Apple: "Påtvingad EU-standard för laddare hämmar innovation"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Phoenix_1976:

Sant Söderbäck. Alla har olika erfarenheter och så klart skiljer sig erfarenheter utav likadana produkter från människa och människa.

Jag förstår att Apple vill tjäna pengar på sin teknik och har licenskostnader för att få in flera pengar.
Är väl så de flesta företag vill göra.
De har väl lyckats lite bättre än de flesta andra företag med att bygga upp ett låst ekosystem som de tjänar pengar ifrån.
En gemensam standard låter ju bra. Men man skulle vilja att det kunde skötas utan att någon "polis" skulle behöva bestämma.

Ja det är ju alltid trevligast om branchen själva kan ta sig i örat och skärpa till sig. Det hade varit fantastiskt om allt alltid var självreglerande ;). Riktigt så bra är det inte alltid tyvärr.

Skrivet av Phoenix_1976:

Annars kommer det väl att bestämmas att HDMI 2.1 ska vara en standard på alla tv apparater. Och det är väl inte helt fel för konsumenter. Men när nästa generation kommer vad ska bli bestämd standard då. Och efter USB C ska det lagstadgas igen då?

Nu tycker jag inte vi behöver måla fan på väggen här. Krav på USBkontakt har faktiskt funnits från EU sedan länge. Och det gick galant att gå över från den äldre standarden till USB-C när det väl kom. Så jag tycker nog inte man behöver måla upp ett scenario där versionshantering är ett omöjligt hinder när det bevisligen redan skötts väl utan att vi ens märkt av det.

Skrivet av Phoenix_1976:

Tycker att många tekniklagar blir lite konstiga idag. Tex kassettbandsskatten från Copyswede, skatt på flamskyddsmedel i elektronikvaror.

Ja copyswedes upplägg har jag också väldans svårt för. Har skrivit spaltmeter om dem i forumet hehe. Men det är inte en skatt här riktigt. Privatkopieringsavgiften går ej till staten utan det är en privat organisation som både samlar in och fördelar de slantarna. Aja - lite out of scope ;).

Skrivet av Phoenix_1976:

Ja nu snöar jag in och spårar ur känner jag. Men många som kommenterar hackar på Apple men de skulle förmodligen aldrig köpa en Apple produkt/är inte tvingade att köpa en.

Jag ägde en macbook fram till förra helgen faktiskt. En vän har tagit över den nu. Och nej - det är inte enda apple-prylen jag ägt ;).
Själv tycker jag nog man kan få ha åsikter kring företag som stretar emot standardisering för att tjäna mer pengar - på bekostnad av sämre standardiseringsunderlag. Det här gäller alla företag. Även om det är apple som inte sällan också får ett oförtjänt agg mot sig.

Skrivet av Phoenix_1976:

Androidlurar kör väl allihopa med USB-C nu. Det borde väl räcka?

Naj!
Det är väl just det som är grejen.
Jämför det med vägguttag. Att 80% av husen som byggs i Sverige idag har samma vägguttagsstandard. Räcker inte det? Resten kan väl ha brittiskt uttag?
Eller att det skulle finnas en egen wifistandard som är låst till en viss mobil/datortillverkare. Bara 20% av routrarna har den begränsningen att man måste ha "rätt telefon för att använda wifit".
Precis som med mobilladdningsstandarden så säger jag Naj!
Det duger inte - tycker jag då. De sista 20 procenten är faktiskt inte bra nog heller. Den gemensamma standardiseringen blir sååå mycket bättre när alla använder standarden.

När jag är ute och reser och har glömt laddaren så har jag behövt lösa situationen genom att köpa en ny mobilladdare mer än en gång. Ja alltså de jag ska bo hos har ju också mobilladdare. Meeeen de har haft appleladdare och det har ju inte jag haft. Bara där hade det varit nice att slippa göra ett köp för att ett företag valt att inte följa laddstandarden.
Men det finns såklart fler exempel.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nikwad:

https://www.youtube.com/watch?v=udCWSsthsp0

Jag håller med de flesta här i princip, det vore bättre med en gemensam standard... MEN...
Är det kontakten som ska vara gemensam? Protokollen? Snabbladdning?
Det är redan i dag en jungel med alla dessa varianter på "USB-C", hur ska man hålla reda på allt och vilka som stödjer vad.

