Hyresgästföreningen knackade nyss på dörren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Samtidigt har de i hyresrätt subventionerat de med bostadsrätt och villa då de fått ränteavdrag.

Den som äger hyresrätten gör ju säkert inga avdrag...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Mattecoach

Ville bara inflika här att många tycker att hyresrättsföreningen gör stor nytta då "hyresvärden ville höja med 10% med blev bara 2,5% tack vare hyresrättsföreningen". Jag är 100% övertygad om att hyresvärden sätter sin höjning extra högt för de vet att hyresrättsföreningen kommer att förhandla ner oavsett och inte blir nöjda om de inte får igenom en ordentlig sänkning.

Med detta sagt är jag inte medlem. Jag bor billigt i hyresrätt, för billigt enligt min mening. Jag fick stå i kö i ungefär 8 år för att få en lägenhet, var "tvingad" att köpa då jag helt enkelt inte fick tillgång till hyresrätt. Jäkligt nice när man väl bor där, men hade hellre betalat ett par tusenlappar mer i månaden och fått tillgång för flera år sedan. Tror att många bor "onödigt" centralt eller stort helt enkelt för att de har fått tag i en billig lägenhet och inte har någon anledning att flytta. Jag tycker inte att det är en mänsklig rättighet att bo i en trea centralt i en storstad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hjälper det ekonomin för den som hyr menar du?

Får en ägare till hyresrätt göra rotavdrag för jobb på hyresfastigheten?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Hjälper det ekonomin för den som hyr menar du?

Får en ägare till hyresrätt göra rotavdrag för jobb på hyresfastigheten?

Tror du inte hyrorna varit högre om ägaren inte kunde göra avdrag?
Den kostnaden hade såklart gått direkt till hyresgästen.

Gällande rotavdrag verkar det lite tveksamt vid privat uthyrning av småhus.
Är det en vanlig hyresrätt i flerbostadshus finns istället andra avdrag att göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är med i HGF mest av ideella och solidariska själ. Och visst, om man jämför medlemsavgiften med summan de fått ner hyreshöjningarna med i sina förhandlingar så är det ju ingen vinstaffär.

Dock erbjuder de en del hyggliga rabatter, däribland biobiljetter för 95 spänn, som jag nyttjar ganska ofta. Sparar man ju typ 40 spänn eller nåt per biljett på idag.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

@snajk: Tror jag nog egentligen kan referera dig till mitt inlägg åt @mrqaffe men återigen. Vad tycker ni är standard i ett av världens mest utvecklade länder 2020? Det är rimligt med finare golv, kakel och golvvärme. Ingen kommer vilja bygga nytt som ser katastrofalt ut heller när skillnaden mellan parkett i trä och vinylmatta är en liten procent av ett hyreshus kostnad. Om golvet kostar 200/m2 eller 400/m2 är ganska irrelevant då ett hus kostar mellan 30000-40000/m2 att bygga.
Jag misstänker att jag har en väldigt annan syn på hur ett modernt västerländskt hem ska se ut jämfört med er däremot.

Var gnäll nyligen i tidningen här i Umeå om en renovering på Mariehem. Bostäderna där ser ut som en knarkarkvart från 50-talet som fått förfalla och folk blir förvånad att hyran kommer gå upp med några tusenlappar när standarden tar ett kliv från ett annat århundrade till normal västerländsk standard.

Jo ok, parkettgolv är väl inget att skryta med idag, men det är heller inte så ovanligt. Min hyreslägenhet renoverad på åttiotalet har parkett överallt utom kök och badrum (och klädkammare). Men att riva ut parketten och ersätta med klinker är något som känns rätt onödigt och knappast hade skett så ofta om det inte innebar ett antal hundralappar mer i hyra.

