Permalänk

ITX bygge köpråd ca 10tkr

Hallå,

Jag har plockat ihop ett tänkt bygge för pappan min att ha i sitt vardagsrum men har aldrig gjort det själv förut, så kom gärna med tips! Främsta kraven är att lådan går tyst, är diskret och inte blir för varm. Tänker jag rätt med grafikkort från MSI samt Noctuas CPU kylare som ersätter stock kylaren, rekommenderar ni detta?

Tänkt för den bör vara pigg i surfande och film i 4k. Viss spelande kan förekomma, dock prioriteras ett tyst bygge absolut mer än några extra fps i spel.

Medveten om vissa kompromisser för ITX med temperatur och ljudnivå, men ser det ok ut i prisklassen och för vad man kan få i ett litet paket? Inväntar era synpunkter, tack!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13399649

Visa signatur

Define R4 - i7 4930K - NH U9B - GTX 780 - P9X79 - RM 750W - 16GB 1600Mhz

Permalänk
Medlem

Har du kollat på Intel nuc? Lite svag för spel möjligtvis, men liten, tyst och snygg (?) för surf och film.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@nuggets232: Node 202 kommer inte att vara tyst tyvärr, men den är nice! Finns en variant med medföljande strömförsörjning också för ett bra pris.

Oslagbar rea på ASUS ROG STRIX B450-I på Webhallen.

Skippa Samsung SSD:n.

Blir betydligt billigare från Webhallen, här med ett par små modifikationer för att göra den än mer prisvärd:

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@nuggets232: Alternativ om du verkligen vill ha en dedikerad GPU så kan du titta på mini kort, dom enda jag har koll på är, två första är gamla, men R9 Nano är rätt häftigt med HBM minne, vet inte hur det håller idag.

Amd R9 Nano
Nvidia 1080 mini
Amd Radeon RX 5700 ITX https://www.sweclockers.com/nyhet/28794-powercolor-gor-radeon...

Går du på ett sånt kanske du kan hitta ett billigt litet chassi som inte rymmer fullstora gpu'er, jag har inte koll på den marknaden detta är ett exempel https://www.geeekstore.com/shop/a40-v2-mini-itx-case/ men det kräver en PCI-e riser cable som lägger på kostnad, bör finnas chassin som inte kräver en riser cable

Skyreach 4 mini kan vara ett alternativ https://nfc-systems.com/skyreach-4-mini
pico psu'er etc
https://www.sfflab.com/ har lite roligt

Oavsett vad du väljer så kan det bli lite planering om du väljer att gå väldigt litet

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av lappen81:

@nuggets232: Alternativ om du verkligen vill ha en dedikerad GPU så kan du titta på mini kort,

Varför skulle ha gå på mini GPU när Node 202 stödjer fullstora GPU:er???

Finns dessutom mängder av GTX 1660 Super Mini. Här är några:

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@nuggets232: Har du funderat på ett thermaltake core V1 chassie? Det ger bra luftflöde så du kan nog använda stock kylaren, det får även plats en ATX PSU, så totalt kan du spara c.a 1500:- där.
Samsung disken är lite dyr för vad den gör, 500GB diskar är generellt ganska dyra, 1TB kan du få för c.a 25% dyrare.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Fenrisulvfan:

@nuggets232: Har du funderat på ett thermaltake core V1 chassie? Det ger bra luftflöde så du kan nog använda stock kylaren, det får även plats en ATX PSU, så totalt kan du spara c.a 1500:- där.

Hur kan man spara 1 500 kronor på att inte köpa Node 202 när Node 202 + PSU kostar 1 500 kronor?
Thermaltake Core V1 och ATX PSU är ju knappast gratis?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: 499:- på kylaren, 449:- på chassit och 620:- på PSU = 1568:- d.v.s, c.a 1500:-

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Varför skulle ha gå på mini GPU när Node 202 stödjer fullstora GPU:er???

Finns dessutom mängder av GTX 1660 Super Mini. Här är några:
https://www.webhallen.com/api/cart-img/309467,309325,309382?name=Mini%20GPU

1) Börja med att läsa mitt inlägg!!! och inte den lilla biten du citerade, så börjar det med. Alternativ om du verkligen vill ha en dedikerad GPU så kan du titta på mini kort, sen går jag till alternativa chassin som "inte rymmer fullstora gpu'er"

2) Vad bra men ville enbart tipsa att det finns alternativ, jag var också tydlig "dom enda jag har koll på är" att det finns mängder är jag fullständigt medveten om, är det inte bättre att du tipsar TS?

