AMD RDNA 2 "Navi 2X" får 50 procent ökad prestanda per watt

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer ett max 75W kort för att sätta tryck mot 1650

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=hRJp32zee_8
Lite spekulation från Notanapplefan... Brukar ligga hyfsat till med sina uträkningar o spekulationer

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Jag finner det intressant att AMD verkar satsa så hårt på varumärket Navi 1X, 2X, 3X.
Det blir lätt att gissa att något kommande kommer skeppas med Navi
Ska bli spännande att se hur RDNA utvecklas, jag fick intrycket att AMD satsar i samtliga områden.
Kul att se hur Zen har utvecklas och om RDNA och CDNA lyckas lika väl.

Permalänk
Medlem

Sitter på 1080 ti fortfarande. Funkar fint i spel änsålänge. även i 4k. Nästa kort blir nog 2080 ti när jag kan få ett begagnat för 6000kr. Nuförtiden tycker jag priserna har stuckkit iväg förmycket på toppkorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Hoppas det kommer ett max 75W kort för att sätta tryck mot 1650

Om jag tänkt rätt för nästa generation.

Top end ~80 CUs ~300W.
Mid range ~40 CUs ~150W.
Low end ~20 CUs ~75W.

Vad de kämpar mot vettefan.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Blir nog att vänta minst en generation till eller när nästa BF-släpps.
Har inga höga förväntningar, AMD har inte haft en lyckad lansering av GPUer på över ett halvt decennium
Känns nästan som ett självskade beteende från AMDs sida när de drar infästningsplåten längs handleden.
Jag gillar inte ens ockerNvidia, men AMD har varit hopplöst värdelösa i ett antal generationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Blir nog att vänta minst en generation till eller när nästa BF-släpps.
Har inga höga förväntningar, AMD har inte haft en lyckad lansering av GPUer på över ett halvt decennium
Känns nästan som ett självskade beteende från AMDs sida när de drar infästningsplåten längs handleden.
Jag gillar inte ens ockerNvidia, men AMD har varit hopplöst värdelösa i ett antal generationer.

Mycket tyder på att ett jätteskutt i prestanda kan komma från AMD i och med RDNA2. Det pratas på flera håll om ca 2x 5700xt. Då hamnar vi på ev ca 60% + ovanför 2080ti. Om det visar sig stämma på ett ungefär så förstår man varför Nvidia visar tecken på oro. Vi får se när vettiga läckor ev kommer.
De siktar helt klart på att slåss med kommande toppkort i 3000 serien från Nv.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Mycket tyder på att ett jätteskutt i prestanda kan komma från AMD i och med RDNA2. Det pratas på flera håll om ca 2x 5700xt. Då hamnar vi på ev ca 60% + ovanför 2080ti. Om det visar sig stämma på ett ungefär så förstår man varför Nvidia visar tecken på oro. Vi får se när vettiga läckor ev kommer.
De siktar helt klart på att slåss med kommande toppkort i 3000 serien från Nv.

Samma rykte sen Fury-serien, Vega skulle piska Nvidia med sina 12 gigaflopp. Istället fick vi en papperslansering av ett extremt överclockat Vega64 med en urusel kylare som missade hela generationen med 1.5 år
Ska ha hållit nere priset på 1080ti, för Nvidia trodde mer på Vega än AMD.

Kan alltid hoppas, men förtroendet för AMD är noll när det kommer till GPUer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Blir nog att vänta minst en generation till eller när nästa BF-släpps.
Har inga höga förväntningar, AMD har inte haft en lyckad lansering av GPUer på över ett halvt decennium
Känns nästan som ett självskade beteende från AMDs sida när de drar infästningsplåten längs handleden.
Jag gillar inte ens ockerNvidia, men AMD har varit hopplöst värdelösa i ett antal generationer.

Tja, den enda lyckade lanseringen under den tiden du nämner är väl Nvidias Pascal-kort.
Med Maxwell så var det skandalen kring GTX 970 "3.5GB" och med Turing så var det prishöjningen och döende minneschips på 2080TI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Samma rykte sen Fury-serien, Vega skulle piska Nvidia med sina 12 gigaflopp. Istället fick vi en papperslansering av ett extremt överclockat Vega64 med en urusel kylare som missade hela generationen med 1.5 år
Ska ha hållit nere priset på 1080ti, för Nvidia trodde mer på Vega än AMD.

Kan alltid hoppas, men förtroendet för AMD är noll när det kommer till GPUer.