Inbyggd micro är ju ett väldigt bra exempel för det är totalt onödigt, och gör inte livet bättre för den som bor i lägenheten. Många vill inte ha micro och då tar den upp värdefullt utrymme i köket, andra vill kanske ha en bättre micro, men då kan de inte byta utan att magasinera den gamla och dessutom behöver de köpa en ännu dyrare som är anpassad för inbyggnad.

Men det finns förstås andra exempel. Bänkskiva i trä i köket, ser fint ut men är inte i närheten av lika praktiskt som en i laminat. Infälld diskho istället för diskbänk är standardhöjande trots att det är sämre på alla sätt utom möjligtvis estetiskt. Bastu som tar upp utrymme är en standardhöjning oavsett ifall man är intresserad av att bada bastu eller ej. Golvvärme. Handdukstork.

Att byta ut ett gammalt men fint kök, som det Marbodalkök jag har i min lägenhet, mot ett modernare från exempelvis Ikea ses som en standardhöjning trots att i alla fall jag hade sett det som en sänkning.

Permalänk
Medlem

En del av hyran man betalar till sin hyresvärd går till hyresgästföreningen som avgift för att dem företräder hyresgästerna vid förhandlingar om hyran med hyresvärden. Man behöver således inte vara medlem i hyresgästföreningen för detta.

Det går även att utse en annan förhandlare än hyresgästföreningen om man vill och slippa denna avgift.

Vad beträffar bruksvärdessystemet så är den givetvis en stor orsak till vår dysfunktionella hyresmarknad här i Sverige, och systemet kan inte sägas uppnå det som var det ursprungliga syftet med systemet. Idag så innebär systemet att det framförallt är äldre bostäder som subventioneras, medans om du hyr en ny lägenhet så, eller en lägenhet i andrahand så blir det i princip "marknadshyra" på dessa. Kul för dem som har ett hyreskontrakt på en kraftigt subventionerad lägenhet, som exempelvis en i en äldre fastighet i centrala Stockholm. Mindre kul är det däremot för dem som inte har ett sådant hyreskontrakt. Då kan man istället vara förvisat till korttidskontrakt i andra hand med hög hyra såväl som regelbundna flyttar, eller så får man betala överpris för en dålig lägenhet långt ute i förorten.

Systemet subventionerar lägenheter för flera miljarder kr varje år och kostar också miljardbelopp i form av minskad BNP varje år. De som bor i de mest eftertraktade lägenheterna brukar heller inte vara några fattiglappar, utan brukar vara personer med god ekonomi och egna resurser. Varför dessa ska erhålla en subventionerad hyreslägenhet är för mig mycket svårt att förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vilka bostadsrelaterade menar du att man kan göra som hyresgäst?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tror du inte hyrorna varit högre om ägaren inte kunde göra avdrag?
Den kostnaden hade såklart gått direkt till hyresgästen.

Gällande rotavdrag verkar det lite tveksamt vid privat uthyrning av småhus.
Är det en vanlig hyresrätt i flerbostadshus finns istället andra avdrag att göra.

Såsom?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Vilka bostadsrelaterade menar du att man kan göra som hyresgäst?

Varför skulle hyresgästen kunna göra avdrag?

Skrivet av Tempel:

Moms, avskrivningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Varför skulle hyresgästen kunna göra avdrag?

Moms, avskrivningar.

Det finns ju hyresvärdar som låter hyresgäster förbättra så länge det är fackmannamässigt utfört, har denne då hyrt in målare för tex omtapetsering så är det definitivt läge för rotavdrag.

Som vilket företag som helst och inte specifikt för en hyresvärd så som räntebidrag och rotavdrag är för egnahemsägare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det finns ju hyresvärdar som låter hyresgäster förbättra så länge det är fackmannamässigt utfört, har denne då hyrt in målare för tex omtapetsering så är det definitivt läge för rotavdrag.

Som vilket företag som helst och inte specifikt för en hyresvärd så som räntebidrag och rotavdrag är för egnahemsägare.

