Xbox "Anaconda" tre gånger kraftfullare än Sony Playstation 4 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av Fulci:

Jag skrev det ett par inlägg tidigare att det var det jag såg fram emot mest på de nya konsolerna. Den enorma skillnaden i CPU-kraft kommer göra att utvecklarna helt plötsligt har stora resurser lediga för fysik och AI t.ex. Samt att det också ser ut att bli väldigt liten skillnad i CPU-spec mot den ryktade billiga konsolen. Det som skiljer är GPU-kraft. Att skriva ett spel för två helt olika CPU-nivåer är mycket svårare och mer resurskrävande än att bränna 100% extra GPU-kraft.

Precis. Om nu spel designas efter att dra nytta av 8 förhållandevis snabba kärnor... Risken är att multiplatformsspel brommsas pga det inte är "standard" på PC.

Detsamma gäller SSD. Det finns väl exakt noll spel till PC som är designade efter förutsättning "jäkligt snabbt massminne". Spelen till de nya konsolerna skulle potentiellt kunna vara det, men återigen kan multiplatformsspel+PC ställa till det endel.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2004

Spelen

Tror inte spelen blir bättre trots ökad beräkningskapacitet. Många bra spel från 80- och 90-talet är fortfarande roligare trots mycket sämre grafik och ljud än vad nuvarande konsoler har.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av ipac:

Att "bromsa" utvecklingen klarar PC på sin egen hand själv (hint: kundbasen sitter inte bara med det senaste och det snabbaste, långt ifrån) så den här konsolen (konsolerna) gör knappast någon skillnad.

Att det kommer finnas, och redan finns, grafikkort till PC som är snabbare saknar relevans, det är äpplen vs päron. Frågan är vad man kan få ihop för produkttypen lämplig kostnad, både ifråga om dollars och Watt. Med 2019 års AMD teknik hade det knappast varit möjligt så helt klart tas ett kliv framåt nästa år (vilket förstås är glädjande för alla, PC-spelarna inte minst).

(detta förutsatt att uppgiften är korrekt då, förstås)

Konsoler har hittills bromsat utvecklingen avsevärt. Det tar inte lång tid innan mellanklasshårdvara presterar som dagens toppklass och då har konsolerna flera år kvar i sin livscykel. Spelen utvecklas i sin tur utifrån konsolernas begränsningar, vilket dessutom minskar efterfrågan på PC-hårdvara.

Det här är precis vad som skett med tidigare konsolgenerationer och det kommer uppenbarligen fortsätta så,

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av DasIch:

Konsoler har hittills bromsat utvecklingen avsevärt. Det tar inte lång tid innan mellanklasshårdvara presterar som dagens toppklass och då har konsolerna flera år kvar i sin livscykel. Spelen utvecklas i sin tur utifrån konsolernas begränsningar, vilket dessutom minskar efterfrågan på PC-hårdvara.

Det här är precis vad som skett med tidigare konsolgenerationer och det kommer uppenbarligen fortsätta så,

Tar flera år innan tillräckligt stor del av pc-kundbasen når upp till den nivån och det kommer uppenbarligen fortsätta vara så att PC bromsar sig självt.

Det var förövrigt rätt nyligen det släpptes ett rätt krävande PC spel, som pushade gränserna för vilken hårdvara som krävs för att maxa, och det blev ett jäkla gnäll från PC-lirarna. Kanske bättre om de 6 år gamla konsolerna höll tillbaka det spelet?

Oavsett, 12 TFlops och RDNA är utifrån dagens tekniska förutsättningar inte lite. Tvärtom.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av martinot:

Skulle misstänka att bredden på kapacitet och prestanda på PC är betydligt bredare (både lägre och högre), och även om det är betydligt svårare att ta hänsyn och utveckla för det, så lyckas speltillverkarna med det.

Att hantera två olika prestanda konfigurationer har både Microsoft och Sony visat funkar bra med nuvarande PS4/Pro och XB1S/X, och ser ingen anledning att de inte skulle klara det under nästa generation.

