Permalänk
Relik 📜
Skrivet av lhugo:

Som yrkesman måste jag tyvärr meddela att du bommat även om du i stora drag är rätt ute. Det finns så kallad NIV (non ivasiv ventilation) som används vid andningsunderstöd t ex vid KOL. Detta kräver att patienten är vid medvetande och har intakt ansiktsstruktur (går ej vid t ex ansiktsfrakturer).

Kastar in den med när jag är vid en dator! Men inga faktafel på de som ligger?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Kastar in den med när jag är vid en dator! Men inga faktafel på de som ligger?

Slänger in en uppdaterad om folk är intresserade med brasklappen att det finns sjuttioelva varianter av dessa. Exempelvis så citerar @Otori överläkare Kai Knudsen som skriver om hur mycket respiratorn anpassas till patienten med exemplet KOL-patienter. Det finns ett tiotal parametrar som ställs in vid respiratorvård (t ex tryck vid olika delar av andningscykeln, luftvolymer etc).

Jag tror att förvirringen kommer från intubationen. Intubation är folk bekanta med från filmer (en klyscha i House) där man med hjälp av laryngoskop för ner en slang i halsen som ett första steg exempelvis vid invasiv respiratorvård. Detta är ett kritisk steg som folk upplever häftigt då det presenteras på film under akuta och livshotande omständigheter. I verkligheten är det sällan dramatiskt då man alltid försöker vara så förberedd som möjligt. Dessutom är det bara viss personal som får genomföra proceduren (narkosläkare, narkossjuksköterskor och vissa akutläkare).

Svenska

Engelska

Vad?

Respirator/ventilator

Ventilator

Andningshjälp - både invasiva och non-invasiva varianter finns.

Skyddsmask

Respirator

Andningsmask för att skydda bäraren mot till exempel damm eller andra partiklar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@MinscS2

Lugnt men tänk på det nästa gång eller ta en paus härifrån.
Börjar bli ledsamt med folk som hoppar på någon hela tiden när man diskuterar och/eller råkar göra något fel.

Det drar ner hela forumet.

Mvh

Jag förstår hur du tänker men problemet är att det inte är riskfritt att lyfta fram sensationalism/rön i ett kör. Det sprider oro och kan påverka människor i en tid då det är viktigt att lyssna på experterna. Även om gemene man har hört talas om virus och har en diffus bild av vad det är så blir man ingen expert. Det krävs stor kunskap, vana och erfarenhet för att kunna tolka medicinska studier och har man inte detta skall man inte slänga fram allt som fakta. Det är en skrämmande och spännande situation men man måste hela tiden fundera över vilka konsekvenser det man skriver får för effekt i den verkliga världen.

Däremot har jag stor respekt för och uppmuntrar intresset för medicin och epidemiologi.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lhugo:

Jag förstår hur du tänker men problemet är att det inte är riskfritt att lyfta fram sensationalism/rön i ett kör. Det sprider oro och kan påverka människor i en tid då det är viktigt att lyssna på experterna. Även om gemene man har hört talas om virus och har en diffus bild av vad det är så blir man ingen expert. Det krävs stor kunskap, vana och erfarenhet för att kunna tolka medicinska studier och har man inte detta skall man inte slänga fram allt som fakta. Det är en skrämmande och spännande situation men man måste hela tiden fundera över vilka konsekvenser det man skriver får för effekt i den verkliga världen.

Däremot har jag stor respekt för och uppmuntrar intresset för medicin och epidemiologi.

Jo men vi är på ett diskutionsforum på Sweclockers där vi diskuterar Covid, vi står inte på något torg med en oxbjällra och proklamerar jordens undergång.

Det är ungefär som att diskutera diverse ämnen med polarna, ingen här säger att dom är expert på medecin eller epidemiologi, Vem är expert på fotboll liksom? ska det förhindra folk att diskutera ämnet? Vi lyfter saker som kommer upp i Media och via andra källor och sen diskuterar vi dom sakerna här, jag ser inte problemet, vi trycker inte detta under näsan på folk utan Sweclockare deltar här av fri vilja.

Jag tycker att folk borde ta ett steg bakåt.

Permalänk
Medlem

Det mest oroande i dagsläget är att man, främst i Stockholm, inte verkar klara de i dagsläget relativt små utmaningarna. Vilket inte bådar särskilt gott för de kommande större utmaningarna.

  • Det är fortfarande brist på skyddsutrustning för sjukvården och civilsamhället.

  • Efter tre dagar har man fortfarande inte lyckats organisera busstrafiken för att minska riskerna.

  • Ett fältsjukhus byggs i Älvsjö, men ingen verkar veta varför det ska användas när det redan finns lokaler på Karolinska och Södersjukhuset.

  • Man har redan troligen misslyckats med informationen vilket gjort att smittan har spridits snabbare än önskvärt.

Jag anar också viss början på ursäkter, bortförklaringar och "gäller inte mig" diskussioner.

konstaterat -> troligen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Jo men vi är på ett diskutionsforum på Sweclockers där vi diskuterar Covid, vi står inte på något torg med en oxbjällra och proklamerar jordens undergång.

Det är ungefär som att diskutera diverse ämnen med polarna, ingen här säger att dom är expert på medecin eller epidemiologi, Vem är expert på fotboll liksom? ska det förhindra folk att diskutera ämnet? Vi lyfter saker som kommer upp i Media och via andra källor och sen diskuterar vi dom sakerna här, jag ser inte problemet, vi trycker inte detta under näsan på folk utan Sweclockare deltar här av fri vilja.

Jag tycker att folk borde ta ett steg bakåt.

Problemet är du och några till inte diskuterat utan slänger ut er en massa saker som inte går att diskutera.
Ni har inga källor och det ni skriver bjuder inte in till diskussion. Så ta ett steg tillbaka själv och fundera på vad du vill framföra och varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prpx:

Det mest oroande i dagsläget är att man, främst i Stockholm, inte verkar klara de i dagsläget relativt små utmaningarna. Vilket inte bådar särskilt gott för de kommande större utmaningarna.

  • Det är fortfarande brist på skyddsutrustning för sjukvården och civilsamhället.

  • Efter tre dagar har man fortfarande inte lyckats organisera busstrafiken för att minska riskerna.

  • Ett fältsjukhus byggs i Älvsjö, men ingen verkar veta varför det ska användas när det redan finns lokaler på Karolinska och Södersjukhuset.

  • Man har redan troligen misslyckats med informationen vilket gjort att smittan har spridits snabbare än önskvärt.

Jag anar också viss början på ursäkter, bortförklaringar och "gäller inte mig" diskussioner.

SL gick ju ner på söndagstrafik men då blev för lite bussar, nu är det helgtrafik med förstärkning och det räcker fortfarande inte. Är för lite bussar inom SL helt enkelt. Vi har nästan alla våra bussar ute under peak på mitt jobb.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Problemet är du och några till inte diskuterat utan slänger ut er en massa saker som inte går att diskutera.
Ni har inga källor och det ni skriver bjuder inte in till diskussion. Så ta ett steg tillbaka själv och fundera på vad du vill framföra och varför.

Anledningen till att jag inte hamnar i så många diskutioner fram och tillbaka är att jag tar verkligen till mig det andra säger här, om jag känner att jag har fått svar eller en motivering som jag tycker är bra och informativ så kommer jag inte vidare diskutera frågan bara för diskutionens skull samt försöka hävda min rätt bara för att "Vinna" diskutionen.

Jag fungerar inte så, det är därför nog många blir frustrerade att jag inte då "hugger tillbaka" när de visar motsatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Anledningen till att jag inte hamnar i så många diskutioner fram och tillbaka är att jag tar verkligen till mig det andra säger här, om jag känner att jag har fått svar eller en motivering som jag tycker är bra och informativ så kommer jag inte vidare diskutera frågan bara för diskutionens skull samt försöka hävda min rätt bara för att "Vinna" diskutionen.

Jag fungerar inte så, det är därför nog många blir frustrerade att jag inte då "hugger tillbaka" när de visar motsatsen.

Har nog mer att göra med att allt du proklamerar som sanningen snabbt blir motbevisat, och då letar du snabbt upp en ny doomsayer tråd på reddit och skickar ut ny information.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av isbjoern:

Har nog mer att göra med att allt du proklamerar som sanningen snabbt blir motbevisat, och då letar du snabbt upp en ny doomsayer tråd på reddit och skickar ut ny information.

Nej, inte alls. Ni överdriver o de grövsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Tråkiga man ser är att folk inte verkar ta det seriöst. Lite kan man väl ändå anpassa sig? Har bekanta som trots symptom är ute i det sk fina vädret och sprider smittan. Motiveringen är att det är överdrivet.
Vad kan man göra? Sagt att de borde stanna inne men bryr sig inte. Det är minsann viktigare att gå ut och sprida smitta.

