Måste företaget skaffa O365?

Permalänk
Medlem

Måste företaget skaffa O365?

Hej,

Jag sitter på ett företag med ca 200 användare.
Vi kör just nu office 2010, har inget skype eller andra moderna verktyg, en massa gamla program.
Verkligen drygt!!! Old school känns allt som. Ineffektivt också.

O365 kostar 339kr per användare per månad... Det blir väldigt mycket pengar per år.

Vilka program kan man använda sig av när det gäller skype, office, projektarbeten osv.
Syftet är att hålla nere kostnaderna.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

@kotz:

Du ska inte köpa för privatpersoner utan för företag. Jag skulle kontakta en återförsäljare som kan ge er ett prisförslag, finns även exempel på Microsofts hemsida:

https://products.office.com/sv-se/compare-all-microsoft-offic...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Hej,

Jag sitter på ett företag med ca 200 användare.
Vi kör just nu office 2010, har inget skype eller andra moderna verktyg, en massa gamla program.
Verkligen drygt!!! Old school känns allt som. Ineffektivt också.

O365 kostar 339kr per användare per månad... Det blir väldigt mycket pengar per år.

Vilka program kan man använda sig av när det gäller skype, office, projektarbeten osv.
Syftet är att hålla nere kostnaderna.

339:- är priv-priser, för företag är de lägre priser.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha de enklaste paketet med endast onlineversioner E1 så är det ca 69:- + moms..

Tänk på att det är brytgräns för olika paket vid 200 användare!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

@kotz: Kontakta Microsofts säljare / någon ÅF.
Prisförslag är mycket lägre än de priser som syns online ju fler användare man är.
Ett paket med E1 och ett paket med E3 är väl dem vanligaste.
E1 ger online medan E3 ger Online + appar (program). Skippa E5 alternativt ha ett lågt antal nycklar då de är väldigt dyra.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Som sagts innan, kolla med en ÅF och se vad priserna landar på, dom som du listar nu stämmer inte då dessa är för privat. Ni bör kunna få rätt så bra priser på dessa, annars går det självklart att köpa standalone versioner av T.ex. Office 2016, men jag skulle nog rekommendera att man går på typ en E3a.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Eller struna i Enterprise planerna och gå på Business istället.

O365 Exchange Online 1, enbart Exchange mailbox (50GB) 35:-~/mån/anv
O365 Business Essentials, Exchange mailbox 50GB, OneDrive, Officepaket online, Teams, Sharepoint m.m. 45:-~/mån/anv
O365 Business Premium, som Essentials fast med lokalt officepaket. 110:-~/mån/anv

Vi kör enbart Enterprise planer till kunder som behöver köra Officepaket i Citrix/MSRDP miljöer.

Permalänk
Medlem

Viktigt när man pratar om licenser och ÅF: Prata med massor av ÅF, och ta offertar av dem. Går oftast att ställa dem mot varandra, för att få en schysst deal. Har gjort detsamma ett par gånger.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Prata med MS eller någon ÅF som kan.
Att ni kör Office 2010 idag så är det snart läge att uppdatera då 2010 då Office 2010 inte längre supporteras efter oktober 2020.
Gissar att sitter ni med så gamla officepaket och har fokus på att spara pengar så har ni säkerligen gamla Windows 7 klienter.
Om så är fallet så är det hög tid att göra något åt dessa (uppgradera till Windows 10).

Men tag kontakt med någon som kan Office 365. Det finns många olika paket och licensmodeller.
Ni kanske har behov för fler funktioner än vad ni vet om (katalogtjänst, klienthantering, mail etc).

Permalänk
Medlem

Orka betala när det finns gratisalternativ, som ger en exakt samma funktioner och kvalité; LibreOffice och OpenOffice.

De använder Office 365 där jag praktikserar just nu, men fick tillstånd av chefen att installera LibreOffice. På min förra praktikplats under 2016 (även den en nyhetsbyrå), hade de endast LibreOffice som alternativ.

Office 365 Business kostar 90,50 kr per användare per månad för ett årsabonnemang. Det är 1 086 kr per år för en enda användare. 1086*200=217200. Cirka 217 300 kr som kan gå till mycket annat nödvändigt, som är viktigare än ett officeprogram. Jag tror inte att något seriöst företag skulle neka till något sånt.

Ne. Min röst går till LibreOffice och OpenOffice (välj det ni föredrar).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Orka betala när det finns gratisalternativ, som ger en exakt samma funktioner och kvalité; LibreOffice och OpenOffice.

