock funkar det iof att binda utan knappen nuförtiden tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Såhär ser det ut med UV-ficklampan när man lackat. Lyser blått.
Väldigt skönt att kunna flyga och landa/krasha i blött gräs/snö utan att behöva bry sig.
Just FC och ESC verkar extra känsliga för fukt och vatten. Crossfire:n har jag bara tejpat ändarna då jag är rädd att bindknappen ska fastna om jag lackar den. Dock funkar det iof att binda utan knappen nuförtiden tror jag.
https://i.imgur.com/gK4QkvQ.jpg

Jotack, jag har bränt ett antal escar pga vatten Men med dom senaste generationerna har dom blivit otroligt mycket tåligare. Jag kör på hobbywing mini 60a just nu och den har jag dunkat i snö 5+ gånger nu och fungerar fortfarande bara man ser till att torka esc:en innan nästa batteri

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Jotack, jag har bränt ett antal escar pga vatten Men med dom senaste generationerna har dom blivit otroligt mycket tåligare. Jag kör på hobbywing mini 60a just nu och den har jag dunkat i snö 5+ gånger nu och fungerar fortfarande bara man ser till att torka esc:en innan nästa batteri

Bra att det funkar bättre nuförtiden! Det är inte så billigt med "high end" AIO:s direkt hehe.
För mig är det mycket för "piece of mind". Att man kan landa i blött gräs eller i en blöt snö hög utan att fundera mer på det.

Permalänk
Medlem

Nehe, lite för dåligt väder i helgen. Så har spenderat tiden i Liftoff istället. Ser inte jättekul ut veckan som kommer men snart så

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan meddela att jag idag genomförde ett "lyckat" kraschtest i ca 90 km/h med DJI FPV. Flög väldigt nära marken på ett öppet fält och gjorde lite bankade svängar när plötsligt marken "kom lite för nära". Ett gäng volter, batteriet flög ur och en propeller böjdes. Men den klarade sig bra. Retligt att filmfilen inte stängdes snyggt för den innehåller ingen info (antar att det beror på att batteriet åkte ur).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Kan meddela att jag idag genomförde ett "lyckat" kraschtest i ca 90 km/h med DJI FPV. Flög väldigt nära marken på ett öppet fält och gjorde lite bankade svängar när plötsligt marken "kom lite för nära". Ett gäng volter, batteriet flög ur och en propeller böjdes. Men den klarade sig bra. Retligt att filmfilen inte stängdes snyggt för den innehåller ingen info (antar att det beror på att batteriet åkte ur).

Wow! Coolt att den klara sig i den hastigheten. I Bardwells video såg det ut som den skulle paja bara man nudda ett träd
Skönt att din funkar fortfarande, hade varit väldigt trist annars helt klart. Blir lite avis på långa flygtiden på DJI quaden för min lille har 3min flygtid i fart och då hinner man inte leka mycket. Ska dock bygga en 6" till sommaren för snabb cruising.

Testade min GO 2 kamera på en 3" quad men får en del vibrationer dessvärre. Tror ett ett 3D-printat fäste i mjukt matrial kan funka bättre än att strappa fast det på quaden direkt. Annars verkar GO 2 najs på miniquads.
(Kolla i 1440P för kvalle)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Wow! Coolt att den klara sig i den hastigheten. I Bardwells video såg det ut som den skulle paja bara man nudda ett träd
Skönt att din funkar fortfarande, hade varit väldigt trist annars helt klart. Blir lite avis på långa flygtiden på DJI quaden för min lille har 3min flygtid i fart och då hinner man inte leka mycket. Ska dock bygga en 6" till sommaren för snabb cruising.

Testade min GO 2 kamera på en 3" quad men får en del vibrationer dessvärre. Tror ett ett 3D-printat fäste i mjukt matrial kan funka bättre än att strappa fast det på quaden direkt. Annars verkar GO 2 najs på miniquads.
(Kolla i 1440P för kvalle)
https://www.youtube.com/watch?v=LnPP8uBQv-U

Ja, den där jellon försvinner nog med ett mjukare fäste. Imponerande kvalité ur en sån liten sak!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ja, den där jellon försvinner nog med ett mjukare fäste. Imponerande kvalité ur en sån liten sak!

Mm, rolig liten pryl. Dock ganska dyr jämfört med GO1 som låg nån tusing billigare.. På en 5" är det mer värt med en GP8 eller 9.
Gillar att den har "haptic feedback" så man inte behöver kolla på lampan om den spelar in eller inte för man känner när man trycker om den sätter igång eller stänger av en inspelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Såg att DJI har släppt "Bracers" som gör att armarna tål mer. Kanske värt att skaffa om man ska flyga nära marken eller annat
https://store.dji.com/se/product/dji-fpv-drone-arm-bracers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Såg att DJI har släppt "Bracers" som gör att armarna tål mer. Kanske värt att skaffa om man ska flyga nära marken eller annat
https://store.dji.com/se/product/dji-fpv-drone-arm-bracers

https://product3.djicdn.com/uploads/photo/image/e79bb1e2743f53a49990267d44093d8b@large.jpg

De borde ju ingå för det priset kan man tycka

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De borde ju ingå för det priset kan man tycka

Ja, verkar vara många som klagar på detta. Ett par plastbitar kunde dom väl kosta på att skicka med liksom.
Det vore bara positivt, fattar inte varför dom envisas med att sälja separat.