Man kan vara utomhus. Man ska undvika närkontakt med folk

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Jo men vi är på ett diskutionsforum på Sweclockers där vi diskuterar Covid, vi står inte på något torg med en oxbjällra och proklamerar jordens undergång.

Det är ungefär som att diskutera diverse ämnen med polarna, ingen här säger att dom är expert på medecin eller epidemiologi, Vem är expert på fotboll liksom? ska det förhindra folk att diskutera ämnet? Vi lyfter saker som kommer upp i Media och via andra källor och sen diskuterar vi dom sakerna här, jag ser inte problemet, vi trycker inte detta under näsan på folk utan Sweclockare deltar här av fri vilja.

Jag tycker att folk borde ta ett steg bakåt.

Att diskutera är en bra sak så länge det sker under konstruktiva former. Var blygsam med din kunskap och dra inte förhastade slutsatser. Lyssna på experter och hoppa inte på dem när du inte kan dina grejer.

Jag tar dina inlägg som exempel:

Skrivet av Dredd:

Vad kallas den som intuberas? är det ECMO?

Helt rimlig fråga i sammanhanget. Bra diskussionsunderlag. Sprider inte desinformation och är konstruktivt.

Fortsätter med några fler inlägg du gjort:

Skrivet av Dredd:

Anders Tegnell öppnar nu upp för åtgärder för att börja kunna testa på en bredare front, han fick frågan just nu på presskonferansen och de tittar nu på att få till en lösning på detta.

Han ger mer sig till slut när det gäller det mesta, bara att han vill ha lite tid på sig Anders.

Skrivet av Dredd:

Jag har rätt i 90+ sidor tillbaka om vad som skulle/har hänt. Jag anser inte att Sveriges regering samt myndigheter är kapabla att utföra det vi valt dem för. Total panik. Tvätta händerna.

Nu börjar det lukta surt. Här tolkar jag det som att du anser dig veta bättre än folkhälsomyndigheten gällande när olika åtgärder är motiverade samt att du antyder att myndigheten inte går att lita på och att de är efter i sitt agerande. Du manar även till "total panik" vilket är det sista vi vill ha.

Det är bra med diskussion och jag har stor förståelse för oro/intresse, till och med spänning. Glöm däremot inte allvaret i situationen och tänk på konsekvenserna oinformerade råd kan få.

Försöker själv föregå med gott exempel då jag har vissa kunskaper från läkarutbildningen även om jag idag inte jobbar inom epidemiologi/infektionsmedicin. Jag skulle dock aldrig häva ur mig något självsäkert kring hur experter inom ett område jag ej är insatt i ger rekommendationer. Än mindre skulle jag slänga fram en sensationsjournalistisk rubrik från en tidning och sedan skriva att alla borde handla i enlighet med denna, helt i kontrast med riktlinjer från sjukvård/expertmyndigheter. Detta mitt i en stor krissituation där liv kan förloras som konsekvens.

Jag ser dock gärna en utbildande diskussion då det kan gagna alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Nej, inte alls. Ni överdriver o de grövsta.


Tack för veckans absolut största skämt !

Permalänk
Medlem
Skrivet av prpx:

Det mest oroande i dagsläget är att man, främst i Stockholm, inte verkar klara de i dagsläget relativt små utmaningarna. Vilket inte bådar särskilt gott för de kommande större utmaningarna.

  • Det är fortfarande brist på skyddsutrustning för sjukvården och civilsamhället.

  • Efter tre dagar har man fortfarande inte lyckats organisera busstrafiken för att minska riskerna.

  • Ett fältsjukhus byggs i Älvsjö, men ingen verkar veta varför det ska användas när det redan finns lokaler på Karolinska och Södersjukhuset.

  • Man har redan troligen misslyckats med informationen vilket gjort att smittan har spridits snabbare än önskvärt.

Jag anar också viss början på ursäkter, bortförklaringar och "gäller inte mig" diskussioner.

Brist på skyddsutrustning är det för att alla länder just nu vill ha samma sak. Det är svårt att komma ifrån.

