m-ATX/ITX chassi med nätaggskammare

Permalänk
Medlem

m-ATX/ITX chassi med nätaggskammare

Väldigt luddig beskrivning, men jag söker efter ett litet chassi med plats för högst m-ATX kort med en separat kammare/hölje för nätaggregatet. Typ som moderna Phanteks modeller har, problemet är bara att jag tycker dels inte speciellt mycket om utseendet på dessa chassin, för många konstiga vinklar och alldeles på tok för stort fönster.
Tycker om stilen på exempelvis Silverstones TJ08-E:

skulle också gärna vilja se ett fönster här men det existerar ju dessvärre inte. Dessutom är chassit idag 8 år gammalt, men funkar det så funkar det ju, är speciellt delen med kammaren för nätdelen jag gillar.
Annars är jag riktigt intresserad av deras FT05, problemet där är helt enkelt att nätdelen syns för mycket, plus sen att det är i vanlig ATX storlek. Dock är det riktigt snyggt i min mening, även om det inte är perfekt inuti.

Kortfattat, finns det några små kompakta chassin för m-ATX/ITX där nätdelen är gömd och som inte ser ut som nån landad farkost? Har ett Fractal Design Node 804 sedan tidigare vilket mitt nuvarande system huserar i, vore dock roligt att bygga i ett annat chassi
Tips?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Corsair Crystal 280x kanske? Finns utan RGB-fläktar om man vill det. Men börjar försvinna från marknaden.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Hade en TJ08-E för många år sen, och det var verkligen grymt. Det enda som var dåligt var den där gigantiska fläkten i fronten som lät lite väl mycket, tror jag bytte den mot en phoyba fläkt. Silverstone har dock en till modell, som är lika gammal, som är baserad på samma yttre men med lite ändringar. Minns inte vad den hette dock, tror det var PS07. Dom rymde iaf en fet noctua dh14

Permalänk

Slår ett slag för Lian-li pc-q37

Permalänk
Medlem

Silverstone RL08

https://www.silverstonetek.com/product.php?pid=862&area=en

Har ett sånt själv så bara att fråga om det är nåt du vill veta :P. Gillar det skarpt, enormt bra kylningsförmåga.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det som jag kommer att tänka på utifrån dina kriterier är NZXT H210, inte det mest kompakta mITX-chassit men mycket trevligt och hög kvalité.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Kika på Modecom rea & IBox passion V4

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!
Har sett nu i efterhand att det finns en fönstervariant av TJ08, dock är den i princip helt omöjlig att få tag på, endast på andra sidan atlanten via eBay finns den tillgänglig vad jag hittat. Exakt samma sak verkar gälla PS07, en fönstermodell finns, båda 2 Så klart då till ett helt oskäligt pris enligt mig. Plus frakt och tull avgifter, vilket inte gör det särskilt värt i slutändan. Båda modellerna verkar vara identiska invändigt med endast kosmetiska skillnader utåt.
Har därmed mailat Silverstone ang båda modellerna om fönstersidor finns att tillgå, och hoppas på det bästa.
Vilken det blir i så fall får vi se, nån av dessa 2 tror jag.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Tack för tipsen!
Har sett nu i efterhand att det finns en fönstervariant av TJ08, dock är den i princip helt omöjlig att få tag på, endast på andra sidan atlanten via eBay finns den tillgänglig vad jag hittat. Exakt samma sak verkar gälla PS07, en fönstermodell finns, båda 2 Så klart då till ett helt oskäligt pris enligt mig. Plus frakt och tull avgifter, vilket inte gör det särskilt värt i slutändan. Båda modellerna verkar vara identiska invändigt med endast kosmetiska skillnader utåt.
Har därmed mailat Silverstone ang båda modellerna om fönstersidor finns att tillgå, och hoppas på det bästa.
Vilken det blir i så fall får vi se, nån av dessa 2 tror jag.

Skillnaden är kosmetiska, samt att det är ljuddämpning på PS07 och 2x120mm fläktar istället för en 180mm fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Skillnaden är kosmetiska, samt att det är ljuddämpning på PS07 och 2x120mm fläktar istället för en 180mm fläkt.

OK tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=2867032
Typ det du är ute efter? Har ett själv sedan några år, smidigt att bygga i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

OK tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Personligen hade jag valt den med 2x120mm fläktar, då det finns fler valfriheter med den. (vattenkylning, andra fläktar). Nackdelen är väl utseendet, TJ08 är snyggare i mina ögon.

180mm fläkten (silverstones airpenetrator) låter dock för mycket för mig men flyttar bra med lyft. I princip enda alternativet för utbyte i 180mm storleken är phoyba G silent 180mm.