Tja.. AMD verkar ha skärpt till sig rejält ändå. Med tanke på Zen och hur de håller linjen där. Vi får hoppas men jag tror faktiskt de är på väg tillbaka på grafikfronten på allvar, vilket självklart är utmärkt då det gynnar oss konsumenter. Gissar att vi snart har ett riktigt slagsmål mellan AMD och Nvidia. Vilket inte skedde mellan AMD och Intel då I svävade uppe i det blå och trodde ingen kan röra dem oavsett vad de gör.. nu betalar de för det rejält och får leka andrafiol några år framåt iallafall. Nvidia lär dock inte sova så.. tja.. slagsmål väntar.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk

+1

Skrivet av Ratatosk:

@Jonathanknet: Jag tillhör den lilla skara som faktiskt är förtjust i blåsutkylare.

Jag också , bland annat för att jag sitter på ett Silverstone Fortress mini 😊

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scirocco:

Inte dåligt, jo det gäller att dom får ner strömförbrukningen rejält för att göra prestanda monster. Amds 5700 xt som jag hade ett tag hade riktigt bra prestanda i princip i klass med mitt nuvarande 2070 super, bättre i vissa spel sämmre i andra, så prestandan finns där. Men det vart så extremt varmt att man trodde det skulle smälta, var äver 100 grader ibland. Sen var det dma error biten som gjorde att jag inte hade kvar kortet men du skulle vara fixat på navi 14.

Finns betydligt varmare kort än 5700xt

Permalänk
Avstängd

jag bryr mig inte om raytracing, är mer intresserad av hur bra deras Variable Rate Shading (VRS) är och hur mycket av prestanda ökningen VRS står för, dem har försökt få detta att funka sen vega 64 utan att ha lyckats.

Skrivet av Ratatosk:

@Jonathanknet: Jag tillhör den lilla skara som faktiskt är förtjust i blåsutkylare.

ja gillar iden med en blowout-cooler men det har ännu inte gjorts en som jag kan leva med. att kasta ut så mycket värme som möjligt ur det slutna systemet är optimalt, men det måste finnas möjlighet att ha ett flöde som inte är strypt pga av en begränsad design möjlighet. hade gärna sett en som tar upp 3 portar och faktiskt kan få ut luften till en rimlig ljudnivå.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Jag kanske tänker fel, men 50% mer prestanda per watt borde teoretiskt sett kunna innebära 5700XT +50% prestanda. Eller?

Eller samma prestanda på 50% av strömförbrukningen? Finns många sätt att tolka detta uttalande på faktiskt.

Skrivet av FubbHead:

Men.... Borde den egentligen inte heta 1.5X då? o_O

Det skulle ju förutsätta att man valt namn baserad på strömförbrukning och inte som ett enkelt serienummer. Alltså 2X = 2 och sedan indelad i segment där tvåan står för Navi 2 (RDNA 2).

Skrivet av Ryzer:

Ser ju exakt ut som Nvidias nya referenskylare.

Som i sin tur ser ut som kylarna hos X tredjepart som i sin tur ser ut som andra tredjepartskylare etc. etc. etc. etc. etc. etc.

Skrivet av nicoX:

Dom har varit ett skämt de senaste åren med att snacka om ny teknik och behöva 2 år att leverera. nVidia kommer dessutom släppa sitt Gen2 ray tracing kort innan dessa ens har släppt sitt första.

Har AMD varit ett skämt de senaste åren? Vad jag vet har man toklyckats med Zen och man har skakat om marknaden markant inom CPU segmentet. Deras GPU:er har blivit lite lidande av detta men samtidigt.. kollar man på AMDs utvecklingsbudget gentemot Nvidias så inser man snabbt varför det ser ut som idag. Sedan att kalla dem ett skämt går ju inte.. även om de inte presterat fullt ut vad Nvidias kort har gjort. Dessutom så var RTRT gen 1 inget att hurra för och var uppenbarligen en teknik som slussades ut allt för tidigt i marknadsföringssyften.

PS. Hur länge behöver Nvidia för att lansera ny teknologi? Vi är inne snart på två år och RTRT finns fortfarande inte i majoriteten av all mjukvara som lanseras. Trots att Nvidia slagit på den stora trumman. Sedan har vi ju detta debaclet med Super och "vanliga kort" etc. som ännu en gång visar att Nvidia eventuellt lanserat sitt kort i förtid. Med andra ord... den första meningen är bara ironiskt okunnig..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

som vanligt med amd gpu, 50 procent hit 50 procent dit, i klass med 2080 ti, sen får man hem skitet och man kan inte spela i mer än 30 min innan hela datorn crashar eller hänger sig

Permalänk
Skrivet av Thomaseron:

Jag kanske tänker fel, men 50% mer prestanda per watt borde teoretiskt sett kunna innebära 5700XT +50% prestanda. Eller?