Busstrafiken har begränsningar som så mycket annat i samhället. Dels har även SL många fler än vanligt som är sjukskrivna nu och dels så har man såklart en begränsad vagnspark att röra sig med. Det lära vara trängsel även i vanliga fall, fast man då antagligen ligger nära maxkapacitet. Det går helt enkelt inte att fixa vad som helst med kort varsel.

Fältsjukhuset i Älvsjö är tänkt att användas vid behov. Antagligen så är det smidigare för militären att slå upp sina saker där man inte behöver klämma in sig i redan existerande byggander med de begränsningar som det innebär. På Älvsjömässan har man en stor inomhusmiljö där man kan disponera ytan precis som man vill, det blir helt enkelt betydligt mycket mer flexibelt.

"Misslyckas med informationen" kommer man att göra oavsett vad man gör. Det går inte att nå alla, så är det bara. Man siktar på att nå så många som möjligt på ett så effektivt sätt som möjligt, inte att nå alla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Busstrafiken har begränsningar som så mycket annat i samhället. Dels har även SL många fler än vanligt som är sjukskrivna nu och dels så har man såklart en begränsad vagnspark att röra sig med. Det lära vara trängsel även i vanliga fall, fast man då antagligen ligger nära maxkapacitet. Det går helt enkelt inte att fixa vad som helst med kort varsel.

https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/facket-flera-busschauf...

Citat:

Facket: Flera busschaufförer redo att rycka in
Kaoset med överfulla SL-bussar fortsätter. SL skyller coronaträngseln på att det saknas busschaufförer. Men både facket och Flygbussarna vittnar nu om att det finns gott om förare redo att rycka in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Vad kallas den som intuberas? är det ECMO?

Passar även på att svara på vad ECMO är för att drivas tråden framåt i konstruktiv riktning. ECMO står för extrakorporeal membranoxygenering och betyder ordagrant "syresättning genom ett membran utanför kroppen".

Detta är en teknik som används inom avancerad sjukvård för att kunna syresätta respektive forsla bort koldioxid från blodet (som annars bl a försurar blodet och verkar CNS-deprimerande). Enkelt sätt kan man kalla maskinen konstgjord lunga (och ibland även hjärta). Det finns stora risker med ECMO och man försöker i möjligaste mån undvika att hamna i situationen att man måste använda tekniken. Den kan dock vara livräddande i mycket allvarliga fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Man kan vara utomhus. Man ska undvika närkontakt med folk

Försöker göra det. Vilken tid på dygnet är det bäst att gå till mataffären?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Tråkiga man ser är att folk inte verkar ta det seriöst. Lite kan man väl ändå anpassa sig? Har bekanta som trots symptom är ute i det sk fina vädret och sprider smittan. Motiveringen är att det är överdrivet.
Vad kan man göra? Sagt att de borde stanna inne men bryr sig inte. Det är minsann viktigare att gå ut och sprida smitta.

Har du provat att rakt på sak säga till dom att du tycker att dom beter sig fel?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfs:

Försöker göra det. Vilken tid på dygnet är det bäst att gå till mataffären?

Undvik tider då folk är på väg till eller från jobb och undvik helger. Gissningsvis vardag, förmiddag 10-11, eller eftermiddag 14-15, eller kväll efter 20. Givetvis med stora variationer. Annars kan du ju prova och ringa till din butik och höra när det brukar vara lugnt. Vissa butiker har också egna öppettider för riskgrupper; min lokala ICA hade öppet 3 dagar i veckan, 6:30-9:00 eller nåt sånt (jag kollade inte så noga).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av prpx:

Det mest oroande i dagsläget är att man, främst i Stockholm, inte verkar klara de i dagsläget relativt små utmaningarna. Vilket inte bådar särskilt gott för de kommande större utmaningarna.

  • Det är fortfarande brist på skyddsutrustning för sjukvården och civilsamhället.

  • Efter tre dagar har man fortfarande inte lyckats organisera busstrafiken för att minska riskerna.

  • Ett fältsjukhus byggs i Älvsjö, men ingen verkar veta varför det ska användas när det redan finns lokaler på Karolinska och Södersjukhuset.

  • Man har redan troligen misslyckats med informationen vilket gjort att smittan har spridits snabbare än önskvärt.

Jag anar också viss början på ursäkter, bortförklaringar och "gäller inte mig" diskussioner.

Extra kapacitet, om det skulle bli många allvarligt sjuka samtidigt likt i Spanien och Italien lär det behövas en massa platser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Extra kapacitet, om det skulle bli många allvarligt sjuka samtidigt likt i Spanien och Italien lär det behövas en massa platser?