Permalänk
Medlem

Har försökt hitta bra svart på min frågor om dji care, tänkte sweclocker vet nog. Jag ska beställa en dji fpv drone i veckan, jag är helt ny på detta med fpv, vill hitta en ny hobby och jag kommer säkert krascha med den. Och vad händer då... Här kommer min frågor:

1. Om jag knäcker en arm på drönaren (tex kör in i ett träd), vad kostar det att fixa när jag skickar in den till dji om jag har Dji care refresh. Har läst att andra säger att det kostar 2500kr. Då blir det ca 4 500kr med 1 års dji care kostnaden totalt.

2. Om jag inte köper till Dji care refresh och väljer att skickar in den till dji. Vad skulle det kosta då?

Och så finns det ett annat bra alternativ: jag köper en ny drönare för 7500kr och sen säljer
batteriet som följer med och andra delar från den kraschade drönare så kanske jag kan komma ner till 4 500kr samma som det kostade att skicka in den till dji.

3. Hur hade ni gjort? Finns det någon svensk försäkringsbolag som täcker drönare krascher?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WenenOne:

Har försökt hitta bra svart på min frågor om dji care, tänkte sweclocker vet nog. Jag ska beställa en dji fpv drone i veckan, jag är helt ny på detta med fpv, vill hitta en ny hobby och jag kommer säkert krascha med den. Och vad händer då... Här kommer min frågor:

1. Om jag knäcker en arm på drönaren (tex kör in i ett träd), vad kostar det att fixa när jag skickar in den till dji om jag har Dji care refresh. Har läst att andra säger att det kostar 2500kr. Då blir det ca 4 500kr med 1 års dji care kostnaden totalt.

2. Om jag inte köper till Dji care refresh och väljer att skickar in den till dji. Vad skulle det kosta då?

Och så finns det ett annat bra alternativ: jag köper en ny drönare för 7500kr och sen säljer
batteriet som följer med och andra delar från den kraschade drönare så kanske jag kan komma ner till 4 500kr samma som det kostade att skicka in den till dji.

3. Hur hade ni gjort? Finns det någon svensk försäkringsbolag som täcker drönare krascher?

jag låter någon annan svara på dina dji-specifika frågor.

Men fundera på att flyga med "vanliga" fpv drönare istället. 10x tåligare och billigare Däremot kanske inte riktigt lika simpelt att flyga i början. Man får spendera någon timme i simulator först

Permalänk
Medlem
Skrivet av WenenOne:

Om du känner dig osäker på att flyga så ska du för det första inte ge dig in och flyga bland träd och för det andra så rekommenderar jag att lägga ett par timmar i en simulator (DU kan koppla in de flesta radiosändare och använda som kontroller för att lära dig flyga riktigt) och jag använder själv en simulator som finns på steam som heter LIFTOFF, med denna kommer du börja känna dig säker för att till slut kunna börja flyga bland träd och in/ut ur saker/byggnader. Jag vet dock inte om en DJI är det bästa att börja lära sig med detta för räkna med att du kommer krascha och du kommer krascha ofta, det är den bittra sanningen och det hör lite till hobbyn också allt eftersom man börja pusha hårdare och hårdare. Med allt detta sagt så äger jag inget DJI relateraty utan flyger en Fresstyle quad från Armattan med analog FPV sändare så jag kan inte svara på några DJI specifika frågor mer än att ge dig generella flygråd.

Happy flying!

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem

Ett kort klipp från första träningen för året, ska bli gott å börja rejsa igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

https://www.youtube.com/watch?v=pkvrYCR2PzA

Ett kort klipp från första träningen för året, ska bli gott å börja rejsa igen.

Var det klippt för att passa med musiken eller i realtid? Kändes nästan som Portal vid några tillfällen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Var det klippt för att passa med musiken eller i realtid? Kändes nästan som Portal vid några tillfällen

Nej det är realtid Går inte supersnabbt heller då mina batterier är gamla så jag kan inte pressa så hårt som jag gärna vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Nej det är realtid Går inte supersnabbt heller då mina batterier är gamla så jag kan inte pressa så hårt som jag gärna vill

Vad är förväntade g-krafter på en modern räser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad är förväntade g-krafter på en modern räser?

Väldigt svårt att säga, 15g?

Quadsen väger kring 450gram med batteri och har en dragkraft på cirka 8-15kg. Eller konverterat så motsvarar det en bil på 450kg med 8000-15000hp