Linus på LMG sätter mina tankar bra i ord.

Som Linus nämner i clipet så har redan det skett problem med Nintendo Switch där man har anslutit en type c laddare, men som klarar av att leverera en hel del effekt vilket gjorde att man i princip brickade sin Switch.

Hm, han verkar missa den simpla detaljen som gör att allt han säger fallerar. Det handlar ju om att standardisera laddningsporten. Du har ju fortfarande all rätt i världen att inkludera andra portar utöver laddningsporten som exempelvis en 3,5mm HEADPHONE JACK!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ssargon:

Jag minns ganska stora problem när man gick från USB-mini till USB-C. Bland annat fanns det problem med olika motstånd i USB-C sladdar som gjorde att du kunde förstöra din enhet om du använde fel kabel. Och då snackar vi om en enda standard där det fungerar olika.

Jag har själv två enheter som bägge är USB-C tillverkade förra året -från samma tillverkare- där den ena kabeln inte fungerar i den andra enheten.

SÅ EU har inte löst problemet med laddare idag med lagen dom instiftade tidigare. Nästan lag kommer inte heller att lösa problemet.

Ja men de problemen är ju helt och hållet relaterat till hur USB-standarderna ser ut, samt hur väl företagen följt standarderna för USB.

Det där är däremot inte något man kan beskylla EUs reglering för USBkontakter som standard för mobiltelefonladdning för. Ellerhur?
Alltså EUs regler orsakade inte del delen av problemet alls. För det handlade ju om oron att EUs regler kan ställa till det vid generationsskifte för laddstandarder. Men det har EU klarat av helt smärtfritt.

EU har däremot inte försökt reglera hur väl tillverkare av USB-C kontakter/laddare/sladdar följer USB-C standardiseringen.
I nuläget ska det här skötas av de som är ansvariga för USB-C via licensiering. Alltså av den privata sektorn.
Det här kan man såklart önska att EU skulle kunna axla också. Men det är alltså en annan fråga och något EU inte i nuläget åtagit sig hålla efter närmre.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@AplAy: Men hur ska lagen vara skrivet?
Vad är det du tänker standardisera? Är det själva utformningen på porten? Vilket protocol ska porten prata? Vilka funktioner ska den ha?
Vilka ska tvingas till denna standard? Hur avgränsar man det i lag text utan att det får oförväntade konsekvenser på andra delar av industrin.

Problemet är komplext tyvärr. Finns ingen magisk lösning som tänker på eventuella framtida förutsättningar

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta är ett utmärkt förslag.

Lightning må vara bättre än micro-b eller vad den kallas men nu borde alla mobil-telefoner satsa på USB C.

Varför skalar alla Apples kablar av sig efter ett tag (nära kontakten)? billiga är de inte heller.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nikwad:

@AplAy: Men hur ska lagen vara skrivet?
Vad är det du tänker standardisera? Är det själva utformningen på porten? Vilket protocol ska porten prata? Vilka funktioner ska den ha?

Måste man verkligen definiera dataöverföringen i lag? Vad är syftet med det? Som EU har gjort innan så har det räckt att definiera kontaktstandard och laddningsmöjlighet. Och spännings/ampereintervall. Ja kanske en handskakning också möjligtvis.
Att USB har mer att erbjuda - både i dataöverföring och snabbladdarstandarder är ju trevligt och så men det är inget man måste reglera om för att få till en gemensam laddstandard.

Skrivet av nikwad:

Vilka ska tvingas till denna standard? Hur avgränsar man det i lag text utan att det får oförväntade konsekvenser på andra delar av industrin.