Hade jag haft ett mATX kort i min nuvarande dator hade jag nog bytt tillbaka till silverstones fina chassin.

Permalänk
Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Personligen hade jag valt den med 2x120mm fläktar, då det finns fler valfriheter med den. (vattenkylning, andra fläktar). Nackdelen är väl utseendet, TJ08 är snyggare i mina ögon.

180mm fläkten (silverstones airpenetrator) låter dock för mycket för mig men flyttar bra med lyft. I princip enda alternativet för utbyte i 180mm storleken är phoyba G silent 180mm.

Hade jag haft ett mATX kort i min nuvarande dator hade jag nog bytt tillbaka till silverstones fina chassin.

Rent utseendemässigt tycker jag nog att PS07 är stiligare pga att det inte har några synliga 5,25" & 3.25" platser synliga. Är snyggt med silvriga stripen på sidan av luckan tycker jag.
Lite sugen på vatten på cpu då, men det går inte att montera en radiator i tj08?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Jag tog bort ssd buren så blev det bra mycket bättre utrymme, det känns också som att Kublai chassit är en mer stilren uppföljare till tj chassit...?

På bilderna ser man igenom dammfiltret fram, men i verkligheten gör man inte det utan väldigt bra ljus.

Köpte mitt från tyskland.

https://www.silverstonetek.com/product.php?pid=454&area=en

Lycka till!

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerfectGamingWeather:

Jag tog bort ssd buren så blev det bra mycket bättre utrymme, det känns också som att Kublai chassit är en mer stilren uppföljare till tj chassit...?

På bilderna ser man igenom dammfiltret fram, men i verkligheten gör man inte det utan väldigt bra ljus.

Köpte mitt från tyskland.

https://www.silverstonetek.com/product.php?pid=454&area=en

Lycka till!

Ja planen är att inte använda optisk lagring utan endast ssd:er. Den primära lagringen sker på andra burken. Möjligen komplettera med nån m2 enhet också om priserna på black friday är nåt att ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Rent utseendemässigt tycker jag nog att PS07 är stiligare pga att det inte har några synliga 5,25" & 3.25" platser synliga. Är snyggt med silvriga stripen på sidan av luckan tycker jag.
Lite sugen på vatten på cpu då, men det går inte att montera en radiator i tj08?

Skickades från m.sweclockers.com

Du har ju 120mm utblås på båda, så där kan man ju sätta en 120mm AIO kylare. Att köra custom loop är ju lite svårare i dessa, då dels 180mm radiatorer är ovanliga samt att hdd burar måste monteras bort för att få plats med radiatorer i fronten. Båda har dock synliga 5.25 platser, men diskreta sådana.

Sen så skiljer tydligen fläkthastigheten på svarta och vita modellen av någon anledning.

Edit: 2.5tums SSDer kan man ju alltid tejpa fast där det passar så det löser sig alltid.

Permalänk
Medlem

Har efter lite letande hittat ett chassi som verkar uppfylla mina krav. Varken PS07 eller TJ08 hade fönsterpaneler att tillgå, har scannat hela nätet och nada.
Hur som så är estetiken på Lian Li's PC-Q39GWX

det jag letar efter, känner dock på mig att jag får fortsätta leta vidare efter att jag såg prislappen. Som billigast går den att få tag på runt 2400:- via caseking.de

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Ser bra ut vid första anblick, då jag själv letar mindre och stilrena chassi till kommande uppgraderingar.

Men jag hade nog valt ett Matx då det ger lite mer spelutrymme i den storleken som Lian Li chassit ändå är i. (+priset som du nämde)

Fan att det ska vara så svårt att göra ett chassi som passar oss!

P.S Har likadana problem att köpa byxor.

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerfectGamingWeather:

Ser bra ut vid första anblick, då jag själv letar mindre och stilrena chassi till kommande uppgraderingar.

Men jag hade nog valt ett Matx då det ger lite mer spelutrymme i den storleken som Lian Li chassit ändå är i. (+priset som du nämde)

Fan att det ska vara så svårt att göra ett chassi som passar oss!

P.S Har likadana problem att köpa byxor.

Jo medveten om att det är m-ITX och att med tanke på chassits dimensioner så borde det ha stöd för m-ATX kan jag tycka.
Fan, att välja chassi är som du säger smått omöjligt!
Sen så hittar man deras PC-O12 (I know, it's even bigger)...

Och sen vaknar man upp ur drömmen när priset på denna best är i det närmaste fördubblat mot Q39

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X