Vad är det som du är så oroad över eller tveksam till? Förstår verkligen inte din skepsis och negativism kring något som redan fungerar fint idag?

Har du provat att spela något av de nyare spelen som knappt X eller Pro orkar med idag och sen testa det på en av de första modellerna, det är inte en rolig upplevelse De orkar ju inte ens hålla 30 fps längre. Men det kanske blir ändring på detta med nya generationen, vad vet jag?

i7-9700K / Corsair H150i Pro * 2x16GB Ballistix Sport DDR 4 3000Mhz * ASUS RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11GB * EVGA SuperNOVA 750W G3 * Samsung SSD 970 EVO PLUS 1TB NVMe M.2 * ASUS ROG Swift PG279Q * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The space-time continuum
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av Aleshi:

Bulldozer finns inte i någon konsol. Det är Jaguar i både Xbox One och PS4.

Arkitekturen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bulldozer_(microarchitecture)

Det är först med Zen som AMD lämnar den och börjat om på blankt papper. Allt innan har endast varit mindre förbättringar av den, men som aldrig lyckats komma i närheten av vad Intel kunnat erbjuda.

macOS: MacBook Pro 15" [16/256GB], W10: Surface Pro [8/512GB], Surface Go [8/128GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch 4 LTE
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The space-time continuum
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av DeFeCT79:

Har du provat att spela något av de nyare spelen som knappt X eller Pro orkar med idag och sen testa det på en av de första modellerna, det är inte en rolig upplevelse De orkar ju inte ens hålla 30 fps längre. Men det kanske blir ändring på detta med nya generationen, vad vet jag?

Det är upp till varje speltillverkare hur de vill prioritera detaljrikedom vs FPS, och som även bestämmer vilka användarinställningar som skall få finnas där. Inget nytt där. Inget som varken Microsoft eller Sony bestämt.

Det kan potentiellt bli precis lika dåligt med vissa spel i nästa generation. Eller om tio år. Precis som det i vissa spel var dåliga FPS redan på 00-talet och 90-talet. Det har inget med konsolerna i sig att göra.

Detta är helt upp till speltillverkarna, och inget som konsoltillverkarna rår över.

Oavsett konsolgeneration.

macOS: MacBook Pro 15" [16/256GB], W10: Surface Pro [8/512GB], Surface Go [8/128GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch 4 LTE
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av martinot:

Det är upp till varje speltillverkare hur de vill prioritera detaljrikedom vs FPS, och som även bestämmer vilka användarinställningar som skall få finnas där. Inget nytt där. Inget som varken Microsoft eller Sony bestämt.

Det kan potentiellt bli precis lika dåligt med vissa spel i nästa generation. Eller om tio år. Precis som det i vissa spel var dåliga FPS redan på 00-talet och 90-talet. Det har inget med konsolerna i sig att göra.

Detta är helt upp till speltillverkarna, och inget som konsoltillverkarna rår över.

Oavsett konsolgeneration.

Det var precis därför jag skrev: då är det alltså upp till speltillverkarna att anpassa spelet så det går att spela på båda versionerna? Det lär ju sluta bra....

Det hade varit bättre med en ny konsol som de kunde lägga allt krut på, istället för två som det är så pass stor skillnad på.
Det är min åsikt i alla fall

i7-9700K / Corsair H150i Pro * 2x16GB Ballistix Sport DDR 4 3000Mhz * ASUS RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11GB * EVGA SuperNOVA 750W G3 * Samsung SSD 970 EVO PLUS 1TB NVMe M.2 * ASUS ROG Swift PG279Q * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The space-time continuum
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av DeFeCT79:

Det var precis därför jag skrev: då är det alltså upp till speltillverkarna att anpassa spelet så det går att spela på båda versionerna? Det lär ju sluta bra....

Och jag sade inte emot dig (gällande just det).

Det är alltid upp till speltillverkarna.