Nu lär säkert BIG NAVI, innehålla fler beräkningsenheter. Än 5700XT. Men med samma antal beräkningsenheter, klockad till samma powerdraw. Som 5700XT, så bör det vara 50% mer prestanda. Om AMDs uppgifter stämmer.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Nu lär säkert BIG NAVI, innehålla fler beräkningsenheter. Än 5700XT. Men med samma antal beräkningsenheter, klockad till samma powerdraw. Som 5700XT, så bör det vara 50% mer prestanda. Om AMDs uppgifter stämmer.

Nja.. inte nu riktigt så Lite fel i den matematiken.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Japp det märks på deras aktiekurs.

$48 vs nVidia $263. Jag håller fortfarande min ståndpunkt, även om de till sist lyckades leverera en konkurrenskraftig CPU så var även den lanseringen försenad och underprestera vad Intel hade släppt ett år innan. Sen kan AMD tacka Playstation för valet av deras CPU, behövs väl inget prestandakraftigt Intelprocessor i en konsol.

Skrivet av Xinpei:

Eller samma prestanda på 50% av strömförbrukningen? Finns många sätt att tolka detta uttalande på faktiskt.

Det skulle ju förutsätta att man valt namn baserad på strömförbrukning och inte som ett enkelt serienummer. Alltså 2X = 2 och sedan indelad i segment där tvåan står för Navi 2 (RDNA 2).

Som i sin tur ser ut som kylarna hos X tredjepart som i sin tur ser ut som andra tredjepartskylare etc. etc. etc. etc. etc. etc.

Har AMD varit ett skämt de senaste åren? Vad jag vet har man toklyckats med Zen och man har skakat om marknaden markant inom CPU segmentet. Deras GPU:er har blivit lite lidande av detta men samtidigt.. kollar man på AMDs utvecklingsbudget gentemot Nvidias så inser man snabbt varför det ser ut som idag. Sedan att kalla dem ett skämt går ju inte.. även om de inte presterat fullt ut vad Nvidias kort har gjort. Dessutom så var RTRT gen 1 inget att hurra för och var uppenbarligen en teknik som slussades ut allt för tidigt i marknadsföringssyften.

PS. Hur länge behöver Nvidia för att lansera ny teknologi? Vi är inne snart på två år och RTRT finns fortfarande inte i majoriteten av all mjukvara som lanseras. Trots att Nvidia slagit på den stora trumman. Sedan har vi ju detta debaclet med Super och "vanliga kort" etc. som ännu en gång visar att Nvidia eventuellt lanserat sitt kort i förtid. Med andra ord... den första meningen är bara ironiskt okunnig..

Ja till sist efter lång väntan fick vi se Zen. Det kommer bli intressant att följa AMD's utveckling, men jag tar dom inte på allvar med alla sina förseningar, kommer vi ens se deras RT kort i December? Men inget jag bryr mig mera om, då nVidia nu har support för Freesync, så det blir nVidia och Intel all the way.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

$48 vs nVidia $263. Jag håller fortfarande min ståndpunkt, även om de till sist lyckades leverera en konkurrenskraftig CPU så var även den lanseringen försenad och underprestera vad Intel hade släppt ett år innan. Sen kan AMD tacka Playstation för valet av deras CPU, behövs väl inget prestandakraftigt Intelprocessor i en konsol.

Ja till sist efter lång väntan fick vi se Zen. Det kommer bli intressant att följa AMD's utveckling, men jag tar dom inte på allvar med alla sina förseningar, kommer vi ens se deras RT kort i December? Men inget jag bryr mig mera om, då nVidia nu har support för Freesync, så det blir nVidia och Intel all the way.

Vilka förseningar är det exakt du pratar om? Sedan om vi ska prata om förseningar. Var är Intels 10 nm? Är det inte lite hyckleri att du klankar ned på AMD för påstådda förseningar för att sedan välja Intel som skulle lanserat sina 10 nm för över 4 år sedan om de följt sitt ursprungliga lanseringsschema?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

$48 vs nVidia $263. Jag håller fortfarande min ståndpunkt, även om de till sist lyckades leverera en konkurrenskraftig CPU så var även den lanseringen försenad och underprestera vad Intel hade släppt ett år innan. Sen kan AMD tacka Playstation för valet av deras CPU, behövs väl inget prestandakraftigt Intelprocessor i en konsol.

Ja till sist efter lång väntan fick vi se Zen. Det kommer bli intressant att följa AMD's utveckling, men jag tar dom inte på allvar med alla sina förseningar, kommer vi ens se deras RT kort i December? Men inget jag bryr mig mera om, då nVidia nu har support för Freesync, så det blir nVidia och Intel all the way.

Du känns som en väldigt påläst och kunnig person i ämnet. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Om jag tänkt rätt för nästa generation.