Det vore bättre att hyresvärden hyr in målare så att den kan göra avdrag för det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det vore bättre att hyresvärden hyr in målare så att den kan göra avdrag för det.

Då kommer hyresvärden öka hyran för de har förhandlat fram en sådan lösning med hgf. Dvs du kommer sitta och betala för omtapetseringen i all oändlighet och även nästa hyresgäst åker på det för att man har ökat standarden i lgh.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Hyresvärdens målare är ofta inte de bästa, och de kräver ju att de gamla tapeterna eller vad det nu är man vill fixa är i rätt dåligt skick för att det ens ska bli tal om en "renovering". Däremot är det hos i princip alla hyresvärdar ok att själv måla om, tapetsera, måla köksluckor eller liknande. Bara man gör det tillräckligt bra, och det inte är någon katastrofal färg eller tapet, för då får man betala för det vid utflyttning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Då kommer hyresvärden öka hyran för de har förhandlat fram en sådan lösning med hgf. Dvs du kommer sitta och betala för omtapetseringen i all oändlighet och även nästa hyresgäst åker på det för att man har ökat standarden i lgh.

Kan man komma överrens om att hyra in målare kan man komma överrens om att betala en engångssumma.

Skrivet av snajk:

Hyresvärdens målare är ofta inte de bästa, och de kräver ju att de gamla tapeterna eller vad det nu är man vill fixa är i rätt dåligt skick för att det ens ska bli tal om en "renovering". Däremot är det hos i princip alla hyresvärdar ok att själv måla om, tapetsera, måla köksluckor eller liknande. Bara man gör det tillräckligt bra, och det inte är någon katastrofal färg eller tapet, för då får man betala för det vid utflyttning.

Ja, det är ju snarare det här det handlar om, att göra saker själv än att hyra in egna hantverkare till en lägenhet man hyr.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Kan man komma överrens om att hyra in målare kan man komma överrens om att betala en engångssumma.

Ja, det är ju snarare det här det handlar om, att göra saker själv än att hyra in egna hantverkare till en lägenhet man hyr.

Men varför ska "jag" behöva göra detta själv när "du" kan hyra in hantverkare och få halva kostnaden i bidrag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffster:

Då vore det ju en utmärkt idé att köpa ett eget boende då 10.000:- amorterar mycket bostad samt att det är en form av väldigt säkert sparande. Att sitta i klorna på en uthyrare är inget jag förespråkar utan jag tycker alla ska sträva efter egen kontroll på sin bostadssituation.
Samma med privatleasing av bil som är så i ropet. Betala sjuka pengar för att "hyra" en bil och efter tre år har du bara skulder kvar och tvingas in i nytt leasingsavtal.

Hyra något kommer alltid innebära att du sitter i beroendeställning till någon hyresgivare. Äger man sitt boende betalar man till sig själv, (Och banken, även om räntorna just nu är extremt förmånliga) och man har alltid ett värde kvar av utlagda medel.

Och de som inte har råd att köpa eget boende? De ska göra vad exakt?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men varför ska "jag" behöva göra detta själv när "du" kan hyra in hantverkare och få halva kostnaden i bidrag?

Det blir inte ett bidrag bara för att du skriver det.

Får du göra avdrag för något du hyr blir det ju dessutom dubbla avdrag, den som äger lägenheten gör ju redan avdrag och avskrivningar för det hela.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Det blir inte ett bidrag bara för att du skriver det.

Får du göra avdrag för något du hyr blir det ju dessutom dubbla avdrag, den som äger lägenheten gör ju redan avdrag och avskrivningar för det hela.

Avdrag/bidrag, samma skit. Hyresvärden gör inga avdrag för att jag hyr hantverkare som tapetserar hemma hos mig. Avskrivningar är något helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Avdrag/bidrag, samma skit. Hyresvärden gör inga avdrag för att jag hyr hantverkare som tapetserar hemma hos mig. Avskrivningar är något helt annat.

