Foliehattar på - andra oförklarliga händelsen

Permalänk
Medlem

Foliehattar på - andra oförklarliga händelsen

Tjena!

För ett antal år sedan fick jag ett telefonsamtal av en, enligt appen, försäljare (från Phonera, som enligt senare efterforskning visade sig stämma). Jag svarade inte och det gick vidare till telefonsvararen. Där hade telefonisten pratat in "Sir Mix-a-lot, fan vad nice!" och min dåvarande ringsignal var en "spin-off" på Sir Mix-a-Lot - Baby got back.. Har funderat mig blå sedan dess på hur den ekvationen gick ihop. Jag hade ingen operatör som stödde "custom rington" eller något som på något sätt skulle kunna göra att den som ringer skulle kunna höra min ringsignal. Telefonen var en Galaxy S4 och Tele2 som operatör. Länk till inspelat klipp från telefonsvararen. Där hörs också att han sitter i ett kontor eller liknande.

Teorier på den?

Sedan hände det något i helgen igen. Idag har jag en Huawei P30 Pro. Jag och tjejen gick och pratade säkert 10 minuter om olika headsetalternativ till hennes mor. När jag sedan tar upp telefonen ur fickan så har Chrome öppnats med Huaweis hemsida och deras produktsida för Freebuds. Helt random.

Antingen har jag helt glömt på de 10-15 minuterna att jag öppnat telefonen och sökt, vilket jag finner helt osannolikt, eller så har det på något "magiskt" sätt plockat fram sig själv, vilket är lika osannolikt. Att jag skulle sökt och gått in på deras hemsida och tittat på den produkten är dock inget jag skulle göra, Freebuds faller varken inom intresseområde eller budgeten för svärmor så de var inte alls aktuella på något vis. Och skulle jag titta på en produkt öht skulle det vara på annat håll, väldigt sällan tillverkarens egna sida. Men jag är 99,99% säker på att jag inte plockade upp telefonen och sökte alls då, och inte senare eller tidigare heller, inte på någon av mina enheter. Men samma dag, något senare, kom så också reklam för olika headsets upp i Facebook-appen.

Jag har överallt stängt av allt vad anpassad reklam heter och gjort allt jag kan för min personliga integritet i telefonen. Väldigt restriktiv med vad jag delar med mig av till Google, FB, Huawei och det mesta annat. Väldigt få appar som har tillgång till mikrofonen och sådant.

Så jag tar mer än gärna emot teorier på båda fallen. Sånt här gör mig väldigt obekväm med dagens teknik..

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem

Ja lite skumt låter det som, men då har jag lätt för att hamna i liknande tänk själv. Men har hört en hel del teorier om avlyssning mm på olika forum.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Ja lite skumt låter det som, men då har jag lätt för att hamna i liknande tänk själv. Men har hört en hel del teorier om avlyssning mm på olika forum.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väldigt skumt, båda två. Teorier kan man ju ha hit och dit, men såhär "uppenbara" (åtminstone till någon annan rimlig förklaring finns) exempel blir ju lite kusliga nästan. Det är är trots allt Sverige vi bor i.

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem

Givetvis finns alla möjligheter för företagen att avlyssna oss, och säkert är det ett och annat av dem som gör det också, men att man skulle göra på det viset du i princip föreslår, att telefonen spelar in och analyserar omgivningsljud när du har den i fickan, och ploppar upp länkar till lämpliga hemsidor baserat på det, vore ju inte så lite flagrant. Du är kort sagt inte den ende som är paranoid, det skulle bli ett jävla liv på nätet när det avslöjades, vilket det ganska omedelbart skulle göra.