Permalänk

Tackar för alla tips! Har lite att grubbla över.

Skrivet av Tuomaz:

Har du kollat på Intel nuc? Lite svag för spel möjligtvis, men liten, tyst och snygg (?) för surf och film.

Lite grann men jag kände att en lite större 'normalstor' dator var att föredra för lite mer kraft i spel när typ gäster och deras barn kommer över, eller om man vill sitta lite mer socialt och spela.

@Eric Hjalmarsson: Vad hade du självt valt i ITX klassen om du tar hänsyn till ljudnivån? Nano S är väl i det tystaste laget men för högt tyvärr! Sen vill jag påpeka att gaming är tänkt att bara stå för en liten del av användandet. Så länge som det är tyst i allt annat än själva spelandet är det ok.

Skrivet av lappen81:

@nuggets232: Alternativ om du verkligen vill ha en dedikerad GPU så kan du titta på mini kort, dom enda jag har koll på är, två första är gamla, men R9 Nano är rätt häftigt med HBM minne, vet inte hur det håller idag.

Amd R9 Nano
Nvidia 1080 mini
Amd Radeon RX 5700 ITX https://www.sweclockers.com/nyhet/28794-powercolor-gor-radeon...

Går du på ett sånt kanske du kan hitta ett billigt litet chassi som inte rymmer fullstora gpu'er, jag har inte koll på den marknaden detta är ett exempel https://www.geeekstore.com/shop/a40-v2-mini-itx-case/ men det kräver en PCI-e riser cable som lägger på kostnad, bör finnas chassin som inte kräver en riser cable

Skyreach 4 mini kan vara ett alternativ https://nfc-systems.com/skyreach-4-mini
pico psu'er etc
https://www.sfflab.com/ har lite roligt

Oavsett vad du väljer så kan det bli lite planering om du väljer att gå väldigt litet

Trevliga alternativ men Ryzen CPU är att önska och jag har inte möjlighet att vara på plats och skruva ihop burken. BIOS måste väl också uppdateras i moderkortet för kompatibilitet med 3e gens Ryzen. Behöver nog beställa kittet från inet eller webhallen som erbjuder detta!

Skrivet av Fenrisulvfan:

Samsung disken är lite dyr för vad den gör, 500GB diskar är generellt ganska dyra, 1TB kan du få för c.a 25% dyrare.

Det där chassit fick ett blankt nej
Ska kika på 1TB åtminstone

Visa signatur

Define R4 - i7 4930K - NH U9B - GTX 780 - P9X79 - RM 750W - 16GB 1600Mhz

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Fenrisulvfan:

@Eric Hjalmarsson: 499:- på kylaren, 449:- på chassit och 620:- på PSU = 1568:- d.v.s, c.a 1500:-

Nu skulle datorn vara tyst så du behöver en processorkylare i Thermaltake Core V1 också. Wraith Stealth blir inte helt plötsligt bättre för att du köper ett annat chassi.
Fractal Design Node 202 + Integra SFX 450W PSU kostar 1 479 kronor.

Så man sparar knappt 500 kronor.
Inte i närheten av de 1 500 kronor du pratar om.

Skrivet av lappen81:

1) Börja med att läsa mitt inlägg!!! och inte den lilla biten du citerade, så börjar det med. Alternativ om du verkligen vill ha en dedikerad GPU så kan du titta på mini kort, sen går jag till alternativa chassin som "inte rymmer fullstora gpu'er"

Jag har läst ditt inlägg.
Jag förstår inte ditt inlägg.
"Alternativ om du verkligen vill ha en dedikerad GPU så kan du titta på mini kort" Jo, men man kan ju lika gärna köpa ett fullstort kort???
Alternativet är väl då snarare ett annat chassi och inte ett annat grafikkort, eller???

Skrivet av Tuomaz:

Skrivet av nuggets232:

Lite grann men jag kände att en lite större 'normalstor' dator var att föredra för lite mer kraft i spel när typ gäster och deras barn kommer över, eller om man vill sitta lite mer socialt och spela.

Då är det ju ändå bättre med en ASRock DeskMini A300 + 3400G.

Skrivet av nuggets232:

Vad hade du självt valt i ITX klassen om du tar hänsyn till ljudnivån?

Ett chassi med plats för tornkylare.

Node 202 kommer inte att vara jättehögljudd heller, men inte tyst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson:
Det här:

Jämfört med det här:

Är ungefär 1500:- oavsett om du har kommit med ett förslag att köpa node 202 med en medföljande PSU
Core V1 kommer dessutom med en 200mm fläkt, vilket hjälper med kylningen av CPU utan att föra en massa oväsen.