Nej, det är inte alls samma skit.
Hyresvärden har givetvis gjort avdrag för att måla din lägenhet, att du inte är nöjd och vill ändra på något du inte äger är inte en rimlig grund för ett avdrag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja denna tråd har ju inte spårat nått.......

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Nej, det är inte alls samma skit.

Det är samma sak, någon får pengar från våra gemensamma skattepengar.

Citat:

Hyresvärden har givetvis gjort avdrag för att måla din lägenhet, att du inte är nöjd och vill ändra på något du inte äger är inte en rimlig grund för ett avdrag.

Men det är det om "du" vill måla om din bostadsrätt (som du inte heller äger)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är samma sak, någon får pengar från våra gemensamma skattepengar.
Men det är det om "du" vill måla om din bostadsrätt (som du inte heller äger)?

Ja, förstod att du var en sån.
Nej, ett avdrag innebär att man ger lite mindre av sina egna pengar till de gemensamma skattepengarna.

Jag äger min villa vad det nu har med saken att göra. Nej, rotavdraget är inte heller bra egentligen, en generell skattesänkning vore bättre.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Ja, förstod att du var en sån.
Nej, ett avdrag innebär att man ger lite mindre av sina egna pengar till de gemensamma skattepengarna.

För det första är det en hårfin skillnad och för det andra så gäller inte det ROT och RUT. Avdraget är redan draget på räkningen du betalar.

Citat:

Jag äger min villa vad det nu har med saken att göra. Nej, rotavdraget är inte heller bra egentligen, en generell skattesänkning vore bättre.

Det var du som tog upp att man inte skulle få avdrag för att förbättra sin bostad som man inte äger. Jag ser inte vad det har med saken att göra heller, och det är väl hela diskussionen. Men hur som helst så är det väldigt konstigt att någon som äger sin bostad (eller äger en andel i den ekonomiska föreningen som äger huset) får göra avdrag som en hyresgäst inte får göra för precis samma arbete. Den enda skillnaden som jag kan se är att ägaren får en ekonomisk vinst av att förbättra sin bostad den dagen man säljer medan hyresgästen inte tjänar ett skit på sin renovering ur egen ficka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

För det första är det en hårfin skillnad och för det andra så gäller inte det ROT och RUT. Avdraget är redan draget på räkningen du betalar.

Och om du inte tjänar tillräckligt eller av andra anledningar inte får avdraget godkänt så kommer du få betala tillbaka de pengarna.

Skrivet av snajk:

Det var du som tog upp att man inte skulle få avdrag för att förbättra sin bostad som man inte äger. Jag ser inte vad det har med saken att göra heller, och det är väl hela diskussionen. Men hur som helst så är det väldigt konstigt att någon som äger sin bostad (eller äger en andel i den ekonomiska föreningen som äger huset) får göra avdrag som en hyresgäst inte får göra för precis samma arbete. Den enda skillnaden som jag kan se är att ägaren får en ekonomisk vinst av att förbättra sin bostad den dagen man säljer medan hyresgästen inte tjänar ett skit på sin renovering ur egen ficka.

Vi får ju tyvärr acceptera punktskatter så det är väl rimligt att det finns punktavdrag med.

Känner du till något annat som är ok att hyra och börja göra ändringar på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@snajk: Tror jag nog egentligen kan referera dig till mitt inlägg åt @mrqaffe men återigen. Vad tycker ni är standard i ett av världens mest utvecklade länder 2020? Det är rimligt med finare golv, kakel och golvvärme. Ingen kommer vilja bygga nytt som ser katastrofalt ut heller när skillnaden mellan parkett i trä och vinylmatta är en liten procent av ett hyreshus kostnad. Om golvet kostar 200/m2 eller 400/m2 är ganska irrelevant då ett hus kostar mellan 30000-40000/m2 att bygga.
Jag misstänker att jag har en väldigt annan syn på hur ett modernt västerländskt hem ska se ut jämfört med er däremot.