Problemet är komplext tyvärr. Finns ingen magisk lösning som tänker på eventuella framtida förutsättningar

Det får väl gälla för alla som säljer mobiltelfoner i europa. Att själva mobilerna har en kontakt för laddning i form av USB-C. Verkar inte jättesvårt faktiskt.
En liknande standard har funnits sedan många år i EU och denna är grunden till varför det idag är så bred enighet för laddning av världens mobiler.
- "Men det var ju för laddare som fanns innan USB-C! Hur gick övergången där då med EUregler och tjafs?"
Ja det gick väldigt smidigt mig veterligen. Jag känner inte till att EUs regler ställt till det här alls.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Nä. Jag skulle inte säga att någon är missnöjd med att datorn har USB-C. Det tror jag nämligen inte någon alls har problem med.
Hade datorerna haft ett ordentligt utbud av kontaktstandarder så hade det inte blivit så mycket missnöje. Alltså även om en eller två av portarna då också skulle vara USB-C.

Det folk varit missnöjda över är snarare att övriga portar har saknats. Och att det är för få portar totalt. Det där tycker jag inte man kan beskylla USBstandarden för riktigt. Det är snarare designvalet från apple som varit bekymret här.

Vår uppfattning där skiljer sig rejält som sagt.

Permalänk
Medlem

Som det är nu har vi 3 olika typer av laddningskablar i vår laddningshylla hemma. Vore jättetrevligt om det på sikt bara blev en typ. Om de inför enbart trådlös laddning på vissa telefonmodeller blir det ännu mera elskrot om folk måste skaffa flera trådlösa laddare.

Tycker det är bra att kräva att man ska kunna ladda med en enda typ av kabel. Ofta klarar man sig inte med bara en enda laddplats. Man har en laddare på jobbet och minst en hemma, en i bilen o.s.v. Skönt om det vore standardiserat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ja jo. Men som sagt.

Givetvis innebär det ett avfall.

Men frågan är om det verkligen väger upp den begränsningen det defacto innebär.

Skickades från m.sweclockers.com

Begränsningar? Behöver det absolut inte innebära.

Att det nu pratas om USB-C är just för att det är en standard, när något är en standard så avstannar inte utveckling och innovation, ett bra exempel är just USB.org där nya standarder tas fram av dess medlemmar som består av diverse företag i branchen.

Skrivet av Mordekai:

Vore skönt att slippa det populistiska apple-hatandet. Förslaget handlar inte om apple utan om laddare av mobiltelefoner.

Mitt problem blir då vem definerar vad en laddare är? Om ett företag vill ha en egen laddare lägger de bara till en funktion som gör den till mer än laddare. Nästa fråga, vem definerar vad en mobiltelefon är? Är handenheter med fler funktioner än dagens mobiler inkluderade?

Totalt sett blir det väldigt mycket teknikspecifik lagtext som kostar miljarder att implementera och kan vara tandlös om fem år. Politiker ska inte bestämma vilken kabel som skall användas till vad, vad är nästa steg? Det får bara finnas ett operativsystem för mobiler för att förenkla för användaren att byta?

Vad händer om tio år med lagen? Ta bort all detaljstyrning från politiker tack.

Om lagen sade att en telefon måste kunna laddas med laddare från tredjepart utan licenskostnad för tredjepart vore det en annan sak.

Vem säger att det ska kosta miljarder? Det skulle mycket väl kunna bli motsatsen om man ser till att kontakt och liknande blir standard.

Att det skulle vara Apple hatande att vilja ha en och samma typ av laddningsutrustning och kontakt är verkligen inte Apple hatande, frågan borde istället vara varför Apple vill låsa in sina kunder på en egen standard. Varför blir inte Apple medlem i USB.org så dom kan påverka och kanske få igenom det dom vill ha.