De använder Office 365 där jag praktikserar just nu, men fick tillstånd av chefen att installera LibreOffice. På min förra praktikplats under 2016 (även den en nyhetsbyrå), hade de endast LibreOffice som alternativ.

Office 365 Business kostar 90,50 kr per användare per månad för ett årsabonnemang. Det är 1 086 kr per år för en enda användare. 1086*200=217200. Cirka 217 300 kr som kan gå till mycket annat nödvändigt, som är viktigare än ett officeprogram. Jag tror inte att något seriöst företag skulle neka till något sånt.

Ne. Min röst går till LibreOffice och OpenOffice (välj det ni föredrar).

Open office och andra gratisprogram fungerar fint för kontor med 4 pers som bara sitter och redigerar enkla dokument några gånger i veckan.

Ett företag på 200+ pers har oftast behov av delning, molntjänster och en hel hög med annat som ingår i O365...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Orka betala när det finns gratisalternativ, som ger en exakt samma funktioner och kvalité; LibreOffice och OpenOffice.

De använder Office 365 där jag praktikserar just nu, men fick tillstånd av chefen att installera LibreOffice. På min förra praktikplats under 2016 (även den en nyhetsbyrå), hade de endast LibreOffice som alternativ.

Office 365 Business kostar 90,50 kr per användare per månad för ett årsabonnemang. Det är 1 086 kr per år för en enda användare. 1086*200=217200. Cirka 217 300 kr som kan gå till mycket annat nödvändigt, som är viktigare än ett officeprogram. Jag tror inte att något seriöst företag skulle neka till något sånt.

Ne. Min röst går till LibreOffice och OpenOffice (välj det ni föredrar).

Tyvärr är det inte samma funktion och kvalitet. T ex Excel har funktioner som saknas i gratisalternativen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@GuuFi: Och ändå så har de klarat sig med office 2010 alla dessa år utan det? Hur är det möjligt? Kanske behöver de inte det som alla tror att de behöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Open office och andra gratisprogram fungerar fint för kontor med 4 pers som bara sitter och redigerar enkla dokument några gånger i veckan.

Tror även 4 pers kontoret hade varit gladare med O365, sen får man ju inte glömma mailserver, sharepoint o.s.v. o.s.v. (jämfört med OO m.fl.) som man får i business premium. Svårslaget skulle jag säga, enda konkurrenten idag är google med sitt paket.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Open office och andra gratisprogram fungerar fint för kontor med 4 pers som bara sitter och redigerar enkla dokument några gånger i veckan.

Ett företag på 200+ pers har oftast behov av delning, molntjänster och en hel hög med annat som ingår i O365...

Helt sant. Men man kan alltid köra till exempel LibreOffice och spara filerna i en katalog som är ansluten till exempelvis Dropbox. Ett dokument tar som mest några fåtal MB och man får 2 GB helt gratis hos Dropbox (om de inte har ändrat). Behöver man mer lagringsutrymme hos en molntjänst och dessutom kräver kryptering, så är MEGA ett suveränt alternativ.

Skrivet av cyklonen:

Tyvärr är det inte samma funktion och kvalitet. T ex Excel har funktioner som saknas i gratisalternativen.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu blev jag nyfiken. Har aldrig använt Office 365, så berätta gärna vad för funktioner som fattas i LibreOffice och OpenOffice.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Helt sant. Men man kan alltid köra till exempel LibreOffice och spara filerna i en katalog som är ansluten till exempelvis Dropbox. Ett dokument tar som mest några fåtal MB och man får 2 GB helt gratis hos Dropbox (om de inte har ändrat). Behöver man mer lagringsutrymme hos en molntjänst och dessutom kräver kryptering, så är MEGA ett suveränt alternativ.

2 GB för privatpersoner ja, dropbox för företag kostar och du uppmuntrar väl inte att bryta mot EULA...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Microsoft 365
Gemensam startpunkt för Microsoft 365-administration. Hantera användare, fakturering och prenumerationer. Kontrollera organisationsomfattande inställningar och spåra tjänstens status och ändringar. Navigera till andra administrationscenter för ytterligare hanteringsmöjligheter.

Säkerhet och efterlevnad
Ange principer för att skydda organisationen och efterleva föreskrifter. Bevara och skydda innehåll, reagera på och undersök hot, klassificera och kryptera data och mycket mer.

Azure Active Directory
Satsa på identitetshantering. Aktivera multifaktorautentisering, lösenordsåterställning via självbetjäning och redigera företagsanpassning.