Var gnäll nyligen i tidningen här i Umeå om en renovering på Mariehem. Bostäderna där ser ut som en knarkarkvart från 50-talet som fått förfalla och folk blir förvånad att hyran kommer gå upp med några tusenlappar när standarden tar ett kliv från ett annat århundrade till normal västerländsk standard.

Måste säga att hellre än att ha ett fint parkettgolv att sätta foten på, varmt golv i badrummet, inbyggd mikro (som jag inte ens använder), eller andra onödiga visuella saker, och knappt ha råd med mat på bordet, lever jag hellre i en tapetserad betong/trälåda med trasmattor på golvet, lite trevliga gamla möbler och förhoppningsvis har lite över att leva på så att inte livet blir så inrutat/grått som det annars skulle bli när alla pengar bara går runt på utgifter. Jag förstår verkligen inte hur oförnuftigt folk tänker ibland, och då är jag själv en tjej med intresse av ha snyggt och prydligt omkring mig.

Skrivet av mrqaffe:

Har inget emot vissa specifika material om de används på bra sätt men har sett en del sten (inte klinker eller kakel) där man valt stentyper som varit ganska känsliga för vatten användas i både kök och badrum och där är de då fel material som inte bara är dyra utan även gör ytorna mycket ömtåliga.
Golvvärme är ofta bra för det leder ofta till lägre totalkostnad utslaget över byggnadens livstid genom energibesparingar, det kan däremot vara ett "problem" om man har kortsiktiga vinstintressen tex att man ämnar sälja byggnaden omedelbart och inte förvalta den.
Man behöver inte bygga dyrt för att bygga bra eller åtminstone bättre men tyvärr så saknads det reglering på det sättet idag utan det handlar ofta om att skaffa sig snabba pengar.

Golvvärme blir billigare av den fåniga anledningen att när människor fryser om fötterna drar de upp värmen varav att det blir varmare i luften då. Finns flera olika sätt att lösa det problemet på utan att röra termostaten.

Skrivet av snajk:

Jo ok, parkettgolv är väl inget att skryta med idag, men det är heller inte så ovanligt. Min hyreslägenhet renoverad på åttiotalet har parkett överallt utom kök och badrum (och klädkammare). Men att riva ut parketten och ersätta med klinker är något som känns rätt onödigt och knappast hade skett så ofta om det inte innebar ett antal hundralappar mer i hyra.

Inbyggd micro är ju ett väldigt bra exempel för det är totalt onödigt, och gör inte livet bättre för den som bor i lägenheten. Många vill inte ha micro och då tar den upp värdefullt utrymme i köket, andra vill kanske ha en bättre micro, men då kan de inte byta utan att magasinera den gamla och dessutom behöver de köpa en ännu dyrare som är anpassad för inbyggnad.

Men det finns förstås andra exempel. Bänkskiva i trä i köket, ser fint ut men är inte i närheten av lika praktiskt som en i laminat. Infälld diskho istället för diskbänk är standardhöjande trots att det är sämre på alla sätt utom möjligtvis estetiskt. Bastu som tar upp utrymme är en standardhöjning oavsett ifall man är intresserad av att bada bastu eller ej. Golvvärme. Handdukstork.

Att byta ut ett gammalt men fint kök, som det Marbodalkök jag har i min lägenhet, mot ett modernare från exempelvis Ikea ses som en standardhöjning trots att i alla fall jag hade sett det som en sänkning.

