Sant Söderbäck. Alla har olika erfarenheter och så klart skiljer sig erfarenheter utav likadana produkter från människa och människa.
Jag förstår att Apple vill tjäna pengar på sin teknik och har licenskostnader för att få in flera pengar.
Är väl så de flesta företag vill göra.
De har väl lyckats lite bättre än de flesta andra företag med att bygga upp ett låst ekosystem som de tjänar pengar ifrån.
En gemensam standard låter ju bra. Men man skulle vilja att det kunde skötas utan att någon "polis" skulle behöva bestämma.
Ja det är ju alltid trevligast om branchen själva kan ta sig i örat och skärpa till sig. Det hade varit fantastiskt om allt alltid var självreglerande ;). Riktigt så bra är det inte alltid tyvärr.
Annars kommer det väl att bestämmas att HDMI 2.1 ska vara en standard på alla tv apparater. Och det är väl inte helt fel för konsumenter. Men när nästa generation kommer vad ska bli bestämd standard då. Och efter USB C ska det lagstadgas igen då?
Nu tycker jag inte vi behöver måla fan på väggen här. Krav på USBkontakt har faktiskt funnits från EU sedan länge. Och det gick galant att gå över från den äldre standarden till USB-C när det väl kom. Så jag tycker nog inte man behöver måla upp ett scenario där versionshantering är ett omöjligt hinder när det bevisligen redan skötts väl utan att vi ens märkt av det.
Tycker att många tekniklagar blir lite konstiga idag. Tex kassettbandsskatten från Copyswede, skatt på flamskyddsmedel i elektronikvaror.
Ja copyswedes upplägg har jag också väldans svårt för. Har skrivit spaltmeter om dem i forumet hehe. Men det är inte en skatt här riktigt. Privatkopieringsavgiften går ej till staten utan det är en privat organisation som både samlar in och fördelar de slantarna. Aja - lite out of scope ;).
Ja nu snöar jag in och spårar ur känner jag. Men många som kommenterar hackar på Apple men de skulle förmodligen aldrig köpa en Apple produkt/är inte tvingade att köpa en.
Jag ägde en macbook fram till förra helgen faktiskt. En vän har tagit över den nu. Och nej - det är inte enda apple-prylen jag ägt ;).
Själv tycker jag nog man kan få ha åsikter kring företag som stretar emot standardisering för att tjäna mer pengar - på bekostnad av sämre standardiseringsunderlag. Det här gäller alla företag. Även om det är apple som inte sällan också får ett oförtjänt agg mot sig.
Androidlurar kör väl allihopa med USB-C nu. Det borde väl räcka?
Naj!
Det är väl just det som är grejen.
Jämför det med vägguttag. Att 80% av husen som byggs i Sverige idag har samma vägguttagsstandard. Räcker inte det? Resten kan väl ha brittiskt uttag?
Eller att det skulle finnas en egen wifistandard som är låst till en viss mobil/datortillverkare. Bara 20% av routrarna har den begränsningen att man måste ha "rätt telefon för att använda wifit".
Precis som med mobilladdningsstandarden så säger jag Naj!
Det duger inte - tycker jag då. De sista 20 procenten är faktiskt inte bra nog heller. Den gemensamma standardiseringen blir sååå mycket bättre när alla använder standarden.
När jag är ute och reser och har glömt laddaren så har jag behövt lösa situationen genom att köpa en ny mobilladdare mer än en gång. Ja alltså de jag ska bo hos har ju också mobilladdare. Meeeen de har haft appleladdare och det har ju inte jag haft. Bara där hade det varit nice att slippa göra ett köp för att ett företag valt att inte följa laddstandarden.
Men det finns såklart fler exempel.
🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled