Veckans fråga: Jobbar du hemma?

Permalänk
Medlem

Jobbar på byggvaruhus och knappt märkt av Corona överhuvudtaget, antar folk vill syssla med något i trädgården när dom sitter i karantän.

Privat har jag inte märks så mycket heller förutom bensinen har blivit billigare.
Bor vid västkusten (Vänersborg).

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

jobbar som undersköterska så måste vara på kneget i alla lägen

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av snajk:

Eller hemarbetande.

Snusket kommer att bra ut sig hos alla hemarbetare, otvättade med flottigt hår, otvättade mjukisbyxor och T-shirt.
De kommer äta skräpmat, smygsupa och motionera allt för lite.
Risken är att deras skörlevnad kommer att orsaka fler dödsfall än själva smittan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Är full/frontend-utvecklare. Jobbar hemifrån sedan 3 veckor (Har tappat räkningen). Använder Zoom för våra 10:00 möten och 15:00 fikat. Väldigt skönt då man kan sova längre pga att man inte behöver går upp för att åka med pendeltåget.

Permalänk
Medlem

Säljer reservdelar på en större bilfirma, samt ansvarig för däckhotell. Då det är dags för däckskifte så är det full rulle på plats för min del.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Jobbar på jobbet, har inte möjlighet att jobba hemifrån, sitter med CAD osv och vi har inga laptops. Däremot har vi gått ner till 40% sedan 1a April, så jag jobbar bara 07.00-11.10 och är ledig fredagar.

Då tycker jag att du säger till att få en burk hemma.
Jag jobbar med CAD och PDM hemifrån över VPN och det funkar bra

Permalänk

Jobbar på förskola - alla på jobb arbetar nu hemifrån, har övervakningskameror på förskolan där vi observerar barnen, varje barn har ett så kallat elhalsband så att vi kan ge dom stötar när de inte "sköter" sig.

Permalänk
Medlem

Som kabelbyggare får man masa sig till jobbet..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Programmerare. Jobbat hemifrån sedan slutet av Februari. Jävligt less på det nu efter 6 låååååånga veckor men jag har iallafall fördelen av att ha jobbat hemifrån sedan tidigare. Tycker synd om er som kastats in i det här och inte har bra knep för att kunna hantera det.
Utomhusaktivitet är viktigt! Trädgårdsarbete, cykla, promenader, springa, vad som helst som aktiverar utomhus gör väldigt mycket.

Vanligtvis brukar jag bara jobba hemifrån nån dag var eller varannan vecka. Använder Slack för kommunikation med kollegor/chef, som vanligt egentligen. Fattar inte riktigt varför folk är så kåta på Zoom, har aldrig använt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Då tycker jag att du säger till att få en burk hemma.
Jag jobbar med CAD och PDM hemifrån över VPN och det funkar bra

Nah, funkar fint att gå till jobbet tycker jag. Håller inte med om denna hysteri samhället gett sig in på kring detta ändå. Så vill de fixa fram det så fine, men tar inget eget initiativ för det.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Jacob Fanboy

Mitt arbete kräver inte att man är på plats men jag och dem flesta på kontoret kör business as usual. Jag kanske borde skämmas då jag lever en väldigt vanlig vardag förutom att man tvättar händerna för det minsta lilla och besöker inte äldre, får skylla på att barer och restauranger har öppet så måste ju stötta dem.

Jag skulle givetvis aldrig lämna hemmet om jag kände den minsta symtom.

Permalänk

Läser datavetenskap på högskola. och vi har gått över helt till distansundervisning. Måste säga att det fungerar förvånansvärt bra med föreläsningar över Zoom. Sen blir det ju helt klart lite ensamt när de enda människorna man har träffat på ett par veckor är personalen på Hemköp, men men.

Permalänk
Medlem

Jobbar hemifrån då vi ska ha barn snart och jag inte får bli sjuk, för då får man inte vara med på förlossning.

Annars jobbar jag med samhällskritisk infrastruktur och allt funkar att köra hemifrån med vpn osv.

Permalänk
Medlem

Vi alternerar på kontoret, så man får turas om att jobba hemifrån en vecka i stöpet med varandra. Dels för att våran VPN inte har kapacitet för alla anställda, och dels för att inte tappa produktivitet för våran samhällskritiska infrastruktur.

Permalänk
Medlem

Vi alternerar också om att jobba hemma och jag tycker själv att jag faktist jobbar mer efektivt hemmifrån då man inte blir störd lika ofta.