Nu var inte Core V1 intressant, så det spelar ju mindre roll nu.

Kanske kan ett
RVZ03
chassi vara intressant?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör på ditt förslag med modifierade listan frå webbhallen,
Funkar inte node 202 kan du alltid flytra delarna till ett annat chassi senare.

Dock gäller samma sak, itx brukar bli varma eller vara väldigt öppna om de är små.
Med rätt extra fläktar kan man få ut värmen och kanske dra ner TDP på CPU och köra ändå.

Webhallen har också denna om du vill ha ett (större) slutet chassi;
https://www.webhallen.com/se/product/306208-Lian-Li-TU150-Sva...

Permalänk
Medlem

Jamen.. blev man nyfiken på mini-itx och fick såklart denna I ögat såfort man börja söka och, blev såklart sugen.. .. ditt fel!

https://www.webhallen.com/se/product/306208-Lian-Li-TU150-Sva...

Permalänk
Medlem

Jag har läst ditt inlägg.
Jag förstår inte ditt inlägg.
"Alternativ om du verkligen vill ha en dedikerad GPU så kan du titta på mini kort" Jo, men man kan ju lika gärna köpa ett fullstort kort???
Alternativet är väl då snarare ett annat chassi och inte ett annat grafikkort, eller???

Hade du läst inlägget innan mitt så rekommenderades nuc, "utan dedikerad gpu" varför får jag inte rekommendera halvstora gpu'er som ett alternativ med dedikerad gpu????
Ja men hur har du tänkt att en fullstor gpu ska få plats i ett chassi som inte är designat för det????, jag fetmarkerade till och med den texten alternativa chassin som "inte rymmer fullstora gpu'er"

Skrivet av nuggets232:

Trevliga alternativ men Ryzen CPU är att önska och jag har inte möjlighet att vara på plats och skruva ihop burken. BIOS måste väl också uppdateras i moderkortet för kompatibilitet med 3e gens Ryzen. Behöver nog beställa kittet från inet eller webhallen som erbjuder detta!

Du får in en 3e gens Ryzen i ett sånt chassi , men ju mindre du går desto mer planering blir det. Jag brukar kika på volym/liter som jämförelse mellan chassin, tar du dan-case som referens så ligger den på ca 7liter, men är väldigt dyr: 2500SEK (rymmer fullstor-gpu sandwich modell), Fractal Design Node 2 ligger på 10 liter och är ju rätt prisvärd för den volym man får.

Tror att man kan komma billigare undan pris/volym om man tittar på halv-stora GPU'er men det kan vara en halvsanning, kan finnas billiga, små sandwich modeller även om jag tror att dom är dyrare. Sen blir ju nackdelen går man under 10 liter behöver man börja titta på att komponenterna får plats, en SFF nuc utan GPU ligger under 1 liter så tittar man på ett sånt barebone chassi vill bygga själv så blir det verkligen specialval på komponenter.

I alla fall , det är kul att bygga litet många alternativ att överväga beroende på vilken volym + pris man sätter som krav så kommer det efter det en hel del för/nackdelar som man får överväga

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det här:
https://komponentkoll.se/bild/yegGc.png
Jämfört med det här:
https://komponentkoll.se/bild/QLwHf.png
Är ungefär 1500:- oavsett om du har kommit med ett förslag att köpa node 202 med en medföljande PSU
Core V1 kommer dessutom med en 200mm fläkt, vilket hjälper med kylningen av CPU utan att föra en massa oväsen.

Fast det där säger ju mer att man kan spara 1 500 kronor på att köpa 80+ Bronze nätaggregat (PSU) och använda stockkylaren. Inte att man sparar 1 500 kronor på att köpa Thermaltake Core V1...
Vilket man absolut kan göra och det är ingen dum idé! Men du vilseleder ändå TS med att säga att man kan spara 1 500 kronor på att köpa Thermaltake Core V1.

Skrivet av lappen81:

Varför får jag inte rekommendera halvstora gpu'er som ett alternativ med dedikerad gpu????

Det är klart du får det, men det är inte en särskillt intressant rekomendation så länge TS kollar på chassin med plats för fullstora grafikkort.

Skrivet av lappen81:

Ja men hur har du tänkt att en fullstor gpu ska få plats i ett chassi som inte är designat för det????

Det tänker jag inte, utan TS kollade ju på Node 202 med plats för fullstora grafikkort.