Jag tror det var en ren om än lite märklig slump. Har också fickklickat igång saker

Sir Mix-a-lot var däremot creepy på riktigt Kan inte ens komma med en teori. Känns dessutom rätt osannolikt att en 20-åring som sitter och rycker lur skulle ha sådan systemaccess att han kan se vilken rington du använder om det nu på nåt sätt kunde synas där.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv

Jag märker flera gånger i veckan att det jag och sambon ofta pratar om så dyker det upp i Facebook som reklam senare när man tittar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Givetvis finns alla möjligheter för företagen att avlyssna oss, och säkert är det ett och annat av dem som gör det också, men att man skulle göra på det viset du i princip föreslår, att telefonen spelar in och analyserar omgivningsljud när du har den i fickan, och ploppar upp länkar till lämpliga hemsidor baserat på det, vore ju inte så lite flagrant. Du är kort sagt inte den ende som är paranoid, det skulle bli ett jävla liv på nätet när det avslöjades, vilket det ganska omedelbart skulle göra.

Jag tror det var en ren om än lite märklig slump. Har också fickklickat igång saker

Sir Mix-a-lot var däremot creepy på riktigt Kan inte ens komma med en teori. Känns dessutom rätt osannolikt att en 20-åring som sitter och rycker lur skulle ha sådan systemaccess att han kan se vilken rington du använder om det nu på nåt sätt kunde synas där.

Förstår att det låter sjukt osannolikt med Huaweigrejen, men vad är alternativen? Ficksurfning kan vi utesluta pga. skärmlås. Googleassistenten och liknande funktioner är avstängda. Det enda är att jag har glömt att jag kollat som jag skrev tidigare, men det känns av tidigare beskrivna anledningar också högst osannolikt..

Försäljargrejen har jag sökt svar på länge men inte fått några som helst bra teorier. Den enda jag hört som inte var helt orimlig var att han skulle stått utanför min dörr när han ringde, men dels var jag inte hemma vid tillfället och dels hör man på inspelningen att han sitter på ett kontor eller liknande..

Skrivet av anon298854:

Jag märker flera gånger i veckan att det jag och sambon ofta pratar om så dyker det upp i Facebook som reklam senare när man tittar där.

Där ser man! Det kan väl hända om man surfar runt och söker på grejer, eller har funktioner som kan stödja det aktiverat. Men som sagt har jag stängt av allt vad anpassad reklam heter både på Google och FB, är inte inloggad på tjänster med FB eller Google heller, samt plockat bort sociala medier-knappar och sån skit med adblockers i mina webbläsare.. Har inte fått dylik anpassad reklam tidigare på det sättet, men nu plötsligt i samband med detta..

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem

Kan ju ta exempelvis Huaweis egna väder-app som man får förfrågan om när man konfigurerar telefonen första gången. Tackade nej men det var något med insamling av data, positioner och en massa annat och en tillhörande lång text med en massa kryphål och appen samlade in data via ett dotterbolag till Huawei. Alltså jag skulle inte vara förvånad om det exempelvis är detta som samlar in data.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Haha min syrra har en Huawei och har hon har noterat flera gånger till mig att efter att hon pratat om nånting (men inte sökt på det) så har telefonen på "slump" börjat visa reklam om det hon pratade om.

Jag funderade på en P20 pro ett tag (innan dom blev bannade i USA)... men nope. Jag litar inte på dom. Suttit och funderat på en Xiaomi också men det är liksom samma sak.

Permalänk
Medlem

Ja nog tusan måste telefonen på något sätt avlyssna det man pratar om. Flertalet produkter jag pratat om har dykt upp i reklamflödet utan att jag ännu gjort några sökningar på t.ex. prisjakt.

Visst kan det mycket väl bara vara slumpen också. Men den andra förklaringen verkar ju mer realistisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har en p20 pro idag och rätt ofta när jag öppnar programhanteraren så ser jag att filhanteraren är öppen utan att jag öppnat den.

Kommer ofta upp reklam på saker som jag bara har pratat om utan att söka på just dom sakerna, tex så pratade jag med morsan om att ha skifferplattor i trädgården en dag och samma kväll när jag öppnar telefonen så har jag reklam för skifferplattor i fb och insta m.m

Har även funderat på den där google gps grejen som talar om för mig vilken väg som är bäst att ta till jobbet m.m, hur vet telefon vart jag jobbar samt hur vet den vilka dagar jag jobbar utan att jag talat om det för telefonen

Permalänk
Medlem

@Gardell:

Körde du Sir Mix-a-Lot som telefonsvarare?

