Ljudsystem till en Philips 55OLED803/12/alternativ lösning till konstigt problem?

Permalänk
Medlem

Ljudsystem till en Philips 55OLED803/12/alternativ lösning till konstigt problem?

Som titeln säger så äger jag en philips oled tv (55OLED803/12). Är riktigt nöjd med mitt köp sånär som på vissa petitesser. Det finns dock en sak som stör mig lite mer och det är ljudet! Innan jag börjar vill jag reservera mig för att jag inte är en ljud-connaisseur så det är inget top of line jag söker här.

Mitt problem: Det är väldigt "ojämn" volym mellan röster och ambient ljud/bakgrundsmusik i filmer och serier. Röster hörs knappt medan musiken och annat pangpang är normalhögt -> sitter jag då på kvällarna och kollar film när min bättre hälft lagt sig så sitter jag och höjer och sänker ljudet hela tiden för att alternera mellan att faktiskt kunna höra en diskussion, och inte väcka partnern pga en explosion eller skottlossning i filmen... Det här är då med TVns inbyggda högtalare som vetter bak mot väggen (vet inte om det påverkar?). Min tanke då är att jag ska köpa något till, tex en soundbar (och ja jag vet alla här på sweclockers hatar soundbar) då jag varken har skillsen/budgeten/utrymmet att sätta upp något större ljudsystem. Vet inte ens skillnaden på 2.1, 5.1, 7.1 och whatever alla termer som slängs runt heter...

Igen, jag är ingen ljudfantast, har ingen specifik musik jag BEHÖVER ska låta på ett specifikt sätt eller dyl. Vill bara att filmer/serier ska spela upp ljud normalt, typ som min gamla TV gjorde
Budgeten är inte jättestor, 2-3000 som mest kanske? Finns det någon lösning här? Eller är det någon som äger samma TV som hittat någon inställning och löst det på så vis?

EDIT: Gärna något som startas/stängs av automatiskt med TVn

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Du har kollat ljudinställningarna?
Brukar finnas inställningar där man ställer in avstånd till väggen bakom och även surround eller inte, jag skulle slå av surround och allt sånt och testa igen.

Tror de flesta känner att soundbar nog är ett minimum i vanliga fall, men om du är nöjd med TV-ljudet i övrigt och kan fixa så att den höjer upp rösterna, så ska du ju inte behöva byta upp dig.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Du har kollat ljudinställningarna?
Brukar finnas inställningar där man ställer in avstånd till väggen bakom och även surround eller inte, jag skulle slå av surround och allt sånt och testa igen.

Tror de flesta känner att soundbar nog är ett minimum i vanliga fall, men om du är nöjd med TV-ljudet i övrigt och kan fixa så att den höjer upp rösterna, så ska du ju inte behöva byta upp dig.

Har kollat runt i settings en hel del men inte hittat något som gjort märkbar skillnad. Senaste slog jag på något som hette Truvolume, hjälpte en del men vet inte om jag är helt nöjd ändå. Förra TVn hade högtalarna framåt, vet inte om formen på rummet och hur ljudet studsar mot väggen bakom är boven.

Tips på vad som skulle kunna räknas som "minimum" i soundbar-väg?

Permalänk
Medlem

En annan fråga, dessa filmer och serier, ser du det via datorn/htpc (alltså kodi/VLC eller liknande?) eller är det Netflix material?

Tex i Kodi finns denna inställning som skulle hjälpa dig, finns liknande för VLC och andra mediaspelare också.

1.5 Maintain original volume on downmix

Settings level: Advanced
Description: Downmixing combines the Left, Right, Center, Left surround, and Right surround channels to drive stereo or mono speakers. Select how audio is downmixed. eg from 5.1 to 2.0
Enabled- Maintains the volume level of the original audio source, however the dynamic range is compressed.
Disabled- Maintains the dynamic range of the original audio source when downmixed however the volume will be lower.
Note: Dynamic range is the difference between the quitest and loudest sounds. Enable this if you find that the movie dialogues are very low.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Är det Netflix, så läste jag nu att det finns en inställning i Netflix där du väljer "Stereo"(i.e 2.0) istället för 5.1, i netflix inställningarna, om det nu skulle vara förvalt.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

enligt din TV's manual så ska du ha en equalizer du också skulle kunna testa.
https://www.download.p4c.philips.com/files/6/65oled803_75/65o...

"Settings > All settings > Sound > Expert mode
settings > Equalizer."

Här har Sony lite tips på vad du kan göra med denna för att fixa dialog.

https://www.sony.co.uk/electronics/support/articles/00173527

issues troubleshooting
Voices are difficult to hear. Adjust the 125 Hz and 250Hz equalizer.

Såg att Nightmode också fanns på din TV, den höjer de lägsta ljuden (dialog) och sänker de högsta ljuden i en film.

Settings > All settings
> Sound > Advanced > Auto volume.

Select Night Mode for a more comfortable quiet
listening experience.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

@bektil: Om du har plats och TVn har optisk ut så kan du köpa nästan vilken gammal recever som helst och köra två golvhögtalare. Begagnat ljud är ofta nära på gratis. Inte minst om du köper en reciever som saknar HDMI.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Låter som något är knas, men dagens tv apparater kräver oftast något annat ljud då de ofta är så tunna osv och inte har några bra högtalare. Men black friday är nästa vecka, denna gick för ca 3500 förra året, vet det är lite högre, men då får du faktiskt en rätt schysst soundbar och sub för en vettig peng. Låter flera gånger bättre än de inbyggda, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4505133

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Högtalare:
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavoice-magic-f-5-ex-v...

Stereoförstärkare:
https://www.computersalg.se/i/1397800/onkyo-tx-8020b-90-w-ste...

Jag har själv första revisionen av högtalarna och för mig funkar de bra utan subwoofer. Har två subbar som jag inte använder eftersom jag tycker de tar onödigt mycket plats sett till hur pass bra högtalarna klarar sig på egen hand.

Kör dom tillsammans med en projektor och 100" duk och ljudet är inte för litet i förhållande till bild om man drar på lite.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...