Exchange
Hantera avancerade e-postinställningar, till exempel karantän, kryptering och e-postflödesregler.

SharePoint
Hantera webbplatssamlingar, list- och biblioteksbehörigheter, fillagring och -delning.

Teams
Konfigurera meddelanden, konferenser och alternativ för extern kommunikation för användarna.

OneDrive
Kontrollera åtkomst- och delningsinställningar, standardlagring och tillåtna filtyper.

Yammer
Hantera Yammer-nätverket, ange en användningspolicy, kontrollera externa nätverksinställningar och aktivera funktioner som översättning.

PowerApps
Visa aktivitet och hantera användarlicenser och dataprinciper för PowerApps, som gör det möjligt för användare att skapa företagsappar som ansluter till dina data och fungerar via webben och mobil.

Dynamics 365
Hantera Dynamics 365-instans och -uppdateringar.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

2 GB för privatpersoner ja, dropbox för företag kostar och du uppmuntrar väl inte att bryta mot EULA...

Aha. Tänkte inte riktigt där. Vill verkligen inte uppmuntra till något olagligt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Helt sant. Men man kan alltid köra till exempel LibreOffice och spara filerna i en katalog som är ansluten till exempelvis Dropbox. Ett dokument tar som mest några fåtal MB och man får 2 GB helt gratis hos Dropbox (om de inte har ändrat). Behöver man mer lagringsutrymme hos en molntjänst och dessutom kräver kryptering, så är MEGA ett suveränt alternativ.

Nu blev jag nyfiken. Har aldrig använt Office 365, så berätta gärna vad för funktioner som fattas i LibreOffice och OpenOffice.

Jag är ingen extremanvändare, men det jag saknade var justeringsmöjligheterna för diagram. Där ligger gratisalternativen årtionden bakom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Problemet är att Office 365 kan vara så otroligt mkt mer än bara ett officepaket beroende på vad man väljer att det ska vara.

@AllMessedUp listar en del som ingår.
Sen gissar jag att ett bolag på 200 personer sannolikt har någon form av centraliserad lagring, katalogtjänst osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag är ingen extremanvändare, men det jag saknade var justeringsmöjligheterna för diagram. Där ligger gratisalternativen årtionden bakom.

Skickades från m.sweclockers.com

Nyfiken följdfråga: när testade du LibreOffice eller OpenOffice senast?

Jag menar, om du inte har använt något av dom på länge, så kan det finnas en möjlighet att den funktionaliteten har lagts in Program och tjänster som har en öppen källkod är väldigt populärt nu för tiden, och många älskar LibreOffice och OpenOffice. De som kan, bidrar gärna med att förbättra produkterna.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

I början av förra året senast. Det fanns andra brister också, men nu har jag O365 och är nöjd med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Airikr:

Orka betala när det finns gratisalternativ, som ger en exakt samma funktioner och kvalité; LibreOffice och OpenOffice.

De använder Office 365 där jag praktikserar just nu, men fick tillstånd av chefen att installera LibreOffice. På min förra praktikplats under 2016 (även den en nyhetsbyrå), hade de endast LibreOffice som alternativ.

Office 365 Business kostar 90,50 kr per användare per månad för ett årsabonnemang. Det är 1 086 kr per år för en enda användare. 1086*200=217200. Cirka 217 300 kr som kan gå till mycket annat nödvändigt, som är viktigare än ett officeprogram. Jag tror inte att något seriöst företag skulle neka till något sånt.

Ne. Min röst går till LibreOffice och OpenOffice (välj det ni föredrar).

Jag betalar runt 600 per år för mitt Office365 och jag får 1TB lagring, är svårslaget, funkar perfekt med OneDrive mellan dator och min telefon, jag kan enkelt synka alla mina bilder jag tar direkt till min dator.
Har testat och kört alla gratis alternativ men de dom saknar är länkning mellan enheter och ingen moln lagring som du måste skaffa separat.
Skulle jag till exempel välja MegaSync som är populärt med samma mängd lagring så blir de dyrare och då är valet enkelt att välja Office365, du får allt du behöver för en billig peng.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Orka betala när det finns gratisalternativ, som ger en exakt samma funktioner och kvalité; LibreOffice och OpenOffice.

De använder Office 365 där jag praktikserar just nu, men fick tillstånd av chefen att installera LibreOffice. På min förra praktikplats under 2016 (även den en nyhetsbyrå), hade de endast LibreOffice som alternativ.