Top end ~80 CUs ~300W.
Mid range ~40 CUs ~150W.
Low end ~20 CUs ~75W.

Vad de kämpar mot vettefan.

Det verkar som rimliga ballpark värden.
Det trevliga med en sådan line-up är att man kan hoppas på anständig prestanda och pris från de båda lägre segmenten, och de borde vara enkla och därmed också relativt billiga att kyla tyst.
Mellansegmentet borde ligga nära de nya konsolerna i grafikprestanda, och eftersom dessa kommer att ta sikte på att leverera bild till 4k-skärmar kommer den prestandan att räcka bra den här konsolgenerationen ut, om man inte söker högre spelupplösning än 2540x1440.
De som spelar på 1080p kan se fram mot riktigt smidiga lösningar.

Fast - det här är ju än så länge ren spekulation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Om jag tänkt rätt för nästa generation.

Top end ~80 CUs ~300W.
Mid range ~40 CUs ~150W.
Low end ~20 CUs ~75W.

Vad de kämpar mot vettefan.

Borde rimligen, för "4K gaming", komma en Series X-variant, dvs upp mot 60 CUs och 320 bits (10-20 GB) eller 384 bits (12-24 GB) buss. RX 6800, typ.

Intressant att se vad en dylik kommer kosta.

Permalänk
Medlem

Blir en Zen 3 och Big Navi till höst utan tvekan.

Så taggad!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det verkar som rimliga ballpark värden.
Det trevliga med en sådan line-up är att man kan hoppas på anständig prestanda och pris från de båda lägre segmenten, och de borde vara enkla och därmed också relativt billiga att kyla tyst.
Mellansegmentet borde ligga nära de nya konsolerna i grafikprestanda, och eftersom dessa kommer att ta sikte på att leverera bild till 4k-skärmar kommer den prestandan att räcka bra den här konsolgenerationen ut, om man inte söker högre spelupplösning än 2540x1440.
De som spelar på 1080p kan se fram mot riktigt smidiga lösningar.

Fast - det här är ju än så länge ren spekulation.

Jag skrev det när jag var 2 liter öl och en halv flaska vodka in i en födelsedagsfest så du kan räkna mina bedömningar som önsketänkande

Mer eller mindre så är min dröm att vi faktiskt kommer få gammeldags lineup där 75W är acceptabelt introduktionskort med enbart PCIe kraft och att man inte behöver mer än 300W för att krossa föregående generations prestanda (så typ 30%), om 1080p kräver 100W och midrange kräver 200W skulle detta också vara OK I min bok.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Skrivet av ramlösa:

Blir nog att vänta minst en generation till eller när nästa BF-släpps.
Har inga höga förväntningar, AMD har inte haft en lyckad lansering av GPUer på över ett halvt decennium
Känns nästan som ett självskade beteende från AMDs sida när de drar infästningsplåten längs handleden.
Jag gillar inte ens ockerNvidia, men AMD har varit hopplöst värdelösa i ett antal generationer.

BF spelen är ju ett skämt sedan Battlefield 1943 eller 2142.

AMD har inte haft det lätt nej men deras kort har ändå varit rätt prisvärda efter en stund på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

BF spelen är ju ett skämt sedan Battlefield 1943 eller 2142.

AMD har inte haft det lätt nej men deras kort har ändå varit rätt prisvärda efter en stund på marknaden.

Allt efter 8-bit är skit, okej Boomer.. Klassiska "på min tid (etc)"
2142 var ny, brukar vara BF2 eller Bad Company 2.
Vädigt få spel åldras som vin och varken 1943 eller 2142 är med på den listan.
Personligen tycker jag alla FPS efter UT2004 är skit, förutom BF3-4-1.

Under mining boomen skillde det inte många kronor mellen ett 580 och 1080ti, så nja.

Permalänk
Skrivet av ramlösa:

Allt efter 8-bit är skit, okej Boomer.. Klassiska "på min tid (etc)"
2142 var ny, brukar vara BF2 eller Bad Company 2.
Vädigt få spel åldras som vin och varken 1943 eller 2142 är med på den listan.
Personligen tycker jag alla FPS efter UT2004 är skit, förutom BF3-4-1.

Under mining boomen skillde det inte många kronor mellen ett 580 och 1080ti, så nja.

Jag tycker dagens AAA-spel är skit mycket pga loot boxes, mikrotransaktioner men också allt handhållande som inte fanns i spel förr. Spel görs för den breda massan vilket fördummar spelen mer än någonsin.

Permalänk
Skrivet av EvonS:

Nja.. inte nu riktigt så Lite fel i den matematiken.

Var blev det fel

Visa signatur

9900k på vatten