  1. Oavsett konsolgeneration.

  2. Oavsett om det finns två olika konsoler (eller inte).

Att det finns spel med dålig FPS är inget nytt för denna generationens konsoler.

Det har funnits precis lika mycket tidigare (när tillverkarna endast hade en typ av konsol).

Det riskerar att finnans även i framtiden - oavsett med en, två eller tre nivåer på konsoler.

Skrivet av DeFeCT79:

Det hade varit bättre med en ny konsol som de kunde lägga allt krut på, istället för två som det är så pass stor skillnad på.
Det är min åsikt i alla fall

Det är just där jag anser personligen att du har totalt fel.

Om man från speltillverkarnas sida kan klara av att hantera PC-datorer med kanske minst 1000 olika prestandanivåer (om inte i verkligen ännu mycket fler än så), så kan man nog på konsoler f-n klara av två!

Det var det som var min poäng (om det inte framgick tydligt nog innan).

macOS: MacBook Pro 15" [16/256GB], W10: Surface Pro [8/512GB], Surface Go [8/128GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch 4 LTE
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av ipac:

Tar flera år innan tillräckligt stor del av pc-kundbasen når upp till den nivån och det kommer uppenbarligen fortsätta vara så att PC bromsar sig självt.

Det var förövrigt rätt nyligen det släpptes ett rätt krävande PC spel, som pushade gränserna för vilken hårdvara som krävs för att maxa, och det blev ett jäkla gnäll från PC-lirarna. Kanske bättre om de 6 år gamla konsolerna höll tillbaka det spelet?

Oavsett, 12 TFlops och RDNA är utifrån dagens tekniska förutsättningar inte lite. Tvärtom.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad får du det ifrån? Statistik från Steam?

Det har helt uppenbart varit så att konsoler bromsat utvecklingen när det bland annat varit långa perioder med samma texturupplösningar och mellanklasskort har klarat sig utmärkt. Enda anledningen att det hänt något på senare tid är Xbox One X och Playstation 4 Pro.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av martinot:

Arkitekturen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bulldozer_(microarchitecture)

Det är först med Zen som AMD lämnar den och börjat om på blankt papper. Allt innan har endast varit mindre förbättringar av den, men som aldrig lyckats komma i närheten av vad Intel kunnat erbjuda.

Jo jag förstår att du menade Bulldozer som hela arkitekturen inklusive dess derivat i Piledriver, Steamroller och Excavator. Men de sitter inte i konsolerna. Det är Jaguar-arkitekturen i dem. Helt annan sak.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av DasIch:

Vad får du det ifrån? Statistik från Steam?

Det har helt uppenbart varit så att konsoler bromsat utvecklingen när det bland annat varit långa perioder med samma texturupplösningar och mellanklasskort har klarat sig utmärkt. Enda anledningen att det hänt något på senare tid är Xbox One X och Playstation 4 Pro.

Förra generationen bromsade utvecklingen ganska mycket, framför allt på slutet, men nuvarande generation har inte alls gjort det på samma sätt. Sannolikt för att hårdvaran är mycket mer PC-lik, men också tack vare uppdateringen som kom mitt i generationen.

Det är ofta mycket gnäll på konsollportar, och det finns ju en poäng i det förstås, men samtidigt hade ju många spel inte gjorts alls eller varit mycket mindre ambitiösa om inte den stora konsollmarknaden hade funnits.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av ipac:

...kan möjligen bero på att 8 kärnor inte varit så vanligt på PC, förrns nyligen. Så det ska bli intressant att se vad som händer på PC sidan om det börjar designas spel som kräver 8 förhållandevis snabba kärnor.

Jag tror man först ska begränsa diskussionen till logiska kärnor, det vi vanligen kallar trådar.
När de flesta körde Core i3 eller i5 fanns bara fyra trådar att tillgå.
Med Ryzen 5 har 8+ trådar kunnat ta över, och ännu fler inkluderas om man går ner till 6 trådar.