Office 365 Business kostar 90,50 kr per användare per månad för ett årsabonnemang. Det är 1 086 kr per år för en enda användare. 1086*200=217200. Cirka 217 300 kr som kan gå till mycket annat nödvändigt, som är viktigare än ett officeprogram. Jag tror inte att något seriöst företag skulle neka till något sånt.

Ne. Min röst går till LibreOffice och OpenOffice (välj det ni föredrar).

LibreOffice, OpenOffice och google Docs är bra alternativ för vissa. Helt klart är det ett bra förslag.
Men kom inte och påstå att dessa har exakt samma funktioner och kvalite. De stöder till att börja med inte MS vba, vsto, OLE DB Och Excel, Word suger och är knappt kompatibel med sig själv, riktigt jobbigt är det när någon person använder svensk version.

Angående Office så är det dyrt, det finns många sätt att skaffa det. Populärt bland tekniska företag är att ingå partnerskap med Microsoft och då få Office, Sharepoint, SQL, Windows etc genom msdn licenser.

Att jämföra Office med LibreOffice är precis som att jämföra Photoshop emot Gimp. Kraftfull PC emot kraftfull konsol. För vissa är det kanske exakt samma sak, men ej för alla.

Permalänk
Medlem

Jag tror några missar vad O365 är. Kör man bara Word och Exel osv så kanske det funkar med Libreoffice om man har tekniska användare. Men du får Exchange onlie, Office online, Onenote där du kan dela dokument i realtid. För att inte tala om Teams/Skype. Tror ingen vettig människa vill drifta detta lokalt för 200 personer idag. Kör du E3 licenser så har du ju även möjlighet att använda SSO, SCIM, MFA osv i Azure mot dina andra tjänster. Kanske använder du Azure AD där alla dina Windows datorer joinar i stället för en lokal DC. Så jämför Word mot Libreoffice men inte mot O365. Det är en annan sak.

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag betalar runt 600 per år för mitt Office365 och jag får 1TB lagring, är svårslaget, funkar perfekt med OneDrive mellan dator och min telefon, jag kan enkelt synka alla mina bilder jag tar direkt till min dator.
Har testat och kört alla gratis alternativ men de dom saknar är länkning mellan enheter och ingen moln lagring som du måste skaffa separat.
Skulle jag till exempel välja MegaSync som är populärt med samma mängd lagring så blir de dyrare och då är valet enkelt att välja Office365, du får allt du behöver för en billig peng.

Självklart är det prisvärt, men jag bara gav trådskaparen två olika alternativ som gör det jobb som de högst troligt behöver för 0 kr. Det är absolut det enda. Sen kom jag även med förslag för en molntjänst, om en sådan skulle behövas (vilket det oftast gör), som också är helt gratis och som ger en mycket lagringsutrymme, plus kryptering (vilket inte Google Drive, OneDrive, eller Dropbox erbjuder).

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

LibreOffice, OpenOffice och google Docs är bra alternativ för vissa. Helt klart är det ett bra förslag.
Men kom inte och påstå att dessa har exakt samma funktioner och kvalite. De stöder till att börja med inte MS vba, vsto, OLE DB Och Excel, Word suger och är knappt kompatibel med sig själv, riktigt jobbigt är det när någon person använder svensk version.

Angående Office så är det dyrt, det finns många sätt att skaffa det. Populärt bland tekniska företag är att ingå partnerskap med Microsoft och då få Office, Sharepoint, SQL, Windows etc genom msdn licenser.

Att jämföra Office med LibreOffice är precis som att jämföra Photoshop emot Gimp. Kraftfull PC emot kraftfull konsol. För vissa är det kanske exakt samma sak, men ej för alla.

Jag använder LibreOffice endast för arbete. Väl hemma är det min blogg som gäller. Utforskar inte funktionerna i programmet, då jag inte behöver några avancerade funktioner. Har lekt runt lite med kalkylarket (ekonomiblad till morsan utan några diagram) via Google Drive när jag var en Google-användare, men det är det enda avancerade jag har gjort i något som har med Excel att göra. Använder 9,9 av 10 gånger endast LibreOffice Write.

Kort sagt, jag har aldrig utforskat och trodde att funktionerna var desamma, då de såg typ indentiska ut (de som är synliga via knappar). Har dock inte kikat på Office 365 sedan... öhm... det kom ut... tror jag?

-- -- -- --

Det här får bli mitt sista inlägg i den här tråden.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.