Skrivet av PlogarN97:

Vissa budgetenheter kör väl inte med usb c? Samt många tillbehör gör väl inte det heller?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, en del gör inte det! Men vad skönt om allt skulle passa till vartannat

Skrivet av BerraJobb:

Apples Thunderbolt/Ligthning är den bästa tekniska lösningen med högre kapacitet, då borde Apples produkt vinna standardkriget om vi ska ha en standard som håller 10 år framåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Som andra har påpekat så har USB-C Thunderbolt 3, absolut inget hindrar Apple från att bli medlem i USB.org och därmed påverka utvecklingen. Frågan är nog varför dom inte är intresserade

Skrivet av Ssargon:

Själv har jag 2 lightning-kablar och minst 20 olika USB-kablar. Däribland USB-C kablar som inte ens är kompatibla med alla olika USB-C-enheter jag har (skillnad i längd på kontakten vilket gör att vissa inte når in tillräckligt för att träffa kontaktytan i honan).

Jag ser inte riktigt att det stora problemet är att det finns olika kontakter utan att de kontakter som borde vara samma inte fungerar generellt i alla enheter som använder samma kontakt.

Det är, i mina ögon, oklart om problem faktiskt går att lösa eller ej och jag tror inte EU är kompetent nog att göra detta.

Ett problem om de standardiserar är också att det faktiskt kan bli som Apple påstår och ny standard som skulle vara bättre än rådande inte kan komma in på marknaden innan tröga byråkratiska kvarnar malt klart. Det känns absolut inte optimalt ur vare sig konsument eller företagsperspektiv.

Problemet du upplever är att tillverkaren av produkten inte foljer USB standarden fullt ut "Fysiskt" och tycker deras design som exempel är häftigare med en rundning ända fram till kontakten, för att kompensera så gör dom kontakten aningen längre, som exempel. Och med det så passar inte kablar från andra tillverkare, kan även vara ett sätt att låsa in kunden...
Som jag skrivit tidigare, USB.org finns, är bara för Apple att bli medlem om dom anser att företagen som är medlemmar inte är innovativa nog.

Skrivet av korvOlle:

Ganska mycket gnäll på Apple att de bara har USB-C portar på deras Macbooks, ganska mycket gnäll på Apple att de inte går över till USB-C på deras telefoner. Ganska mycket gnäll på Apple överlag.

Kan det vara för att Apple inte vill följa en global standard? Vad det handlar om är ju att minska på elektronikskrot vilket flera olika standarder uppenbarligen (rätt logiskt) gör.

Om som exempel Apples egna standard hade varit en öppen standard så kanske fler hade valt den, men nu är den ju inte det och Apple har pinkat in sig i ett hörn.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Vore skönt att slippa det populistiska apple-hatandet. Förslaget handlar inte om apple utan om laddare av mobiltelefoner.

Bästa vore om Apple skötte sig så att man slipper hata dem.

Det handlar om Apple för de är de enda som beter sig så här och alla andra telefontillverkare följer EU's rekommendationer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av korvOlle:

Vår uppfattning där skiljer sig rejält som sagt.

Varför skulle man vara missnöjd med att datorn har USB-C menar du?
Jag ser ingen rimlig anledning att någon skulle vara missnöjd med det alls faktiskt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Begränsningar? Behöver det absolut inte innebära.

Att det nu pratas om USB-C är just för att det är en standard, när något är en standard så avstannar inte utveckling och innovation, ett bra exempel är just USB.org där nya standarder tas fram av dess medlemmar som består av diverse företag i branchen.

Okey men är det politiker som ska bestämma vilken grupps företags standard som ska gälla?

Och var går gränsen för hur långt de ska bestämma?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är trevligt med samma kabel till alla enheter.

Men hur mycket elektronikskrot blir det egentligen?
Är ju USB type-A i andra änden, samma som de flesta använder. Att själva dosan blir skrot är väl sant oavsett vilken typ av anslutning andra änden har.

Nu misstänker jag att apple oavsett har börjat röra sig mot type-c, vilket de faktiskt har på både macbook och ipad (numera).

Om EU nu vill jaga företag som använder egna laddningslösningar borde laptop-marknaden vara en större måltavla.