Skrivet av martinot:

Vad hade du tänkt och hoppats på? Att en konsol för ca fem papp skall slå en PC för 15 papp?

Som jag läser inlägget önskar han prestanda motsvarande en dator för 25 papp som drar ~500W vid belastning. (RTX 2080Ti och lämpliga kringkomponenter.)

Skrivet av DasIch:

... Det tar inte lång tid innan mellanklasshårdvara presterar som dagens toppklass och då har konsolerna flera år kvar i sin livscykel.

Skrivet av ipac:

Tar flera år innan tillräckligt stor del av pc-kundbasen når upp till den nivån och det kommer uppenbarligen fortsätta vara så att PC bromsar sig självt.

Jag håller med. Vilken generations toppklasskort presterar inte bättre än ett GTX 1660?
På processorsidan får man tacka AMD för att Ryzen 5 3600 (som ändå är lite för dyr i sammanhanget) kan matcha/överträffa äldre Core i7.

Skrivet av DasIch:

Det har helt uppenbart varit så att konsoler bromsat utvecklingen när det bland annat varit långa perioder med samma texturupplösningar och mellanklasskort har klarat sig utmärkt. ...

Inte alls! Jag skyller på bristande konkurrens då Intel och Nvidia inte levererat signifikant mer prestanda för pengarna i den prisklass som (inklusive OEM) säljer mest till hushållen:
CPU runt 1500kr och grafikkort 2000-3000kr.

För övrigt anser jag att MS FlightSim X borde vara standard som ett av benchmarkprogrammen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The space-time continuum
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av Aleshi:

Jo jag förstår att du menade Bulldozer som hela arkitekturen inklusive dess derivat i Piledriver, Steamroller och Excavator. Men de sitter inte i konsolerna. Det är Jaguar-arkitekturen i dem. Helt annan sak.

Ahh, stämmer! Det är ju AMD:s lilla mer strömsnåla arkitektur som används där. Vilket nog är vettigt med tanke på de begränsade möjligheterna att ta hand om värmeutvecklingen i så små lådor (Bulldozer hade nog blivit alldeles för varm och svår att använda i en sådan termiskt begränsad miljö).

Förklarar ju dessutom logiskt ännu mer den praktiska skillnaden i CPU-prestanda mellan nuvarande PS/XB, och nuvarande high-end Intel-baserade spel-PC. Tack för korrigeringen!

macOS: MacBook Pro 15" [16/256GB], W10: Surface Pro [8/512GB], Surface Go [8/128GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch 4 LTE
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av martinot:

Ahh, stämmer! Det är ju AMD:s lilla mer strömsnåla arkitektur som används där. Vilket nog är vettigt med tanke på de begränsade möjligheterna att ta hand om värmeutvecklingen i så små lådor (Bulldozer hade nog blivit alldeles för varm och svår att använda i en sådan termiskt begränsad miljö).

Förklarar ju dessutom logiskt ännu mer den praktiska skillnaden i CPU-prestanda mellan nuvarande PS/XB, och nuvarande high-end Intel-baserade spel-PC. Tack för korrigeringen!

Ja Jaguar är mycket trevligare i en konsol. Finns indikationer på att den faktiskt har högre IPC än Piledriver till och med. Även om jag inte sett raka jämförelser så pekar bland annat Cinebench på det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2006

Det gick en snackis om att PS4 (och troligen även One då) skulle använda 4 st Steamroller. Men att Sony inte litade på GloFo tillverkningskapacitet varför de valde TSMC istället. Och med det även 8 st Jaguar eftersom det "inte var bara" att "porta" Steamroller från GloFo till TSMC.

Ingen aning om det är sant (källan är en japansk journalist med tillsynes rätt bra insyn) men omöjligt är det kanske inte.

Tidiga PS4 devkit hade iaf 4-kärniga bulldozer men det kan förvisso bero på att det inte fanns någon Jaguar hårdvara framme än...

Skickades från m.sweclockers.com