Smarta Varningar strömbortfall

Permalänk
Medlem

Smarta Varningar strömbortfall

Hej!

Någon med en lösning? Har provat googla utan framgång.

Letat efter något som kan meddela mig, med helst en push notis i telefonen, när jag tappar strömmen till ett specifikt uttag. Eller snarare en specifik slinga i säkringsskåpet. Problemet är att motorvärmaruttaget ibland löser ut jordfelsbrytaren, troligtvis pga snö och fukt. Vilket då resulterar i att källaren blir utan ström. Frys och pelletsbrännare stannar.

Har idag inte mycket smarta saker hemma. Har en Google Home och ett par Ikea lampor. Har även en ouppackad tellstick znet lite v2 på en hylla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolstAn:

Hej!

Någon med en lösning? Har provat googla utan framgång.

Letat efter något som kan meddela mig, med helst en push notis i telefonen, när jag tappar strömmen till ett specifikt uttag. Eller snarare en specifik slinga i säkringsskåpet. Problemet är att motorvärmaruttaget ibland löser ut jordfelsbrytaren, troligtvis pga snö och fukt. Vilket då resulterar i att källaren blir utan ström. Frys och pelletsbrännare stannar.

Har idag inte mycket smarta saker hemma. Har en Google Home och ett par Ikea lampor. Har även en ouppackad tellstick znet lite v2 på en hylla.

Spontant så känner jag att en bättre lösning vore att lösa motorvärmaruttaget (källan till problemet) än att hitta en genomväg runt. Om den löser ut så lär det vara något som är väldigt dåligt. Ev ordna nytt uttag beroende på vart det sitter? Kostar ju några kronor men kommer ju fungera betydligt bättre å säkrare. Och att jordfelsbrytare löser ut i tid å otid är ju inte bra i längden heller.

Edit: Som svar på din fråga så lär du behöva någon typ av "smarthomepryl".

Googla lite snabbt: https://macworld.idg.se/2.1038/1.290251/sa-far-du-iphone-att-... inte så smidigt dock
https://holars.se/produkt/11474/byggvakt-larmar-vid-stromavbr...

https://shop.somfy.se/?_ga=2.93060125.1059400548.1580339126-2... (PDF: https://shop.somfy.se/wp/wp-content/uploads/sites/9/2017/07/2...

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Själva uttaget är ”gömt” så gissar på att det händer när man ska vara med kontakten och koppla in den i bilen. Att det typ råkar komma snö på den 🤷🏼‍♀️

Har hitta en massa av larmen som larmar via sms men dom har ju ett lite väl högt pris!

Borde ju finnas typ en smart plug som tex när tellstick tappar kontakten med den så larmar appen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"DIY" lösningar i all ära, men i detta fall förstår jag inte varför du funderar på något annat än att anlita en elektriker som fixar om grupperna så att du får bilvärmaruttaget på en egen krets separat från källaren. Det bör vara ett ganska enkelt ingrepp och det ända vettiga på lång sikt... även om du får meddelande på när nuvarande JFB slagit ut så löser det ju inte grundproblemet - att du blir utan ström i källaren vilket stoppar pelletbrännare etc.

Permalänk
Medlem

Vore ju smartare att lösa problemet istället.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

"DIY" lösningar i all ära, men i detta fall förstår jag inte varför du funderar på något annat än att anlita en elektriker som fixar om grupperna så att du får bilvärmaruttaget på en egen krets separat från källaren. Det bör vara ett ganska enkelt ingrepp och det ända vettiga på lång sikt... även om du får meddelande på när nuvarande JFB slagit ut så löser det ju inte grundproblemet - att du blir utan ström i källaren vilket stoppar pelletbrännare etc.

Han har rätt. Kyl/frys bör inte ligga på samma jordfelsbrytare som vägguttag utomhus för motorvärmare. En jordfelsbrytare löser heller inte ut utan anledning. Antingen är det för hög krypström i anläggningen eller ett jordfel som bör åtgärdas. Kontakta en elektriker som får rätta till det.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@HolstAn
Är det verkligen jordfelsbrytaren och inte en snabbsäkring?
Om jordfelsbrytaren löser ut bör du nog ha någon som kommer ut och tittar på detta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem

Du borde verkligen fixat elinstallationen i stället för att inte riskera att bilen kan bli strömförande.
Ta dit en elektriker för att felsöka och ordna det på riktigt i stället för att ordna ett larm för det är helt fel metod.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om Du verkligen tror att det är fukt som är den utlösande faktorn, be en elfirma lägga om just detta uttag på en egen säkringsgrupp samt en egen jordfelsbrytare. Be dom sedan även titta(öppna upp) dom sista ändarna i slingan närmast fordonet, för att se att ingen fukt ligger där i. Att hålla kontakter fria från fukt blir däremot ditt eget jobb

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Som DavidtheDoom säger så undrar jag också om det verkligen är jordfelsbrytaren som löser ut eller om det bara är snabbsäkringen?

Om det är jordfelsbrytaren, ring en elektriker! Om det bara är snabbsäkringen som löser ut så belastas kanske säkringen för mycket?

Många när dom kopplar in sin bil med motorvärmare och kupévärmare kollar sällan vad för effekt de sätter på säkringen. Är det en för kraftigt dimensionerad motorvärmare och kupévärmare som på samma säkring har hela din källare kopplad samtidigt så är det inte så konstigt om säkringen säger tack men nej tack och löser ut.

En till fråga, har du rätt sladdar för utomhusbruk? Utöver själva motorvärmarkabeln, använder du någon förlängningssladd?

Edit: Om du har 10A säkringar så kan du bara belasta med 2300W innan säkringen överbelastas och om du då kör en pelletspanna, motorvärmare, kupévärmare och belysning och framförallt, den stora boven Frysen så är det garanterat mer än 2300W du har kopplat på samma säkring... Frysen när den kickar igång kompressorn skickar säkerligen ut en rätt fin strömspik om allt är igång samtidigt.

Permalänk
Medlem

Jag hade ju inte velat ha panna på JFB..
(ett litet jordfel i fast installation som är ofarligt för människor men potentiellt sett kan få huset att stå utan värmekälla mitt i svinkalla vintern när man inte är hemma, det kan bli ett dyrt pris på den!)
Även värmeelement är inte helt obenägna att kunna ha små jordfel, är det fasta installationer är det ju ändå skyddsjordat. En jordfelsbrytare för brandskydd är väl mer rätt på fasta prylar isf?

Samt lägg motorvärmare på egen JFB.

Det finns väl fina små men kombinerad automatsäkring.

Det kan ju vara så att du trampat eller kört över kabeln till din motorvärmare och den fått inre skador samt att den tar in fukt, såna kablar är väldigt farliga och potentiella dödsfällor.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Som flera säger, kontakta en elektriker och få en översyn!

”Tips” få omkopplat så att värmeenheten sitter på en enskild säkring så behöver man inte vara orolig för att något annat klipper strömmen för den.

Mvh en elektriker

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolstAn:

Hej!

Någon med en lösning? Har provat googla utan framgång.

Letat efter något som kan meddela mig, med helst en push notis i telefonen, när jag tappar strömmen till ett specifikt uttag. Eller snarare en specifik slinga i säkringsskåpet. Problemet är att motorvärmaruttaget ibland löser ut jordfelsbrytaren, troligtvis pga snö och fukt. Vilket då resulterar i att källaren blir utan ström. Frys och pelletsbrännare stannar.

Har idag inte mycket smarta saker hemma. Har en Google Home och ett par Ikea lampor. Har även en ouppackad tellstick znet lite v2 på en hylla.

Håller med föregående talare koppla motorvärmaren på ett eget uttag.
Är ju int omöjligt att det är elementet i bilen som börjar ge sig.

Sen det telldus kittet du har kan göra precis det du vill larma dig om srrömmen försvinner på ett uttag ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@HolstAn
Är det verkligen jordfelsbrytaren och inte en snabbsäkring?
Om jordfelsbrytaren löser ut bör du nog ha någon som kommer ut och tittar på detta.

Knappast troligt att en panna och ett uttag utomhus delar 10A säkring.
Inget konstigt att ett uttag utomhus drar ner jfb. Kapslingen är ofta dålig i ett uttag när något är ipluggat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har ingen aning om hur det är gjort i andra hus men här är det iaf en normcentral med ca 10st 10a säkringar som delar på en jordfelsbrytare. Och känner att en ny central med allt vad det innebär blir en ganska dyr affär.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolstAn:

Har ingen aning om hur det är gjort i andra hus men här är det iaf en normcentral med ca 10st 10a säkringar som delar på en jordfelsbrytare. Och känner att en ny central med allt vad det innebär blir en ganska dyr affär.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ju koppla värmaren på separat säkring och jordfelsbrytare du behöver inte byta hela centralen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Du kan ju koppla värmaren på separat säkring och jordfelsbrytare du behöver inte byta hela centralen..