Skrivet av lappen81:

jag fetmarkerade till och med den texten alternativa chassin som "inte rymmer fullstora gpu'er"

Då är ju alternativet "mindre chassin som inte rymmer fullstora grafikkort och därför ett mini grafikkort" snarare än "Alternativ om du verkligen vill ha en dedikerad GPU så kan du titta på mini kort".
Alternativet "mindre chassin som inte rymmer fullstora grafikkort och därför ett mini grafikkort" är dock absolut ett bra alternativ som du säger, men kanske inte om det skall vara tyst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det är inte en särskillt intressant rekomendation så länge TS kollar på chassin med plats för fullstora grafikkort.

Jag skrev klart och tydligt att det var ett alternativ inte en rekommendation/under ett inlägg där en nuc hade lyfts upp som ett alternativ. Tycker personligen att det är intressant med alternativ, du kanske har insyn i hur TS tänker men jag har inte det och står bakom mitt inlägg

Det tänker jag inte, utan TS kollade ju på Node 202 med plats för fullstora grafikkort.

Jag har ju tydligt skrivit att mitt inlägg var ett alternativ till fullstora grafikkort

men kanske inte om det skall vara tyst.

bygger man litet så är det ett beaktande man får ta med sina komponentval och hur datorn används vilka ljudnivåer man vill ha, och spela var inte relevant i det här avseendet baserat på vad TS själv förtydligade. Jag sitter på en 7liters burk som är knäpptyst när jag inte spelar vilket är mindre än den 10liters burk som du avrådde TS att gå på pg av ljud så jag tycker personligen inte att dina rekommendationer är relevanta men jag har inte ifrågasatt dina inlägg för det. Å andra sidan har vi haft en meningslös diskussion om ingenting, vill du ha ytterligare svar och förtydliganden visst fortsätt så svarar jag så gott jag kan men föreslår att det avslutas nu.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av lappen81:

Jag skrev klart och tydligt att det var ett alternativ inte en rekommendation/under ett inlägg där en nuc hade lyfts upp som ett alternativ. Tycker personligen att det är intressant med alternativ

Det är intressant med alternativ och ett litet SFF Mini-ITX chassi som kräver Mini Grafikkort är ett intressant alternativ.
Men Mini Grafikkort i sig är inget intressant alternativ ifall man inte byter chassi till ett som kräver det.
Punkt.

Skrivet av lappen81:

Så för att avsluta om du inte har något relevant du vill ha svar på så avslutar vi här.

Vad har du för chassi, processor och kylare? Vilken volt? För jag vill ha dem om de är helt knäpptysta.
Datorn i min signatur kör endast en be quiet! Silent Wings 2 135mm på lägsta RPM i idle och den är inte knäpptyst, hör den fast än jag bor på gatuplan vid en tungt trafikerad gata i centrum. Enda jag kan tänka mig som skulle vara tystare utan att gå passivt skulle vara att bara ha en Noctua fläkt på lägsta RPM, men även det låter ju.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är intressant med alternativ och ett litet SFF Mini-ITX chassi som kräver Mini Grafikkort är ett intressant alternativ.
Men Mini Grafikkort i sig är inget intressant alternativ ifall man inte byter chassi till ett som kräver det.
Punkt.

Återigen, mitt inlägg var ett alternativ och innehöll både delarna , jag har fetmarkerat texten gällande chassin flera gånger och nu påtalar jag det igen.
Punkt.

Vad har du för chassi, processor och kylare? Vilken volt? För jag vill ha dem om de är helt knäpptysta.
Datorn i min signatur kör endast en be quiet! Silent Wings 2 135mm på lägsta RPM i idle och den är inte knäpptyst, hör den fast än jag bor på gatuplan vid en tungt trafikerad gata i centrum. Enda jag kan tänka mig som skulle vara tystare utan att gå passivt skulle vara att bara ha en Noctua fläkt på lägsta RPM, men även det låter ju.

Tack för att du märker ord, mitt kylskåp låter mer än datorn och står förövrigt 2meter ifrån datorn. Vill du att allt ska vara knäpptyst får du väll ljudisolera och mäta. Dan Case/Luft(noctua med ett motstånd)/AM4 Zen2/Vega 64 (UC i båda delarna)/semi passivt nätagg, körde vatten ett tag hörde då pumpljudet ibland/ sedan den plockades bort kan jag inte säga att jag hör datorn alls, datorn står på skrivbordet rakt framför mig. Vid spel hade jag önskat att den var 30% tystare men det låter inte så mycket så att det stör mig (öppna lurar), samma boende scenario som dig mycket omgivningsljud