Har varit reklam för Freebuds på Sweclockers, så att du skulle råkat trycka på en reklambanner är ganska troligt.

Reklamblockerare finns för Android.

Permalänk

Har råkat ut för samma sak själv. Pratade för länge sedan om tyngdtäcken och hade då inte sökt någon vidare info om dessa. När jag öppnade Facebook senare så hade jag där reklaminlägg om just tyngdtäcken. Jag är övertygad om att mikrofonen på telefonerna är aktiva i dag och avlyssnar innehavaren. Vart denna information sedan tar vägen eller används till har jag ingen aning om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk

Min telefon brukade varna för att Messenger lite vill starta micen på kvällarna, detta trots att telefonen varit inaktiv.
Startade en tråd om detta för ett tag sedan och det var fler som hade varit med om det, vet inte om Android har blivit strängare med behörigheterna då jag valt att inte ge behörighet till micen.
Oavsett så är det ett skumt beteende av appen, har slutat andvända FB och messenger apparna då man är tillräckligt trackad ändå! Mvh Pierre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Google fb och andra som lever på reklam lyssnar av bakgrunden för att kunna rikta reklam.

Prova att prata mycket om något du aldrig tidigare pratat om nöra telefonene, efter ettvtag kommer du fp riktad reklam med dessa nyckel ord på datorn i chrome

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Har råkat ut för samma sak själv. Pratade för länge sedan om tyngdtäcken och hade då inte sökt någon vidare info om dessa. När jag öppnade Facebook senare så hade jag där reklaminlägg om just tyngdtäcken. Jag är övertygad om att mikrofonen på telefonerna är aktiva i dag och avlyssnar innehavaren. Vart denna information sedan tar vägen eller används till har jag ingen aning om.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här, det spelar ingen roll vilken produkt eller tjänst jag pratar om, men en sak är säker - Så fort jag pratat om någonting dyker snart reklam upp för det upp på mina sociala medier. Den enda lösningen jag kan komma på för att slippa detta ofog är att ta bort mikrofonen från telefonen - men då är det ju inte riktigt en telefon längre! Alternativt leva utan en "smart" telefon, men då blir vissa vardagliga moment väldigt handikappade. Jag är helt klart beroende av min telefon, även om jag starkt ogillar fenomen som dessa.. Pest eller kolera.

Permalänk
Medlem

Med risk för att låta väldigt paranoid så är du ju i princip avlyssnad dygnet runt sålänge du äger eller vistas kring modern teknik med inbyggd mikrofon.

Prövade själv för ett tag sedan efter att ha sett ett klipp med ett kompisgäng på Teamspeak att på måfå prata om att skaffa hundleksaker då jag aldrig haft reklam av den sorten innan, efter att ha pratat omkring 5 minuter har jag ett hav av alternativ att välja från.

Permalänk
Medlem

Var det inte prat om att messangerappen ville ha massa onödiga godkännanden som inte krävs för att fungera som en meddelande-app?
Har själv inte upplevt detta med riktad reklam via samtal, förra veckan var hunden sjuk och vi pratade om firstvet och om vi skulle ringa dit. vi googlade osv. tro fan att tv4play visade first-vet reklamen som första reklam, annars är google adsense trevlig då den plockar upp reklam direkt.

Använder bara facebook via webbläsaren i mobilen, utan några tillstånd till mic, filer, kamera, så kan de spåra en lite mindre iallafall

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

Ni som upplevt detta, har ni Huawei allihopa? Eller random Android? Har iPhone-användare också upplevt det?

Permalänk
Medlem

Alla tillfällen då man tänker något och det inte dycker upp som reklam? De översträffar i antalet de få sammanträffanden som sker.

Det klassiska exemplet är ju att man tänker på en person och så ringer just den personen en då. Men alla andra gånger man tänker på någon och telefonen inte ringer?

Iof, så ser jag det inte för osannolikt att telefonerna avlyssnar oss.