Permalänk
Medlem

I sann jämställdhets anda så går jag fortfarande till jobbet. Det är ju inte alla som har möjlighet till att jobba hemifrån så då är det ju inget annat än rimligt att jag också ska smittas

Permalänk
Lego Master

Fyrmansteam, två jobbar hemma, två på jobbet och sen byter vi efter en vecka. Kommer inte träffa kollegorna i andra teamet förrän detta är över.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Har för mig arbetsmiljöverket backade på den punkten pga. rådande situation.

Skönt att höra att man faktiskt kan tänka om och använda det som finns. Man blir överraskad när Sverige kan rucka på reglerna för att göra saker smidigare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Venuspassagen:

Jobbar på förskola - alla på jobb arbetar nu hemifrån, har övervakningskameror på förskolan där vi observerar barnen, varje barn har ett så kallat elhalsband så att vi kan ge dom stötar när de inte "sköter" sig.

Ett tips kan också vara att ni ser till att de låser fast sig i löplinor längs taket så håller de sig inom ett område. Bara skicka elstötar tills de satt fast sig så lär de sig

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hjälpsam

Driver datorbutik, kollegorna får ta hand om den fysiska butiken medan jag löser allt backoffice, inköp, prisning med mera.

Jobbar hemifrån sedan jag fick symptom för 3 veckor sedan.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Snusket kommer att bra ut sig hos alla hemarbetare, otvättade med flottigt hår, otvättade mjukisbyxor och T-shirt.
De kommer äta skräpmat, smygsupa och motionera allt för lite.
Risken är att deras skörlevnad kommer att orsaka fler dödsfall än själva smittan.

Jo kanske det, men samtidigt är det nog många som mår bra av att inte behöva jobba så mycket. Jag kan inte påstå att jag är ledsen för att jag måste jobba tvådagarsveckor exempelvis. Sen är det förstås annat som drar ner humöret, men i alla fall.

Permalänk
Medlem

IT, kör hemifrån och njuter verkligen av det då man slipper köra bil fram och tillbaka, sparar på bensin och mentala hälsan.

Permalänk
Medlem

Är student och föreläsningarna sker online men vi drar till skolan ändå för att göra grupparbete för det är enda sättet vi effektivt kan driva det framåt

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Henrikfotograf:

Jobbar på byggvaruhus och knappt märkt av Corona överhuvudtaget, antar folk vill syssla med något i trädgården när dom sitter i karantän.

Privat har jag inte märks så mycket heller förutom bensinen har blivit billigare.
Bor vid västkusten (Vänersborg).

Var på lokala Hornbach igår. Helt sjukt med folk! Ska säga alla höll rätt bra med avstånd och personalen hade gjort snygga avspärrningar dock.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Har jobbat hemma de senaste 2 veckorna, var tvungen att vara kvar på kontoret i början av utbrottet för att färdigställa massa datorer så alla andra kan jobba hemma (De som sitter på delade Imacs behövde en macbook istället). Men nu har vi gått ner från 5 vid desken till 1-2 då vissa fortfarande jobbar kvar på kontoret, men de flesta är hemma nu.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Vi ska jobba minst 50% hemma och 50% på kontoret och gärna mer hemma i den mån det går.
Har väl varit ungefär 60-70% hemma och 30-40% på kontoret. Funkar utmärkt att jobba hemma för mig. Hade gärna fortsatt med att jobba hemma 1-2 dagar i veckan iallafall efter detta har lugnat ner sig. Får mer gjort när jag jobbar hemma.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

Ett tips kan också vara att ni ser till att de låser fast sig i löplinor längs taket så håller de sig inom ett område. Bara skicka elstötar tills de satt fast sig så lär de sig

GPS i halsbanden med geofencing. Går man utanför området eller är mer än 100 meter från gruppen så får man el-stöt delux. 🤣

Permalänk
Medlem

Permitterad och jobbar 40%. Jag får delvis jobba hemifrån.

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Medlem

Mitt arbete kräver fysisk närvaro. Dock inte så trevligt att jobba i tunnelbanan när folk hostar och nyser hej vilt utan att bemöda sig med att göra det i armvecket...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Proffsmoddare

Jobbat hemma i 6 år nu. Ingen skillnad för mig med hela kaoset än. Förutom att det inte är några event inplanerade.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC