Permalänk
Medlem

The Mandalorian

Nu när "The Mandalorian" har visats ett tag tänkte jag det var dags att starta en tråd gällande serien.
Jag som Star Wars-fantast uppskattar serien enormt och jag tycker den är väldigt välskriven, underhållande och har sina stunder av komik. Vad tycker ni?

Syftet med tråden är att diskutera serien och dess innehåll. Hur är skådespelarinsatserna? Manuset? Musiken? Insiderinfo...?
Listan kan göras lång!

IMDB: The Mandalorian

Permalänk

Jag gillar serien väldigt mycket, har väntat på en star wars serie länge nu. Önskar dock att avsnitten skulle vara längre, tar slut alldeles för fort, tycker jag. Sen att vi i Europa inte har tillgång till Disney+ är lite synd.

Permalänk
Medlem

Jag gillar att de har inslag av dockliknande figurer precis som i ep 4, 5 och 6.
Den känns snygg och smutsig precis som den ska enligt mig.
Jag hoppas på lite mer interaktivitet med Mando ...

...även om han ska föreställa en tystlåten (introvert?) men i övergång till mer sympatisk och empatisk kring den lilla gröna 50-åringen och livet i stort.

Spoiler från första avsnittet

Musiken gillar jag. Den passar in även om den kanske är lite utanför vad jag egentligen gillar i film/serie-musik.

En annan sak som jag uppskattar starkt är att den har en lite långsammare takt och inte bara fullt ös hela vägen som många serier idag har.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Började starkt, men de 3 senaste avsnitten har jag inte gillat speciellt mycket alls. Hoppas det blir lite mindre "monster of the week" i slutet av säsongen och vidare.

Permalänk
Medlem

Först: jag är inget SW-fan. Tycker SW-produkterna är hyfsade, men mest ögongodis och inte så mycket föda för själen. Några skratt.

Stämning och känsla:
Bra, känns så där skitigt och ruffigt som det "ska" vara i SW. Hela huvudpersonens gestaltning/röst och delar av premissen är uppenbart snodda rakt av från Sergio Leones västernfilmer med Clint Eastwood (och det är ingen kritik, utan bara ett konstaterande).

Manus/story:
Svag. Inte mycket som händer (sett till och med avsnitt fem). Mycket tidsutfyllnad i form av huvudpersonen som går mellan platser. Lite oklart varför han hamnar där han hamnar ibland. Omotiverade handlingar. Men glimtar av humor som livar upp det!

Foto/ljus/scenografi/kostym:
Inget att anmärka på. Snyggt och välgjort. Inga överraskningar för SW-fans.

Ljud:
Förmodligen optimerat för avancerade hemmaljudsanläggningar, så hos mig blir det lite för ojämnt. Jag hade gärna kört några varv i hård kompressor för egen del. Väldigt låg ljudstyrka i dialog, extremt högt i strider. Får ofta kompensera med volymen...

Musik:
Snyggt, med subtila blinkningar.

Skådespeleri:
Medel till svagt. Framför allt är en viss kvinnas medverkan riktigt svag, utan att avslöja nåt.

Animerade delar:
Snyggt och kul. Särskilt de vettskrämda mekanikerrobotarna.

Sammanfattningsvis:
Helt ok underhållning, men inget fantastiskt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Vart tittar ni någonstans?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Ett nytt hopp för Star Wars. Jag har inte varit så här upphetsad över Star Wars på länge ... på länge.

Man får komma ihåg att det faktiskt är en TV-serie, och då bör man kanske inte kritiisera den lika hårt som om den vore en film. Det har påpekats av många att den påminner mycket i stilen om tidigare animerade TV-serier, som producenten/regissören Dave Filoni haft hand om. Innan Filoni började med Clone Wars-serien för över tio år sedan så hade han varit ett super-fan, och till skillnad från många andra på Lucasfilm i nuläget så kan han Star Wars utan och innan. Han hade förresten en cameo i avsnitt 6.

Förresten, tjejen som spelade Twi'lek:en Xi'an i avsnitt 6 var på scifimässan i Sthlm förra helgen och skrev autografer, men fick inte berätta något, och kunde bara ha med en bild på sig själv från trailern som släppts för flera månader sedan. Bara en vecka fel... Dålig timing.

Skrivet av bluepanda:

Sen att vi i Europa inte har tillgång till Disney+ är lite synd.

Det ska finnas i Nederländerna. Officiellt är det där jag har sett serien ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Väldigt lättsmält tv-serie. Den tappade dock tråden efter avsnitt 4 och nu vet jag inte riktigt vad jag har att förvänta mig av de 2 sista avsnitten. Instämmer med att det är OK underhållning men ingenting fantastiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Ett nytt hopp för Star Wars. Jag har inte varit så här upphetsad över Star Wars på länge ... på länge.

Man får komma ihåg att det faktiskt är en TV-serie, och då bör man kanske inte kritiisera den lika hårt som om den vore en film. Det har påpekats av många att den påminner mycket i stilen om tidigare animerade TV-serier, som producenten/regissören Dave Filoni haft hand om. Innan Filoni började med Clone Wars-serien för över tio år sedan så hade han varit ett super-fan, och till skillnad från många andra på Lucasfilm i nuläget så kan han Star Wars utan och innan. Han hade förresten en cameo i avsnitt 6.

Förresten, tjejen som spelade Twi'lek:en Xi'an i avsnitt 6 var på scifimässan i Sthlm förra helgen och skrev autografer, men fick inte berätta något, och kunde bara ha med en bild på sig själv från trailern som släppts för flera månader sedan. Bara en vecka fel... Dålig timing.

Det ska finnas i Nederländerna. Officiellt är det där jag har sett serien ...

Hahaha, tyckte det lät rimligare innan du redigerade....