Permalänk
Inaktiv

Jag har Oneplus 7 pro

Permalänk
Medlem

Ni som fått riktad reklam på grund av prat i bakgrunden: lär er teckenspråk så är problemet löst

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Skrivet av highscore:

Ni som upplevt detta, har ni Huawei allihopa? Eller random Android? Har iPhone-användare också upplevt det?

Har en Redmi Note 7, och det är första telefonen som varnat för detta!
Bytte för ett antal månader sedan från en Moto G6+ som körde vanilla Android, känns som om att det är bättre säkerhet i Redmin. Men vet också att Google har blivit hårdare med behörigheterna, tex som att många appar ville ha tillgång till kontakter och sms trots att det inte skulle behövas. Kan ha med det att göra med, men det är bara att inse hur trackad man är idag av i stort sett nästan alla appar!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Ni som fått riktad reklam på grund av prat i bakgrunden: lär er teckenspråk så är problemet löst

Skickades från m.sweclockers.com

Då får man väl stänga av/tejpa över kameralinsen också, annars får man väl se reklam ändå, fast på teckenspråk.
( nej, jag är inte allvarlig )

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Skrivet av highscore:

Ni som upplevt detta, har ni Huawei allihopa? Eller random Android? Har iPhone-användare också upplevt det?

Har iPhone

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Avstängd

Ibland tycker jag att det låter som att kameran ändrar zoom läge trots att mobilen inte är aktiv.

Vet dock inte exakt vad det beror på, om det har att göra med att den försöker hitta till något tidigare inställt fokusläge, eller om det är någon app som försöker att hitta någonting.

Eller om det verkligen är någonting sådanthär... Men man undrar ju onekligen ibland...

(Tror dock att intresset att se mig naken för eget bruk torde vara ganska minimalt... Så jag tror knappast att det är därför åtminstone, om det bara var det hade jag inte brytt mig, värst för den som ser bilderna i så fall... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ibland tycker jag att det låter som att kameran ändrar zoom läge trots att mobilen inte är aktiv.

Har du verkligen en lins som fysiskt zoomar?

Skulle tro att de flesta av er bara inte tänkt på att ni skrivit om prylen på messenger eller liknande, algoritmer för att rikta reklam är oerhört duktiga på att dra slutsatser.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Har du verkligen en lins som fysiskt zoomar?

Skulle tro att de flesta av er bara inte tänkt på att ni skrivit om prylen på messenger eller liknande, algoritmer för att rikta reklam är oerhört duktiga på att dra slutsatser.

Nä, jag vet faktiskt inte exakt vad den egentligen gör, man hör ett motorljud ibland från den när den ställer om skärpan, så jag tror att det har med det att göra.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Har du verkligen en lins som fysiskt zoomar?

Skulle tro att de flesta av er bara inte tänkt på att ni skrivit om prylen på messenger eller liknande, algoritmer för att rikta reklam är oerhört duktiga på att dra slutsatser.

Reklam kan jag ofta spåra till annan aktivitet på enheten i fråga, eller någon enhet som ingår i samma nätverk (spelar ingen roll om man avmarkerat alla alternativ om riktad reklam vad det verkar...), däremot kameran blir jag inte klok på vad det egentligen är som försiggår..

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Jag märker flera gånger i veckan att det jag och sambon ofta pratar om så dyker det upp i Facebook som reklam senare när man tittar där.

Detta har hänt mig ett antal gånger men då som reklam i instagram appen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz Kylare: Corsair H110 Moderkort:Gigabyte X570 AORUS PRO:[/B] Corsair Dominator 3000MHZ 32GB Lagring: Samsung 960 EVO 1TB Intel 540s Series 2.5" SSD 240GB Samsung 840 Pro 128gb Intel X25-M G2 80GB Western Digital 4TB GPU: AORUS GeForce RTX™ 3080 MASTER 10GNätagg : Corsair AX1200i Chassi: Corsair Carbide Air 540 Headset: Corsair Virtuoso RGB Wireless XT Tangentbord: Logitech G915 LIGHTSPEED Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT Skärm: Samsung C49RG90 Konsol: PS5 Nintendo Wii Nintendo Switch