Sen kan man ju tycka till om varför EU ska lägga sig i överallt och bötfälla företag som inte gör vad Bryssel anser vara bäst.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Otippat att Apple gnäller när de är branschledande i värdelösa svindyra kablar.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med
Skall komma från Apple som knappt skickar med snabbladdare i boxen, skratt retande 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Eller om det finns en standard som arbetar alla ihop för att förbättra och innovera på standarden...
Tittar man på andra standarder inom teknikvärlden så har de ju ofta lett till bra grejer.

Jo men dom brukar ju göra det organisk och inte fråga pappa eu superstat om vad nästa lösning ska vara efter ett par bidragsmuppars åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Diversiteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Läs utredningen om ni vill. Är rätt intressant läsning:
https://www.copenhageneconomics.com/dyn/resources/Publication...

Men det är ju ren och skär lobbyism där Apple försöker skydda sin rejält lönsamma verksamhet för mobiltillbehör. Hela argumenten är i princip att en standard innebär att företag inte kan/vill innovera, och att kostnaden för att företag inte kommer innovera inom laddningsteknik är 1,5 miljarder Euro.

Lite lustigt tycker jag... För det första så kan man ju fråga sig varför Apple bara innoverat ena delen av kabeln? USB-A i ena änden och Lightning i andra. Så kanske inte ett jättestort problem... För det andra har innovationen skett genom dataöverföring. Där kan man fortfarande kräva specialkablar om man nu måste. För det tredje har inte Apple gjort någon innovation i det här området. De har inte tagit fram Thunderbolt utan allt de gjort är att de isolerat sig själva med en egen kontakt.

Man målar även upp en skräckbild där EU kommer isoleras som marknad med dess unika krav. Ingen kommer någonsin vilja sälja någonting till EU. Också idioti då EU redan idag ställer krav på allt som ska säljas inom unionen.

vad är inskränkningsgrad?

Permalänk
Medlem

Byta telefon var annat år borde ha större miljöpåverkan än att kasta en usb-kabel var 10år...

Standarder är jättebra, men EU ska verkligen inte lägga sig i saker de inte vet något om.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Trist att Apple inte behandlar sina många lojala kunder bättre. Det finns såklart ingen logisk anledning för Apple att inte gå över till USB-C på iPhone annat än att skydda sin egna försäljning av högt prissatta Lightning tillbehör. Om de hade tänkt lite mer långsiktigt så kanske de hade kommit fram till att behålla alla dessa många lojala kunder är viktigare för företagets lönsamhet på sikt.

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Branschen har redan idag i stort anmanat usb-c som en standard utan att EU har behövt sätta det i lag och utveckling verkar peka än mer mot att usb-c kommer bli de facto standard i framtiden.
Man ska vara försiktig med att skriva lagar. När en lag väl är skriven så är den väldigt svår att bli av med. Privatkopieringslagen är ett bra exempel, den var skriven på 80-talet med kassettbandet i åtanke, men med dagens användningsmönster med streaming och kopieringsskydd som man inte får förbigå ens för privatkopiering, så har den lagen passerat bäst före datum för länge sedan, men ändå tvingas vi dras med den.

Hur vet vi vilket användningsmönster vi har om 10, 20, 30år, kanske behöver vi en annan typ av kontakt för behov då, som dagens type c inte klarar.
Vad är en mobiltelefon i framtiden, hur ska den se ut? För 20år sedan hade man inte ens kunnat föreställa sig att vi skulle gå runt med i princip datorer i våra fickor.

Så var försiktig vad man skriver i lag, det är det enda jag vill säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Okey men är det politiker som ska bestämma vilken grupps företags standard som ska gälla?

Och var går gränsen för hur långt de ska bestämma?

Skickades från m.sweclockers.com

En öppen standar är en öppen standar såtillvida att det företaget som vill kan vara med!

Vill man ha ett komplicerat och dyrt liv så är låsta standarder drömmen, mycket i vår omgivning är standardiserat utan att vi tänker på det.