Han kan inte röra något i centralen , det behövs en behörig elektriker till detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Han kan inte röra något i centralen , det behövs en behörig elektriker till detta

Nu menade jag ju inte att han skulle göra det själv om han inte är elektriker med rätt typ av behörighet utan snarare att det gick att lösa utan att byta ut hela centralen..

Permalänk
Medlem

Okej vi kan konstatera att det finns bättre och sämre sätt att lösa problemet. Finns det något sätt att lösa det på mitt sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolstAn:

Okej vi kan konstatera att det finns bättre och sämre sätt att lösa problemet. Finns det något sätt att lösa det på mitt sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Löser jordfelsbrytaren så blir det ju svårt eftersom all ström försvinner annars kunde du löst det med telldus kittet du har..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HolstAn:

Okej vi kan konstatera att det finns bättre och sämre sätt att lösa problemet. Finns det något sätt att lösa det på mitt sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom det finns en anledning till att jordfelsbrytaren löser ut så är det prioritet ett att felsöka, alla andra varianter är sämre.

Ansluter man en UPS av bättre snitt så kan ofta den skicka ett varningsmail när nätanslutningen går ner, men behöver väl normalt sett vara ansluten till en dator för att det ska fungera.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Vill man lösa det som trådskaparen vill så kan man så klart stoppa en UPS på uttaget med router och en raspberry pi inkopplad på. Pi:en får meddelande från UPSen att strömmen gått och kan skicka ett mail eller notis till mobiltelefonen. Bör trådskapren kunna lösa på en eftermiddag med lite tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Vill man lösa det som trådskaparen vill så kan man så klart stoppa en UPS på uttaget med router och en raspberry pi inkopplad på. Pi:en får meddelande från UPSen att strömmen gått och kan skicka ett mail eller notis till mobiltelefonen. Bör trådskapren kunna lösa på en eftermiddag med lite tur.

Är nog lika billigt att ta dit en elektriker och fixa en egen jordfelsbrytare till motorvärmaren då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Löser jordfelsbrytaren så blir det ju svårt eftersom all ström försvinner annars kunde du löst det med telldus kittet du har..

Har uttag på övervåningen som går på en annan central om det hjälper? Den har ju strömmen kvar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolstAn:

Har uttag på övervåningen som går på en annan central om det hjälper? Den har ju strömmen kvar

Skickades från m.sweclockers.com

då kan du ju använda ditt tellstick kit där får du ju med några zwave kontakter som kan övervakas i tellsticken och notifiera dig om uttaget försvinner..

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag ni alla är rediga paragrafryttare. Och det säger jag som jobbar som elektriker.

Troligtvis så är det din värmepanna som är som alla värmepannor när dom blir över 10 år, börjar lösa en jäkla massa jfb's pga dom är duktiga på att läcka till jord.

Lägg på det att ditt uttag därute blir fuktigt så du får lite krypströmmar som gör så din Jfb går över brytgränsen (30mA).

Den långvariga lösningen är att be en elektriker lägga 2 timmar på att lägga till en extra grupp med jfb så ditt eluttag slutar behöva stjäla jfb utrymme med pannan. kostnad: 2500kr max

Din lösning är att skaffa ett övervakningslarm som ofta används ute i sommarstugor med syftet att övervaraka temp och om det finns spänning. Kostnad: 1000-2000kr med månadskostnad på drygt 50kr. Tagga mig så kan jag länka dom jag sett användas.

Permalänk
Medlem

@Wasp: Alternativ två känns ju rätt slöseri på pengar enligt min åsikt. Varför lägga pengar på att övervaka när strömmen går istället för att lösa så att strömmen inte går från början

Till TS. Ring en elektriker, att få en offert på att fixa problemet kostar dig ingenting och som ovanstående säger så är det troligen max ett par timmars jobb och ett par tusen kronor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolstAn:

Okej vi kan konstatera att det finns bättre och sämre sätt att lösa problemet. Finns det något sätt att lösa det på mitt sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Koppla en sån här till jordfelsbrytaren

https://m.youtube.com/watch?v=3KTilOsXBmU

Menar bara att det är ju detta du vill åstadkomma, eller?

Permalänk
Medlem

*Inlägget raderas

Visa signatur

Too, often we lose sight of life's simple pleasures. Remember, when someone annoys you it takes 42 muscles in your face to frown, BUT, it only takes 4 muscles to extend your arm and bitch-slap that mother@#?!&! upside the head - Gaz Cooper