Håller helt med här, går att jämföra med en telefon för 20 000kr och fullt i bling bling när en i själva verket skulle klarat sig lika bra med en för 5 000 kr. Och vansinne att folk river ut gamla fungerande kök bara för att "modernisera". Nytt är verkligen inte alltid bättre än gammalt. Köpte en splitt ny kran från IKEA och bytte ut min gamla FM Matsson för att den börjat läcka och en ny packning skulle kostat typ lika mycket som IKEAkranen. Med facit i hand hade jag köpt packningen istället. IKEAkranen låter knivskarpt sssssss när den används (förutom vattenspolandets mer behagliga schhhhh). Jag har insett att det förmodligen är en vattenhammareffekt på grund av brister i designen för flödesdynamik. Får rent av ont i örat efter att ha spolat vatten en stund. Hur kan sådant vara acceptabelt att sälja, och än värre, hur får jag tag på en ny kran som INTE har sådana brister utan att chansa på olika kranar och potentiellt slänga pengar i sjön? Inte direkt som att det är något som skrivs ut i manual eller annons...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Och om du inte tjänar tillräckligt eller av andra anledningar inte får avdraget godkänt så kommer du få betala tillbaka de pengarna.

Och det skiljer sig från bidrag hur?

Citat:

Vi får ju tyvärr acceptera punktskatter så det är väl rimligt att det finns punktavdrag med.

Känner du till något annat som är ok att hyra och börja göra ändringar på?

Tja, det är väl inte så relevant. En bostad skiljer sig från andra produkter på en massa sätt, hyresvärden kan exempelvis inte sparka ut någon som inte betalar räkningen bara sådär, eller som smetar bajs på väggarna (enligt denna tråd i alla fall). För det är ju tillåtet att göra ändringar i sin hyresrätt, vissa ändringar kräver värdens tillåtelse men många gör inte det, så frågan kvarstår varför en ägd bostad ger rätt till att få renoveringar delvis finansierade av det offentliga medan en hyrd bostad inte gör det. Jag kan inte så några hållbara argument för denna skillnad. Hade hyresvärden fått bidrag för att göra renoveringar så hade det förstås varit en annan sak, men de får de inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Och det skiljer sig från bidrag hur?

Genom att det inte är ett bidrag.

Skrivet av snajk:

Tja, det är väl inte så relevant. En bostad skiljer sig från andra produkter på en massa sätt, hyresvärden kan exempelvis inte sparka ut någon som inte betalar räkningen bara sådär, eller som smetar bajs på väggarna (enligt denna tråd i alla fall). För det är ju tillåtet att göra ändringar i sin hyresrätt, vissa ändringar kräver värdens tillåtelse men många gör inte det, så frågan kvarstår varför en ägd bostad ger rätt till att få renoveringar delvis finansierade av det offentliga medan en hyrd bostad inte gör det. Jag kan inte så några hållbara argument för denna skillnad. Hade hyresvärden fått bidrag för att göra renoveringar så hade det förstås varit en annan sak, men de får de inte.

Ändringarna är sådant som man normalt gör själv. Alltså behövs inga avdrag.
Hyresvärden får absolut göra avdrag för renoveringar, precis som vi redan gått igenom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Inte när hgf redan förhandlat om det.

Sen är det många som skulle slanta för att slippa hålla på.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Genom att det inte är ett bidrag.

Denna diskussion är inte produktiv, vi kan väl skita i vad det kallas och bara konstatera att pengar som annars hade gått till vårt gemensamma nu går till en privatpersons konsumtion.

Citat:

Ändringarna är sådant som man normalt gör själv. Alltså behövs inga avdrag.

Fast det gäller väl ganska mycket som omfattas av ROT, och RUT är ju i princip bara sånt man normalt gör själv.

Citat:

Hyresvärden får absolut göra avdrag för renoveringar, precis som vi redan gått igenom.

Nja, det har påståtts att hyresvärden får bidrag, vad jag kan se så får de inte det förutom vissa punktåtgärder med väldigt specifika krav. Boverket har mycket fakta inom detta område och där står det i alla fall inte ett ord om bidrag till renoveringar. Tidigare har det funnits exempelvis bidrag till renoveringar vars syfte är att öka energieffektiviteten om huset ligger i ett utsatt område och liknande, men inte nu.