Tänk så härligt det vore om varje hus hade eget val av eluttag, egna spänning. Där tar vi det som givet att det är samma spänning och uttag. Eller att du innan köp av en mobil först måste kolla upp vilken standard som just din mobiloperatör använder m.m.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Som svar till de som inte vill att EU och/eller politiker ska lägga sig i så säger så vill jag bara påminna
den som glömt att innan Micro-USB (som var ett påbud från just EU) så var det ett helsike med alla olika strömkontakter på mobilerna, ibland inte ens samma kontakt inom samma märke. Och det var på den tiden när mobilerna behövde laddas en gång i veckan. Just saying...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Okey men är det politiker som ska bestämma vilken grupps företags standard som ska gälla?

Och var går gränsen för hur långt de ska bestämma?

Skickades från m.sweclockers.com

https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/initiatives/a...

De frågar ganska brett vad man ska ha som standard och tar in feedback.

Kolla i den länkade PDF så ser man att de tänkt på det mesta i förslaget.

Bland annat:

"The main social impacts expected from the initiative appear to be related to consumers’ convenience. An
increased competition could additionally result in lower prices and higher quality, therefore reducing the presence
of counterfeits chargers and overall increase of users’ safety"

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Det här är ju inte alls relevant då Apple designar just för att inte ha en standard, så att du som konsument måste köpa nya laddare till varje liten pryl.

Permalänk
Medlem

* Apple: "Det hämmar vårat pengaflöde"

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk

@Er1kssoN: )) Exakt så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Bästa vore om Apple skötte sig så att man slipper hata dem.

Det handlar om Apple för de är de enda som beter sig så här och alla andra telefontillverkare följer EU's rekommendationer.

De här ignoranta perpetuerade lögnerna om Apple blir man så trött på.
Sedan Apple släppte iPhone har deras användare behövt byta laddkabel exakt en gång, inte behövt byta laddare. Under samma period har användare av andra stora märken behövt byta laddare minst tre gånger. När lightning-kontakten kom var den överlägsen allt annat på marknaden i hållbarhet och kvalitet. Den första standarden som kommit till mobiltelefoner som varit i paritet är USB-C. Den övergången kommer Apple göra men när Apple gör den påverkar inte elektronikskroten. Laddkablar slits fortare än Apple byter ladduttag i telefonerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonnieb78:

Som svar till de som inte vill att EU och/eller politiker ska lägga sig i så säger så vill jag bara påminna
den som glömt att innan Micro-USB (som var ett påbud från just EU) så var det ett helsike med alla olika strömkontakter på mobilerna, ibland inte ens samma kontakt inom samma märke. Och det var på den tiden när mobilerna behövde laddas en gång i veckan. Just saying...

Varför gick de ifrån micro-USB egentligen? USB-C var lika irriterande när det kom som Apples lightning-kablar. Från två olika sorters kablar fick vi tre... Tydligen räckte det inte med påbudet från EU.

Permalänk

Alla tillverkare som kör med egna saker och ej följer standarder med motiveringen att de kan göra detta bör ratas. Om någon tillverkare väljer att ej köra usb c på sin telefon, surfplatta eller liknande idag så behöver de ha väldigt bra argument varför den de valde är bättre.

T.ex jag köpte en drönare i 25 000kr klassen nyligen, vad är det för portar till den tro? Usb C såklart rent idiotisk att ens på en sådan pryl ha något annat. Detta betyder att jag kan ladda min kontroll och hämta data med både samma kabel och laddare som min telefon. Sedan visst laddar jag drönarbatteriet med runt 16 volt och egen laddare, men det finns själv till det. Även om jag hade föredragit även usb c där. Samma sak mindre verktyg, kör usb för tusan, om inte bra argument finns för något annat. 2000W i laddning passar kanske ej usb c så bra.
Samma är att ladda bilen kanske bör göras med något annat än en usb c laddare, men annars..