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Väldigt ojämn serie. Avsnitt 4 och 6 var riktigt ruttna. Resten är helt ok. Skulle i nuläget ge serien en stark 6/10.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Avsnitt 6 var så dåligt att jag kastade ruttna tomater på TV:n

Är olika regissörer och story-writers till varje avsnitt.... De första tre kändes BRA... men sen vet jag inte. Hoppas på upphämtning

// LZ

Permalänk
Medlem

Tycker den är mycket mer intressantare än dom senaste Star Wars filmerna får se hur den senaste är men jag har inga stora förväntningar på dom filmerna längre.

Visa signatur

HP 800 G1

Permalänk
Medlem

1:sta avsnittet var bra, resten var rätt meh. Tacka vet jag Watchmen!

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Tycker den bara går utför.

Efter avsnitt 3 så händer inget för att driva storyn framåt.

Får lite "webisode" känsla av den.

Dåligt skriven. Nästan varje avsnitt är en trope och väldigt lite originalitet.

Vitsen med att ha få avsnitt är att man kan göra dom extrem välskrivna och bearbetade. Men nu är minst 3 av 8 avsnitt "fillers". Känns som man missat bollen totalt.

5/10

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag är absolut ingen filmexpert eller sådant, men jag tycker att serien är bra. De första 3 episoderna var bäst, men episoderna efter det har också varit rätt underhållande och spännande. Oavsett om det förde storyn framåt eller inte.

Visa signatur

If it works, it works.

Permalänk
Medlem

@morronrost: Är också av den uppfattningen. Jag hoppas det blir bättre i kommande episoder och att allt vävs samman sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Efter avsnitt 3 så händer inget för att driva storyn framåt.

Jag tror att vissa avsnitt mest varit för att introducera karaktärer som kan visa sig viktigare i framtida avsnitt.

Prisjägaren Cara Dune i avsnitt 4:Sanctuary finns på promo-bilder med annan bakgrund och vapen än i avsnittet.
Det fanns en mystisk figur i slutet på avsnitt 5:The Gunslinger.
Mayfield, Xi'an och Burg överlevde avsnitt 6:The Prisoner, och vi fick inte veta definitivt om Ranzar och Qin.

Dold text
Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag tror att vissa avsnitt mest varit för att introducera karaktärer som kan visa sig viktigare i framtida avsnitt.

Prisjägaren Cara Dune i avsnitt 4:Sanctuary finns på promo-bilder med annan bakgrund och vapen än i avsnittet.
Det fanns en mystisk figur i slutet på avsnitt 5:The Gunslinger.
Mayfield, Xi'an och Burg överlevde avsnitt 6:The Prisoner, och vi fick inte veta definitivt om Ranzar och Qin.

Dold text

Så är det men det är bara 2 avsnitt kvar. Känns som man sumpat det på att ha för korta och få avsnitt. Vissa är ju bara 30min.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Knivtjejen och Hellboy från sista avsnittet var ju så sjukt platta... Såg om avsnittet för jag checkade ut lite när jag såg det första gången och det var verkligen inte bättre andra gången

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

https://www.sweclockers.com/forum/regler#7

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Har sett några avsnitt, men det är nog som med de flesta serier - vissa avsnitt är bättre än andra, men jag tror att en del avsnitt egentligen tjänar mera att bygga upp persongalleriet för framtiden så att säga när man inte tar död på gästspelarna utan bara "lagrar" dem för framtiden så att säga. (för att inte ge någon allvarlig spoiler)

Mycket av The Mandalorian är inspirerat av western-filmer. Väntar bara på en episod inspirerad av "Harmonica".

Permalänk
Medlem

Har älskat serien fram till 6e avsnittet.
Tyckte det var helt opassande med Bill Burr och hela avsnittet kändes som The Orville typ.

Hoppas innerligen att det blir bättre två sista avsnitten!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

var kan man streama denna serie?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

var kan man streama denna serie?

Just nu är det VPN till USA som gäller. Annars får du vänta till mars/april.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Har älskat serien fram till 6e avsnittet.
Tyckte det var helt opassande med Bill Burr och hela avsnittet kändes som The Orville typ.

Hoppas innerligen att det blir bättre två sista avsnitten!

Skickades från m.sweclockers.com

känner lite tvärtom..

2, 3, 4, 5 så har allt känts så obvious. 6e gick ifrån de lite men 7e var nice!

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Började okej men blev ren smörja i mitten och avslutade starkt med ep 7 och 8.
Överlag blir serien jävligt bra men tycker filleravsnitten i mitten kunde lagts lite mer arbete på.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

Började okej men blev ren smörja i mitten och avslutade starkt med ep 7 och 8.
Överlag blir serien jävligt bra men tycker filleravsnitten i mitten kunde lagts lite mer arbete på.

Avsnittet i fängelset undra jag hur dom tänkte. Konstiga karaktärer och allting kändes B.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Mandalorian kunde lätt varit en serie på 4 avsnitt, vilket är rätt synd

Lägger de nästan 100 mille per avsnitt så borde de kunna kommit på något bättre för mellanavsnitten.

Permalänk
Medlem

Tyckte dom första 3 avsnitten var bra, sen var där 3 filler-avsnitt som kändes rätt "meh", sen slutade serien starkt med dom sista två avsnitten. Writingen kändes även stundtals lite ojämn, och avsnitten var alldeles för korta.

Överlag en underhållande (mini)serie och kändes som att detta var något som Star Wars behövde just nu.
Ska bli kul och se vad som händer i säsong 2.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Avsnittet i fängelset undra jag hur dom tänkte. Konstiga karaktärer och allting kändes B.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Kändes som ett avsnitt The Orville eller nåt.
Resten var riktigt bra. Ser fram emot s2.