Använda bildskärmen från en trasig TV

Permalänk
Medlem

Använda bildskärmen från en trasig TV

Hej vänner!

Jag har en fundering. Det är nämligen så att jag har en TV som har gett upp, en Sony Bravia 60" från 2014. Det hela började med att ljudet inte längre fungerade via hdmi-kabeln, så jag använde en hdmi-extractor och tog ljudet via en förstärkare men bilden via hdmi-kabeln som vanligt. Det hela fungerade ett par dagar, sedan började bilden tappa styrka, som en dimmer till en lampknapp typ. Ibland valde tv:n helt enkelt att stänga av sig själv etc.

Jag skruvade därför bort bakplåten och felsökte med en elmätare och hittade inga fel vad gäller strömförsörjning till diverse kontakter på korten. Tv:n fungerade ett par timmar efter det att jag hade kopplat ur och kopplat tillbaka diverse kontakter på korten, men nu vill den inte starta alls. Så jag har därför följande frågor till er:

1. Eftersom det inte finns något fel med själva skärmen, dvs. dioderna etc, går det att beställa delar/slakta en annan tv och helt enkelt sätta in nya kretskort och fortsätta använda skärmen istället för att skicka den på skroten?

2. Min andra fråga är om det skulle gå att mecka och löda dit/koppla in något annat kretskort och i alla fall använda den som en monitor eller dylikt.

Tack på förhand!

Visa signatur

"Far and away the best prize life offers, is the chance to work hard at work worth doing"

Permalänk
Rekordmedlem

DEt kan gå att få tag på reservdelar men kan du felsöka den för att köpa delar i blindo och byta ut "allt" lär kosta mer än en ny tv men att kolla alla kondensatorer i strömförsörjningen kan vara en bra början men du kan ju dessutom ha nått mer avancerat fel om ljudet dog, kanske några lödningar som släppt och det kan kräva specialverktyg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.