Nybyggda datorn startar men det står bara "no signal" på monitorn.

Permalänk
Medlem

Nybyggda datorn startar men det står bara "no signal" på monitorn.

Komponenter:
ASUS ROG STRIX B450-E GAMING
AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB(kör stock cooler)
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance
Gigabyte GeForce RTX 2060 Windforce V2 6GB
Intel 660P SSD M.2 PCIe 3.0 x4 NVMe 3D NAND QLC / 1TB
Corsair RM750X V2 750W
Kolink Observatory RGB Tempered Glass

Har tidigare byggt 4 system som alla funkat i slutändan även om jag ofta stött på problem längs vägen, liknande det jag nu mött. Men den här gången fungerar ingen lösning. Som sagt startar datorn som den ska, alla fläktar och RGB går igång men på skärmen kopplad till datorn står det bara "no signal". Har provat andra monitors, andra sladdar, provar ta isär och sätta ihop systsmet, dubbelkolla så alla sladdar sitter ordentligt i, provat köra från den integrerade grafiken ist för grafikkortet, provat starta med enbart cpu och cpu cooler inkopplat, provat använda ett annat grafikkort och även ett annat par väl fungerande ram-minnen men det förändrade inget.

Märker att den lilla lampan på vänster sida om ram-minnena lyser orange konstant och vid närmare titt såg jag att lampan som lyser står för "DRAM" enligt manualen. Men eftersom jag även provat med andra ram-minnen och det inte löste något tror jag inte att det är mina ram-stickor som är problemet.

Om någon här känner till en lösning jag inte räknat upp snälla berätta för mig, hade gjort allt för lite hjälp! )

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik /Mod
Permalänk
Medlem

Står det på kartongen till moderkortet att det är uppdaterat för Ryzen 3000? Annars är problemet att ditt moderkort behöver ett nyare BIOS, och för att kunna uppgradera det måste du ha tillgång till en CPU från 1000- eller 2000-serien. Om du inte har det så kan troligtvis butiken du köpte moderkortet från hjälpa dig.

Permalänk
Medlem

@perost: Ok, undersöker detta direkt! Tack för svar

Permalänk
Medlem

@perost: Inser nu att detta står på Asus hemsida om moderkortet: AM4 socket for AMD 2nd/ 1st Generation Ryzen... Har inte byggt med AMD processor förut så visste inte att det var olika för de olika "generationerna". Måste jag byta processor nu eller går det att uppdatera på annat sätt även om jag inte har tillgång till första eller andra generationens ryzen?

Permalänk
Medlem

@CJ1337: Texten på Asus hemsida har antagligen inte uppdaterats sen kortet släpptes, moderkortet har stöd för processorn om BIOS:et bara uppdateras (se listan med CPUer som stöds). Om du inte har möjlighet att utföra uppdateringen själv så kan du som sagt troligtvis vända dig till butiken du köpte moderkortet från, du är inte direkt den första som gör den här missen

Permalänk
Medlem

Det här dilemmat har man alltid med äldre moderkort och nya processorer även om sockeln är densamma. Det är samma bekymmer oavsett tillverkare så detta gäller även Intel.
Som perost sade så kontakta butiken och hör om dom har någon bra lösning.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Tror AMD kan skicka ett "boot kit" om inte butiken vill hjälpa:
https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-100

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

@Eazy: Okej, tack för tipset!

Permalänk
Medlem

@perost: Alright, får göra det då! Känns bara inte som att en stor butik så som Inet skulle hjälpa till med något sådant, men jag provar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CJ1337:

@perost: Alright, får göra det då! Känns bara inte som att en stor butik så som Inet skulle hjälpa till med något sådant, men jag provar!

Inet hjälper dig garanterat, det är många som fått hjälp av dem med detta.

Permalänk
Medlem

@perost: Wow! Det hade jag inte trott. Då mejlar jag till dem direkt. Tack för all hjälp. Skäms lite för detta simpla misstag men man lär ju sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CJ1337:

@perost: Wow! Det hade jag inte trott. Då mejlar jag till dem direkt. Tack för all hjälp. Skäms lite för detta simpla misstag men man lär ju sig!

Inet Malmö hjälpte mig att flasha bios!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sen när du väl flashat BIOS kan jag också tipsa om att första boot på vissa moderkort tar extremt länge. När jag byggde ihop mitt nuvarande bygge med ett Aorus X570 Elite moderkort var jag helt 100 på att jag tabbat mig när det inte kom någon bild. Men medans jag började läsa i manualen så kom bilden fram, typ 1-2 minuter senare.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

@lambdan: Ja okej, jag läste faktiskt om det också så ska tänka på det när jag väl bootar!

Permalänk
Medlem

@evirob: Så nice! Hur fungerade det??

Permalänk
Medlem

Bytte moderkort och nu funkar allt som det ska! Skickar tillbaka det gamla till inet.

Permalänk
Medlem

Hej, jag har exakt samma problem. Jag köpte mitt moderkort en vecka sen från Inet, kostade det dig extra pengar att byta ut det?

Permalänk
Medlem

@umraz34: Nej inte alls. Sen om du väljer att byta till ett dyrare moderkort kommer du klart får betala mellanskillnaden, men annars ingen kostnad alls. De är megaschyssta