Tycker inte det är konstigt med att sätta upp ett fältsjukhus, däremot hade det väl varit smartare att lägga det intill ett ordinarie sjukhus.
Men det kanske är i närheten av andra sjukhus, är inte sådär jättehaj på Stockholm.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Tycker inte det är konstigt med att sätta upp ett fältsjukhus, däremot hade det väl varit smartare att lägga det intill ett ordinarie sjukhus.
Men det kanske är i närheten av andra sjukhus, är inte sådär jättehaj på Stockholm.

Karolinska i Huddinge är relativt nära. Eller ja, det ligger nästan mittemellan Södersjukushet och Huddinge, känns som en ganska bra placering imo.

Permalänk
Medlem

Japp fältsjukhus är användbara för att snabbt kunna expandera så kallad Surge Capacity. Finns ingen bra svensk term vad jag vet men MeSH-definitionen är:

A health care system's ability to rapidly mobilize to meet an increased demand, to rapidly expand beyond normal services levels to meet the increased demand in the event of large-scale DISASTERS or public health emergencies.

Permalänk
Lego Master

@lhugo:
"Kapacitet för plötsligt ökat inflöde av patienter"? Inte så smidigt, men beskriver väl vad det handlar om.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Till alla domedagsprofeter i tråden:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/statsepidemiologen-stabil-...

Lite mer seriöst så verkar det än så länge gå helt ok för oss. Hoppas det fortsätter och att vården håller sig fungerande och att vi snart kan gå tillbaka till en normal vardag.

Permalänk
Medlem

Tror ni att patientsekretessen är bra? De rapporterar inget av nytta för att stilla folkets oro. Jag menar nu senast i Salem att det sprids på ett äldreboende och ingen överhuvudtaget får veta något.

Samma sak med saknaden av detaljerad redogörelse om åldrar och dylikt.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Nucky:

Tror ni att patientsekretessen är bra? De rapporterar inget av nytta för att stilla folkets oro. Jag menar nu senast i Salem att det sprids på ett äldreboende och ingen överhuvudtaget får veta något.

Samma sak med saknaden av detaljerad redogörelse om åldrar och dylikt.

Jag är inte helt med på hur du menar.

Jag tänker såhär:

Såklart är patientsekretessen bra. De inblandade och direkt påverkade får den informationen man behöver.
Vi som inte har behov av informationen/inte kan göra något med informationen får inte den

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Nucky:

Tror ni att patientsekretessen är bra? De rapporterar inget av nytta för att stilla folkets oro. Jag menar nu senast i Salem att det sprids på ett äldreboende och ingen överhuvudtaget får veta något.

Samma sak med saknaden av detaljerad redogörelse om åldrar och dylikt.

Ja jag tycker att patientsekretess är betydligt bättre än alternativet.

Vad har någon av oss för nytta av att veta att det finns smittade på ett specifikt äldreboende? Vi har inte tillträde dit hursom så vad skulle vi göra med informationen? Likaså "detaljerad redogörelse om åldrar och dylikt", vad drar du och jag för nytta av sådan data?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Stilla folkets oro. Skulle tippa på att majoriteten av all oro som skapat hetsen ute i butiker. Oron där föräldrar inte lämnar barn i förskola, grundskola bottnar i grund och botten på att man inte är transparent från myndigheternas håll.

Ställer man obekväma frågor hänvisar dem till sekretess.

Hade det inte varit av intresse för majoriteten att faktiskt få lite konkret fakta och statistik än att konstant hänvisa till sekretess?

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Till alla domedagsprofeter i tråden:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/statsepidemiologen-stabil-...
Lite mer seriöst så verkar det än så länge gå helt ok för oss. Hoppas det fortsätter och att vården håller sig fungerande och att vi snart kan gå tillbaka till en normal vardag.

Ja, det är bra att det inte sticker iväg Italien-style. Men vi har den stora "puckeln" framför oss och det kommer fortfarande blir oerhört mycket mer påfrestningar på sjukvården och samhället än det är just nu. Och "snart" blir inte särskilt snart; räkna med åtminstone några månader. Det kommer bli betydligt värre innan det blir bättre (även i bästa fall). Mer realistiskt skulle jag vilja säga: hoppas det lugnat ner sig till sommaren.