Är jag sent ute? (Hearthstone)

Permalänk
Medlem

Är jag sent ute? (Hearthstone)

Har tänkte börja lira Hearthstone nu, men så vitt jag vet så är det en del expansions som försvunnit helt från spelet, inkl korten som man kunde få fram. Hur blir det för nya spelare? Är detta en förlust? Har de gamla spelarna ett övertag pga detta, och vad gör blizzard för att balansera detta?

Permalänk

de har väl begreänsat lite vilka kort du kan kör av till olika spellägen har jag för mig iaf det finns ett open mode där alla kort är legit även de som inte längre går att låsa upp och ett som bara är för aktuella "expansioner"

men kan ha totalt fel i detta inte kört sen 2017 typ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Standard, Wild, och Arena.

Standard har kort från de senaste 2 åren typ, och uppdateras då varje år. Vid ett nytt år så finns det minst kort i Standard, och då är det väl "enklast" att ge sig in i leken. De flesta kör Standard, även tournaments och de flesta tävlingar kör det. Just nu är ett event igång där några gamla godingar från Wild är med, alla har tillgång till dessa.

Wild har alla kort som någonsin släppts.

I Arena så har alla lika chans. Dom kör oftast på Standard-korten. Alla får välja 30 gånger mellan 3 kort som är ungefär lika bra, och du behöver inte äga några kort själv för att spela.

Känner du dig sugen, spela bara. Skit i specifika lekar osv. En del av spelet är att lära känna korten, och bygga egna lekar

/Någon som inte spelat aktivt på flera år men fortfarande är lite intresserad

Permalänk
Skrivet av Hasson39:

Har tänkte börja lira Hearthstone nu, men så vitt jag vet så är det en del expansions som försvunnit helt från spelet, inkl korten som man kunde få fram. Hur blir det för nya spelare? Är detta en förlust? Har de gamla spelarna ett övertag pga detta, och vad gör blizzard för att balansera detta?

Varje år i april månad när första expansionen för året släpps så roterar samtidigt alla expansioner som är 2 år gamla ut. Detta för att friska upp metan. Det finns ett spelläge(Wild) där alla korten i Hearthstones historia går att spela med för den som vill dock. Alternativt kan man förstöra korten för material som går att använda till att göra valfria nya kort.

Om jag förstod dig rätt så har du inte spelat tidigare? Detta påverkar dig inte alls isåfall.
Det som däremot suger med att börja spela nu är att din kortsamling är 0.
Det finns då 2 alternativ:

  • Börja grinda som free2play-spelare och bygga upp en samling.

  • Ta fram kreditkortet och köpa kort.

Blizzard har börjat bli ganska generösa för såväl nya som gamla spelare med gratis kortpaket och frekventa events etc, men som sagt det kommer ta sin tid att bygga en samling nu om man tänkt spela helt gratis.

Det finns även andra spellägen som Battlegrounds och Arena som inte kräver en kortsamling, så ladda ner spelet o testa

Permalänk
Avstängd

En liten bump. Har inte spelat på ungefär 2 år och kände mig helt borta efter att jag hade startat upp spelet. Fick i alla fall 2 legendary kort på 6 gratis packs. Har kollat lite Kripparrian emellanåt men inte sen Battlegrounds blev en grej.

Alltid varit en F2P spelare och hängde med ganska bra i metan när jag spelade. Blev mycket dailies och arena.

Får se om jag kommer in i det igen.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

Iochmed att kort roteras in och ut så finns det väl alltid något som är "okej" även för en som kör F2P (dock väldigt grindigt att få ihop dust). Det ska dock vara sagt att vissa av de decks som man kan köpa sig till är lite som att ha tärningar med bara sexor på, du vinner mer helt enkelt. Jag tycker att spelet har varit i dekadens sedan två år tillbaka.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Avstängd

Jag var aldrig överdrivet intresserad av ranked @firstofmay. Det handlade mer om arena och att samla kort för mig. Orkade aldrig grinda upp mig till legend i och med att man mötte exakt samma decks hela tiden. Blev för enformigt för mig. Hoppas det inte har blivit pay 2 win nu då.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandsomeT:

Jag var aldrig överdrivet intresserad av ranked @firstofmay. Det handlade mer om arena och att samla kort för mig. Orkade aldrig grinda upp mig till legend i och med att man mötte exakt samma decks hela tiden. Blev för enformigt för mig. Hoppas det inte har blivit pay 2 win nu då.

Att ta sig till legend handlar om att hitta det som spöar det som alla andra spelar och sen grinda som satan, tråkigt och tar mycket tid... Har typ aldrig spelat arena, kändes meningslöst.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Avstängd
Skrivet av firstofmay:

Att ta sig till legend handlar om att hitta det som spöar det som alla andra spelar och sen grinda som satan, tråkigt och tar mycket tid... Har typ aldrig spelat arena, kändes meningslöst.

Arena är ju bra om man spelar F2P. Man får ju alltid 1 pack oavsett hur många vinster man får och så är det ju ganska lätt att vinna tillbaka sina 150g om man nu inte draftar dåligt. Lite gambling över det hela. Bra sätt att samla på sig packs, guld och dust.

Fått väldigt många back to the game packs hittills. 3 packs åt gången. Fått några packs från expansioner också.

Minns inte riktigt hur högt jag kommit i ranked. Försökt nå legend några gånger mest för att jag ville ha legend card back men har alltid tröttnat.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandsomeT:

Arena är ju bra om man spelar F2P. Man får ju alltid 1 pack oavsett hur många vinster man får och så är det ju ganska lätt att vinna tillbaka sina 150g om man nu inte draftar dåligt. Lite gambling över det hela. Bra sätt att samla på sig packs, guld och dust.

Fått väldigt många back to the game packs hittills. 3 packs åt gången. Fått några packs från expansioner också.

Minns inte riktigt hur högt jag kommit i ranked. Försökt nå legend några gånger mest för att jag ville ha legend card back men har alltid tröttnat.

Ja man brukar alltid få en del kort när det släppts nya expansioner. Annars är ju arena schysst på det sättet, vet folk som spelade arena bara för att de gillade att det delvis var slumpen som avgjorde. Spelade som mest de första 2 åren efter att spelet lämnade beta. Mitt varv i legend blev med freeze mage, token druid och pirate warrior har inte hittat något som är lika roligt att spela sen det roterades ut.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Avstängd

Hade tydligen inte spelat på 3½ år när jag kollade heartharena. Haha. Provade lite arena men det blev bara 4-3 och 5-3. Många nya kort...

Inte kollat på ranked metan ännu. Kommer ju en ny expansion snart och då är det ju dumt att börja crafta en massa kort just nu.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR